Gå til innhold
Hundesonen.no

Politiet stoppet eiere med løse hunder


gretea

Recommended Posts

Klippet fra Lovdata.no Hundeloven:

§ 9. Unntak fra sikringsreglene

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for a) hund når den brukes i reindrift,

b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,

d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.

En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er strid med viltloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.

Utifra mitt uthevede innlegg så tolker jeg det slik at loven om fritak for båndtvangen gjelder for alle tjenestehunder. Dvs at så lenge hunden er i tjeneste så spiller det ingen rolle om det er i arbeidstid, treningstid eller fritid. Men det betyr også at hunden må være utdannet politihund eller i opplæring til å bli politihund. Man kan ikke som politimann bruke fritaket for båndtvangsbestemmelsen på sin private hund som ikke er tjenestehund. Det står heller ingenting i lovverket at hunden skal bære merkedekken. Forøvrig bruker de fleste tjenestehundene i politiet et halsbånd det står politi på og ikke dekken.

Ok, da tolker vi det forskjellig. Aktiv tjeneste i mitt hode er under arbeid med tjenestemann/kvinne i uniform. Da hadde det jo ikke vært nødvendig å presisere, trening og prøving tenker jeg.

Om vi skal være skikkelig vanskelige, så er jo også fuglehunder fritatt båndtvangen så lenge fører har godkjent jegerprøve :) BC kan også være løs året rundt om den har gjeterhundprøve vel og merke... Og jeg kan være vanskeligere jeg. For jeg har schæfer og alle vet jo at det er politihund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror det er ganske misforstått dersom man tror at det bare er rådyrkalv og elgkalv som skal beskyttes av båndtvangsloven. Alt av fugler og vilt er under samme beskyttelse. På strendene hekker tusenvis av fugler. Noen har reir rett på bakken, gjerne i en liten grop i sanden. En trampende hundelabb i reiret, og det er en saga blott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Om man tolker aktiv tjeneste som en hund som er aktiv tjenestehund, så kan frislipp i naturen gå som trening - jeg antar at tjenestehunder bør ha en god fysikk for å kunne gjøre jobben sin, jeg.. Og dessverre, bittert erfart for egen del, så må man faktisk bevege på seg for å få god fysikk :wub::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Om man tolker aktiv tjeneste som en hund som er aktiv tjenestehund, så kan frislipp i naturen gå som trening - jeg antar at tjenestehunder bør ha en god fysikk for å kunne gjøre jobben sin, jeg.. Og dessverre, bittert erfart for egen del, så må man faktisk bevege på seg for å få god fysikk :wub::)

Hva skjedde med sykkel, jogging, svømming and so on og har de ikke tid eller ork til å mosjonere bikkja skikkelig, så er jo tredemølle ett alternativ? De kan da like godt trene bikkjene sine som vi andre gjør? Og ingen blir i fysisk god form av å slippes ut av bilen og tisse på ett tre. Hvis loven kan tolkes slik at man kan kan skylde på god fysisk form, så er det en hel del som kan gjøre det. Jakthunder bla... og det blir jo rimelig feil å slippe de løs

Bare for å presisere, jeg er en lovbryter selv og har ikke noe i mot at andre gjør det. Jeg blir bare irritert over at de mener de har lov til å bryte loven. Bikkjene deres kan jo like gjerne tråkke i reir og skremme opp rådyr? Eller er de såpass dresserte at de faktisk ikke gjør slikt, og går kun hos eier? Hva er da vitsen med frislipp? Jeg hater urettferdighet! Skal jeg ha bikkja i bånd, skal jaggu lovens lange arm ha det på fritiden å!

Tilbake til topic: Jeg vil veldig gjerne høre hvorfor noen fikk bot og hvorfor noen fikk advarsel. Så i morgen gir jeg meg ikke :P Da kommer jeg samtidig til å høre om de har lov til å ha bikkjene sine løse.

(dette innlegget har tatt høyde for at du ikke var sarkastisk, og var du det, så se bort i fra innlegget :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint at de sjekker da, når det først er en lov om båndtvang. De burde jo heller gått i marka hvor det viltet som er utsatt faktisk oppholder seg, ikke på de områdene det er stappfullt av folk... Er ikke så mange rådyrkalver som ligger på huk stranda vel? Jeg skal skjerpe meg, vil virkelig ikke være skyld i at en rådyrkalv dør eller mister mamman sin... :wub:

I forhold til at kontrollen ble gjort på Bygdøy sier jeg bare Hurra:)

Man ville kanskje ikke trodd det, men Bygdøy har faktisk en god del rådyr. Tidligere var det så stort problem med påkjørsler at hele stammen ble skutt ut, men nå har de sneket seg tilbake og vokser stadig i omfang. Med tanke på alle de løsbikkjene og løsfolkene (av alle raser og karakterer) som fyker rundt forbi i bygdøyskogen er det bare godt at noen får tilsnakk og bøter. Man kan jogge på en av "bakstiene" og plutsleig hopper det frem en liten eller stor gneldresak for å ta deg eller bikkja. Utrivelig. Med så mange folk og dyr på ett sted er kontroll og overholdelse av båndtvangsbestemmelsene det minste man kan gjøre :) Det er mye vilt og mye folk som utsettes for ubehagelige situasjoner når folk ikke følger båndtvangsbestemmelsene her ute, så bra de tok en kontroll :P

Jeg synes det er bra at politiet kontrollerer, det er alt for mange som ikke respekterer båndtvangen og unnskyldningen "vi er i skogen og ingen ser oss" blir liksom litt for dårlig. Greit med litt kontroller som potensiell signaleffekt da :P

Vet ikke om naturoppsyn har lov til å bruke sin begrensede politimyndighet i slike saker jeg? Tenker jo at de er på jobb i marka hver dag, så da ville det vært naturlig at de også kunne snakke til folk som ikke gidder å overholde båndtvangsbestemmelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med sykkel, jogging, svømming and so on og har de ikke tid eller ork til å mosjonere bikkja skikkelig, så er jo tredemølle ett alternativ? De kan da like godt trene bikkjene sine som vi andre gjør? Og ingen blir i fysisk god form av å slippes ut av bilen og tisse på ett tre. Hvis loven kan tolkes slik at man kan kan skylde på god fysisk form, så er det en hel del som kan gjøre det. Jakthunder bla... og det blir jo rimelig feil å slippe de løs

Bare for å presisere, jeg er en lovbryter selv og har ikke noe i mot at andre gjør det. Jeg blir bare irritert over at de mener de har lov til å bryte loven. Bikkjene deres kan jo like gjerne tråkke i reir og skremme opp rådyr? Eller er de såpass dresserte at de faktisk ikke gjør slikt, og går kun hos eier? Hva er da vitsen med frislipp? Jeg hater urettferdighet! Skal jeg ha bikkja i bånd, skal jaggu lovens lange arm ha det på fritiden å!

Tilbake til topic: Jeg vil veldig gjerne høre hvorfor noen fikk bot og hvorfor noen fikk advarsel. Så i morgen gir jeg meg ikke :wub: Da kommer jeg samtidig til å høre om de har lov til å ha bikkjene sine løse.

(dette innlegget har tatt høyde for at du ikke var sarkastisk, og var du det, så se bort i fra innlegget :))

Nei, jeg var ikke sarkastisk, og jeg skiller på tjenestehunder og sportshunder. Den første gjør en viktig jobb for samfunnet, den andre gjør i beste fall en "viktig" jobb for eieren sin. Jeg syns tjenestehunder burde ha noen privilegier vanlige bikkjer ikke får jeg, enten de er politihunder, bombehunder, førerhunder eller whatever - og jeg syns det er smålig å syte om at "om de får lov, så burde vi få lov og" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tjenestehunder er ikke fritatt fra Norsk lov med mindre de er i tjeneste, prøve eller trener (dvs de fleste tjenestehunder trener når de er på ordinær arbeidstid.)

På lik linje som en politimann ikke kan feks kjøre utrykkning på privaten, så kan heller ikke en tjenestehund gå utover norsk lov når den ikke er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg var ikke sarkastisk, og jeg skiller på tjenestehunder og sportshunder. Den første gjør en viktig jobb for samfunnet, den andre gjør i beste fall en "viktig" jobb for eieren sin. Jeg syns tjenestehunder burde ha noen privilegier vanlige bikkjer ikke får jeg, enten de er politihunder, bombehunder, førerhunder eller whatever - og jeg syns det er smålig å syte om at "om de får lov, så burde vi få lov og" :wub:

Det er ikke et privilegie å skremme rådyrkalver eller å trampe i reir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et privilegie å skremme rådyrkalver eller å trampe i reir :wub:

Det kan jo alltids være en mulighet for at også tjenestehunder kan være så lydige at de kan avbrytes i jakt.

Og så vidt jeg husker, så brydde ikke du deg stort om det når du er på tur med dine bikkjer, så å slå et slag for dyrevelferd nå blir vel bittelitt hyklersk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gjerne ha bikkjene løse for min del, men de har ikke noe mer lov til det enn jeg har.

Nei. Men politiet har faktisk lov til å komme å gi deg bot om du har hunden din løs. Du kan sitte så mye du vil å klage på det til du blir grønn, men den dagen du får evt bota, så hjelper det ikke å sutre om hva politiet gjør og ikke gjør privat. Du kan derimot ikke gi de bot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men politiet har faktisk lov til å komme å gi deg bot om du har hunden din løs. Du kan sitte så mye du vil å klage på det til du blir grønn, men den dagen du får evt bota, så hjelper det ikke å sutre om hva politiet gjør og ikke gjør privat. Du kan derimot ikke gi de bot...

Det er vel nettopp det Margrete, i likhet med flere andre, synes er dobbelmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp det Margrete, i likhet med flere andre, synes er dobbelmoral.

Der var du kjappere på skrivelabben enn meg gitt...

Og tenk så morro det hadde vært å si fra til politiet at politiet gikk med løse hunder i fritiden sin og politiet måtte gi politiet bot for det...fniiis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp det Margrete, i likhet med flere andre, synes er dobbelmoral.

Politiet er ikke noen perfekte forbilder, om det er det man går rundt og trur at de er. Det er heller ikke politikerne, som lager faktisk lovene. Ei heller dommere, som dømmer folk. Så kan man bruke masse energi på å klage på det, eller akseptere at de er politi/politiker/dommer på jobb, og herr hvermansen på fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet er ikke noen perfekte forbilder, om det er det man går rundt og trur at de er. Det er heller ikke politikerne, som lager faktisk lovene. Ei heller dommere, som dømmer folk. Så kan man bruke masse energi på å klage på det, eller akseptere at de er politi/politiker/dommer på jobb, og herr hvermansen på fritid.

Nei, de er ikke det, men de burde være bedre forbilder enn å bryte den loven de selv skal håndheve. Og å akseptere at de kan være lovbrytere som hr hvermansen i fritiden sin, mens de i neste sec skal bøtelegge deg for akkurat samme greia fordi unifomen er på plass henger ikke på greip i mitt hue iaf. Uten at jeg bruker voldsomt mye energi på å klage på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns å huske ifjor jeg, da var det vel en tråd med syting om at førerhunder gikk løse uten å få bot også.. Da er det vel antageligvis noen som gidder å bruke energi på dette :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om politiet bøtelegger hvermannsen for å ikke overholde båndtvangen, bør vel hvermannsen som har jobb som politi også bli bøtelagt for det?

Sikkert noen politifolk som kommer til å bøtelegge andre politifolk for lovbrudd, andre gjør det ikke. De er forskjellige, akkurat som vi. Og så lenge de ikke vifter med et politiskilt eller løper rundt i uniform, så er de privatpersoner for min del.

Må innrømme at jeg gir litt blaffen i hva de gjør og ikke gjør. Så lenge hunden ikke plager meg og mine. Bøtelegger de meg for løs hund, får de gjøre det. Uten at jeg gidder og sutrer for hva politiet gjør privat eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns å huske ifjor jeg, da var det vel en tråd med syting om at førerhunder gikk løse uten å få bot også.. Da er det vel antageligvis noen som gidder å bruke energi på dette :P

Ja, antakelig er det nok noen som gidder bruke energi på det. Slik som vi bruker energi på diverse annen sutring i diverse andre tråder, uten ref forøvrig, som kanskje de som bruker energi på å irritere seg over løse førerhunder syntes er bortkastet energi å irritere seg over.... :wub:

Sa jeg, uten å ha brukt en kcal av energi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen yrkesvalg tilsier at man skal være et forbilde, deriblant politi. Alle vet at han i nabohuset med schäfer er politi - og alle vet om han overholder båndtvangen. Det gir klare signaler til de andre i nabolaget med hund. Sånn er det, selv om man mener at på fritiden så er man hvermannsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen yrkesvalg tilsier at man skal være et forbilde, deriblant politi. Alle vet at han i nabohuset med schäfer er politi - og alle vet om han overholder båndtvangen. Det gir klare signaler til de andre i nabolaget med hund. Sånn er det, selv om man mener at på fritiden så er man hvermannsen.

Det har aldri vært slik at de som jobber i hverken lovgivende, dømmende eller lovhevende instanser har vært gode forbilder og overholder samtlige lover selv til en hver tid. Uansett hvor de befinner seg i forhold til den. Hvor enn mye dere synes, mener, antar, tror og ønsker at disse skal være forbildene deres, så kommer det aldri til å bli at alle overholder alle lover. Så den dagen man blir tatt for noe som bryter mot norske lover, så hjelper de ikke å klage over at noen andre bryter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig ikke på hva de gjør på fritiden. Det bryr jeg meg ikke så mye om. Det jeg reagerer på er at politi i uniform lufter hundene sine (løs) i områder med mye vilt uten å bry seg om loven. Og det er ikke nødvendigvis slik at de har god kontroll eller hele tiden har oversikt over hvor hunden løper rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært slik at de som jobber i hverken lovgivende, dømmende eller lovhevende instanser har vært gode forbilder og overholder samtlige lover selv til en hver tid. Uansett hvor de befinner seg i forhold til den. Hvor enn mye dere synes, mener, antar, tror og ønsker at disse skal være forbildene deres, så kommer det aldri til å bli at alle overholder alle lover. Så den dagen man blir tatt for noe som bryter mot norske lover, så hjelper de ikke å klage over at noen andre bryter loven.

Jeg håper det fremdeles er lov å mene at lovens håndhevere i jobb også burde utvise samme type i sitt privatliv uten at det ansees å være et forbilde?

Jejjj, jeg er polti og her harru en bot. Nå har jeg fri så da kan du bare drite i om jeg bryter det jeg ga deg en bot for...

Jiii...for en dobbeltmoral. Og nei, jeg driter om de er noens forbilder jeg, men jeg håper de er i stand til å forvalte det yrke de er utdannet og ansatt for å gjøre, også i fritiden sin, ellers er de søren meg ikke mye verdt i yrket sitt. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de ikke alltid er det, men jeg mener likevel at de burde være det. Det er min mening, om du er enig eller uenig er faktisk irrelevant. Det vi kan være enige om er å være uenige :wub:

Det er nok like irrellevant over hva jeg mener som hva du mener den dagen du evt blir bøtelagt. :)

Jeg håper det fremdeles er lov å mene at lovens håndhevere i jobb også burde utvise samme type i sitt privatliv uten at det ansees å være et forbilde?

Jejjj, jeg er polti og her harru en bot. Nå har jeg fri så da kan du bare drite i om jeg bryter det jeg ga deg en bot for...

Jiii...for en dobbeltmoral. Og nei, jeg driter om de er noens forbilder jeg, men jeg håper de er i stand til å forvalte det yrke de er utdannet og ansatt for å gjøre, også i fritiden sin, ellers er de søren meg ikke mye verdt i yrket sitt. Mener jeg.

Det er lov å mene, og du kan mene så mye du bare orker uten at det har noe å si om du blir bøtelagt en dag. Men om det er så irriterende, så burde jo folk selv prøve å påvirke denne "gutteklubben grei" eller hva man skal kalle det. Ingenting som tilsier at dere ikke kan skaffe frem beviser og anmelde de for brudd på båndtvangen...

Dobbeltmoral? Vel, ikke noe mer dobbeltnormal å mene at andre skal overholde en lov man selv ikke overholder synes nå jeg. Men det er nå min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...