Gå til innhold
Hundesonen.no

Politiet stoppet eiere med løse hunder


gretea

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Det er lov å mene, og du kan mene så mye du bare orker uten at det har noe å si om du blir bøtelagt en dag. Men om det er så irriterende, så burde jo folk selv prøve å påvirke denne "gutteklubben grei" eller hva man skal kalle det. Ingenting som tilsier at dere ikke kan skaffe frem beviser og anmelde de for brudd på båndtvangen...

Dobbeltmoral? Vel, ikke noe mer dobbeltnormal å mene at andre skal overholde en lov man selv ikke overholder synes nå jeg. Men det er nå min mening...

Det var da særdeles greit av deg at jeg får mene...

Mmmm, har jeg sagt at det er irriterende at fritidssnuten slipper sine hunder? Eller har jeg kanskje sagt at jeg mener man bør bestrebe seg på selv å overholde de lover man er satt til å håndheve? Det var det ja.

Og har jeg ment at andre skal overholde en lov jeg selv ikke overholder? Har jeg i det hele tatt sagt noe om at jeg ikke overholder den? Kanskje ikke helt det nei...

Så den dobbelmoralen fant du brått ikke her, feil person å adressere den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da særdeles greit av deg at jeg får mene...

Mmmm, har jeg sagt at det er irriterende at fritidssnuten slipper sine hunder? Eller har jeg kanskje sagt at jeg mener man bør bestrebe seg på selv å overholde de lover man er satt til å håndheve? Det var det ja.

Og har jeg ment at andre skal overholde en lov jeg selv ikke overholder? Har jeg i det hele tatt sagt noe om at jeg ikke overholder den? Kanskje ikke helt det nei...

Så den dobbelmoralen fant du brått ikke her, feil person å adressere den til.

Personer i flertall. Det er vel ingen her som har sagt at de ikke fortjener en skrape om de bryter båndtvangen og tar den om de blir tatt for det. Det forhindrer ikke at man (noen) ser dobbeltmoralen i å bøtelegge på dagtid og gjøre det samme på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tenker egentlig ikke på hva de gjør på fritiden. Det bryr jeg meg ikke så mye om. Det jeg reagerer på er at politi i uniform lufter hundene sine (løs) i områder med mye vilt uten å bry seg om loven. Og det er ikke nødvendigvis slik at de har god kontroll eller hele tiden har oversikt over hvor hunden løper rundt.

I den situasjonen er hundene unntatt fra loven (ref mitt tidligere innlegg), så jeg skjønner fortsatt ikke hva problemet er, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger faktisk ikke med på hvem som overholder hvilke lover i fritiden, uansett yrke. Men det er jo bra at dere er så lovlydige. Regner med at alt som fritidssnuten slipper unna med, men som oss andre ikke gjør, går under samme kategori. Siden så få av oss er 100% lovlydige til en hver tid, så irriterer jeg meg ikke hva fritidspurk gjør og ikke gjør... Men hver sin lyst der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger faktisk ikke med på hvem som overholder hvilke lover i fritiden, uansett yrke. Men det er jo bra at dere er så lovlydige. Regner med at alt som fritidssnuten slipper unna med, men som oss andre ikke gjør, går under samme kategori. Siden så få av oss er 100% lovlydige til en hver tid, så irriterer jeg meg ikke hva fritidspurk gjør og ikke gjør... Men hver sin lyst der.

Hvem er de "dere" du ref til hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er å synes at noe er dobbeltmoralistisk synonymt med irritasjon?

Man legger vel frem sine meninger på et diskusjonsforum, dog betyr ikke det at dette er noe man går rundt og irriterer seg over til vanlig. Jeg går som sagt ikke rundt og frykter bot lell jeg siden jeg har mine i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den situasjonen er hundene unntatt fra loven (ref mitt tidligere innlegg), så jeg skjønner fortsatt ikke hva problemet er, jeg?

Jeg tolker det slik at hundene får være løs under aktiv tjeneste eller trening, altså ikke lufteturen i kaffepause.

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tolker det slik at hundene får være løs under aktiv tjeneste eller trening, altså ikke lufteturen i kaffepause.

Men aktiv tjeneste betyr jo så lenge hunden er på jobb, uansett om den har tissepause, kaffepause eller røykepause, for disse er jo betalt for både tjenestemannen og hunden. De kan jo ikke la være å dra på en uttrykking fordi de ikke er ferdig med pausen sin, sånn som andre som har ubetalte pauser, som gjør at de kan forlate arbeidsplassen i pausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har jeg ment at andre skal overholde en lov jeg selv ikke overholder? Har jeg i det hele tatt sagt noe om at jeg ikke overholder den? Kanskje ikke helt det nei...

Så den dobbelmoralen fant du brått ikke her, feil person å adressere den til.

Man legger vel frem sine meninger på et diskusjonsforum, dog betyr ikke det at dette er noe man går rundt og irriterer seg over til vanlig. Jeg går som sagt ikke rundt og frykter bot lell jeg siden jeg har mine i bånd.

Dere har kanskje ikke sagt det i denne tråden, men jeg er ganske sikker på at dere begge har nevnt en gang eller to at hundene deres slippes også i båndtvangsperioden. Du Tøfflus nevnte det vel i forrige diskusjon om båndtvang, og du, LinKr, har vel sagt et par ganger at du slipper dine hunder på golfbanen - golfbaner er så vidt jeg veit ikke unnlatt båndtvang, selv om eieren av banen lar oss benytte den til lufting av hunder.

Ergo er det ikke bekymring for vilt som er motivet her, det er rett og slett det at noen gjør det samme som dere, men slipper unna med det. Jeg tror forøvrig at også politimenn kan få bøter - om de blir tatt - akkurat som resten av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har kanskje ikke sagt det i denne tråden, men jeg er ganske sikker på at dere begge har nevnt en gang eller to at hundene deres slippes også i båndtvangsperioden. Du Tøfflus nevnte det vel i forrige diskusjon om båndtvang, og du, LinKr, har vel sagt et par ganger at du slipper dine hunder på golfbanen - golfbaner er så vidt jeg veit ikke unnlatt båndtvang, selv om eieren av banen lar oss benytte den til lufting av hunder.

Ergo er det ikke bekymring for vilt som er motivet her, det er rett og slett det at noen gjør det samme som dere, men slipper unna med det. Jeg tror forøvrig at også politimenn kan få bøter - om de blir tatt - akkurat som resten av oss.

Ja 2ne, jeg slipper av og til mine hunder i båndtvangen, men det er noe med hvor og når jeg slipper dem og det er ikke ukritisk midt i elgland. Jeg har tilgang på steder hvor dette funker og jeg behøver ikke forklare meg mht det, her får man bare tro meg på mitt ord. Eller la det være. Og jo, jeg er bekymret for viltet mht mine hunder, jeg vet hva jeg har, det er nettopp derfor de ikke slippes overalt, også utenom båndtvangen. Og jeg er bekymret for viltet mht til de som slipper sine hunder ukritisk overalt. Det er lov å bruke huet.

Så vær snill ikke tillegg meg en mening jeg ikke har, at motivet mitt er noe annet enn det det er.

Og bidraget mitt her gjaldt faktisk at jeg syntes det er en dobbelmoral å først kunne håndheve en lov for i neste sec å bryte den selv. Da er man, etter min mening, ikke særlig skikket til å inneha jobben med å håndheve den loven.

----

Man behøver ikke ha et svart/hvitt syn på båndtvang, det finnes både steder, hunder og eiere som fint klarer seg uten bånd i hele tiden, men enkelte tror visst at hvis naboen med stålkontroll på sin kan ha den løs så kan alle andre også. Og såvidt jeg husker var TS innlegg basert på en hendelse et sted med MYE vilt og slipper man der fortjener man den boten man får syntes jeg. Det var sikkert en grunn til at noen fikk bot, mens andre igjen kun fikk en advarsel. At de som fikk bot ikke hadde kontroll, mens de som fikk advarsel hadde kontroll uten bånd. Kanskje. Uansett, bryter man loven får man ta det det koster, men det er hyggelig at også bøtehåndheverne kan bruke huet.

BTW; et lite eks på hva jeg mener med å bruke hue. Vi har pinnsvin boende i hagen vår og Qui løper ofte løs der. Etter første gangen vi oppdaget dem, Qui fikk tak i en (den ble ikke skadet heldigvis), har han skjønt at de bor der og akseptert det. De har til og med hilst, riktig så søte var de der de sto og snuste på hverandre :ahappy: De andre er ikke fullt så vennlig innstilt så de går i bånd. Hadde Qui vist samme tendenser som de andre hadde han også fått gå i bånd, også i egen hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt høl i huet at en tjenestehund er fritatt fra båndtvangen når den ikke er aktiv. Og det tror jeg faktisk ikke er ment med lovet. Skal jeg begynne utdannelsen for å få redningshund da? De går nemlig under loven, og er fritatt båndtvangen (i følge enkelte her). Så kan jeg gå rundt å drite i båndtvangen.

Nei, lufting er ikke jobb, turer er ikke jobb, osv osv. Det er når de faktisk jobber de er fritatt. Og at de kan avbrytes bedre enn andre når det kommer til vilt er også bare tull. Så nei, politihund, hund i tollvesenet, en redningshund ol. skal også holdes i bånd utenom arbeid.

Om så det skulle vært at en tjenestehund er fritatt båndtvangen uansett tid, for om de ikke jobber så har de pause, så kunne alle bare meldt seg inn i nrh eller nro, og da er jo alle fritatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt høl i huet at en tjenestehund er fritatt fra båndtvangen når den ikke er aktiv. Og det tror jeg faktisk ikke er ment med lovet. Skal jeg begynne utdannelsen for å få redningshund da? De går nemlig under loven, og er fritatt båndtvangen (i følge enkelte her). Så kan jeg gå rundt å drite i båndtvangen.

Nei, lufting er ikke jobb, turer er ikke jobb, osv osv. Det er når de faktisk jobber de er fritatt. Og at de kan avbrytes bedre enn andre når det kommer til vilt er også bare tull. Så nei, politihund, hund i tollvesenet, en redningshund ol. skal også holdes i bånd utenom arbeid.

Om så det skulle vært at en tjenestehund er fritatt båndtvangen uansett tid, for om de ikke jobber så har de pause, så kunne alle bare meldt seg inn i nrh eller nro, og da er jo alle fritatt.

Signerer. Jeg tolker loven slik at tjenestehunder IKKE er på jobb under lufteturen, kaffepausen osv. Jeg kan ikke se hvorfor loven skal gi spesialtillatelse til det så lenge hunden ikke er under aktivt arbeid, som f.eks under aktiv trening.

Kan heller ikke se at redningshunder er fritatt for loven når eieren sitter og venter på at sporet skal få liggetid. Da er den faktisk ikke på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Nå er det rett nok lenge siden jeg jobbet sist, men jeg kan ikke huske at jeg trakk fra dopauser fra timelistene mine - ergo var jeg vel fortsatt på jobb, selv om jeg var på do? Jeg fikk jo betalt for den tiden jeg brukte der også, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Nå er det rett nok lenge siden jeg jobbet sist, men jeg kan ikke huske at jeg trakk fra dopauser fra timelistene mine - ergo var jeg vel fortsatt på jobb, selv om jeg var på do? Jeg fikk jo betalt for den tiden jeg brukte der også, liksom..

Så en kan sammenligne hunder og mennesker? For i mine øyne kan man ikke. En hund får ikke betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Nå er det rett nok lenge siden jeg jobbet sist, men jeg kan ikke huske at jeg trakk fra dopauser fra timelistene mine - ergo var jeg vel fortsatt på jobb, selv om jeg var på do? Jeg fikk jo betalt for den tiden jeg brukte der også, liksom..

Men logikken i det? (ikke at du skal gå på do :ahappy:)

Jeg syns det er logisk at redningshunder skal få fritak fra båndtvangen mens de runderer, men jeg syns ikke det er logisk at de skal få farte rundt resten av tiden, og skremme masse vilt, når ekvipasjen ikke trener aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men logikken i det? (ikke at du skal gå på do :ahappy:)

Jeg syns det er logisk at redningshunder skal få fritak fra båndtvangen mens de runderer, men jeg syns ikke det er logisk at de skal få farte rundt resten av tiden, og skremme masse vilt, når ekvipasjen ikke trener aktivt.

Om man gjør en god gjerning og redder liv, så spiller det ingen rolle om de skremmer litt vilt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så en kan sammenligne hunder og mennesker? For i mine øyne kan man ikke. En hund får ikke betalt.

Jo offentlige tjenestehunder får betalt, dvs hundeføreren får hundetillegg. Nå mener jeg det er en vesentlig forskjell på offentlige tjenestehunder og sivile tjenestehunder, jeg. Men det er faktisk ikke spørsmål om hva dere syns, for i loven så står det at hunden i aktiv tjeneste er fritatt fra båndtvangsbestemmelsen. Og aktiv tjeneste betyr i hundeføreren (og hundens) arbeidstid uansett om de er på utrykning, i parken, på do eller sitter i bilen eller hva enn arbeidsdagen måtte bringe. Så mine innlegg referer til offentlige tjenestehunder og ikke sivile, så det er presisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik (som gråtass så korrekt sier) at "aktiv tjeneste" i lovens forstand betyr at hunden er på jobb. Og den er på jobb så lenge dens fører er på jobb. Ergo, den er fritatt fra båndtvangsbestemmelsene hele arbeidsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik (som gråtass så korrekt sier) at "aktiv tjeneste" i lovens forstand betyr at hunden er på jobb. Og den er på jobb så lenge dens fører er på jobb. Ergo, den er fritatt fra båndtvangsbestemmelsene hele arbeidsdagen.

Men hva med de hundene som blir brukt som redningshunder da? Det er en aktiv tjeneste, er det ikke? Og det er ikke en "jobb", det er heller ikke noe de blir betalt for, så når anses de som å være i aktiv tjeneste da? Hele døgnet? Fordi dem kan blir kalt ut når som helst, eller kun da de er ute på søk?

Men uansett, syns jeg det er høl i huet at politiet skal få gjøre som de vil, fordi hunden er på "jobb". At de er hunder i politiet betyr ikke automatisk at de ikke kan gjøre noen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet i Maridalen tirsdag 4. mai med to løse hunder, men jeg slapp unna med en advarsel. Så jeg tipper jeg var en av de førti som omtales i den artikkelen.

Hva gjorde at du fikk kun en advarsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen får bot kan komme av ulike årsaker; om hunden faktisk jaget vilt, om den var langt unna eier, om den kom når eier ropte den inn, men også hvordan eier svarte politiet (om man legger seg "flat" eller svarer opp har ofte stor betydning!).

Det samme tenker jeg. Jeg tror at jeg unngikk bot fordi de så at jeg hadde kontroll på hundene, og fordi jeg la meg flat da de kom og gjorde meg oppmerksom på at det faktisk var båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...