Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor ikke la maten stå fremme?


Recommended Posts

Det dere glemmer er at hele spisemønsteret til hunden(e) endres når de har tilgang til mat hele tiden.

Okey - de første dagene stapper de seg litt.. men etterpå går faktisk mengden fôr de spiser ned. De føler ikke noe stress over fôringen, de spiser kun det de har lyst på (ikke bare for å tømme matskålen), osv.

Nettopp.

Matforsvaret til en valp jeg passet en stund forsvant fort da han oppdaget at maten ikke ble borte. De stapper ikke i seg maten på samme måte, og selv om vi har fôret på denne måten i årevis har vi til gode å oppleve magedreining. Dessuten slipper jeg hunder som maser om mat når det nærmer seg fôringstid :ahappy:

Men dere sier at hundene blir feite. Hvorfor blir de feitere av å ha maten stående framme? Altså, hunden får jo daglig porsjon, men hun får jo ikke påfylling når skålen er tom.

Jeg porsjonerer ikke mengde mat til hunden min. Maten står fremme hele tiden, og skålen blir egentlig aldri tom, for jeg fyller alltid på når jeg ser at det begynner å minke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...fordi V&H ser så uggent ut og lukter når det har stått fremme hele dagen :ahappy: :ahappy:

Og som de andre sier; jeg liker å ha kontroll på hvor mye han spiser, og i tillegg kan jeg da sørge for at han ikke er mett hvis vi skal trene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matforsvaret til en valp jeg passet en stund forsvant fort da han oppdaget at maten ikke ble borte.

Matforsvar som i at den kaster i seg maten fort, eller matforsvar som i at den vokter maten? I mine øyne er førstnevnte å foretrekke, og det siste tror jeg kan fikses mer med oppdragelse enn å bare gi fri tilgang på mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matforsvar som i at den kaster i seg maten fort, eller matforsvar som i at den vokter maten? I mine øyne er førstnevnte å foretrekke, og det siste tror jeg kan fikses mer med oppdragelse enn å bare gi fri tilgang på mat :)

Matforsvar som i å vokte maten.

Selvsagt kan det løses på andre måter! At den sluttet med matforsvar da jeg ga fri tilgang på mat var bare en bonus, ikke planlagt :)

Jeg sier ikke at det passer alle å gi hundene sine fri tilgang, men for meg, så gjør det det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...fordi V&H ser så uggent ut og lukter når det har stått fremme hele dagen :) :)

Og som de andre sier; jeg liker å ha kontroll på hvor mye han spiser, og i tillegg kan jeg da sørge for at han ikke er mett hvis vi skal trene :)

enig, det ville lukta surt og ekkelt og sikkert blitt en del fluer på sommeren :)

Liker også å ha kontroll på hva hun får i seg av fôr. Hun maser ikke etter frokost, siden fôringstiden varierer litt fra dag til dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge våre hunder har omtrent inhalert maten sin fra dag en. Ganzie ble født og oppvokst hos oss, og både hun og kullbroren var ville i matfatet helt fra første gang de ble introdusert for fast føde. Å ha mat fremme hele tiden for hundene våre hadde resultert i smellfeite hunder. Dessuten som mange sier; maten har stor verdi som belønning ved trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg to matvrak så det er ikke noe tema her i huset

Når jeg er på jakt er det veldig viktig at hunden er vandt med å spise opp maten sin. Det er slik at når hunden er sliten så er det ikke alltid den vil spise, men det er veldig viktig at hunden får i seg maten og så kan hvile.

Uten mat duger helten ikke ... det sier seg selv at om hunden ikke spiser maten så blir det ikke mange dager jakt.

Har flere venner som sliter med å fore hunden under jakta. Og det er ikke noe morsomt. Da er det en fordel at hunden er vandt med å spise når mat serveres.

( nå har som sagt ikke jeg det problemet - men flere av mine venner har ).

Men om man ikke bruker hunden hardt så spiller det ingen rolle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er så mange grunner! Det er uaktuelt for meg å ha fri tilgang fordi:

- Jeg bruker matlyst som indikasjon på form, jeg vil vite det om en av hunden har dårligere matlyst i et par dager, det er rimelig umulig med fri tilgang.

- Jeg vil IKKE at hunden skal bli trent rett etter matinntak, både pga økt fare for magedreining (selv om det ikke er særlig stor fare for det med mine raser), fordi jeg vil ha sug etter godbiter, og fordi fysisk trening på full mage er ubehagelig.

- Jeg har en hund som ville sett ut som en ball etter ca tre dager

- Jeg vil bruke maten som enda en ting som forsterker at jeg er positiv og kul; jeg har kontroll over leker, mat, tur og kos- tjohei :D

- Jeg vil ha hunder som spiser maten når de får den servert, fordi de ganske ofte er med oss på reiser og sånt, og da er det innmari upraktisk med en som ikke spiser fordi den vet den kan vente til senere.

Jeg har forøvrig en hund som ville fungert strålende på fri tilgang, og en som hadde spist seg ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er så mange grunner! Det er uaktuelt for meg å ha fri tilgang fordi:

- Jeg bruker matlyst som indikasjon på form, jeg vil vite det om en av hunden har dårligere matlyst i et par dager, det er rimelig umulig med fri tilgang.

- Jeg vil IKKE at hunden skal bli trent rett etter matinntak, både pga økt fare for magedreining (selv om det ikke er særlig stor fare for det med mine raser), fordi jeg vil ha sug etter godbiter, og fordi fysisk trening på full mage er ubehagelig.

- Jeg har en hund som ville sett ut som en ball etter ca tre dager

- Jeg vil bruke maten som enda en ting som forsterker at jeg er positiv og kul; jeg har kontroll over leker, mat, tur og kos- tjohei :D

- Jeg vil ha hunder som spiser maten når de får den servert, fordi de ganske ofte er med oss på reiser og sånt, og da er det innmari upraktisk med en som ikke spiser fordi den vet den kan vente til senere.

Jeg har forøvrig en hund som ville fungert strålende på fri tilgang, og en som hadde spist seg ihjel.

Jeg kan skrive under på absolutt alt her, inkl disse hundene.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er så mange grunner! Det er uaktuelt for meg å ha fri tilgang fordi:

- Jeg bruker matlyst som indikasjon på form, jeg vil vite det om en av hunden har dårligere matlyst i et par dager, det er rimelig umulig med fri tilgang.

- Jeg vil IKKE at hunden skal bli trent rett etter matinntak, både pga økt fare for magedreining (selv om det ikke er særlig stor fare for det med mine raser), fordi jeg vil ha sug etter godbiter, og fordi fysisk trening på full mage er ubehagelig.

- Jeg har en hund som ville sett ut som en ball etter ca tre dager

- Jeg vil bruke maten som enda en ting som forsterker at jeg er positiv og kul; jeg har kontroll over leker, mat, tur og kos- tjohei :P

- Jeg vil ha hunder som spiser maten når de får den servert, fordi de ganske ofte er med oss på reiser og sånt, og da er det innmari upraktisk med en som ikke spiser fordi den vet den kan vente til senere.

Jeg har forøvrig en hund som ville fungert strålende på fri tilgang, og en som hadde spist seg ihjel.

Jeg kan skrive under på alt dette, eneste forskjellen er at begge mine kanskje hadde spilt seg i hjel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere sier at hundene blir feite. Hvorfor blir de feitere av å ha maten stående framme? Altså, hunden får jo daglig porsjon, men hun får jo ikke påfylling når skålen er tom.

Sånn har jeg også gjort det. Hun får en porsjon på kvelden og spiser endel da og resten på formiddagen. Og hun er langt fra fet. Jeg fyller ikke på med mat etterhvert som skåla blir tom. Det er samme rasjon hun får, så regulerer hun selv når hun vil spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er så mange grunner! Det er uaktuelt for meg å ha fri tilgang fordi:

- Jeg bruker matlyst som indikasjon på form, jeg vil vite det om en av hunden har dårligere matlyst i et par dager, det er rimelig umulig med fri tilgang.

- Jeg vil IKKE at hunden skal bli trent rett etter matinntak, både pga økt fare for magedreining (selv om det ikke er særlig stor fare for det med mine raser), fordi jeg vil ha sug etter godbiter, og fordi fysisk trening på full mage er ubehagelig.

- Jeg har en hund som ville sett ut som en ball etter ca tre dager

- Jeg vil bruke maten som enda en ting som forsterker at jeg er positiv og kul; jeg har kontroll over leker, mat, tur og kos- tjohei :D

- Jeg vil ha hunder som spiser maten når de får den servert, fordi de ganske ofte er med oss på reiser og sånt, og da er det innmari upraktisk med en som ikke spiser fordi den vet den kan vente til senere.

Jeg har forøvrig en hund som ville fungert strålende på fri tilgang, og en som hadde spist seg ihjel.

Jeg å skriver under på denne, alt faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er så mange grunner! Det er uaktuelt for meg å ha fri tilgang fordi:

- Jeg bruker matlyst som indikasjon på form, jeg vil vite det om en av hunden har dårligere matlyst i et par dager, det er rimelig umulig med fri tilgang.

- Jeg vil IKKE at hunden skal bli trent rett etter matinntak, både pga økt fare for magedreining (selv om det ikke er særlig stor fare for det med mine raser), fordi jeg vil ha sug etter godbiter, og fordi fysisk trening på full mage er ubehagelig.

- Jeg har en hund som ville sett ut som en ball etter ca tre dager

- Jeg vil bruke maten som enda en ting som forsterker at jeg er positiv og kul; jeg har kontroll over leker, mat, tur og kos- tjohei :P

- Jeg vil ha hunder som spiser maten når de får den servert, fordi de ganske ofte er med oss på reiser og sånt, og da er det innmari upraktisk med en som ikke spiser fordi den vet den kan vente til senere.

Jeg har forøvrig en hund som ville fungert strålende på fri tilgang, og en som hadde spist seg ihjel.

Og der fikk du med deg alle mine grunner også :D Kan inkludere bikkjene mine også :P En bikkje hadde spist seg ihjel, den andre hadde nok fungert veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fri tilgang på tørrfôr. Dette fordi ellers hadde ikke Kee-Kee, basenjien, spist nok til å holde vekten. Jeg prøvde å gi faste måltider, men når bikkja bare spiser 5-6 kuler, for så å gå fra matfatet, og så kanskje spise 5-6 kuler neste måltid, over mange dager, så blir den veldig raskt veldig tynn. Jeg måtte faktisk over på VogH for å få henne til å holde vekten. Lundii, etnahunden, spiser greit av tørrfôr om hun får det til faste tider. Men hun spiser ikke masse på en gang når de har det framme hele tiden heller. Nå spiser de kanskje 5-10, kanskje 15 kuler i slengen, ikke noe særlig mer, når de har lyst på. Fyller på 5 dl når det begynner å nærme seg tomt, og det spiser de opp på ca 2 til 3 døgn. I tillegg får de VogH 2 ganger om dagen, basenjien en del mer enn etnahunden, siden hun har vanskeligst for å holde vekten på tørrfôr.

Har prøvd å bløte opp tørrfôret, og å blande leverpostei i vann og helle over, å strø leverstrø over, men hun spiser ikke nok tørrfôr uansett.

Så nå går de på VogH til faste måltider(det går ned som bare det), med tørrfôr som supplement, både for tennenes del og for magens. (de blir ikke fullt så harde i magen når de spiser litt tørrfôr i tillegg). :blink: Det funker utmerket her i huset.

(og godbiter er like gode uansett, hilsen Lundii!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fungerer selvforing utmerket. Jeg måler opp og fyller matskålen om morgenen, Symra spiser noen kuler nå og da, men hovedsaklig spiser begge om kvelden, etter kveldsturen, selv om maten altså har stått der hele tiden. Pippin er bittelitt for rund nå, men det skyldes servelat, ikke for. :blink: (Jammen dere skulle sett de søte øynene han har når jeg åpner kjøleskapdøra! :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...