Gå til innhold
Hundesonen.no

Deres første utstilling

Karris

Recommended Posts

Skrevet

jeg var 19år.klarte å manne meg opp til å stille han selv for første gang forrige helg :P å flere ganger skal det bli :D

Skrevet

første utstilling?mener du hvor gammel jeg var på min første utstilling? vel,isåfall var jeg vel rundt 7år gammel.var med mamma å så på en schæferhund-utstilling.

Skrevet

Jeg er 19 år å har enda ikke stilt en hund. Og den første utstillingen jeg var på var ei på steinkjer for 2 år siden ( ikke så stor da men).

Så er ikke den med mest utstillingserfaring akkurat :D

Skrevet

Ble litt rotete! :P Mente første gang dere stilte ut. Men det er gøy å høre om første gang dere var å så på en utstilling og da selvfølgelig! :D Er ikke så lett å forklare seg alltid... :wink:

Skrevet

Jeg var 32, og hunden min gjorde fra seg inne i ringen. Jeg var overbevist om at jeg kom til å DØØØ!

Rett før vi var inne hadde enn annen hund av samma rase gjort fra seg. Da sto jeg og små-lo, og sa at: "hahaha...Det der kunne Ronja også funnet på å gjøre!"

Og det gjorde hun så klart. :oops:

(Og det var ikke akkurat noen liten utstilling heller...hehe... )

Skrevet
Jeg var 32, og hunden min gjorde fra seg inne i ringen. Jeg var overbevist om at jeg kom til å DØØØ!

Rett før vi var inne hadde enn annen hund av samma rase gjort fra seg. Da sto jeg og små-lo, og sa at: "hahaha...Det der kunne Ronja også funnet på å gjøre!"

:D Hahaha, Dritbra!

Skrevet

*Knis* :D

Skrevet

Jeg var 15 år gammel og stillte Pito på manger...det var både hennes og min første gang :D Gikk faktisk veldig fint! Bortsett fra at jeg entret ringen i joggebukse og joggesko for jeg hadde fått beskjed om å ta på meg klær som var gode å jogge med i ringen :oops:

Skrevet
Jeg var 15 år gammel og stillte Pito på manger...det var både hennes og min første gang :D Gikk faktisk veldig fint! Bortsett fra at jeg entret ringen i joggebukse og joggesko for jeg hadde fått beskjed om å ta på meg klær som var gode å jogge med i ringen :oops:

Hehe, mange morsomme historier om folks første gang som utstillere! :P

Skrevet

Skal stille på vår første valpeshow 3 des 05, gruer meg :-& Jeg er 24 år og Shaylee er 4 mnd da. Nå i helgen som var så stilte vi på et uofisielt matchshow, så egentlig var vel det første gangen...

Skrevet

Hei

Jeg var 19 år gammel, første gangen jeg løp i ringen, husker ikke helt hvor gammel jeg var første utstillingen jeg var og så på.

Nå kunne jeg jo vært på utstilling hver helg :-) Veldig koselig med det sosiale, og jeg elsker og vise hund :-)

Skrevet
Så jeg er ikke så treig som jeg trodde når jeg enda ikke har stilt hund da? :D

næi :P men du må prøve! det er litt skummelt når su står å venterpå at det skal bli din tur, men inne i ringen er det SÅ gøy! :P

Skrevet

næi :P men du må prøve! det er litt skummelt når su står å venterpå at det skal bli din tur, men inne i ringen er det SÅ gøy! :P

Oh... Grøss, skummelt! :-o

Skrevet

:D:P
Skrevet

Nå gliser jeg godt for meg selv her :D

Men bare vent, om et par måneder er det nok meg som blir ledd med/av, når jeg har entret ringen for første gang!

Skrevet

Ehm, jeg var 4 år gammel når jeg stilte hund for første gang :oops: :D Det søsteren til Boris på et valpeshow her i Bergen, hvor hun var den eneste valpen, og utstillingen var liten :P Etter det begynte jeg å stille i barn og hund på hver eneste utstilling vi drog på. Først og fremst newfoundlandshunder.. Så ble jeg eldre, og begynte å stille raser fra alle de forskjellige gruppene, både i eksteriør og barn og hund, og nå i JH og eksteriør :wink:

Skrevet

Jeg var 15 år og skulle stille ett krapyl av en Rottis unghund, Ouzo. Jeg måtte stille denne fordi jeg jobbet på en kennel som også drev oppdrett av Rottiser. Opprdeteren hadde blitt syk og var helt i fra seg fordi hun gikk glipp av Ouzo sin debut i junior.

Så dumsnill som jeg var så sa jeg at jeg kunne fint stille ham jeg. Hun spurte om jeg hadde stilt hund før, og jeg sa "jadda, det har jeg gjort i åresvis!" en ørliten løgn, med tanke på at jeg ikke hadde omtrent vært på utstilling før.

Vel inne i ringen, etter å ha løpt i hele hallen for å finne ringen, så stressa jeg meg i hjel for å få hunden til å sitte. Jeg presset ned bakparten hans, og kjefta høylytt og åpent på ham (ikke mye positiv forsterkning der i gården!) Det hele endte med at ringsekretæren kom bort og lurte på om jeg var ny i ringen. Nok en gang dro jeg min halvgrå løgn. "neida, er KJEMPE erfaren...." Svaret hans var da: "da vet du vel kanskje at hunden ikke skal sitte her?"

Mitt geniale svar var da: " da er det sikkert lydighet jeg har stilt i før da...."

*grøsse*

Heldigvis har kompetasen min hevet seg betraktelig siden den gang! :D

Ouzo ble forresten 3BHK den dagen, men det var nok ikke så mye på grunn av min handling :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...