Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke flåttmidler bruker dere?


Midas

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Orry har brukt Scalibor de siste årene, og jeg har vært veldig fornøyd med det. Jeg plukket én flått for et par år siden, men kan trygt konkludere med at det fungerer bra.

Norma brukte Expot i fjor, plukket vel et par av henne (i flåttland). Jeg kunne tenkt meg å bruke Scalibor på henne også, men jeg er usikker på om huden hennes tåler det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt noe da hun på de snart 4 årene har levd kun fått 2 flått.Da har vi gått masse der er flått så ser ut som de ikke liker hun så godt :lol: Takk og pris!Får se hvordan det går i år.

Jeg jobber litt på en hundebutikk og kunder melder om veldig gode erfaringer med fixodia så kanskje det er verd prøve ut for noen av dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er en nedre "aldersgrense" på både expot og halsbånd jeg, anbefalt minstealder. Men kanskje jeg bare har hørt det fra noen eller innbilt meg det selv :blink:

Jeg skal kjøpe sånn bånd med steiner i år tenker jeg.

Expot har aldersgrense på 2 uker, og scalibor på 7 uker.

Jeg må sette på her, siden jeg bor midt i rådyrland og det kryr av flått... Men jeg har ikke lyst, de tygger og leker såpass mye med hverandre at det er ikke til å unngå at de får si seg noe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis t.s. ikke er plaget av særlig flått på hundene - hvorfor da behandle imot det?

Jeg bor også i Oslo, de gangene jeg har flått på mine har vi vært enten i Kr.sand - eller Danmark. Et par av mine har aldri hatt en eneste flått på seg...

Så nei - seg setter ikke på dem verken halsbånd eller dråper med ren gift på bare "i tilfelle" de skulle få en flått eller to.

Hvis jeg derimot skal reise til "flåttland" - DA setter jeg en frontline en liten uke før jeg skal reise (som nå - pga NKK Kr.sand).

Susanne

Enig :blink:

Jeg brukte ingeting ifjor annet enn å forebygge ved børsting og nøye gjennomgang av pelsen. Det fungerte fint.

Eneste jeg kunne tenke meg å bruke er det stenhalsbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis t.s. ikke er plaget av særlig flått på hundene - hvorfor da behandle imot det?

Jeg bor også i Oslo, de gangene jeg har flått på mine har vi vært enten i Kr.sand - eller Danmark. Et par av mine har aldri hatt en eneste flått på seg...

Så nei - seg setter ikke på dem verken halsbånd eller dråper med ren gift på bare "i tilfelle" de skulle få en flått eller to.

Hvis jeg derimot skal reise til "flåttland" - DA setter jeg en frontline en liten uke før jeg skal reise (som nå - pga NKK Kr.sand).

Susanne

Selvsagt kan man velge å ikke bruke noe mot flått, men jeg finner det fult forstålig hvorfor folk velger å beskytte hunden sin bare sånn "i tilfelle".

For de gangene hvor det først går galt kan de bli skikkelig ille. Og da betyr det lite å komme der med "men hunden min har jo aldri fått flått før" for det trengs tross alt kun en flått med smitte. Jeg vet med sikkerhet at jeg kommer til å behandle alle mine fremtidige hunder mot flått fordi jeg aldri vil se hunden min sakte visne vekk igjen bare fordi jeg ikke trodde det var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på å prøve å finne ut av hva vi skal bruke i år. Brukte ingenting i fjor siden hun var så ung, og hun fikk kun én flått i løpet av hele sommeren, selv om vi var en del i Stavern. Men i år har vi tenkt til å bruke "noe", vi bare vet ikke hva. Er litt skeptisk til å bruke disse giftige veterinærproduktene, om det har seg sånn at flåtten ikke biter noe særlig på henne i utgangspunktet, og vi bor i oslo.

Vurderer å bruke ravhalsbånd i kombinasjon med disse produktene for hund:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=telemark&addproduct=1125&gid=119&count=1&subgid=0

Noen som har erfaring med de spray produktene? Kan det funke, eller er det bare tull? Er det dumt av oss å ta sjansen på slike alternative produkter som kanskje ikke funker? Er det bedre å dra rett til veterinæren og få resept på flåttmiddel med en gang? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker frontline både på katt og hund.

2 katter har vi, hvor den ene er jeg helt sikker på SAMLER på flått når hun er ute :blink: Har hatt null flått etter vi smørte på. Andre katten har heller ikke hatt noe flått.

Ei helle bikkja :P Ikke merket noe på hun, hverken på allergi eller pels. Det dryppes jo på huden og ikke oppå pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som har erfaringer med "Beaphar Biohalsbånd" ??

Det er noe man kjøper reseptfritt på dyrebutikk. Må vel innrømme jeg ikke har så altfor god tru på "alternativ medisin", men kanskje verdt å prøve? Men jeg liker ikke at man ikke kan ta det av, liker ikke å ha halsbånd på når Frost er aleine i bur eller hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med "Beaphar Biohalsbånd" ??

Det er noe man kjøper reseptfritt på dyrebutikk. Må vel innrømme jeg ikke har så altfor god tru på "alternativ medisin", men kanskje verdt å prøve? Men jeg liker ikke at man ikke kan ta det av, liker ikke å ha halsbånd på når Frost er aleine i bur eller hjemme!

Det kan du glatt glemme med en gang. :rolleyes2: De STINKER myggolje, og fungerer ikke i det hele tatt.

Moren min satt nemlig et slikt et på en av hundene våre en gang, og det var fullstendig bortkastede penger. Hunden stinket, og fikk massevis av flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du glatt glemme med en gang. :D De STINKER myggolje, og fungerer ikke i det hele tatt.

Moren min satt nemlig et slikt et på en av hundene våre en gang, og det var fullstendig bortkastede penger. Hunden stinket, og fikk massevis av flått.

hehe, nei det var det jeg tenkte! Vi klarte nemlig å kjøpe det på dyrebutikken i sta, litt sånn uten å tenke så mye :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om et flåttmiddel som fungerer gjennom samojedull? Ser for meg at div halsbånd ikke vil ha god virkning siden det er rundt manken fjompen har mest, tjukkest og mest ugjennomtrengelig ull. Hitra + samojed = sannsynlig katastrofe :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om et flåttmiddel som fungerer gjennom samojedull? Ser for meg at div halsbånd ikke vil ha god virkning siden det er rundt manken fjompen har mest, tjukkest og mest ugjennomtrengelig ull. Hitra + samojed = sannsynlig katastrofe :rolleyes2:

Bruker Scalibour på Maar og det funker knall :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg vil bruke noe på henne jeg. Mulig jeg prøver noe naturmiddel på de. Jeg vil liksom ikke bruke den giften på hverken valpis eller Dina. Hun er så tander i huden, så jeg er redd for å påføre henne kløe og dritt. Uff er ikke enkelt dette. Det er vel endel som har hatt god effekt av de steinhalsbåndene og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt noe tidligere, og har ikke hatt store problemer med flått.. Har dog vært nøye med å sjekke henne et par ganger mens vi har gått tur, og nøye etter tur.. Hun har jo sykt kort pels, så dette har vanligvis gått bra..

Meeeen i år drives det jo skremselspropaganda om at flåtten er så skummel, og jeg har fått angst.. Så har bestilt halsbånd i rav, og fioxdida.. Jeg er Ytterst skeptisk til gift og så lenge jeg ikke har pelshund, så styrer jeg unna.. (hønemor jaaa... :P )

Håper dette funker.. Hører folk sier det skla være bra i hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scalibor er veldig giftig for katter, er det ikke?

Fra veterinærkatalogen:

"Kontraindikasjoner: Skal ikke brukes til valper yngre enn 7 uker, til hunder med store hudlesjoner eller til dyr med kjent overfølsomhet for pyretroider, f.eks. katt."

ExSpot skal heller ikke gis til katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte flåtthalsbånd fra jobben i fjor jeg, trixie faktisk. Det fungerte helt supert hele sommeren - ingen flått tross turer i skog og på vestlandet :ahappy: Så det anbefales. Da Chessea brukte halsbånd fra apoteket fikk hun sår rundt halsen, så aldri mer. Dråper av alle slag er uaktuelt så mye som bikkjedyret bader om sommeren. Så det blir beaphar-halsbånd eller trixie i år (antakelig vis trixie, siden det funket så bra), selges i vanlig dyrebutikk det også. Personlig synes jeg de lukter godt også jeg da.

Synd dere nekter å tro på annet enn heavy apotekprodukter og reseptbelagte preparater.. Jeg kan i alle fall anbefale dyrebutikkhalsbånd uten å mokke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd dere nekter å tro på annet enn heavy apotekprodukter og reseptbelagte preparater.. Jeg kan i alle fall anbefale dyrebutikkhalsbånd uten å mokke!

Har prøvd både beaphar og trixie. Fungerte like dårlig begge deler. Stinket og hundene var like full i flått som uten. Etter å ha forsøkt flåtthalsbånd(scalibor) fra veterinær så har ikke hundene fått én eneste flått.

Jeg for min del forstår ikke hvorfor folk er så redd for å bruke "heavy" apotekprodukter hvis hunden ikke reagerer på det. Hvis den reagerer, som din, så skal man selvsagt ikke bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...