Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke flåttmidler bruker dere?


Midas

Recommended Posts

Jeg tenkte å kjøpe flåtthalsbånd til Dina på resept, men så er jeg så redd for at hun skal reagere på det. Det finnes jo naturmidler man kan bruke mot flått og. Har noen her erfaring med naturmidler mot flått? Hva bruker dere på valper?

Jeg har ikke brukt noe på Dina før, og heller aldri funnet flått på henne, men hun har kort pels så det er enklere å se på henne enn på valpis som får mye pels. Vet ikke om jeg tør å bruke sånn sterke flåttmiddel på valpen... Har så lite erfaring med flåttmiddel da jeg aldri har brukt det på noen av hundene. Fint om noen kan dele erfaringer :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Exspot. Bruker generelt naturlige alter.nativer der det går, men akkurat flåtten er jeg ikke redd for å kverke en gang for alle med kjemikalier.. Ingen bivirkninger bortsett fra noe kløe der man påfører samme dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt exspot. Prøvde ravhalsbånd i fjor, var ikke helt fornøyd med det. Kan godt hende vi hadde det for stramt/for løst, men i år ville jeg ha noe som var mer sikkert. Vi er en del ute i tett skog/terreng og da er det greit å slippe å bekymre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet noen som har hatt god erfaring med Fixodia, tror det er veldig avhengig av størrelsen på hunden og sånn -men Dina er jo ikke så stor :blink: SkudoPet har jeg ingen tro på, har ikke hørt om noen som har vært fornøyd med den.

Jeg har brukt Frontline før, tror jeg kommer til å bruke det i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke ha halsbånd på hundene inne, har de samme virkningen om man bare bruker de ute? Må innrømme at jeg er skeptisk til expot siden endel hunder har reagert på det. Da vil jeg hverken bruke det på Dina eller valpen. Jeg tror jeg må snakke med veterinæren når jeg skal dit å vaksinere Dina... Kanskje jeg kunne prøvd de der steinhalsbåndene? Må de være på hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scaliborhalsebånd og børste.

Bogar fikk allergiske reaksjoner på sitt halsebånd det året han døde, så jeg har hatt store problemer med å sette det på igjen. Selv om hundene mine aldri har reagert før eller etter det (han starta å reagere to uker før avlivning).

Men ellers prøver jeg å børste hundene alltid når vi kommer til bilen. Og jeg har veldig lite flått på dyrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke fått flått på mine hunder før (om en ser bort i fra familiehunden vi hadde for mange år siden nå). Litt merkelig, da andre jeg har gått tur med har fått flått :blink:

Men jeg lurer litt på noe, i tilfelle vi skal få noe flått. Hvordan er det med disse halsbåndene? Må de ha dem på hele tiden (bortsett fra når de bader), eller?

Hva bør en velge dersom en har en badeglad hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Scalibor halsbånd og er veldig fornøyd med det.

De er ikke så tykke og store som vanlie halsbånd, så det blir ikke helt likt som å ha halsbånd på inne, tenker sånn at det er bedre å ha den tynne dinsen på enn å få flått på hun :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis de bare er tynne så. Jeg synes hunden blir så stygg i pelsen av å gå med halsbånd hele tiden, men det er jo bedre enn at de får masse flått. Kanskje jeg må få resept på to sånne halsbånd da, hvis de kan brukes til valper. Det som er betryggende er jo at hvis hunden reagerer på det kan du bare fjerne det, og det kan du ikke med expot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har korthåret alergiker så her brukes Autan family flåttspray.

Fungerer kjempebra, både mot flått, kveps, mygg, blinning og ellers alle småkryp i "kuland".

Har plukket flått bare en gang av dyret, og det var etter en dusj hvor jeg glemte å spraye på Autan etterpå.

Da plukket jeg 3 stykk etter at han hadde vært borti lyngen i 10 minutter. Sprayet på Autan og null problem med flått etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik

Prac-Tic! Den har jeg brukt i to år nå, og er veldig fornøyd. Påføres på samme måte som Expot, men pelsen blir ikke klissete etterpå, og hunden kan også bade uten at virkningen går ut. Prac-Tic finnes i ulike utgaver alt ettersom hvor stor hunden er. Jeg brukte den på valp i 2008 (som da var 4 mnd), og skal bruke det på valp i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har siste 5 åra kjørt Scalibor bandet på den engelske cockern eg hadde før, dette uten noen problemer. Imidlertid sliter eg litt mer med og feste det på pøbelen her nå men ser vell ikkje helt bort ifra at det etterkvart blir montert siden eg allt har plukket flått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere brukte jeg Fronline, men etter at det festet seg mange på Blazesom sugde seg store (Ikke noe særlig på Talli, men hun har annen pels)

Prøvde så Scalibor noe jeg syns var sinnsykt irriterenes. :blink: (jeg kan ikke fordra å ha "ting" på dyrene inne og endre med å plukke på halsbåndet hele tiden)

Dermed er jeg tilbake på expot som jeg alltid har vært fornøyd med i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt både Expot og Scalibor tidligere, og er helt klart mest fornøyd med sistnevnte. Færre flått enn med Expoten, samt at det kan tas av badeglade hunder mens man er ved vannet, for så å settes på igjen uten redusert virkning.

I år blir det Frontline pga drektig/diende tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis t.s. ikke er plaget av særlig flått på hundene - hvorfor da behandle imot det?

Jeg bor også i Oslo, de gangene jeg har flått på mine har vi vært enten i Kr.sand - eller Danmark. Et par av mine har aldri hatt en eneste flått på seg...

Så nei - seg setter ikke på dem verken halsbånd eller dråper med ren gift på bare "i tilfelle" de skulle få en flått eller to.

Hvis jeg derimot skal reise til "flåttland" - DA setter jeg en frontline en liten uke før jeg skal reise (som nå - pga NKK Kr.sand).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere brukte jeg Fronline, men etter at det festet seg mange på Blazesom sugde seg store (Ikke noe særlig på Talli, men hun har annen pels)

I fjor var vel første gangen jeg behandlet hundene med noe antiflåttmiddel, og brukte da Frontline, men erfarte som Jeanette at jeg fant digre nesten "ferdigsugde" flott som satt fast på hundene, dog daue... I år har jeg derfor brukt Expot - jeg hadde egentlig ikke tenkt å behandle dem i år heller siden vi har lite sånt i skogen der jeg bor, men etter at jeg plukka flere flått av dem etter en liten treningsdag i Særp, og skulle dit flere ganger, fant jeg det best å ta en behandling.

Hvis jeg derimot skal reise til "flåttland" - DA setter jeg en frontline en liten uke før jeg skal reise (som nå - pga NKK Kr.sand).

Susanne

Jeg er faktisk nesten så ille at jeg ikke har lyst til å reise til flåttland bare pga flåtten. Ekle ekle krypene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...