Gå til innhold
Hundesonen.no

hvem holder på med lappen nå?


minstemann

Recommended Posts

Det er jo ikke bilen i seg selv som koster vettu, Aussieglis, det er alle avgiftene og bensinen :ahappy: Nå er jeg så heldig at jeg får alt det sponset hos foreldre (minus bensinen, that is), men jeg veit at forsikring, årsavgift, verkstedsregninger som alltid kommer når du ikke forventer det og alt sånnt koster mucho monetos. Pluss en tanke bensin ca hver 2-3 uke (alt ettersom...) som koster 500-600 kr. Du kan jo få en bil gratis, men det koster hver måned og hvert år å få lov å kjøre den på norske veger...

Ikke noe problem å lære seg trafikken med en automatgir-bil, for så å lære seg gir når du er trygg på trafikksituasjonene. Mange som gjør det den veien, men det anbefales å bare get on with it så fort som mulig med manuell om du har tenkt å kjøre opp på manuell. Går jo an å kjøre opp og få førerkort med "bare automatgirtillatelse", men da må du gjennom en hel oppkjøring til for å få lov å kjøre på manuellgir - og det koster ekstra penger.

Lappen koster vel forøvrig en 15-30 tusen (jeg har vært borti mange ytterpunkter i klassen), så ja lappen er mye billigere enn det å ha en bil over årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Billige biler er jo dyrere enn noe! Ihvertfall om man skal kunne kjøre dem...

Kjøpte bil her i England, det er ganske billig. En helt fin 2003-modell, godt vedlikehold (vinteren og saltet er jo ikke spesielt ille her), nytt bremsesystem osv. 1700 pund, dvs. ca. 15000 kr. Forsikring? 800 pund, altså 50% av prisen på selve bilen.

Ja, og så har man alle de små reparasjonene da. Og bensinen, ikke minst. Fyttikatta hvor dyr den er blitt. Og veiavgift. Og bompenger. Og parkeringsavgifter. Nevnte jeg forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Monica, og alle dere andre!

Etter denne tråden har jeg fått fingeren ut og fått tatt saken opp i "heimhusan" :D Sambo ble kjempe glad og sa han kom til å hjelpe meg så godt han kunne slik at jeg kan få lappen innen rimelighetens tid.

Så nå skal vi melde meg på det der sikkerhetskurset man må ha før man får begynne å øvelseskjøre osv. Hva som kommer etter der er jeg usikker på, men da har jeg jo iallefall begynt!

WOOOHOOO! Jeg skal ha lappen en dag ;):D :D

Da kan jeg belønne meg selv med en til hund, nye kurs, masse nye sporskoger og treningsplasser... *drømme*

Ahh, spennende da! Lykke til! :ahappy:

En bil kan jo koste alt fra 0,- til 2 millioner, så at en bil er dyrere enn å ta lappen, vil jeg si er feil. *husker med gru da vi kjørte rundt i en bil til knapt 5000,-*

Hva?!? Er det noe galt med det liksom??!? :D :D :)

Putrer rundt på 5. året med Krokanrullen jeg. Bilen jeg ha 7500 kr for, og sikkert har kostet på det dobbelte... :) Men den går, jeg trenger ikke grine om jeg skulle finne på å kjøre borti noe (noe som ikke skjer ofte altså, evnt for det meste for moro skyld :)) og som man har det ufattelig moro med å kjøre fordi man aldri vet hvilke nye småting som dukker opp :)

Har hatt det 100 g mer artig med en bil til 7500 enn en til 250.000! Uten tvil! *ler*

Forøvrig er jeg glad jeg er ferdig med oppkjøring og alt det der for snart 13 år siden gitt. Kartkjøring?? Og alt det andre nye? Nei usj og æsj.. Ikke for det. Jeg går under navnet "Gps'n" på mange av våre turer da :) Senest i helgen var den elektroniske GpS'n avslått og jeg funket som en manuell en. Det gikk like bra det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med mopedlappen, teller det? :)

Eller, holder på med trafikalt grunnkurs nå, men er siste gangen på mandag. Etter det kan jeg begynne å øvelsekjøre... Men først må jeg vel få tak i en scooter :ahappy: Regner ikke med å få oppkjøringstimene før en stund, da de ikke er ferdige med de fra i fjor ennå...

Til sommeren kan jeg også begynne å øvelsekjøre på bil.. Det grugleder jeg meg til. Jeg eier ikke retningssans, og jeg kommer til å hoppe rundt her :) Kommer nok til å ta LANG tid før jeg tør å ut å kjøre på veien med masse biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor man har skilt vettu, det går helt helt bra. Som jeg sa, tenk på alle idiotene som får det til (og da mener jeg skikkelige idioter som ikke burde hatt lappen....) - du er ti ganger bedre! :)

----

Altså.. *ler litt* skal nevne at jeg ikke har dybdesyn og av den grunn sliter med å se skilt på samme avstand som "alle andre" også.. *ler*

Men takk for oppmuntringen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde veiledningstime i dag, og begynner med sikkerhetskurs på vei til uka. Fikk oppkjøringsdato sist kjøretime, og jeg er glad det ennå er en stund til :blink:

Haha, jeg fikk time til oppkjøring igår, og vet brått ikke om jeg vil lengre.. syns det var altfor kort tid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige biler er jo dyrere enn noe! Ihvertfall om man skal kunne kjøre dem...

Kjøpte bil her i England, det er ganske billig. En helt fin 2003-modell, godt vedlikehold (vinteren og saltet er jo ikke spesielt ille her), nytt bremsesystem osv. 1700 pund, dvs. ca. 15000 kr. Forsikring? 800 pund, altså 50% av prisen på selve bilen.

Ja, og så har man alle de små reparasjonene da. Og bensinen, ikke minst. Fyttikatta hvor dyr den er blitt. Og veiavgift. Og bompenger. Og parkeringsavgifter. Nevnte jeg forsikring?

Jeg kom på EU-sjekken. Og disse "x-antall kilometer"-servicene bilen må innom. Og omregistrering når du har kjøpt bilen (men den er forsåvidt ikke årlig :blink: ) . Jeg ble nesten litt nysgjerrig på hvor mye det egentlig koster å ha en bil i året nå :jump: Så kan man jo ta med f.eks påfyll av spylevæske og parkeringspenger, selv om det er småtteri så drar alle monner. Betalte drøyt 100 kr for 2 timers parkering på flyplassen her om dagen, svin peise dyrt!

(Og dere i Oslo må vel ha sånn "autopass" for bomveiene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er heldigvis ferdig med alt det styret, og er jublende glad for ä hatt lappen nü i godt over et halvt är :thumbs:

Annbefaler alle som kan, ä ta "hurtigveien", altsä ä ha kjöretimer hver dag osv osv, mä si det var utrolig "lettvindt" :ahappy:

(Hadde teorikurs, teoripröven, kjöretimer, sü oppkjöring alt innen 1 1/2 mnd) DIGG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heldigvis ferdig med alt det styret, og er jublende glad for ä hatt lappen nü i godt over et halvt är :thumbs:

Annbefaler alle som kan, ä ta "hurtigveien", altsä ä ha kjöretimer hver dag osv osv, mä si det var utrolig "lettvindt" :ahappy:

(Hadde teorikurs, teoripröven, kjöretimer, sü oppkjöring alt innen 1 1/2 mnd) DIGG!

Og det er ventetiden på å få oppkjøring her, noen ganger 2 mnd også. Nå ser jeg du bor i Tyskland, og der er det kanskje annerledes også? (om det var der du tok dette da).

Her passer gjerne ikke det obligatoriske til å få akkurat da det passer for en selv,og det er jo "noen" timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tok det her nede, og her er ca ventetiden 2 uker pä ä fä oppkjöring.. (er jo et rimelig större land, med MYE mer folk, vet ikke, kanskje en sammenheng der..) her kunne man ta kjöretimer hver dag, sä gikk fort unna :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tok det her nede, og her er ca ventetiden 2 uker pä ä fä oppkjöring.. (er jo et rimelig större land, med MYE mer folk, vet ikke, kanskje en sammenheng der..) her kunne man ta kjöretimer hver dag, sä gikk fort unna :ahappy:

Her(hvertfall her jeg bor) er det vanskelig å få kjøretimer så tett, og hvertfall det obligatoriske. Oppkjøring er 1-2mnd ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk ikke noen fordel med å kjøre opp så fort som mulig. Heller ha ukentlig time, og ha tiden mellom på å fordøye, kanskje øvelseskjøre med andre, og observere trafikksituasjoner du kanskje ikke har tenkt over før. Nå er vel de fleste som har kjørt en stund enige om at det uansett tar noen år å bli god til å kjøre bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vi har vel alle forskjellige måter å lære på, for min del var dette tette absolutt veldig bra :ahappy:

(Med tanke på man ikke kan øvelseskjøre med andre her i Tyskland på samme måte som i Norge..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå startet og stoppet en bil, samt kjørt opp til postkassen OG rygget. Kan ikke annet enn å si at jeg er et naturtalent :thumbs:

Til helgen blir det t. grunnkurs, så håper jeg det blir litt kjøring i sommer. Skulle gjerne hatt lappen til høsten, men det er kanskje litt mye å håpe på.. Men det hadde vært noe det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag forrige uke tok jeg teorien for første gang og bestod :wub:

Onsdag og torsdag denne uka har jeg sikkerhetskurs på vei, dvs landeveiskjøring og "kart'ing" :)

Jeg gikk Trafikalt grunnkurs i fjor sommer, men måtte stå på venteliste for kjøretimer og startet ikke før i oktober. Nå er det juni, i teorien skal jeg kjøre opp etter sikkerhetskurs på vei, men vi får nå se... :)

Syns jeg har brukt lang tid, jeg. Skal nevnes at det er et visst press på den kjøreskolen jeg har valgt, de er hakket billigere enn de fleste andre og lærerne er veldig flinke. Jeg avtalte en kjøretime i uka, bortsett fra en periode rundt påske hvor det var, vel, påske og eksamener og sånt noe.

Nå vil læreren at jeg skal kjøre opp før han drar på ferie :ahappy: iiik!

Og angående det å ta intensivkurs: ANBEFALES IKKE! En venninne av meg dro til distriktet, brukte masse penger på intensivkurs, bestod, har lappen og tør ikke kjøre en meter nå når hun er tilbake til byen. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensivkurs er ikke den beste måten å lære å kjøre bil på. Man trenger rett og slett tid for å fordøye all den kunnskapen og ferdigheten som skal inn før man blir en potensielt god sjåfør.

Dessverre er det jo ikke alle som får det til å passe inn i skjemaet sitt å ta kjøretimer hver uke, så intensivkursene vil nok bestå...og ulykkesrisikoen vil fortsatt være høy for personskadeulykker. Folk som har øvelseskjørt lite vil nemlig, ifølge statistikken, ha få "småbulker" og større sjanse for å forårsake en alvorlig ulykke.

Trist, men sant: Folk kommer alltid til å velge penger foran sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har hatt lappen en måned nå snart.... måtte bare si det.

Har ikke kjørt så himla mye da, er så skummelt å kjøre her oppe for det er så sinnsykt smale veier og alle de andre kjører så fort. Men jeg hadde i alle fall hatt lov om jeg hadde turt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har hatt lappen en måned nå snart.... måtte bare si det.

Har ikke kjørt så himla mye da, er så skummelt å kjøre her oppe for det er så sinnsykt smale veier og alle de andre kjører så fort. Men jeg hadde i alle fall hatt lov om jeg hadde turt. :blink:

Også har du ikke sagt noe? Grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Jeg kjenner meg null igjen av det andre her inne sier om intensivkurs, da jeg selv föler meg som en sikker sjäför, siden jeg (etter ä ha fätt lappen) har kjört hver eneste dag, og pr. dags dato 15 forskjellige biler (i löpet av mine 6 mnd som sjäför) har ikke hatt noen ulykke, ei heller en bulk eller noe annet surr.. muligens er dette veldig individuelt ang. läringsfase osv, men for meg (og flere venner) har dette fungert utmerket :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Jeg kjenner meg null igjen av det andre her inne sier om intensivkurs, da jeg selv föler meg som en sikker sjäför, siden jeg (etter ä ha fätt lappen) har kjört hver eneste dag, og pr. dags dato 15 forskjellige biler (i löpet av mine 6 mnd som sjäför) har ikke hatt noen ulykke, ei heller en bulk eller noe annet surr.. muligens er dette veldig individuelt ang. läringsfase osv, men for meg (og flere venner) har dette fungert utmerket :blink:

Jeg tviler ikke et sekund på at du er kvalifisert til å kjøre bil, men jeg er også ganske sikker på at enhver som har brukt flere mnd på lappen og kjørt like mye etterpå er bedre enn deg. :wub: Om 10 år er dere alle like gode. :wub: Med individuelle forskjeller, såklart, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at en som har hatt like mange timer (bare over lengre tid) er en bedre sjäför enn en som har hatt like mange timer, bare raskere? Alle har da egen läringsmetode for hva som fungerer best..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at en som har hatt like mange timer (bare over lengre tid) er en bedre sjäför enn en som har hatt like mange timer, bare raskere? Alle har da egen läringsmetode for hva som fungerer best..

Både jeg og Sola har forklart det i tidligere innlegg. :blink: Sier ikke at du er noen dårlig sjåfør, for det vet jeg ingenting om. Men jeg tror de som har tatt lappen over lengre tid blir bedre, gitt den samme mengde-erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...