Gå til innhold
Hundesonen.no

hvem holder på med lappen nå?


minstemann

Recommended Posts

Det er jo ikke bilen i seg selv som koster vettu, Aussieglis, det er alle avgiftene og bensinen :ahappy: Nå er jeg så heldig at jeg får alt det sponset hos foreldre (minus bensinen, that is), men jeg veit at forsikring, årsavgift, verkstedsregninger som alltid kommer når du ikke forventer det og alt sånnt koster mucho monetos. Pluss en tanke bensin ca hver 2-3 uke (alt ettersom...) som koster 500-600 kr. Du kan jo få en bil gratis, men det koster hver måned og hvert år å få lov å kjøre den på norske veger...

Ikke noe problem å lære seg trafikken med en automatgir-bil, for så å lære seg gir når du er trygg på trafikksituasjonene. Mange som gjør det den veien, men det anbefales å bare get on with it så fort som mulig med manuell om du har tenkt å kjøre opp på manuell. Går jo an å kjøre opp og få førerkort med "bare automatgirtillatelse", men da må du gjennom en hel oppkjøring til for å få lov å kjøre på manuellgir - og det koster ekstra penger.

Lappen koster vel forøvrig en 15-30 tusen (jeg har vært borti mange ytterpunkter i klassen), så ja lappen er mye billigere enn det å ha en bil over årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Billige biler er jo dyrere enn noe! Ihvertfall om man skal kunne kjøre dem...

Kjøpte bil her i England, det er ganske billig. En helt fin 2003-modell, godt vedlikehold (vinteren og saltet er jo ikke spesielt ille her), nytt bremsesystem osv. 1700 pund, dvs. ca. 15000 kr. Forsikring? 800 pund, altså 50% av prisen på selve bilen.

Ja, og så har man alle de små reparasjonene da. Og bensinen, ikke minst. Fyttikatta hvor dyr den er blitt. Og veiavgift. Og bompenger. Og parkeringsavgifter. Nevnte jeg forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Monica, og alle dere andre!

Etter denne tråden har jeg fått fingeren ut og fått tatt saken opp i "heimhusan" :D Sambo ble kjempe glad og sa han kom til å hjelpe meg så godt han kunne slik at jeg kan få lappen innen rimelighetens tid.

Så nå skal vi melde meg på det der sikkerhetskurset man må ha før man får begynne å øvelseskjøre osv. Hva som kommer etter der er jeg usikker på, men da har jeg jo iallefall begynt!

WOOOHOOO! Jeg skal ha lappen en dag ;):D :D

Da kan jeg belønne meg selv med en til hund, nye kurs, masse nye sporskoger og treningsplasser... *drømme*

Ahh, spennende da! Lykke til! :ahappy:

En bil kan jo koste alt fra 0,- til 2 millioner, så at en bil er dyrere enn å ta lappen, vil jeg si er feil. *husker med gru da vi kjørte rundt i en bil til knapt 5000,-*

Hva?!? Er det noe galt med det liksom??!? :D :D :)

Putrer rundt på 5. året med Krokanrullen jeg. Bilen jeg ha 7500 kr for, og sikkert har kostet på det dobbelte... :) Men den går, jeg trenger ikke grine om jeg skulle finne på å kjøre borti noe (noe som ikke skjer ofte altså, evnt for det meste for moro skyld :)) og som man har det ufattelig moro med å kjøre fordi man aldri vet hvilke nye småting som dukker opp :)

Har hatt det 100 g mer artig med en bil til 7500 enn en til 250.000! Uten tvil! *ler*

Forøvrig er jeg glad jeg er ferdig med oppkjøring og alt det der for snart 13 år siden gitt. Kartkjøring?? Og alt det andre nye? Nei usj og æsj.. Ikke for det. Jeg går under navnet "Gps'n" på mange av våre turer da :) Senest i helgen var den elektroniske GpS'n avslått og jeg funket som en manuell en. Det gikk like bra det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med mopedlappen, teller det? :)

Eller, holder på med trafikalt grunnkurs nå, men er siste gangen på mandag. Etter det kan jeg begynne å øvelsekjøre... Men først må jeg vel få tak i en scooter :ahappy: Regner ikke med å få oppkjøringstimene før en stund, da de ikke er ferdige med de fra i fjor ennå...

Til sommeren kan jeg også begynne å øvelsekjøre på bil.. Det grugleder jeg meg til. Jeg eier ikke retningssans, og jeg kommer til å hoppe rundt her :) Kommer nok til å ta LANG tid før jeg tør å ut å kjøre på veien med masse biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor man har skilt vettu, det går helt helt bra. Som jeg sa, tenk på alle idiotene som får det til (og da mener jeg skikkelige idioter som ikke burde hatt lappen....) - du er ti ganger bedre! :)

----

Altså.. *ler litt* skal nevne at jeg ikke har dybdesyn og av den grunn sliter med å se skilt på samme avstand som "alle andre" også.. *ler*

Men takk for oppmuntringen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde veiledningstime i dag, og begynner med sikkerhetskurs på vei til uka. Fikk oppkjøringsdato sist kjøretime, og jeg er glad det ennå er en stund til :blink:

Haha, jeg fikk time til oppkjøring igår, og vet brått ikke om jeg vil lengre.. syns det var altfor kort tid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige biler er jo dyrere enn noe! Ihvertfall om man skal kunne kjøre dem...

Kjøpte bil her i England, det er ganske billig. En helt fin 2003-modell, godt vedlikehold (vinteren og saltet er jo ikke spesielt ille her), nytt bremsesystem osv. 1700 pund, dvs. ca. 15000 kr. Forsikring? 800 pund, altså 50% av prisen på selve bilen.

Ja, og så har man alle de små reparasjonene da. Og bensinen, ikke minst. Fyttikatta hvor dyr den er blitt. Og veiavgift. Og bompenger. Og parkeringsavgifter. Nevnte jeg forsikring?

Jeg kom på EU-sjekken. Og disse "x-antall kilometer"-servicene bilen må innom. Og omregistrering når du har kjøpt bilen (men den er forsåvidt ikke årlig :blink: ) . Jeg ble nesten litt nysgjerrig på hvor mye det egentlig koster å ha en bil i året nå :jump: Så kan man jo ta med f.eks påfyll av spylevæske og parkeringspenger, selv om det er småtteri så drar alle monner. Betalte drøyt 100 kr for 2 timers parkering på flyplassen her om dagen, svin peise dyrt!

(Og dere i Oslo må vel ha sånn "autopass" for bomveiene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er heldigvis ferdig med alt det styret, og er jublende glad for ä hatt lappen nü i godt over et halvt är :thumbs:

Annbefaler alle som kan, ä ta "hurtigveien", altsä ä ha kjöretimer hver dag osv osv, mä si det var utrolig "lettvindt" :ahappy:

(Hadde teorikurs, teoripröven, kjöretimer, sü oppkjöring alt innen 1 1/2 mnd) DIGG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heldigvis ferdig med alt det styret, og er jublende glad for ä hatt lappen nü i godt over et halvt är :thumbs:

Annbefaler alle som kan, ä ta "hurtigveien", altsä ä ha kjöretimer hver dag osv osv, mä si det var utrolig "lettvindt" :ahappy:

(Hadde teorikurs, teoripröven, kjöretimer, sü oppkjöring alt innen 1 1/2 mnd) DIGG!

Og det er ventetiden på å få oppkjøring her, noen ganger 2 mnd også. Nå ser jeg du bor i Tyskland, og der er det kanskje annerledes også? (om det var der du tok dette da).

Her passer gjerne ikke det obligatoriske til å få akkurat da det passer for en selv,og det er jo "noen" timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tok det her nede, og her er ca ventetiden 2 uker pä ä fä oppkjöring.. (er jo et rimelig större land, med MYE mer folk, vet ikke, kanskje en sammenheng der..) her kunne man ta kjöretimer hver dag, sä gikk fort unna :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tok det her nede, og her er ca ventetiden 2 uker pä ä fä oppkjöring.. (er jo et rimelig större land, med MYE mer folk, vet ikke, kanskje en sammenheng der..) her kunne man ta kjöretimer hver dag, sä gikk fort unna :ahappy:

Her(hvertfall her jeg bor) er det vanskelig å få kjøretimer så tett, og hvertfall det obligatoriske. Oppkjøring er 1-2mnd ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk ikke noen fordel med å kjøre opp så fort som mulig. Heller ha ukentlig time, og ha tiden mellom på å fordøye, kanskje øvelseskjøre med andre, og observere trafikksituasjoner du kanskje ikke har tenkt over før. Nå er vel de fleste som har kjørt en stund enige om at det uansett tar noen år å bli god til å kjøre bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vi har vel alle forskjellige måter å lære på, for min del var dette tette absolutt veldig bra :ahappy:

(Med tanke på man ikke kan øvelseskjøre med andre her i Tyskland på samme måte som i Norge..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå startet og stoppet en bil, samt kjørt opp til postkassen OG rygget. Kan ikke annet enn å si at jeg er et naturtalent :thumbs:

Til helgen blir det t. grunnkurs, så håper jeg det blir litt kjøring i sommer. Skulle gjerne hatt lappen til høsten, men det er kanskje litt mye å håpe på.. Men det hadde vært noe det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag forrige uke tok jeg teorien for første gang og bestod :wub:

Onsdag og torsdag denne uka har jeg sikkerhetskurs på vei, dvs landeveiskjøring og "kart'ing" :)

Jeg gikk Trafikalt grunnkurs i fjor sommer, men måtte stå på venteliste for kjøretimer og startet ikke før i oktober. Nå er det juni, i teorien skal jeg kjøre opp etter sikkerhetskurs på vei, men vi får nå se... :)

Syns jeg har brukt lang tid, jeg. Skal nevnes at det er et visst press på den kjøreskolen jeg har valgt, de er hakket billigere enn de fleste andre og lærerne er veldig flinke. Jeg avtalte en kjøretime i uka, bortsett fra en periode rundt påske hvor det var, vel, påske og eksamener og sånt noe.

Nå vil læreren at jeg skal kjøre opp før han drar på ferie :ahappy: iiik!

Og angående det å ta intensivkurs: ANBEFALES IKKE! En venninne av meg dro til distriktet, brukte masse penger på intensivkurs, bestod, har lappen og tør ikke kjøre en meter nå når hun er tilbake til byen. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensivkurs er ikke den beste måten å lære å kjøre bil på. Man trenger rett og slett tid for å fordøye all den kunnskapen og ferdigheten som skal inn før man blir en potensielt god sjåfør.

Dessverre er det jo ikke alle som får det til å passe inn i skjemaet sitt å ta kjøretimer hver uke, så intensivkursene vil nok bestå...og ulykkesrisikoen vil fortsatt være høy for personskadeulykker. Folk som har øvelseskjørt lite vil nemlig, ifølge statistikken, ha få "småbulker" og større sjanse for å forårsake en alvorlig ulykke.

Trist, men sant: Folk kommer alltid til å velge penger foran sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har hatt lappen en måned nå snart.... måtte bare si det.

Har ikke kjørt så himla mye da, er så skummelt å kjøre her oppe for det er så sinnsykt smale veier og alle de andre kjører så fort. Men jeg hadde i alle fall hatt lov om jeg hadde turt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har hatt lappen en måned nå snart.... måtte bare si det.

Har ikke kjørt så himla mye da, er så skummelt å kjøre her oppe for det er så sinnsykt smale veier og alle de andre kjører så fort. Men jeg hadde i alle fall hatt lov om jeg hadde turt. :blink:

Også har du ikke sagt noe? Grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Jeg kjenner meg null igjen av det andre her inne sier om intensivkurs, da jeg selv föler meg som en sikker sjäför, siden jeg (etter ä ha fätt lappen) har kjört hver eneste dag, og pr. dags dato 15 forskjellige biler (i löpet av mine 6 mnd som sjäför) har ikke hatt noen ulykke, ei heller en bulk eller noe annet surr.. muligens er dette veldig individuelt ang. läringsfase osv, men for meg (og flere venner) har dette fungert utmerket :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Jeg kjenner meg null igjen av det andre her inne sier om intensivkurs, da jeg selv föler meg som en sikker sjäför, siden jeg (etter ä ha fätt lappen) har kjört hver eneste dag, og pr. dags dato 15 forskjellige biler (i löpet av mine 6 mnd som sjäför) har ikke hatt noen ulykke, ei heller en bulk eller noe annet surr.. muligens er dette veldig individuelt ang. läringsfase osv, men for meg (og flere venner) har dette fungert utmerket :blink:

Jeg tviler ikke et sekund på at du er kvalifisert til å kjøre bil, men jeg er også ganske sikker på at enhver som har brukt flere mnd på lappen og kjørt like mye etterpå er bedre enn deg. :wub: Om 10 år er dere alle like gode. :wub: Med individuelle forskjeller, såklart, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at en som har hatt like mange timer (bare over lengre tid) er en bedre sjäför enn en som har hatt like mange timer, bare raskere? Alle har da egen läringsmetode for hva som fungerer best..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at en som har hatt like mange timer (bare over lengre tid) er en bedre sjäför enn en som har hatt like mange timer, bare raskere? Alle har da egen läringsmetode for hva som fungerer best..

Både jeg og Sola har forklart det i tidligere innlegg. :blink: Sier ikke at du er noen dårlig sjåfør, for det vet jeg ingenting om. Men jeg tror de som har tatt lappen over lengre tid blir bedre, gitt den samme mengde-erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...