Gå til innhold
Hundesonen.no

hvem holder på med lappen nå?


minstemann

Recommended Posts

Det er jo ikke bilen i seg selv som koster vettu, Aussieglis, det er alle avgiftene og bensinen :ahappy: Nå er jeg så heldig at jeg får alt det sponset hos foreldre (minus bensinen, that is), men jeg veit at forsikring, årsavgift, verkstedsregninger som alltid kommer når du ikke forventer det og alt sånnt koster mucho monetos. Pluss en tanke bensin ca hver 2-3 uke (alt ettersom...) som koster 500-600 kr. Du kan jo få en bil gratis, men det koster hver måned og hvert år å få lov å kjøre den på norske veger...

Ikke noe problem å lære seg trafikken med en automatgir-bil, for så å lære seg gir når du er trygg på trafikksituasjonene. Mange som gjør det den veien, men det anbefales å bare get on with it så fort som mulig med manuell om du har tenkt å kjøre opp på manuell. Går jo an å kjøre opp og få førerkort med "bare automatgirtillatelse", men da må du gjennom en hel oppkjøring til for å få lov å kjøre på manuellgir - og det koster ekstra penger.

Lappen koster vel forøvrig en 15-30 tusen (jeg har vært borti mange ytterpunkter i klassen), så ja lappen er mye billigere enn det å ha en bil over årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Billige biler er jo dyrere enn noe! Ihvertfall om man skal kunne kjøre dem...

Kjøpte bil her i England, det er ganske billig. En helt fin 2003-modell, godt vedlikehold (vinteren og saltet er jo ikke spesielt ille her), nytt bremsesystem osv. 1700 pund, dvs. ca. 15000 kr. Forsikring? 800 pund, altså 50% av prisen på selve bilen.

Ja, og så har man alle de små reparasjonene da. Og bensinen, ikke minst. Fyttikatta hvor dyr den er blitt. Og veiavgift. Og bompenger. Og parkeringsavgifter. Nevnte jeg forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Monica, og alle dere andre!

Etter denne tråden har jeg fått fingeren ut og fått tatt saken opp i "heimhusan" :D Sambo ble kjempe glad og sa han kom til å hjelpe meg så godt han kunne slik at jeg kan få lappen innen rimelighetens tid.

Så nå skal vi melde meg på det der sikkerhetskurset man må ha før man får begynne å øvelseskjøre osv. Hva som kommer etter der er jeg usikker på, men da har jeg jo iallefall begynt!

WOOOHOOO! Jeg skal ha lappen en dag ;):D :D

Da kan jeg belønne meg selv med en til hund, nye kurs, masse nye sporskoger og treningsplasser... *drømme*

Ahh, spennende da! Lykke til! :ahappy:

En bil kan jo koste alt fra 0,- til 2 millioner, så at en bil er dyrere enn å ta lappen, vil jeg si er feil. *husker med gru da vi kjørte rundt i en bil til knapt 5000,-*

Hva?!? Er det noe galt med det liksom??!? :D :D :)

Putrer rundt på 5. året med Krokanrullen jeg. Bilen jeg ha 7500 kr for, og sikkert har kostet på det dobbelte... :) Men den går, jeg trenger ikke grine om jeg skulle finne på å kjøre borti noe (noe som ikke skjer ofte altså, evnt for det meste for moro skyld :)) og som man har det ufattelig moro med å kjøre fordi man aldri vet hvilke nye småting som dukker opp :)

Har hatt det 100 g mer artig med en bil til 7500 enn en til 250.000! Uten tvil! *ler*

Forøvrig er jeg glad jeg er ferdig med oppkjøring og alt det der for snart 13 år siden gitt. Kartkjøring?? Og alt det andre nye? Nei usj og æsj.. Ikke for det. Jeg går under navnet "Gps'n" på mange av våre turer da :) Senest i helgen var den elektroniske GpS'n avslått og jeg funket som en manuell en. Det gikk like bra det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med mopedlappen, teller det? :)

Eller, holder på med trafikalt grunnkurs nå, men er siste gangen på mandag. Etter det kan jeg begynne å øvelsekjøre... Men først må jeg vel få tak i en scooter :ahappy: Regner ikke med å få oppkjøringstimene før en stund, da de ikke er ferdige med de fra i fjor ennå...

Til sommeren kan jeg også begynne å øvelsekjøre på bil.. Det grugleder jeg meg til. Jeg eier ikke retningssans, og jeg kommer til å hoppe rundt her :) Kommer nok til å ta LANG tid før jeg tør å ut å kjøre på veien med masse biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor man har skilt vettu, det går helt helt bra. Som jeg sa, tenk på alle idiotene som får det til (og da mener jeg skikkelige idioter som ikke burde hatt lappen....) - du er ti ganger bedre! :)

----

Altså.. *ler litt* skal nevne at jeg ikke har dybdesyn og av den grunn sliter med å se skilt på samme avstand som "alle andre" også.. *ler*

Men takk for oppmuntringen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde veiledningstime i dag, og begynner med sikkerhetskurs på vei til uka. Fikk oppkjøringsdato sist kjøretime, og jeg er glad det ennå er en stund til :blink:

Haha, jeg fikk time til oppkjøring igår, og vet brått ikke om jeg vil lengre.. syns det var altfor kort tid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige biler er jo dyrere enn noe! Ihvertfall om man skal kunne kjøre dem...

Kjøpte bil her i England, det er ganske billig. En helt fin 2003-modell, godt vedlikehold (vinteren og saltet er jo ikke spesielt ille her), nytt bremsesystem osv. 1700 pund, dvs. ca. 15000 kr. Forsikring? 800 pund, altså 50% av prisen på selve bilen.

Ja, og så har man alle de små reparasjonene da. Og bensinen, ikke minst. Fyttikatta hvor dyr den er blitt. Og veiavgift. Og bompenger. Og parkeringsavgifter. Nevnte jeg forsikring?

Jeg kom på EU-sjekken. Og disse "x-antall kilometer"-servicene bilen må innom. Og omregistrering når du har kjøpt bilen (men den er forsåvidt ikke årlig :blink: ) . Jeg ble nesten litt nysgjerrig på hvor mye det egentlig koster å ha en bil i året nå :jump: Så kan man jo ta med f.eks påfyll av spylevæske og parkeringspenger, selv om det er småtteri så drar alle monner. Betalte drøyt 100 kr for 2 timers parkering på flyplassen her om dagen, svin peise dyrt!

(Og dere i Oslo må vel ha sånn "autopass" for bomveiene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er heldigvis ferdig med alt det styret, og er jublende glad for ä hatt lappen nü i godt over et halvt är :thumbs:

Annbefaler alle som kan, ä ta "hurtigveien", altsä ä ha kjöretimer hver dag osv osv, mä si det var utrolig "lettvindt" :ahappy:

(Hadde teorikurs, teoripröven, kjöretimer, sü oppkjöring alt innen 1 1/2 mnd) DIGG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heldigvis ferdig med alt det styret, og er jublende glad for ä hatt lappen nü i godt over et halvt är :thumbs:

Annbefaler alle som kan, ä ta "hurtigveien", altsä ä ha kjöretimer hver dag osv osv, mä si det var utrolig "lettvindt" :ahappy:

(Hadde teorikurs, teoripröven, kjöretimer, sü oppkjöring alt innen 1 1/2 mnd) DIGG!

Og det er ventetiden på å få oppkjøring her, noen ganger 2 mnd også. Nå ser jeg du bor i Tyskland, og der er det kanskje annerledes også? (om det var der du tok dette da).

Her passer gjerne ikke det obligatoriske til å få akkurat da det passer for en selv,og det er jo "noen" timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tok det her nede, og her er ca ventetiden 2 uker pä ä fä oppkjöring.. (er jo et rimelig större land, med MYE mer folk, vet ikke, kanskje en sammenheng der..) her kunne man ta kjöretimer hver dag, sä gikk fort unna :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tok det her nede, og her er ca ventetiden 2 uker pä ä fä oppkjöring.. (er jo et rimelig större land, med MYE mer folk, vet ikke, kanskje en sammenheng der..) her kunne man ta kjöretimer hver dag, sä gikk fort unna :ahappy:

Her(hvertfall her jeg bor) er det vanskelig å få kjøretimer så tett, og hvertfall det obligatoriske. Oppkjøring er 1-2mnd ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk ikke noen fordel med å kjøre opp så fort som mulig. Heller ha ukentlig time, og ha tiden mellom på å fordøye, kanskje øvelseskjøre med andre, og observere trafikksituasjoner du kanskje ikke har tenkt over før. Nå er vel de fleste som har kjørt en stund enige om at det uansett tar noen år å bli god til å kjøre bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vi har vel alle forskjellige måter å lære på, for min del var dette tette absolutt veldig bra :ahappy:

(Med tanke på man ikke kan øvelseskjøre med andre her i Tyskland på samme måte som i Norge..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå startet og stoppet en bil, samt kjørt opp til postkassen OG rygget. Kan ikke annet enn å si at jeg er et naturtalent :thumbs:

Til helgen blir det t. grunnkurs, så håper jeg det blir litt kjøring i sommer. Skulle gjerne hatt lappen til høsten, men det er kanskje litt mye å håpe på.. Men det hadde vært noe det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag forrige uke tok jeg teorien for første gang og bestod :wub:

Onsdag og torsdag denne uka har jeg sikkerhetskurs på vei, dvs landeveiskjøring og "kart'ing" :)

Jeg gikk Trafikalt grunnkurs i fjor sommer, men måtte stå på venteliste for kjøretimer og startet ikke før i oktober. Nå er det juni, i teorien skal jeg kjøre opp etter sikkerhetskurs på vei, men vi får nå se... :)

Syns jeg har brukt lang tid, jeg. Skal nevnes at det er et visst press på den kjøreskolen jeg har valgt, de er hakket billigere enn de fleste andre og lærerne er veldig flinke. Jeg avtalte en kjøretime i uka, bortsett fra en periode rundt påske hvor det var, vel, påske og eksamener og sånt noe.

Nå vil læreren at jeg skal kjøre opp før han drar på ferie :ahappy: iiik!

Og angående det å ta intensivkurs: ANBEFALES IKKE! En venninne av meg dro til distriktet, brukte masse penger på intensivkurs, bestod, har lappen og tør ikke kjøre en meter nå når hun er tilbake til byen. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensivkurs er ikke den beste måten å lære å kjøre bil på. Man trenger rett og slett tid for å fordøye all den kunnskapen og ferdigheten som skal inn før man blir en potensielt god sjåfør.

Dessverre er det jo ikke alle som får det til å passe inn i skjemaet sitt å ta kjøretimer hver uke, så intensivkursene vil nok bestå...og ulykkesrisikoen vil fortsatt være høy for personskadeulykker. Folk som har øvelseskjørt lite vil nemlig, ifølge statistikken, ha få "småbulker" og større sjanse for å forårsake en alvorlig ulykke.

Trist, men sant: Folk kommer alltid til å velge penger foran sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har hatt lappen en måned nå snart.... måtte bare si det.

Har ikke kjørt så himla mye da, er så skummelt å kjøre her oppe for det er så sinnsykt smale veier og alle de andre kjører så fort. Men jeg hadde i alle fall hatt lov om jeg hadde turt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har hatt lappen en måned nå snart.... måtte bare si det.

Har ikke kjørt så himla mye da, er så skummelt å kjøre her oppe for det er så sinnsykt smale veier og alle de andre kjører så fort. Men jeg hadde i alle fall hatt lov om jeg hadde turt. :blink:

Også har du ikke sagt noe? Grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Jeg kjenner meg null igjen av det andre her inne sier om intensivkurs, da jeg selv föler meg som en sikker sjäför, siden jeg (etter ä ha fätt lappen) har kjört hver eneste dag, og pr. dags dato 15 forskjellige biler (i löpet av mine 6 mnd som sjäför) har ikke hatt noen ulykke, ei heller en bulk eller noe annet surr.. muligens er dette veldig individuelt ang. läringsfase osv, men for meg (og flere venner) har dette fungert utmerket :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Jeg kjenner meg null igjen av det andre her inne sier om intensivkurs, da jeg selv föler meg som en sikker sjäför, siden jeg (etter ä ha fätt lappen) har kjört hver eneste dag, og pr. dags dato 15 forskjellige biler (i löpet av mine 6 mnd som sjäför) har ikke hatt noen ulykke, ei heller en bulk eller noe annet surr.. muligens er dette veldig individuelt ang. läringsfase osv, men for meg (og flere venner) har dette fungert utmerket :blink:

Jeg tviler ikke et sekund på at du er kvalifisert til å kjøre bil, men jeg er også ganske sikker på at enhver som har brukt flere mnd på lappen og kjørt like mye etterpå er bedre enn deg. :wub: Om 10 år er dere alle like gode. :wub: Med individuelle forskjeller, såklart, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at en som har hatt like mange timer (bare over lengre tid) er en bedre sjäför enn en som har hatt like mange timer, bare raskere? Alle har da egen läringsmetode for hva som fungerer best..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at en som har hatt like mange timer (bare over lengre tid) er en bedre sjäför enn en som har hatt like mange timer, bare raskere? Alle har da egen läringsmetode for hva som fungerer best..

Både jeg og Sola har forklart det i tidligere innlegg. :blink: Sier ikke at du er noen dårlig sjåfør, for det vet jeg ingenting om. Men jeg tror de som har tatt lappen over lengre tid blir bedre, gitt den samme mengde-erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...