Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og muslimer


galnaste

Bør hunde-eiere faktisk vike for muslimer?  

35 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      2
    • Nei
      20
    • Kommer ann på situasjonen
      13


Recommended Posts

Jeg er ganske frustrert og en smule forvirret...

Kan noen fortelle meg hva mine "plikter" som hunde eier er for å "sørge" for at muslimer faktisk ser seg litt rundt å legger merke til oss, og ikke går på/bøller/dytter meg og "den skittne" valpen min? :lol: For og si det slik, jeg er ikke rassist eller noe slikt, men respekt/normal folkeskikk burde vel komme begge veier? Eller er det jeg som skal vike for de?

De siste dagene når jeg f.eks har vært ute og trent på sosialisering av Quilla så har vi fått så uttallige stygge/drepende blikk av muslimer/utlendinger. Å HVA ER GREIA MED OG SPARKE OG SPYTTE ETTER EN VALP? :lol: Til og med når jeg bærer henne!

Er det bare vi som har opplevd det slik eller?

*Frustrert hunde eier* :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. Jeg bor på Furuset, er det et sted i Norge med mye muslimer og utlendinger så er det her. Og aldri har noen sett stygt på hundene mine og hvertfall ikke spyttet etter de. Ja, det er mange som blir redde, men aldri noen som er frekk eller slem mot oss (bortsett fra drittunger innenfor alle nasjoner).

Nordmenn derimot, de nøler ikke med å fortelle hva de syns om hundene mine. Den værste i hele gaten er en gammel, norsk dame som hater oss.

Så nei, jeg ser ikke at det har noe med utlendinger å gjøre. Generelt sett syns jeg utlendinger har mye respekt for mine hunder i forhold til nordmenn.

Har du blitt spyttet på av mange muslimer, eller har det hendt en gang og nå dras alle under samme kam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi ble spyttet imot bare en gang, men jeg mener det er en gang for masse?!

Kanskje noe med at man bor på tøyen og er her å på grønnland og i tykkeste oslo by og går turer og trør? Jeg vet ikke, kanskje jeg bare har vært veldig uheldig med møtene... Hvem vet..

holder henne borte fra de i og med at jeg vet at de fleste muslimer ikke liker hunder. Eller ikke skal være bort i en hund.

Det jeg mener er ikke at de kommer mot oss å bøller men siden Quilla enda er ganske liten og kanksje ikke vises så alt for godt om meg bærer henne så har det flere ganger hendt at muslimer som kanksje ikke helt følger med har kommet mot oss og jeg har gjort en brå vending eller noe for at de ikke skal komme bort i Quilla som ligger helt uskyldig i armene mine, som ikke alle liker, og når dem merker/ser det at jeg faktisk hadde en hund der eller innser hva som kunne skjedd har de faktisk vært frekke mot meg og ei dame spyttet på oss, ENDA jeg gjorde en unnamannøvre for hennes del, fordi hun ikke fulgte med hvor hun gikk... Å som sagt da bar jeg valpen..

har og opplevd noen som har sparket etter quilla, selv om hun gå fot me meg og jeg er mellom de og quilla...Og Quilla konser seg om og faktisk gå fot og ikke har vist noe interesse eller tegn til og skulle hilse på den andre personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar samme hensyn til de som andre fremmede ved å holde hundene inntil meg når vi passerer.

Men der stopper det gitt.

Om vi er sååååå ekle og ureine at de ikke vil passere oss på samme side av gata, da får de selv vike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at muslimer har virket mer redd mine hunder enn andre. Der vi bodde før var det endel utlendinger som bodde, og det var tydelig at de var redde hundene, og gikk langt unna og man så det ansiktsuttrykkene. Vi hadde også muslimske naboer en stund, og de hadde problemer når hundene var ute. De flytta noen hus unna oss etter en stund, om det var på pga hundene, ja har en mistanke.

Så ingen styggheter mot hundene som jeg har erfart, bare respekt/redsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen dårlige erfaringer med muslimer der. Møter endel som er tydelig redde.

Passer da på å ta hunden litt nærmere meg og holder litt lengre inn på båndet så de føler seg tryggere.

Når det er snakk om etnisk norske derimot, har jeg møtt en hel del som mangler både normal folkeskikk og respekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er ikke at de kommer mot oss å bøller men siden Quilla enda er ganske liten og kanksje ikke vises så alt for godt om meg bærer henne så har det flere ganger hendt at muslimer som kanksje ikke helt følger med har kommet mot oss og jeg har gjort en brå vending eller noe for at de ikke skal komme bort i Quilla som ligger helt uskyldig i armene mine, som ikke alle liker, og når dem merker/ser det at jeg faktisk hadde en hund der eller innser hva som kunne skjedd har de faktisk vært frekke mot meg og ei dame spyttet på oss, ENDA jeg gjorde en unnamannøvre for hennes del, fordi hun ikke fulgte med hvor hun gikk...

Kan du forsøke å dele opp setningene dine litt? Det er litt vanskelig å henge med i svingene når det går seks linjer før det kommer et punktum. :blink:

Selv kan ikke jeg si at jeg har møtt særlig mange muslimer på tur, men har i hvert fall aldri fått frekke kommentarer. Noen av dem har vist at de er redde, men da går vi bare utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen blikk av avsky og folk som blir redde, men faktisk ikke noe verre enn det. Og jeg gjør heller ikke noe mer enn jeg gjør med alle, holder hundene inntil meg. De verste synes jeg faktisk (siden jeg da ikke har blitt spyttet på eller noe annet) er alle de som skal smatte på hundene! Og som står og roper og smatter og skal ha kontakt med hundene (om de virkelig vil hilse eller ikke vet jeg faktisk ikke) og så ler og morer seg over meg som da helst skal fullstendig miste kontroll over hundene (tror det må være det de ler av!? :blink: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ingenting.. har jeg gått glipp av noe!?

Ok jeg bor i Østre Bærum og her ser man knapt en eneste utlending, bortsett fra de som driver Frukt&Grønt sjappa. Men de få jeg har møtt syntes hunder er skikkelig kule og er ikke det minste redd. En annen jeg jobbet med (på en lokalbutikk) kjøpte seg selv hund.

Ellers har jeg sett flere utlendinger (vet ikke om de er muslimer eller ikke, hvordan ser man det!?) som har gått rundt med hund her.

Nå skal det sies at dette er et av de stedene i Norge med høyest hundepopularitet. Tør nesten å si hat 50% av oss som bor her har hund, men det er nok å ta i litt.

Kan ikke huske at jeg har møtt noen sure mennesker jeg, mot min hund ihvertfall. Møtt en sint jogger som klikka på en virrete unghund rundt beina hans, selvom han overdrev, så skjønte jeg at han ble irritert liksom.

Altså, med andre ord, dette her sjokkerer meg. Og jeg klarer nesten ikke forstå at normen i byen fra muslimer er denslags oppførsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen er jo det at hunder, ifølge islam, er skitne dyr og at man ikke må få sekreter fra disse på seg. Og som vi alle vet så liker jo hunder å hive litt med tunga innimellom... Men om de kommer borti hunder så skjer det ikke noe verre enn at de må vaske seg før de kan spise eller be da så er vel egentlig ikke så mye å være hysterisk for... Har du vokst opp med å høre at du må passe deg for hunder fordi de er skitne så vil jo ikke det gå over bare fordi man flytter til et land hvor idiotene som bor der går rundt med dem overalt, snarere tvert om vil jeg kanskje tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen er jo det at hunder, ifølge islam, er skitne dyr og at man ikke må få sekreter fra disse på seg. Og som vi alle vet så liker jo hunder å hive litt med tunga innimellom... Men om de kommer borti hunder så skjer det ikke noe verre enn at de må vaske seg før de kan spise eller be da så er vel egentlig ikke så mye å være hysterisk for... Har du vokst opp med å høre at du må passe deg for hunder fordi de er skitne så vil jo ikke det gå over bare fordi man flytter til et land hvor idiotene som bor der går rundt med dem overalt, snarere tvert om vil jeg kanskje tro...

Takk for den informasjonen, da ble jeg litt klokere. Men det er vel bare å ha kontroll over hunden sin idet man passerer dem, som man bør ha i alle situasjoner, uansett hvem man passerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som tidligere sagt så var ikke dette rasistisk ment som det kanskje ble tolka som, en nordmann eller uansett kunne sikkert gjort noe liknende... Og som hele innlegget mitt var bygget på ville jeg fortelle hva jeg opplevde og vite hvordan man skulle forholde seg til "den andre parten". Det høres kanksje bedre ut og mindre rasistisk?

Jeg må bare ærlig innrømme at jeg ble så overrasket og fortvilet (eller hvordan man skal si d) over hele hendelsen at, jah, det føltes ganske naturlig for meg og spørre dere andre hunde eiere om dere har opplevd noe og hvordan man i det hele tatt skal forholde seg til slike hendelser og situasjoner. og om det er slikt man opplever me en liten søt hund liksom..

Er nok lett og misforstå eller i det hele tatt skrive det slik at ting kan mistolkes og bli feilvurdert når man kjenner seg så frustrert som jeg gjorde tidligere... :lol:

alle har man vel vært der.. Og å generalisere var jo feil gjort av meg og... :blink:

og når jeg går me hunden i bånd eller i det hele tatt går tur der d er folk så er jeg streng med at hu ikke skal dra i båndet og gå fot. Og hun går fot om ikke jeg slipper låsen på båndet, noe jeg bare gjør når jeg ser at det er trygt/forsvalig med tanke på folk, biler og i det hele tatt.. Og når hu går fot så er jeg imellom henne og de man da møter og går forbi... så jeg skjønner ikke greia...

men er enda tankefull på hva som egentlig som har skjedd.. Jeg kan jo ha vært en veldig uheldig forbipasserende... og med tilfeldigvis en valp..

man vet jo aldri egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som tidligere sagt så var ikke dette rasistisk ment som det kanskje ble tolka som, en nordmann eller uansett kunne sikkert gjort noe liknende... Og som hele innlegget mitt var bygget på ville jeg fortelle hva jeg opplevde og vite hvordan man skulle forholde seg til "den andre parten". Det høres kanksje bedre ut og mindre rasistisk?

Jeg må bare ærlig innrømme at jeg ble så overrasket og fortvilet (eller hvordan man skal si d) over hele hendelsen at, jah, det føltes ganske naturlig for meg og spørre dere andre hunde eiere om dere har opplevd noe og hvordan man i det hele tatt skal forholde seg til slike hendelser og situasjoner. og om det er slikt man opplever me en liten søt hund liksom..

Er nok lett og misforstå eller i det hele tatt skrive det slik at ting kan mistolkes og bli feilvurdert når man kjenner seg så frustrert som jeg gjorde tidligere... :lol:

alle har man vel vært der.. Og å generalisere var jo feil gjort av meg og... :blink:

og når jeg går me hunden i bånd eller i det hele tatt går tur der d er folk så er jeg streng med at hu ikke skal dra i båndet og gå fot. Og hun går fot om ikke jeg slipper låsen på båndet, noe jeg bare gjør når jeg ser at det er trygt/forsvalig med tanke på folk, biler og i det hele tatt.. Og når hu går fot så er jeg imellom henne og de man da møter og går forbi... så jeg skjønner ikke greia...

men er enda tankefull på hva som egentlig som har skjedd.. Jeg kan jo ha vært en veldig uheldig forbipasserende... og med tilfeldigvis en valp..

man vet jo aldri egentlig..

Jeg tror nok du har vært uheldig, og bør passe deg litt for å gre alle under én kam etter ett eneste tilfelle :lol: Det er nok ikke bare muslimer som kan finne på å spre om seg med ukvemsord, eller til og med spytte. Det finnes folk overalt som av en eller annen grunn ikke liker hunder, og det må vi dessverre innfinne oss med når vi lever i et samfunn hvor alle skal respekteres. Jeg passer alltid på at hunden min går på innsiden, mot grøften eller hekken, når jeg passerer folk. Uansett hvem dette er, med mindre de viser spesiell interesse for å hilse på ham! Jeg tror som sagt at du bare har vært litt uheldig, og at du ikke skal bekymre deg så altfor mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere bodd en periode i Oslo, men flyttet derifra sommeren 2009. Jeg bodde i Nydalen, men var på Tøyen 1-2 ganger i uka fordi venninna mi bodde der. Jeg tok t-banen og var derfor mye i området rundt Tøyensenteret, også på kveldstid. Nå har jeg en ganske stor hund som det er umulig å overse, men jeg opplevde aldri å bli sjikanert på noen som helst måte. Mange var tydelig redd hunden min, gikk i en bue rundt og/eller jeg kunne tydelig se på ansiktsutrykk og kroppspråket ellers at de var engstelige/redde.

Jeg velger defor å tro at trådstarter har hatt noen uheldige erfaringer, men at majoriteten av våre mer eller mindre nye landsmenn som er muslimer, har allminnelig folkeskikk.

For noen år tilbake jobbet jeg sammen med en mann fra Irak. Han hadde vært her noen år og tilhører den gruppen flykninger som kan karakteriseres som godt intergrert. Han likte hunder, og hadde selv hatt hun da han bodde i Irak, en schäfer som han brukte som vakthund. Han kunne fortelle at hunder blir holdt som kjæledyr i Irak, og trakk frem golden retriver. Hvor vanlig det var, vet jeg ikke. En annen rase som var noe utbredt hvis jeg forsto han riktig var Shar Pei. Det kan hende at Shar Pei er en rase som han likte veldig godt, men det var en rase han kjente til fra Irak. Han husket ikke/ visste ikke hva rasen het, men viste meg et bilde han hadde på mobilen. Det var av en Shar Pei. Jeg nevner det her for å nyansere bildet litt. Det er ikke alle muslimer som ikke liker, eller er redde for hunder, selv om majoriteten ikke er vant til det norske hundeholdet der hunder er kjæledyr og er kjært familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også litt dårlig erfaring med muslimer og hunden min... de har ikke sparketog er riktig nok ikke fysiske mot oss, men stygge blikk, kommentarer og generelt det at de viser så stor avsky, jeg synes det er så frekt jeg.

Men jeg møter/går forbi mange muslimer også som ikke bryr seg om ham i det hele tatt, så er litt både og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...islam er jo en trosretning, så det vil da si at disse som deler denne troen har problemer med hundehold generelt :blink: Vel, jeg har bodd mesteparten av mitt liv relativt sentralt og møtt på mange forskjellige mennesker med hundene mine. Jeg kan ikke si annet enn at mennesker med utenlandsk bakgrunn gjerne har hatt litt mer respekt for dem til tider, MEN er det noen som er frekk i kjeften og ekkel med mine hunder, så er det den vanlige NORSKE mannen i gata!

Siste erfaringen jeg hadde med muslimer og hunder var da en liten muslimsk guttunge delte isen sin med sankt bernharden min. Mens foreldrene ikke så ut til å ha det minste problemer med at resten av ungeflokken deres hadde samlet seg rundt sankten og schäferen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du med sikkerhet at de som gjorde dette var muslimer?

Vi bor i oslo, har vært MYE i sentrum med hunden vår, både nå og da hun var yngre. Bussen vi tok til og fra tidligere var det knappt noen nordmenn på, men aldri opplevd noe lignende det du beskriver. Møter jo av og til på folk som er redde, men ikke noe mer enn det. Har forøvrig en muslimsk venninne som gjerne sitter barnevakt for hunden vår. Forloveden hennes som og er muslim har også hatt hund tidligere.

Jeg tror nok du har vært i overkant uheldig i de tilfellene du har vært utsatt for. Det kan jo også være noe med rasen du har? Har tidligere hørt at folk med staffer får mye mer slengbemerkninger og stygge blikk enn andre, men vet ikke om det stemmer, eller om det hadde noe med de tilfellene å gjøre. Selvfølgelig er det uansett ikke greit at folk oppfører seg sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjempedyret mitt bor jo midt mellom tøyen og grønland; vi går tur i området hver dag og vi er ofte nede i grønlandsleiret og går på kafe og lignende også. Jeg merker jo fra tid til annen at noen er redd for Garm, men vi har ham alltid på plass når vi går i sentrum, og vi tar samme hensyn til alle, dvs at vi går med ham inntil oss der det går mye folk. Har aldri opplevd noe kjipt fra folk som ikke er etnisk norske. Jeg har ærlig talt et større problem med de kara som har vokst fast i uteserveringa langs Grønlandsleiret og som alltid skal rope eller bjeffe etter Garm, eller kaster seg over ham for å hilse :lol:

Edit: Derimot har jeg hatt et par fine opplevelser, hvor foreldre som tydelig er redde for hunder, gjerne vil at Garm skal hilse på barna deres, så de ikke skal bli redde også :blink: Sånt varmer hjertet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden var jeg ute og gikk med bikkja. Etter en vel så lang og koselig tur vendte vi nesa hjemover.

Da vi skulle forbli noen blokker kom det mange unger syklende, og løpende (det var vår i lufta). Og i og med at bikkja er en lita strihårsdachs, så blir tunga hennes veeeeldig lang og ho ser skummel ut. Hehe. Da kom det to pakistanske småjenter og skrek av full hals. De løp og gjemte seg og ho ene begynte å grine. Jeg skjønte ikke hva det var, ikke før ho ene jenta skrek til mora si og fortalte at der gikk det en stygg skitten hund med lang tunge. Mora til ungen prøvde så godt ho kunne å forklare at av og til ble hunder slitne etter lange turer, og ho beklaga barnet sitt.

Så jeg kan ikke si jeg merka no annerledes med en pakistansk dame eller ett barn. hehe

Den bikkja og den lange, siklende blå tunga.

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på. :blink:

Jeg lurte på også hvordan en "klassisk" muslin ser ut, hehe.. Og "utlendinger". De er det mange av i Oslo, men de fleste er fra Sverige. Gjelder det disse også?

Fra spøk til alvor: Det er trist at du ble spyttet på. Har selv hatt hund i Oslo noen år, men de sterkeste reaksjonene jeg har fått er at burka-damen har krysset gaten når jeg kommer. Sånt må man bare respektere.. Men spytting er ikke lov. Uansett. Er redd har du rett og slett har møtt på en dust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser det på klærne på de som er tradisjonell kledd. Og utseende messig ser man at de kommer fra Iran/irak, pakistan,tyrkia eller somaila, der de som oftes er muslimsk. De har jo et karakterisktisk utseende. Jeg sier ikke at de ER muslimsk, men jeg antar at de er det ut ifra klær (spesiellt) og i noen tilfeller utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser det på klærne på de som er tradisjonell kledd. Og utseende messig ser man at de kommer fra Iran/irak, pakistan,tyrkia eller somaila, der de som oftes er muslimsk. De har jo et karakterisktisk utseende. Jeg sier ikke at de ER muslimsk, men jeg antar at de er det ut ifra klær (spesiellt) og i noen tilfeller utseendet.

Vel, "assumption is the mother of all ****-ups," som det heter på godt norsk.

Dessuten: Hvordan i all verden ser du forskjell på en inder og en pakistaner? Eller på en somalier og en etioper? :blink:

Får lyst til å sitere salig Egner. Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil. Det gjelder uansett om man er hundeeier eller er redd for hunder, uavhengig av etnisitet eller religiøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg ikke på det på noen negativ måte, at jeg tror noen er muslim da. Første intrykket sier meg det, ut ifra utseendet og klær. Jeg har bodd i asyl mottak/flyktnigeboliger - område, og jobbet med muslimer som er åpne om religionen sin, og de fleste har jo store likhetstrekk i utseendet.

Trenger ikke sees på som negativt. Kommer det ei dame som ser ut er ifra midtøsten, og bruker hijab, så tror jeg hun er muslim, og kan skjønne at hun reagerer på hunden min, pga sin religion eller at de ikke er vant til hunder på samme måte som oss. (og jeg gjør ingenting annerledes uansett hvem det er, jeg tar generell hensyn til alle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg ikke på det på noen negativ måte, at jeg tror noen er muslim da. Første intrykket sier meg det, ut ifra utseendet og klær. Jeg har bodd i asyl mottak/flyktnigeboliger - område, og jobbet med muslimer som er åpne om religionen sin, og de fleste har jo store likhetstrekk i utseendet.

Trenger ikke sees på som negativt. Kommer det ei dame som ser ut er ifra midtøsten, og bruker hijab, så tror jeg hun er muslim, og kan skjønne at hun reagerer på hunden min, pga sin religion eller at de ikke er vant til hunder på samme måte som oss. (og jeg gjør ingenting annerledes uansett hvem det er, jeg tar generell hensyn til alle.)

Ok da skjønner jeg hvorfor du kjenner dem igjen. Jeg er derimot ifra Bærum, født og oppvokst. Ungdomskole og videregående tok jeg henholdsvis i Skottland og Mexico, for så å komme tilbake til Bærum igjen.

Derfor er jeg ikke mye vandt til "nyere landsmenn" og har større vanskeligheter med å kjenne igjen en muslim osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...