Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur til oss uten stasjonsvogn.


Recommended Posts

Hei :whistle:

Vi får oss en eurasier om 3 uker, og lurte på om det finnes noen bur man kan bruke til oss uten stasjonsvogn? Vi har et bur vi kan bruke, men det må da bare plasseres i baksetet, dette kan umulig være sikkert om det skulle skje noe.. Jeg har lest litt om bilsele, men virker ikke sikkert dette heller. Så, dere der ute som ikke har stasjonsvogn, hva gjør dere for å løse dette problemet?

Mvh

Caroline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sele på hunden, han sitter i baksetet og er festet i bilselens festpumkt. Har båndet så stramt at han må sitte eller ligge, kan ikkje virre rundt. Under hunden har eg en type "presenning", som hindrer han i å falle ned mellom setene dersom noe skulle skje.

Vurderer riktignok å legge ned baksetene, kjøpe ett dobbelt variocage, og sette det oppå bakseteryggen (den blir helt flat når eg legger ned setene).

Gratulerer med eurasier :whistle: Herlig rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt et varikennel plastbur og stroppet det fast i baksetet. Buret beskytter hunden bra, og stroppinga skal beskytte menneskene i bilen. Husk at buret ikke skal være for stort, for da kastes hunden bare rundt INNI det og skader seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, man betaler fett og får spesialtilpasset bur? :P Sorry, veit ikke mer, jeg har samma problemet med samojeden min. Jeg får plass til akkurat så vidt stort nok bur i bagasjerommet til en sedan, men da er det umulig å få bisken inn :whistle: Har prøvd bilsele en gang, med det resultat at bisken snodde seg ut helt på egen hånd og var veldig fornøyd med det, og så spiste han likesågodt opp bilsela etterpå :) Var kanskje litt dårlig på å tilpasse det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar, og så raskt også da :)

Vi har kjøpt et valpebur som er såpass lite at han kun passer det den første tiden. (For sikkerheten). Ja, det var jo en god idé, å feste buret med stropper :whistle: Ellers går det sikkert ann å få kjøpt en sele, jeg har bare lest at de fort ryker om man først skulle være så uheldig å kræsje, men det er sikkert veldig forskjell på kvaliteten.

Ingidano: Høres jo bra ut :) Vet du hva sela heter? Er greit å ha en sele hunden ikke kan surrer seg inn i. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ìkke noe galt med sele vel, bare den er av skikkelig kvalitet. Kom det ikke frem i en annen diskusjon her at bur er for å sikre menneskene, mens sele sikrer hunden bedre?

Hvordan blir hunden beskyttet mot løsøre i selen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir hunden beskyttet mot løsøre i selen?

Om man skal sikre hunden mot andre løse ting i bilen i en kræsj, bør man vel strengt tatt unngå plastbur som varikennel feks.

For disse knekker i en skikkelig smell, og gir dermed liten beskyttelse i forhold til et helsveiset bur som blir deformert i stede for å knekke i tusen skarpe biter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal sikre hunden mot andre løse ting i bilen i en kræsj, bør man vel strengt tatt unngå plastbur som varikennel feks.

For disse knekker i en skikkelig smell, og gir dermed liten beskyttelse i forhold til et helsveiset bur som blir deformert i stede for å knekke i tusen skarpe biter...

Helt enig. Men jeg har oppdaget at de aller fleste vil ha stålbur i baksetet, såsant de ikke har mini og kjøper et sammenleggbart et. Og da ser jeg på f.eks Vari som bedre alternativ enn sele. Og jeg tror det er en større sjans for bråbrems og febderbender enn kjempesmell (sånn prosentvis) og da er et plastbur bedre enn sele for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastburene er faktisk kjent for å være noe av det beste (avhengig av kvalitet, såklart) i bil. Vi har det, festet i bilselen i baksetet. Plasten gir etter ganske langt før den evt. sprekker, og dersom kollisjonen er så alvorlig at plasten sprekker (den vil neppe gå i tusen biter da, men heller knekke på de svakeste stedene) så har man andre bekymringer enn hund og bur!

Stålbur, spesielt av den sammenleggbare typen, er livsfarlig, og vil lett kollapse og/eller splintre i en kollisjon.

Sele er et godt alternativ, men kan skade hunden ganske kraftig i en kollisjon, og beskytter ikke hunden mot løsøre.

Aliminiumsbur av typen med sammensveisede rør er antageligvis det aller sikreste og dyresten. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar :)

Ja, har hørt at man kan få spesiallagde bur, det er jo veldig smart, men har på følelsen at dette er fryktelig dyrt? Greia er at vi ikke har egen bil, så vi må få andre til å kjøre. :whistle: Ellers hadde det nok kanskje lurt seg å investere i et bur som er sikkert og passer inn i bilen. Alt for hunden, eller hva? :P Skal undersøke litt til, så får vi se om vi går for å feste buret med stropper når vi henter den, og evt bruke sele når hunden blir større. Eller kjøpe et bur som passer i biler med skråbagasje, (eller hva det nå heter..) som den kan bruke hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg uansett plastbur er det beste i "lånebiler", blir minst pels av det. :whistle: Ikke alle som er like glad for pels i baksetet nemlig. Nå går det jo an å dekke til med et teppe eller noe, men pels blir det alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastburene er faktisk kjent for å være noe av det beste (avhengig av kvalitet, såklart) i bil. Vi har det, festet i bilselen i baksetet. Plasten gir etter ganske langt før den evt. sprekker, og dersom kollisjonen er så alvorlig at plasten sprekker (den vil neppe gå i tusen biter da, men heller knekke på de svakeste stedene) så har man andre bekymringer enn hund og bur!

Stålbur, spesielt av den sammenleggbare typen, er livsfarlig, og vil lett kollapse og/eller splintre i en kollisjon.

Sele er et godt alternativ, men kan skade hunden ganske kraftig i en kollisjon, og beskytter ikke hunden mot løsøre.

Aliminiumsbur av typen med sammensveisede rør er antageligvis det aller sikreste og dyresten. ;)

Etter å ha sett både Vari Kennel og andre merker knust på fly, også 2 egne flybur, så er jeg skeptisk til hvordan disse oppfører seg i en kræsj.

Virker som om det er en del skjødesløs behandling av flykasser ved lasting og lossing på fly.

Og når de kan knuses pga dette, så tør jeg ikke tenke på hvor galt det kan gå i en skikkelig kræsj med bil.

Enig med deg at sammenleggbare stålbur er utrygge, da er nok plast bedre.

Men flere og flere burprodusenter produserer gode bur, som kræsjtestes nøye og er konstruert for å bli deformert uten å skade hunden i større grad.

Bur er en investering i hundens sikkerhet, og gjerne en engangssum.

Så hvorfor ikke kjøpe noe bra?!

Klart i en ordentlig kræsj går det nok galt uansett, men i mindre kollisjoner kan et godt og et dårlig bur gjøre stor forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir hunden beskyttet mot løsøre i selen?

Nei det er nå så, løsøre får man ha i bagasjerommet. Jeg mente bare at det er jo en grunn til at vi setter oss med sele i baksetet, og ikke legger oss i et lite bur i bagasjerommet.

(Så utrolig usaklig ;) ) Det var ikke løsøre jeg tenkte på, jeg tenkte bare på om hunden har størst sjanse for å overleve et kræsj i et (godt) bilbur eller i en (god) bilsele for hund? Ved en påkjørsel bak så moses jo hunden iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Ingidano: Høres jo bra ut :innocent: Vet du hva sela heter? Er greit å ha en sele hunden ikke kan surrer seg inn i. :icon_redface:

Bruker bare en vanlig y-sele (tursele) til hunden. Skal byttes ut med en sele laget av samme materiale som bilbeltene, tenkte å la han bli ferdigvokst først. Båndet han sitter fast i har en krok til å feste i selen, og den andre ned i bilbelte festepunktet. Tror du får tak i det på de fleste dyrebutikker. Kjøpte min på zoosupply.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg tror jeg kommer til å vurdere å kjøpe et Vari Kennel bilbur etterhvert. Vi har som sagt ikke bil selv, så bilburet vil bli brukt i sjeldene anledninger.Om hunden blir ca 58 cm i skulderhøyde, vil da Large passe, tror dere?:

Str.Large hundebur Vari kennel =

Høyde: 66

Bredde: 61

Lengde: 91

Medium blir vel for lite, om hunden skal kunne stå i buret?

80 x 55 x 57,5 cm

Høyde: 58

Bredde: 55

Lengde: 81

Har ikke så greie på størrelser, men om det tilfeldigvis er noen med en hunderase på størrelsen med en eurasier eller samojed (litt mer kjent blant folk kanskje?) så vil kanskje noen foreslå et bur til meg :ahappy:? Ellers får jeg bare vente til han blir ferdigvokst, og ta han med i butikken og prøve :wub: Blir utrolig koselig med hund igjen nå :ahappy: (bare 3 dager igjen nå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt blir jeg bare mer og mer skeptisk.. Se denne : http://www1.adac.de/adactv/test_technik/Tiertransporte.asp?ComponentID=213764&SourcePageID=213708 :D

Nei, jeg får nok lete litt mer før jeg kjøper det plastburet. Det meste virker jo ganske usikkert om det først skjer en stor ulykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke har bil selv, så synes jeg varikennel er et helt fint alternativ. Buret spennes fast i baksetet med sikkerhetssele, eller lastestropper i bagasjerommet. Ifølge den "undersøkelsen" der er jo plastburene noe av det tryggeste. De gir etter mer, og splintrer ikke før det er såppas alvorlig at det ikke er det viktigste...

Jeg tenker slik med valg av hundebur:

1. Menneskene skal være sikre for at det ikke kommer en hund seilende i en kollisjon (gitter mellom kupè/bagasjerom som minimum)

2. Hund skal være sikret fra å bli slengt rundt i bilen ved kollisjon (bilsele minimum)

3. Hunden skal være sikret fra å bli truffet av løse gjenstander (bur)

Så er det et spørsmål om burmaterialet og hvordan det fungerer. Sammenleggbare bur kollapser lett, stålbur splintrer lett og kan spidde hunden. Plastbur gir etter og splintrer "til slutt" i veldig alvorlige tilfeller. Helsveiset/aliminimum er vel det sikreste og tåler det meste. Når det knekker er ikke noens liv å redde lengre uansett, antagelig. Alt dette henger såklart på produsent og kvalitet også, men forutsetter normalt god kvalitet.

Vi har det store buret som er vist satt i bagasjerommet, og anser det som relativt trygt og fint. Når det blir egen bil blir det helsveiset aliminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...