Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyebetennelse?


Rocket

Recommended Posts

Skrevet

Og hundene deres synes det er helt greit å bli dryppa i øyet...? Aiko har blitt tatt av ei katte, så jeg prøvde meg på litt skylling i dag, men det var bare å gi opp. Og dette er en hund som er vant til at jeg peller både her og der...

Jeg passer på når N er i ferd med å sovne; sånn ca når han ligger der og ser trist utover verden fordi den har slutta å være morsom og han, sørgelig nok, ikke orker å gjøre noe med det :hmm: Da syns han nok det fortsatt er litt ubehagelig og rart, men orker ikke å vriggle seg unna. Gjør jeg det når han er hopp sprett våken, er jeg dømt til å mislykkes :hmm:

Ellers, til Marie og Ellie & Mrs Powers: hva med en "alternativ behandling" debatt i debattkjelleren? Jeg syns nemlig det er ganske interessant å høre hva folk erfarer/mener om det. Blir jo spesielt interessant med dyr (som jeg vil anta at ikke får så sterke placeboeffekter relatert til medisinen...men kanskje til eiers oppførsel?) :hmm:

Skrevet

Ellers, til Marie og Ellie & Mrs Powers: hva med en "alternativ behandling" debatt i debattkjelleren? Jeg syns nemlig det er ganske interessant å høre hva folk erfarer/mener om det. Blir jo spesielt interessant med dyr (som jeg vil anta at ikke får så sterke placeboeffekter relatert til medisinen...men kanskje til eiers oppførsel?) :hmm:

Sorry at vi kuppet tråden :hmm:

Det har vært diskutert mye tidligere, så det er bare å søke.

Skrevet

Nei, det synes hun ikke - men hun blir ikke spurt først heller... :hmm:

Hehe, Aiko blir ikke spurt først hun heller, men makan til kålorm og ville shibahyl har jeg aldri vært borte i. Og Nansen, hun var så sliten og trøtt atte... Jeg husker jeg styra voldsomt med å klippe klørne hennes i begynnelsen, men nå er det bare å legge henne over fanget og snitt-snitt-snitt, så jeg får nok teken på øyedrypping etterhvert også. Til veterinæren i dag for å sjekke øyet, håper alt gror som det skal...

Skrevet

Og hundene deres synes det er helt greit å bli dryppa i øyet...? Aiko har blitt tatt av ei katte, så jeg prøvde meg på litt skylling i dag, men det var bare å gi opp. Og dette er en hund som er vant til at jeg peller både her og der...

De liker det ikke, men finner seg i det :hmm:

Skrevet

Og hundene deres synes det er helt greit å bli dryppa i øyet...? Aiko har blitt tatt av ei katte, så jeg prøvde meg på litt skylling i dag, men det var bare å gi opp. Og dette er en hund som er vant til at jeg peller både her og der...

Jeg har vel aldri dryppet øynene til hundene mine såvidt jeg husker, men jeg har skylt noen ganger, og på Aynï pirker jeg stadig vekk bort hår. Det er ikke sånn at de digger det, men de er rolige og godtar det. Ikke at de har så mye valg egentlig.. :hmm:

  • 3 weeks later...
Skrevet

Kom tilbake igjen for noen dager siden. Nå hjelper det ikke med saltvannsdråpene, skal inn til dyrelegen i morgen og få sjekket det ut. :ahappy:

  • 1 month later...
Skrevet

Nå har hunden gått på øye salve(antibiotika) siden sist dyrelege besøk og det ble ikke bedre. Fikk ny time i dag og reiste inn. Konklusjonen er at han har nedsatt tåreproduksjon noe som fører til at han ikke blir bedre med bare antibiotika. Vi har fått 2 nye øye salver: 1 med antibiotika mot betendelsen og 1 for tåreproduksjonen.

Så får vi håpe dette hjelper. Mulig han blir avhengig av salve for tåreproduksjon for resten av livet, alternativet er operasjon for å åpne tårekanalene eventuelt åpne opp slik at han får spytt fra munnen opp til/i tårekanalene.

Guest Jonna
Skrevet

Så får vi håpe dette hjelper. Mulig han blir avhengig av salve for tåreproduksjon for resten av livet, alternativet er operasjon for å åpne tårekanalene eventuelt åpne opp slik at han får spytt fra munnen opp til/i tårekanalene.

Blaze har en nerveskade på venstre siden som gjør at hun har nedsatt tåreproduksjon. Henne drypper (Viskotears) jeg 3-4 ganger dagelig og har gjort det siden hun var 1 år. Ca 1 gang i året får hun kortison/antibiotika. Det er spesielt i den overgangs perioden som er nå med mye pollen og støv i luften som hun ikke klarer skylle bort.

Hvis hun kniper starter jeg alltid med saltvann først itillelle det bare er noen som hun ikke har klart å blinke ut.

Blaze har altså 0 i tåreproduksjon (jeg har målt en periode over 2 mnd) og har klart seg fint uten operasjon i 5 år. Den operasjonen er vist ikke alltid helt vellykket og koster mer enn den smaker. Jeg ble anbefalt av min veterinær og prøve med øyedråper over en lengre periode først, og det har funket (og takk og lov for ærlige veternærer).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...