Jump to content
Hundesonen.no

Øyebetennelse?

Rocket

Recommended Posts

Og hundene deres synes det er helt greit å bli dryppa i øyet...? Aiko har blitt tatt av ei katte, så jeg prøvde meg på litt skylling i dag, men det var bare å gi opp. Og dette er en hund som er vant til at jeg peller både her og der...

Jeg passer på når N er i ferd med å sovne; sånn ca når han ligger der og ser trist utover verden fordi den har slutta å være morsom og han, sørgelig nok, ikke orker å gjøre noe med det :hmm: Da syns han nok det fortsatt er litt ubehagelig og rart, men orker ikke å vriggle seg unna. Gjør jeg det når han er hopp sprett våken, er jeg dømt til å mislykkes :hmm:

Ellers, til Marie og Ellie & Mrs Powers: hva med en "alternativ behandling" debatt i debattkjelleren? Jeg syns nemlig det er ganske interessant å høre hva folk erfarer/mener om det. Blir jo spesielt interessant med dyr (som jeg vil anta at ikke får så sterke placeboeffekter relatert til medisinen...men kanskje til eiers oppførsel?) :hmm:

Ellers, til Marie og Ellie & Mrs Powers: hva med en "alternativ behandling" debatt i debattkjelleren? Jeg syns nemlig det er ganske interessant å høre hva folk erfarer/mener om det. Blir jo spesielt interessant med dyr (som jeg vil anta at ikke får så sterke placeboeffekter relatert til medisinen...men kanskje til eiers oppførsel?) :hmm:

Sorry at vi kuppet tråden :hmm:

Det har vært diskutert mye tidligere, så det er bare å søke.

Nei, det synes hun ikke - men hun blir ikke spurt først heller... :hmm:

Hehe, Aiko blir ikke spurt først hun heller, men makan til kålorm og ville shibahyl har jeg aldri vært borte i. Og Nansen, hun var så sliten og trøtt atte... Jeg husker jeg styra voldsomt med å klippe klørne hennes i begynnelsen, men nå er det bare å legge henne over fanget og snitt-snitt-snitt, så jeg får nok teken på øyedrypping etterhvert også. Til veterinæren i dag for å sjekke øyet, håper alt gror som det skal...

Og hundene deres synes det er helt greit å bli dryppa i øyet...? Aiko har blitt tatt av ei katte, så jeg prøvde meg på litt skylling i dag, men det var bare å gi opp. Og dette er en hund som er vant til at jeg peller både her og der...

De liker det ikke, men finner seg i det :hmm:

Jeg har vel aldri dryppet øynene til hundene mine såvidt jeg husker, men jeg har skylt noen ganger, og på Aynï pirker jeg stadig vekk bort hår. Det er ikke sånn at de digger det, men de er rolige og godtar det. Ikke at de har så mye valg egentlig.. :hmm:

• 3 weeks later...

Kom tilbake igjen for noen dager siden. Nå hjelper det ikke med saltvannsdråpene, skal inn til dyrelegen i morgen og få sjekket det ut. :ahappy:

• 1 month later...

Nå har hunden gått på øye salve(antibiotika) siden sist dyrelege besøk og det ble ikke bedre. Fikk ny time i dag og reiste inn. Konklusjonen er at han har nedsatt tåreproduksjon noe som fører til at han ikke blir bedre med bare antibiotika. Vi har fått 2 nye øye salver: 1 med antibiotika mot betendelsen og 1 for tåreproduksjonen.

Så får vi håpe dette hjelper. Mulig han blir avhengig av salve for tåreproduksjon for resten av livet, alternativet er operasjon for å åpne tårekanalene eventuelt åpne opp slik at han får spytt fra munnen opp til/i tårekanalene.

Guest Jonna

Så får vi håpe dette hjelper. Mulig han blir avhengig av salve for tåreproduksjon for resten av livet, alternativet er operasjon for å åpne tårekanalene eventuelt åpne opp slik at han får spytt fra munnen opp til/i tårekanalene.

Blaze har en nerveskade på venstre siden som gjør at hun har nedsatt tåreproduksjon. Henne drypper (Viskotears) jeg 3-4 ganger dagelig og har gjort det siden hun var 1 år. Ca 1 gang i året får hun kortison/antibiotika. Det er spesielt i den overgangs perioden som er nå med mye pollen og støv i luften som hun ikke klarer skylle bort.

Hvis hun kniper starter jeg alltid med saltvann først itillelle det bare er noen som hun ikke har klart å blinke ut.

Blaze har altså 0 i tåreproduksjon (jeg har målt en periode over 2 mnd) og har klart seg fint uten operasjon i 5 år. Den operasjonen er vist ikke alltid helt vellykket og koster mer enn den smaker. Jeg ble anbefalt av min veterinær og prøve med øyedråper over en lengre periode først, og det har funket (og takk og lov for ærlige veternærer).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Flytte gjenstander gradvis ut fra veggen, med høy belønning ute på gulvet?
    • Vi har altså fått en helt merkelig utfordring i søkstreningen... Frøkna har plutselig bestemt seg for at i romsøk er det KUN gjenstander plassert langs veggene som er en del av søket 😅 Gjenstander plassert midt på gulvet ignorerer hun totalt. Har prøvd de siste par treningene å kun ha funn i gjenstander på gulvet, men hun leter jo ikke der engang 😅 What to do
    • Takk for tips. Jeg bruker trekksele når jeg er ute og går, men de andre øvelsen ska jeg prøve.   
    • Søksøvelser, alt fra å gjemme godbiter rundt om i stua, pakke de inn i doruller eller melkekartonger, lære inn søksmarkering, gjenkjenning av ulike lukter osv. er god hodetrim. Triksetrening. Du kan også øke belastningen på tur med kløv eller trekk, enten trekke kjetting eller f.eks. akebrett med vekt på osv. Og så skal det vel mye til for at det blir for kaldt for en husky å gå tur, så det er vel bare å kle på seg nok.
    • Jeg deltok ikke i 2023-tråden, men målet mitt med Lykke var å prøve oss på å ta LGT i nosework. Det gjorde vi! Prøvde oss på både bjørk og anis, og bestod begge to.    Mål 2024:  - Delta på minst en konkurranse i nosework - Finne en løsning på emballasjesøk-utfordringene våre i NW - Lære inn "stå" skikkelig - Klare dekk i 1 minutt 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...