Gå til innhold
Hundesonen.no

Bøtelegging


vima2k

Recommended Posts

Skal det bli bot for tissing, må vi vel vente med tur og gå rundt huset et par runder før vi setter i gang. Eller kanskje kjøpe inn kattedo, sånn for sikkerhets skyld;)

Har alltid bæsjeposer med ja, og plukker opp etter mine to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det bli bot for tissing, må vi vel vente med tur og gå rundt huset et par runder før vi setter i gang. Eller kanskje kjøpe inn kattedo, sånn for sikkerhets skyld;)

Har alltid bæsjeposer med ja, og plukker opp etter mine to.

Eller ha med seg en Zalo flaske med oppblandet såpevann til å spyle vekk :icon_confused::icon_redface: Synes jeg ser gud og hvermann på tur med bikkjer og hver sin Zalo flaske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må bli flinkere til å plukke opp etter seg. Og jeg har faktisk litt i mot hannhundeiere som lar bikkja markere hvor enn dem måtte ønske. Selv hatt hannhund, men han fikk da søren ikke markere på søplekasser, hushjørner, eller andre ting som stod rundt i sentrum f.eks. Uhell kan jo selvfølgelig skje, men når man lar de gjøre det gang på gang, så har jeg litt i mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må bli flinkere til å plukke opp etter seg. Og jeg har faktisk litt i mot hannhundeiere som lar bikkja markere hvor enn dem måtte ønske. Selv hatt hannhund, men han fikk da søren ikke markere på søplekasser, hushjørner, eller andre ting som stod rundt i sentrum f.eks. Uhell kan jo selvfølgelig skje, men når man lar de gjøre det gang på gang, så har jeg litt i mot det.

dette har ike jeg NOE imot, jeg har aldri eid en hann hund, men jeg syns de skal få markere sit "teretorium"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at hanhunder ikke skal nødvendigvis få markere på alt mulig! Prikkedyret får markere mye han (sannsynligvis for mye), men ikke på søppelbøtter, hus, gjerder eller biler osv! Det finnes nok av busker og stolper og annet han kan markere på! Av og til får han ikke engang lov til å markere i det hele tatt ei stund om jeg vil at de skal gå pent og oppføre seg... Jeg er grusom! :icon_confused:

Har sett folk med hanhunder stå og se på at bikkja deres markerer på bur, sekker, stoler etc inne på utstilling uten å gjøre så mye som en mine til å hindre den! Sånne ting sjokkerer meg dypt!

Ellers er jeg så gørr at jeg faktisk mener det ikke er noen god unnskyldning å ikke ha med seg bæsjepose jeg da... Du husker bånd til bikkja di? Godbiter også kanskje?? Da greier du å huske poser også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har ike jeg NOE imot, jeg har aldri eid en hann hund, men jeg syns de skal få markere sit "teretorium"

Så hvor enn du går så er det "hans" teritorium?

Nei, en hannhund må ikke få lov til å markere hvor enn det måtte passe.

Edit: Følte jeg måtte ta med en liten edit. For jeg ville bare signere innlegget til Carma. Noen har forstått det :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis er jo stor, så i begynnelsen fikk jeg mange sure kommentarer på hvorfor jeg ikke plukka opp etter henne når hun tisset. Nå vet de fleste i området at hun er tispe (takk, innkjørselen min bærer preg av det..) men det hender at folk slår til med: selv om han bæsjet lite, så må du plukke opp! HO tissa svarer jeg, og går. Vanligvis så setter gubben seg ned rett etterpå og bæsjer, og da ser de kanskje at jeg faktisk har plenty poser, og at jeg plukker opp.

Sånne kommentarer har jeg og fått - spesielt da jeg gikk mye tur med ei rottistispe... "skal du ikke plukke opp?" "ehm - hun bare tissa!"

Folk må bli flinkere til å plukke opp etter seg. Og jeg har faktisk litt i mot hannhundeiere som lar bikkja markere hvor enn dem måtte ønske. Selv hatt hannhund, men han fikk da søren ikke markere på søplekasser, hushjørner, eller andre ting som stod rundt i sentrum f.eks. Uhell kan jo selvfølgelig skje, men når man lar de gjøre det gang på gang, så har jeg litt i mot det.

Enig! Det vrenger seg i meg av folk som lar hanhundene pisse på hushjørner, biler, sykler, gjerder, prydbusker osv.

Jeg har "alltid" poser i en lomme eller 5 - men hender faktisk jeg glemmer det, utolig nok. Nå bor jeg i gokk da, så er langt i fra alltid jeg gidder å plukke opp, men bæsjer dem i naboens hage, eller på gangstien eller andre sjenerende plasser - så må jeg pent luske hjem og hente poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rull poser i alle jakkene jeg bruker jeg.. Og en i bilen, en i skolesekken, en hos mamma og pappa og en hos typen..

Jeg synes samfunnet tar en skremmende holdning med hensyn til dyr.. Jeg har lest litt på diverse fora (ikke dyrefora) og blir skremt over andres holdninger til dyr.. Det er virkelig snakk om null respekt..

Jeg må inrømme at jeg nesten er redd for å slippe hunden min, eller for å gjøre noe som kan trigge disse "hundehaterne". Norge er blitt et snodig land når det gjelder dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at hanhunder ikke skal nødvendigvis få markere på alt mulig! Prikkedyret får markere mye han (sannsynligvis for mye), men ikke på søppelbøtter, hus, gjerder eller biler osv! Det finnes nok av busker og stolper og annet han kan markere på! Av og til får han ikke engang lov til å markere i det hele tatt ei stund om jeg vil at de skal gå pent og oppføre seg... Jeg er grusom! :hmm:

Har sett folk med hanhunder stå og se på at bikkja deres markerer på bur, sekker, stoler etc inne på utstilling uten å gjøre så mye som en mine til å hindre den! Sånne ting sjokkerer meg dypt!

Ellers er jeg så gørr at jeg faktisk mener det ikke er noen god unnskyldning å ikke ha med seg bæsjepose jeg da... Du husker bånd til bikkja di? Godbiter også kanskje?? Da greier du å huske poser også!

Sjokkert jeg også! For er de på utstilling med en hannhund, er de som regel vante hundefolk også. Med et og annet unntak. Jeg lar heller ikke min hann markere overalt, det er jeg som bestemmer når han får lov til det. Og han har heller ikke ennå funnet på at han skal markere på biler eller andre gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor enn du går så er det "hans" teritorium?

Nei, en hannhund må ikke få lov til å markere hvor enn det måtte passe.

Edit: Følte jeg måtte ta med en liten edit. For jeg ville bare signere innlegget til Carma. Noen har forstått det :hmm:

Jeg har iallefal ike noe imot at hann hunder markerer rundt omkring, ja det er jo grenser på hva de kan markere på. det er jo seff ike gøy og fine sekken sin markert på, så det jeg mener er greit er trær, huskanter søpelbokser og andre lignene greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallefal ike noe imot at hann hunder markerer rundt omkring, ja det er jo grenser på hva de kan markere på. det er jo seff ike gøy og fine sekken sin markert på, så det jeg mener er greit er trær, huskanter søpelbokser og andre lignene greier.

Det er i hvert fall ikke jeg helt enig i - markering på det som må kunne defineres som andres eiendom er unødvendig, min hannhund får ikke markere på parkerte biler, hus, søppelkasser, postkasser, gjerder og ting som er en annens eiendom. Urin kan lukte ganske sterkt, og da er det uhøflig å påføre andre det som i stekende sol kan bli skjemmende lukt. For det er ikke bare din hannhund og min hannhund, det kan være hele gatas hannhunder som tre ganger om dagen markerer på gjerdeporten til enkefru Hansen.

Hvis du søker, er det ikke lenge siden det var en diskusjon her om nettopp det - hvor mye får hannhunder markere. Den tråden viste tydelig at mange hannhunder slettes ikke får markere på hvert et strå og tre heller, det er mange som slår ned på markeringen.

Ellers ble det over her nevnt hunder som står og tisser på sekker og stoler i utstillingshaller - dette har jeg også sett mange ganger, men da tisser gjerne hannhunden så lenge at jeg ikke anser det som markering, men urineringsbehov. Ingen unnskyldning, bare en forklaring - det finnes mange sløve hundeeiere som ikke husker å lufte hunden i løpet av en åtte timer lang utstillingsdag. Det finnes mange hundeeiere som ikke tenker på hva de har i enden av lenka.

Jeg var ringsekretær på en utstilling, og hadde hengt min hvite jakke på en stol som sto i et hjørne av ringen. Da jeg på slutten av dagen skulle ta jakka, var den blitt gul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at hanhunder ikke skal nødvendigvis få markere på alt mulig! Prikkedyret får markere mye han (sannsynligvis for mye), men ikke på søppelbøtter, hus, gjerder eller biler osv! Det finnes nok av busker og stolper og annet han kan markere på! Av og til får han ikke engang lov til å markere i det hele tatt ei stund om jeg vil at de skal gå pent og oppføre seg... Jeg er grusom! :hmm:

Har sett folk med hanhunder stå og se på at bikkja deres markerer på bur, sekker, stoler etc inne på utstilling uten å gjøre så mye som en mine til å hindre den! Sånne ting sjokkerer meg dypt!

Ellers er jeg så gørr at jeg faktisk mener det ikke er noen god unnskyldning å ikke ha med seg bæsjepose jeg da... Du husker bånd til bikkja di? Godbiter også kanskje?? Da greier du å huske poser også!

Tja bånd er jo ganske enkelt å huske, spesielt for meg som har båndtvang i oppgangen. Poser derimot, trenger man ikke før litt utpå turen. Og det har hendt at jeg bare skal over til mamma og pappa (krysse veien) å levere Tinka til pass. Da har jeg sjeldent med pose, men skjer det et uhell på de 40m så går jeg jo bare og henter en pose, verre er det ikke. Litt flaut å "gå fra bærsjen", men jeg skal jo plukke opp, det er det som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja bånd er jo ganske enkelt å huske, spesielt for meg som har båndtvang i oppgangen. Poser derimot, trenger man ikke før litt utpå turen. Og det har hendt at jeg bare skal over til mamma og pappa (krysse veien) å levere Tinka til pass. Da har jeg sjeldent med pose, men skjer det et uhell på de 40m så går jeg jo bare og henter en pose, verre er det ikke. Litt flaut å "gå fra bærsjen", men jeg skal jo plukke opp, det er det som betyr noe.

At en ikke har bruk for posen i det en går ut døra er en elendig unnskyldning. Etter å ha hatt valpen i en uke bør den ha bæsjet en 14-16-18-20 ganger, eier ha erfart at en trenger pose, og lært seg å ta det med når en går ut med hunden.

Mulig landets oppdrettere må sette strengere krav til sine valpekjøpere, og foreta revolverintervju om hukommelse i forhold til drittposer før kjøpekontrakt eventuelt signeres.

Nei, jeg har ingen forståelse for at en vanlig person med en vanlig hund kan ha så enorme problem med å ha med pose og bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min personlige favoritt, er den velta søplekassa ikke så langt herfra - med sikkert 50 baiseposer liggende rundt. De posene lå der FØR noen fant ut at de skulle sparke ned kassa. Og mystisk nok ser det ut til at det blir flere av de og. Det er liksom greit å hive påsan der, for det han jo andre gjort før.:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Min personlige favoritt, er den velta søplekassa ikke så langt herfra - med sikkert 50 baiseposer liggende rundt. De posene lå der FØR noen fant ut at de skulle sparke ned kassa. Og mystisk nok ser det ut til at det blir flere av de og. Det er liksom greit å hive påsan der, for det han jo andre gjort før.;)

Ja, det bruker og være slik, når andre gjør det, er det greit at man selv gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må bli flinkere til å plukke opp etter seg. Og jeg har faktisk litt i mot hannhundeiere som lar bikkja markere hvor enn dem måtte ønske. Selv hatt hannhund, men han fikk da søren ikke markere på søplekasser, hushjørner, eller andre ting som stod rundt i sentrum f.eks. Uhell kan jo selvfølgelig skje, men når man lar de gjøre det gang på gang, så har jeg litt i mot det.

VELDIG enig!

Helt enig i at hanhunder ikke skal nødvendigvis få markere på alt mulig! Prikkedyret får markere mye han (sannsynligvis for mye), men ikke på søppelbøtter, hus, gjerder eller biler osv! Det finnes nok av busker og stolper og annet han kan markere på! Av og til får han ikke engang lov til å markere i det hele tatt ei stund om jeg vil at de skal gå pent og oppføre seg... Jeg er grusom! :P

Har sett folk med hanhunder stå og se på at bikkja deres markerer på bur, sekker, stoler etc inne på utstilling uten å gjøre så mye som en mine til å hindre den! Sånne ting sjokkerer meg dypt!

Ellers er jeg så gørr at jeg faktisk mener det ikke er noen god unnskyldning å ikke ha med seg bæsjepose jeg da... Du husker bånd til bikkja di? Godbiter også kanskje?? Da greier du å huske poser også!

Du har skjønt det. Jeg har en hannhund selv, han har ett STORT markeringsbehov. Lar han markere en 2-3 gangre på beg av turen (selvsagt kun på busker og likn) så kan han bare glemme det. Onde mammaen jeg er ;)

Ellers så har jeg også opplevd dette på utstilling, spesielt var en bichon frisè sak, som igjen og igjen markerte på buret noen bichon tisper satt inni. Var litt frekk jeg.. (hundeier SÅ det men bare så en annen vei) så jeg løftet hunden akkurat i det den lettet på foten... og ups, der markerte hunden på buksen til eieren sin.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har jeg også opplevd dette på utstilling, spesielt var en bichon frisè sak, som igjen og igjen markerte på buret noen bichon tisper satt inni. Var litt frekk jeg.. (hundeier SÅ det men bare så en annen vei) så jeg løftet hunden akkurat i det den lettet på foten... og ups, der markerte hunden på buksen til eieren sin.. :P

;):P hahaha.. det er det beste jeg har hørt xD :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Enig! Det vrenger seg i meg av folk som lar hanhundene pisse på hushjørner, biler, sykler, gjerder, prydbusker osv." - Så det er greit om tispene gjør det? Supert!

Neida, jeg måtte bare. Har ei her som er veldig glad i å markere om hun kunne fått lov til å gjøre det så mye hun ville. Hun løfter til og med på beinet slik at andre tror at hun er en gutt. Hun får stort sett lov til å markere på egnelige plasser som ikke er andres eiendom, som noen andre beskrev over her. Jeg har bare ikke tenkt det om søppelkasser, men det kan jeg vel gjøre nå. ;) Hun markerer heldigvis ikke så mye at det er et problem. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en ikke har bruk for posen i det en går ut døra er en elendig unnskyldning. Etter å ha hatt valpen i en uke bør den ha bæsjet en 14-16-18-20 ganger, eier ha erfart at en trenger pose, og lært seg å ta det med når en går ut med hunden.

Mulig landets oppdrettere må sette strengere krav til sine valpekjøpere, og foreta revolverintervju om hukommelse i forhold til drittposer før kjøpekontrakt eventuelt signeres.

Nei, jeg har ingen forståelse for at en vanlig person med en vanlig hund kan ha så enorme problem med å ha med pose og bruke den.

Er det noe problem egentlig, om man husker posene i det man går ut av døra, eller om man går tilbake og henter, eller stikker innom lokalbutikken og kjøper en pakke, eller låner av andre?

Poenget er vel egentlig bare at man plukker opp eller fjerner bærsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig uvant med å huske poser. Da jeg som OFTEST lar hundene mine lufte seg selv enten på stor-jordet eller på tunet hjemme. Og der plukker vi opp med spade. Og når jeg går tur går jeg oftest i skogen. Og da går jeg på sauestier. Og der går det ikke andre folk. :lol: Går jeg nedover veien, eller på turstiene og skogsveiene, prøver jeg alltid å huske pose. Men er så uvant med å ta det med ut døren.

Edit: Men jeg er enig i at bøtelegging av å "glemme" å plukke opp etter seg bør bøtelegges, iallefall i by/tettbygd strøk. Altså der det ses, og kan gjøres noe med. Det blir som i andre land der man bøtelegges for å kaste noen form for søppel på bakken. Det skjer bare ikke. Ferdig med det. :icon_confused:

Markering er noe dritt, har mistet et par burtepper pga de blir nedpisset på utstilling. Det har man ikke lyst til å ha med i bilen/på toget hjem. Folk BØR klare å holde hannhundene sine vekk fra andre folk sine ting. Jeg klarer å holde hundene mine unna andre folk sine ting. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe problem egentlig, om man husker posene i det man går ut av døra, eller om man går tilbake og henter, eller stikker innom lokalbutikken og kjøper en pakke, eller låner av andre?

Poenget er vel egentlig bare at man plukker opp eller fjerner bærsjen.

Men fåtallet av de som glemmer/"glemmer" pose vil ikke gå tilbake, kjøpe ny poser på veien, låne hos noen andre med hund de går forbi, ringe på hos fremmede, også videre.

"Ups, jeg har ikke pose på meg, visst" er en lettvint holdning mange velger å innta. Hvis folk ØNSKET å plukke opp etter hunden sin, ville det sett annerledes ut rundt omkring. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fåtallet av de som glemmer/"glemmer" pose vil ikke gå tilbake, kjøpe ny poser på veien, låne hos noen andre med hund de går forbi, ringe på hos fremmede, også videre.

"Ups, jeg har ikke pose på meg, visst" er en lettvint holdning mange velger å innta. Hvis folk ØNSKET å plukke opp etter hunden sin, ville det sett annerledes ut rundt omkring. Tror jeg.

Du har heeelt rett.. har faktisk ikke tenkt på det, da jeg er av typen som får heeelt noia.. jeg bare måå plukke opp. Med mindre det faktisk er i en skikkelig grøftekant, hvor jeg er utrolig sikker på at sjansen for at hverken barn eller voksne vandrer oppi er uuutrolig liten.

Faktisk var en av de første tingene jeg la inn i den nye bilen min, en rull med bærsjeposer :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...