Gå til innhold
Hundesonen.no

Deleier, hvor hunden bor hos ene eieren


Carina

Recommended Posts

Som sikkert mange har fått med seg, skal jeg være med på å importere en valp fra Frankrike. I utgangspunktet skulle denne valpen ut til forvert, men pga litt forskjellige ting skal valpis bo hos meg i stedet.

I den forbindelse lurer jeg på hva som er vanlige betingelser i en avtale hvor hunden bor hos den ene av to deleiere? Skulle hunden ha vært hos forvert, hadde vi jo hatt mulighet til ett kull hver, men hvordan pleier man å gjøre det i sånne her tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Silje deleier jo Villa, men hun har alltid bodd her. Silje har hatt henne hos seg en gang eller to (?) for å stille henne og har fortsatt den muligheten hvis hun selv vil det. Villa bor her og jeg betaler løpende utgifter som om hun var min, mens Silje skal få velge seg en valp etter henne i ett av kullene. Skulle hun hatt lyst til å ha et kull hjemme hos seg ville det også vært helt greit for meg, men så langt har vi vel ikke snakket om det.

Tíbrá har også deleier, men bor hos meg. Deleierne betaler noen av påmeldingsavgiftene o.l., men hun er også å regne som min egen til daglig. Nå er ikke hun noe avlsmateriale foreløpig, men skulle hun vise seg å bli det allikevel vil kullene bli født hos meg og registreres i mitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene her er deleier i to boston terriere. De deler alt likt mellom seg. På forhånd har de bestemt at de skal ha to kull på tispen - Sammen. Alt av utgifter - inntekter deles likt mellom begge parter.

Slik ville i hvert fall jeg gjort det :icon_redface:

Men om de skal ha kull sammen, hvordan gjør de det da med registreringen? Hvilket kennelnavn bruker dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om de skal ha kull sammen, hvordan gjør de det da med registreringen? Hvilket kennelnavn bruker dem da?

Sist jeg sjekket er ikke det gjennomførbart.

En person som har kennelnavn kan ikke få registrert valper uten å bruke sitt kennelnavn.

En person som ikke har kennelnavn kan ikke være med-oppdretter i et kennelnavn uten å ha søkt om dette på forhånd.

Altså, jeg har kennelnavn Latruda, også sier vi at du har kennelnavn Monicaheimen.

Hvis du får valper, MÅ valper registrert med deg som oppdretter ha ditt kennelnavn. Skal jeg være oppdretter, må de ha mitt kennelnavn. Det er ikke mulig å få registrert valper med to kennelnavn.

Det er ikke et alternativ at vi registrerer valpene med begge oss som oppdretter, uten kennelnavn.

Hvis vi skal ha registrert valpene med begge som oppdretter, må en av oss kansellere sitt kennelnavn og gå inn i den andres kennelnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket er ikke det gjennomførbart.

En person som har kennelnavn kan ikke få registrert valper uten å bruke sitt kennelnavn.

En person som ikke har kennelnavn kan ikke være med-oppdretter i et kennelnavn uten å ha søkt om dette på forhånd.

Altså, jeg har kennelnavn Latruda, også sier vi at du har kennelnavn Monicaheimen.

Hvis du får valper, MÅ valper registrert med deg som oppdretter ha ditt kennelnavn. Skal jeg være oppdretter, må de ha mitt kennelnavn. Det er ikke mulig å få registrert valper med to kennelnavn.

Det er ikke et alternativ at vi registrerer valpene med begge oss som oppdretter, uten kennelnavn.

Hvis vi skal ha registrert valpene med begge som oppdretter, må en av oss kansellere sitt kennelnavn og gå inn i den andres kennelnavn.

Vet ikke om dette blir helt det samme, men oppdrettern min og en annen eier hunden jeg har på för nå, og kullnavnet til valpene som kom i november-09 har begge kennelnavnene + fornavn som stamtavlenavn så det må da gå på ett vis (med mindre jeg misforsto deg da)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket er ikke det gjennomførbart.

En person som har kennelnavn kan ikke få registrert valper uten å bruke sitt kennelnavn.

En person som ikke har kennelnavn kan ikke være med-oppdretter i et kennelnavn uten å ha søkt om dette på forhånd.

Altså, jeg har kennelnavn Latruda, også sier vi at du har kennelnavn Monicaheimen.

Hvis du får valper, MÅ valper registrert med deg som oppdretter ha ditt kennelnavn. Skal jeg være oppdretter, må de ha mitt kennelnavn. Det er ikke mulig å få registrert valper med to kennelnavn.

Det er ikke et alternativ at vi registrerer valpene med begge oss som oppdretter, uten kennelnavn.

Hvis vi skal ha registrert valpene med begge som oppdretter, må en av oss kansellere sitt kennelnavn og gå inn i den andres kennelnavn.

Er det mulig å få registrert et kennelnavn der begge to er innehavere? Altså om man skal registrere et kull sammen, så har man et eget kennelnavn på dette.. Vet at fler gjør dette i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket er ikke det gjennomførbart.

En person som har kennelnavn kan ikke få registrert valper uten å bruke sitt kennelnavn.

En person som ikke har kennelnavn kan ikke være med-oppdretter i et kennelnavn uten å ha søkt om dette på forhånd.

Altså, jeg har kennelnavn Latruda, også sier vi at du har kennelnavn Monicaheimen.

Hvis du får valper, MÅ valper registrert med deg som oppdretter ha ditt kennelnavn. Skal jeg være oppdretter, må de ha mitt kennelnavn. Det er ikke mulig å få registrert valper med to kennelnavn.

Det er ikke et alternativ at vi registrerer valpene med begge oss som oppdretter, uten kennelnavn.

Hvis vi skal ha registrert valpene med begge som oppdretter, må en av oss kansellere sitt kennelnavn og gå inn i den andres kennelnavn.

Det var vel det jeg trodde også, så da fikk du bekreftet det :icon_redface: . Men det var egentlig derfor jeg spurte Tati. Ettersom jeg ikke skjønte hvordan dem fikk det til i praksis - å ha kullet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få registrert et kennelnavn der begge to er innehavere? Altså om man skal registrere et kull sammen, så har man et eget kennelnavn på dette.. Vet at fler gjør dette i England.

Jeg tror ikke man har lov til å ha mer enn ett registrert kennelnavn på seg i Norge, jeg mener jeg har lest det et sted :icon_redface:

EDIT: Svare på det det blir spurt om, kanskje. Jeg er jo deleier på Nora. Oppdretteren til Nora har krav på et kull på henne. Jeg mener det står innen en alder i kontrakta, men jeg husker ikke. Vi har blitt enige om at oppdretter skal gi beskjed i god tid om hun har tenkt å ha kull på Nora eller ikke, slik at jeg kan planlegge evt. konkurransesesong etter det.

Om jeg skulle ønske å ha et kull selv, så har vi ingen avtale om hvem av oss som skal ha først/sist. Jeg ser ikke helt at det skal være et stort problem, det er vel bare å avtale hvor mange kull hver av dere skal ha, så får det være opp til hver av dere hvorvidt dere benytter dere av kullene deres. For min del er det ganske enkelt, oppdretteren til Nora har krav på ett kull, etter det er Nora helt og holdent min hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få registrert et kennelnavn der begge to er innehavere? Altså om man skal registrere et kull sammen, så har man et eget kennelnavn på dette.. Vet at fler gjør dette i England.

Si at jeg og du var venninner og ville starte oppdrett sammen, hundene var deleide av begge to. Vi kunne søke om kennelnavn sammen, og de valpene som ble født ville fått det navnet. Verken jeg eller du kunne hatt andre kennelnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Som sikkert mange har fått med seg, skal jeg være med på å importere en valp fra Frankrike. I utgangspunktet skulle denne valpen ut til forvert, men pga litt forskjellige ting skal valpis bo hos meg i stedet.

I den forbindelse lurer jeg på hva som er vanlige betingelser i en avtale hvor hunden bor hos den ene av to deleiere? Skulle hunden ha vært hos forvert, hadde vi jo hatt mulighet til ett kull hver, men hvordan pleier man å gjøre det i sånne her tilfeller?

Den som har hunden betaler løpende kostnader inkludert forsikring, vaksiner osv. - utgifter til HD/AA, tester osv. deles på begge. Dersom hunden dør og forsikringsbeløpet utbetales så går 2/3 til den som har hunden hos seg og 1/3 til deleier.

Det er vanlig å ha annenhvert kull. Hvem som har kull først må jo bli opp til partene, men jeg vil tro at normalen er at den som har hunden har første kullet.

Hunden bør også registreres i NKK med den som har hunden boende hos seg som første eier og med den adressen.

Det er relativt vanlig at dersom den ene parten ønsker å gå ut av avtalen så går hunden vederlagsfritt over til den andre parten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette blir helt det samme, men oppdrettern min og en annen eier hunden jeg har på för nå, og kullnavnet til valpene som kom i november-09 har begge kennelnavnene + fornavn som stamtavlenavn så det må da gå på ett vis (med mindre jeg misforsto deg da)?

I følge NKKs regelverk for navngivning, skal en hund ha kun ett kennelnavn. Hvis jeg kjøper en valp av deg, og du har kennelnavn Trultedalen, heter den Trultedalens Barumba. Mitt kennelnavn kan ikke settes på hunden - med mindre jeg eier hundens far, da har jeg lov til å bruke mitt kennelnavn på valpens navn, selv om du er oppdretter. Mitt kennelnavn er Latruda, altså kan en parringsvalp jeg tar hete Trultedalens Barumba Latruda.

Kan det være noe slikt, at den andre eieren eide hannhunden?

Men alle valpene fikk to kennelnavn? Da er trolig forklaringen at saksbehandler i NKK ikke visste at kennelnavnet til den som ikke er oppdretter er et kennelnavn, og at det dermed skled gjennom. Si at jeg hadde kennelnavn Amazing - og alle valpene ble registrert som Trultedalens Amazing Amigo, Trultedalens Amazing Aiko, Trultedalens Amazing Arita. Noen kennelnavn er av en slik art at de kan tas for å være ordinære navn.

Det skal ikke være mulig å få registrert to kennelnavn på en valp, uten at det er snakk om en parringsvalp - men saksbehandlerne i NKK kan ikke alle kennelnavn på rams, og noen kennelnavn er ikke like lett å avsløre som kennelnavn.

Kan det forklare eksempelet ditt?

Er det mulig å få registrert et kennelnavn der begge to er innehavere? Altså om man skal registrere et kull sammen, så har man et eget kennelnavn på dette.. Vet at fler gjør dette i England.

Nei. Du kan kun ha ett kennelnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel det jeg trodde også, så da fikk du bekreftet det :blink: . Men det var egentlig derfor jeg spurte Tati. Ettersom jeg ikke skjønte hvordan dem fikk det til i praksis - å ha kullet sammen.

Det er bare den ene av dem som har kennelnavn :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill alle sammen! Har en veldig god dialog med andre eieren, det er vel en forutsetning for å hente en import sammen. :whistle: Men interessant allikevel å høre hvordan andre gjør det, hva som er mest vanlig osv. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare den ene av dem som har kennelnavn :whistle:

Om jeg har skjønt dette riktig - to personer eier en hund, og begge skal stå som oppdretter av denne hundens valper? Den ene personen (Z) har ikke kennelnavn? Den andre personen (Y) har kennelnavn. Da vil ikke NKK godta at Z står som oppdretter, med mindre en gjør i endring av kennelnavnet til Y, slik at begge står som innehaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretterenn av meg (la oss kalle kennelen oppdrettervennens) hadde i fjor kull etter to hunder, der begge foreldre kom fra samme kennel i finland (la oss si finlandia)

Hun sendte da inn søknad til FCI, og fikk godkjent at kullet ble registrert med BEGGE kennelnavn, men hun stod selvsagt reg som oppdretter, ikke Finnen.

Valpene het da f.eks Oppdrettervennens Finlandias Bamse o.s.v.

Kullet er reg. og godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretterenn av meg (la oss kalle kennelen oppdrettervennens) hadde i fjor kull etter to hunder, der begge foreldre kom fra samme kennel i finland (la oss si finlandia)

Hun sendte da inn søknad til FCI, og fikk godkjent at kullet ble registrert med BEGGE kennelnavn, men hun stod selvsagt reg som oppdretter, ikke Finnen.

Valpene het da f.eks Oppdrettervennens Finlandias Bamse o.s.v.

Kullet er reg. og godkjent.

Det er nesten det samme som kullet Tíbrá kommer fra, der alle heter "Thornapple" i navnet sitt. Dette ble da registrert og godkjent, men ettersom jeg har forstått har noen klaget på det (etter klagefristen som er valpenes 6-månedersdag), men hvordan saken ligger an nå vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

De oppdrettere som jeg kjenner som deler på hunder, de har det slik at den som har hunden boende hos seg betaler for, alt av andre utgifter deles på 50/50. Når de har kull så deles utgiftene og inntektene 50/50 og de har kull annenhver gang, slik at første kullet har den som hunden bor hos til vanlig og valpene får dennes kennelnavn, neste gang er det medeieres tur til å ha kullet og valpene får den sitt kennelnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge NKKs regelverk for navngivning, skal en hund ha kun ett kennelnavn. Hvis jeg kjøper en valp av deg, og du har kennelnavn Trultedalen, heter den Trultedalens Barumba. Mitt kennelnavn kan ikke settes på hunden - med mindre jeg eier hundens far, da har jeg lov til å bruke mitt kennelnavn på valpens navn, selv om du er oppdretter. Mitt kennelnavn er Latruda, altså kan en parringsvalp jeg tar hete Trultedalens Barumba Latruda.

Kan det være noe slikt, at den andre eieren eide hannhunden?

Nei, hannen var eid av en annen igjen, og har ikke sitt kennelnavn på valpene (som er rett)

Men alle valpene fikk to kennelnavn? Da er trolig forklaringen at saksbehandler i NKK ikke visste at kennelnavnet til den som ikke er oppdretter er et kennelnavn, og at det dermed skled gjennom. Si at jeg hadde kennelnavn Amazing - og alle valpene ble registrert som Trultedalens Amazing Amigo, Trultedalens Amazing Aiko, Trultedalens Amazing Arita. Noen kennelnavn er av en slik art at de kan tas for å være ordinære navn.

Alle valpene fikk navnene Far North's Adaliro + "fornavn" så da har nok saksbehandleren tolket det som ett navn. Far North er en oppdretter og Adaliro en annen.

Det skal ikke være mulig å få registrert to kennelnavn på en valp, uten at det er snakk om en parringsvalp - men saksbehandlerne i NKK kan ikke alle kennelnavn på rams, og noen kennelnavn er ikke like lett å avsløre som kennelnavn.

Kan det forklare eksempelet ditt?

Forsto ikke det med parringsvalp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har skjønt dette riktig - to personer eier en hund, og begge skal stå som oppdretter av denne hundens valper? Den ene personen (Z) har ikke kennelnavn? Den andre personen (Y) har kennelnavn. Da vil ikke NKK godta at Z står som oppdretter, med mindre en gjør i endring av kennelnavnet til Y, slik at begge står som innehaver.

Joooo?

Fordi begge som er registert som tispens eier blir registrert som oppdretter? For eksempel så står jeg som oppdretter på et kull som Sunny har hatt hos sin oppdretter igjen (det var jo oversiktelig og greit..) selv om jeg aldri har vært medinnehaver i kennelen -fordi jeg er eier av tispa, eller i det minste en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulte:

Hvis jeg har en hannhund, og kennel Hundesonen bruker den hannhunden, og jeg ønsker en valp fra det kullet - så er det en parringsvalp. Og da kan den valpen få navnet Hundesonens Abrakadabra Latruda - Latruda er mitt kennelnavn, jeg eier kullets far, valpen er min, og da får jeg bruke kennelnavnet.

Ellers er det selvfølgelig unntak, men da er det gjerne søkt om, eller gjort fordi saksbehandler ikke vet at det er et kennelnavn.

Joooo?

Fordi begge som er registert som tispens eier blir registrert som oppdretter? For eksempel så står jeg som oppdretter på et kull som Sunny har hatt hos sin oppdretter igjen (det var jo oversiktelig og greit..) selv om jeg aldri har vært medinnehaver i kennelen -fordi jeg er eier av tispa, eller i det minste en av dem.

Ja, vanligvis blir alle som er registrert som tispens eier oppdretter - med mindre en gir beskjed om noe annet når kullet registreres.

Men om den ene har et kennelnavn, og det bare er den personen som er innehaver av kennelnavnet, skal ikke person 2 få stå som medoppdretter på det kullet, da den ikke har søkt om å bli en del av kennelnavnet. Da er det i ditt tilfelle gjort en feil, rett og slett, eller så er praksis endret betydelig siden jeg jobbet der og leste reglene sist.

Ta X'en - hun eies av både meg og samboer. Hvis hun får et kull hos oss, vil kun jeg stå som oppdretter, fordi samboer ikke er registrert som medinnehaver av kennelnavnet. Men han må skrive på en disposisjon/erklæring som bekrefter at jeg har fått lov til å benytte meg av X'en som avlstispe, at han godtar kullet siden han jo også eier henne og har disposisjonsrett. På samme måte kan min samboer ha et kull på X'en og stå som oppdretter på det kullet, men han kan da ikke bruke mitt kennelnavn.

Eller min oppdretter kan låne X'en til et kull - dette kullet vil da kun bli et Hiselfosskull, det vil ikke ha noe med Latruda å gjøre, selv om jeg eier hunden. Da må både jeg og sambo skriver under på disposisjonserklæring som tilsier at hun fikk bruke X'en og registrere kullet i sitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vanligvis blir alle som er registrert som tispens eier oppdretter - med mindre en gir beskjed om noe annet når kullet registreres.

Men om den ene har et kennelnavn, og det bare er den personen som er innehaver av kennelnavnet, skal ikke person 2 få stå som medoppdretter på det kullet, da den ikke har søkt om å bli en del av kennelnavnet. Da er det i ditt tilfelle gjort en feil, rett og slett, eller så er praksis endret betydelig siden jeg jobbet der og leste reglene sist.

Ta X'en - hun eies av både meg og samboer. Hvis hun får et kull hos oss, vil kun jeg stå som oppdretter, fordi samboer ikke er registrert som medinnehaver av kennelnavnet. Men han må skrive på en disposisjon/erklæring som bekrefter at jeg har fått lov til å benytte meg av X'en som avlstispe, at han godtar kullet siden han jo også eier henne og har disposisjonsrett. På samme måte kan min samboer ha et kull på X'en og stå som oppdretter på det kullet, men han kan da ikke bruke mitt kennelnavn.

Eller min oppdretter kan låne X'en til et kull - dette kullet vil da kun bli et Hiselfosskull, det vil ikke ha noe med Latruda å gjøre, selv om jeg eier hunden. Da må både jeg og sambo skriver under på disposisjonserklæring som tilsier at hun fikk bruke X'en og registrere kullet i sitt navn.

men i så fall så gjøres det jo denne feilen over en lav sko -for jeg har sett den mange ganger altså. Og blant annet så blir jo mamma og pappa ført opp på som oppdretter på de lundehundkullene de har hatt, selv om pappa ikke er medinnehaver i kennelnavnet -det er derimot jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i så fall så gjøres det jo denne feilen over en lav sko -for jeg har sett den mange ganger altså. Og blant annet så blir jo mamma og pappa ført opp på som oppdretter på de lundehundkullene de har hatt, selv om pappa ikke er medinnehaver i kennelnavnet -det er derimot jeg.

Dine foreldre har sammen hatt lundehundkull, tidligere? Og står som oppdretter av disse? Var din mor og far innehaver av kennelnavnet da? Var du medinnehaver av kennelnavnet da?

Oppdretter/innehaver av kennelnavnet endres ikke for tidligere kull. For eksempel mitt kennelnavn har jeg overtatt av mine foreldre, og de kullene de hadde står fremdeles med dem som oppdrettere.

Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du mener. Det kan jo ha vært andre regler før også, men dette er i hvert fall reglene jeg ble lært da jeg jobbet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg importert en malle tispe som en svensk polis ble deleier i i 1995. Vi gjorde slik at vi hadde 4 kull på henne, annenhver gang, hadde han kull så fikk jeg en valp og omvendt. Da fikk begge noe hver gang i fall hunden skulle forulykke eller noe.

Man kunne selvsagt selge denne hunden om det ikke var av interesse å beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...