Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med "Labb"?


Champagneria

Recommended Posts

Mitt inntrykk er at dette er et enten eller for. Enten fungerer bikkja bra på det, eller så fungerer den veldig dårlig på det.

Hos meg har det fungert flotters toppers. Bikkja har gått på det fra oppdretter og fortsatt hos meg og alltid hatt blank og fin pels og vert i fint hold. Blandingsen til foreldrene mine har og alltid gåttpå dette foret og fungerer fint på det.

Nå fores mi på 50/50 labb og v&h, ikke fordi vi måtte bytte men fordi jeg ville prøve det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det på min forrige hund, men han spyttet ut föret og spiste det föret han

var vant med fra før av.

Tror man er nødt å prøve forskjellige för selv for å finne ut om det

er ett för hunden din liker og har godt av.

Om Naboen har gode erfaringer med Labb så kan din hund hate det og miste pels

osv.. Kommer helt ann på din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staffen vi hadde tidligere fikk forferdelig pels av labb, mista også mye av gnisten. Så ikke noe jeg vil anbefale hvertfall.

... mens andre hunder får det slik med eukanuba etc. :blink:

Man får bare prøve ut, og se hva som fungerer på sin hund. Jeg ville gått for apetitt istedenfor labb da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt Labb selv, men dreiv dyrebutikk for noen år siden. Temmelig ofte kom det kunder innom og skulle ha "flass-shampo" til hundene sine og absolutt alle av disse foret på Labb... I tillegg hadde jeg nært samarbeid med et veterinærkontor på den tiden og de sa at veldig mange (nå hadde de regnet på det og ga meg tall også, som jeg selvfølgelig ikke husker lengre, men var stor del) av de som kom til dem og hadde kløe og forallergi brukte Labb.

Fôr er jo individuelt og forskjellige hunder reagerer på forskjellig fôr (Buffy reagerer med å få lett kløe og matt og litt flassete pels av Hill's feks), men jeg kommer ikke til å prøve ut Labb på mine hunder noengang. Men vet at mange går bra på det, mulig at det er hunder som ikke har det i seg å få forallergi og som ikke ville reagert uansett fortype, men det aner jeg jo selvfølgelig ingenting om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vant en sekk på utstilling som jeg syntes det var for galt og kaste, men mine taklet det ikke. Jeg vet noen hunder fungerer bra på det, men jeg må si jeg er skeptisk, for innen jeg hører om 1 som går bra på det hører jeg om ca 10 som ikke går bra på det, så det er iallefall ikke et for jeg anbefaler til andre.. Men det er jo individuelt og det er ingen som dør av og prøve det. Så vil du bruke labb så er det bare og prøve ivei :blink: du ser jo etter hvert om det ikke er noe for dere og om det skulle skje så bytter du bare, følg med pels, hud, poter og avføring. Pelsen skal være glansfull og myk! Blir den tørr og matt så er det noe galt. Huden skal ikke flasse eller være rød/irritert/klø. Potene skal ikke være tørre og sprekke opp/bli såre. Det skal ikke komme store mengder avføring og avføringen skal være mørk og fast.

Jeg ville også anbefalt apettit framfor labb. Det skal jo være et bedre for enn labb, men desverre så ser det ut som at det tar den samme vendingen, i overkant mange av de jeg vet om som har prøvd det er ikke fornøyd.

Dette er jo kun egne erfaringer og meninger og det kan jo være tilfeldig.

Tilegg: Det som kanskje er mest avskrekkende for min egen del er at mine hunder er alt etende, i tider med dårlig økonomi har de gått på flere typer butikkfor, og også brødskiver med leverpostei og reste mat. De får også i seg en del andre tng slik som brødet som ligger på kjøkkenbenken, papirposer, sokker/klær osv ov og de reagerer ikke på noe, utenom labb altså.Og har også brukt flere forskjellige av de 'dyre' tørrfora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vant to sekker med labb og som Malamutt så var det for dumt å kaste det (40kg för liksom). Mine fikk ikke noe pels eller pote problemer, men de begynte drite absurde mengder. Bikkjene syns maten var ok og spiste som normalt.

Det er vel den eneste erfaringen jeg har med det.

Apettit skal vist være ett bedre för, jeg pratet med selger og fikk innholde på föret og det er vel mer lik de andre förene du får i dyrebutikken. Men det koster også nesten det samme :blink:

Har ikke noen erfaring eller hørt noen som har det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra mine erfaringer, og det jeg har hørt i mitt miljø, anbefaler jeg ikke Labb. Selvsagt vil noen hunder leve godt på det, men de er nok i fåtall.

Og når Felleskjøpets egne selger innrømmer at de har laget Apetitt fordi de trenger et bedre for, så blir jeg veldig skeptisk! Mens Felleskjøpet bare hadde Labb, var jo dette "verdens beste" for, så hvorfor i all verden har de brukt store ressurser på å utvikle Apetitt?????

Og Apetitt koster nesten det samme som andre for, så FK har nok oppdaget at det koster å lage et godt for.... Labb blir formeg i samme klasse som for fra dagligvarebutikken. Noen funker på det, men de fleste hunder krever litt mer...

Det har vært mange diskusjoner om Labb tidligere også, så hvis du søker på "Labb", får du opp mange erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre her - vant en 3 store sekker av Labb for noen år siden..

Ga det til to forskjellige hunder og det fungerte ikke i det hele tatt.

Den voksne hunden spiste som "gal", bærsjet ut minst like mye og raste ned i vekt på bare en mnd. Iofs en god slankemetode, men når fôrmengden var doblet og hunden likevel avmagret så ville jeg ikke utsette henne for dette noe mere, jeg.

Valpen min fikk det også ca en mnd - og da hadde hun begynt å gå "usunt" opp i vekt (dvs fått bare flesk rundt kroppen - ingenting annet fulgte med i veksten).

Ville ikke risikere deres helse noe mer, så jeg kastet resten - drøye 20 kilo. Hadde ikke en tanke om å gi det bort til noen, og fraråder valpekjøperne mine å bruke det...

Joda, joda - mange fungerer sikkert utmerket på det - men hvorfor ta risikoen på at de IKKE gjør det, liksom? Flere av oss har prøvd - ærlig og redelig (det virker jo så flott og fint på reklamer, etc). Men når man føler at det er å risikere helsa' på hunden sin så stopper jeg ganske raskt. Det finnes så utrolig mye annet fôr der ute på markedet.

Og det er neppe verken en konspirasjon eller planlagt at så mange man kjenner og leser om har samme motvilje som det en selv har, og jeg fatter ikke hvorfor noen på død og liv ønsker at andre skal være prøvekluter bare fordi at det "KAN jo fungere på din, liksom"?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fungerer Labb på den ene hunden men ikke på den andre.

Pyrren så jeg ingen store forskjeller på når han ble fort på en 7 kg sekk vi vant, litt mer avføring var det jo.

Labbisen ble stygg i pelsen, glansløs og tørr.Det blir hun forøvrige av både Hills og Eukanuba også. I tilleg var det eksreme mengder avføring av Labb :wub:

Edit: om jeg vinner Labb så bruker jeg det, gratis fòr er gratis likssom :blink: Men blander det da ut med det fòrene som brukes til daglig og da ser jeg ikke noe særlig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På border collie tispa mi går det bra å fôre med Labb, og da har hun gått på Labb aktiv lam og ris. Kjøpte for en og 1/2 mnd siden en stor sekk med appetitt lam og ris. Det resulterte i at hunden hadde løs avføring hele den perioden jeg brukte det på ho, og dermed ble det vasking av henne 3 ganger for dagen. Etter 3 ukers tid orket jeg ikke mer, og fikk heldigvis tak i eukanuba med lam og ris:-)og no er hunden som hun skal være igjen. Var på felleskjøpet med fôrsekken, og fikk pengene igjen uten noen problemer i tillegg:-) Takk og lovfor tilvenningsgarantien felleskjøpet har:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: det har skjedd enormt mye med labb som fôr de siste ti årene så gamle, gamle erfaringer er ikke nødvendigvis gjeldende.

Med det sagt er jeg en av de heldige som har en hund som tåler labb best av omtrent alt. Hills er vel det eneste andre han fungerer like godt på som labb. Mitt største problem er at jeg har en setter og med det følger to problemer: hunden er ofte vrien i matveien og han har ett skyhøyt kaloriforbruk. Labb var første fôret han begynte å spise så og si alltid og det mest energirike fôret vi kan få. Toppen av lykke for oss er at de har en "ekstrem" utgave som gir oss ett hakk ekstra med energi om behovet skulle være der (noe som etterhvert ble vesentlig når jeg skulle lete etter fôralternativer). Men disse to kriteriene er kanskje ikke like kritisk hos en berner?

Mitt inntrykk er at det er enten eller med labb, men for oss fungerer det og det fungerer bedre en svært mange andre og dyrere for. Man må bare prøve og se, i min verden skal fôret passe hele ekvipasjen. Både hund (smak og helse) og eier (pris og tilgjengelighet)

Lykke til! I løpet av en sekk har du mest sannsynlig funnet ut om hunden din er i "ja" eller "nei" kategorien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg har prøvd å fore en rev på Labb, men den nekter å spise det. Har prøvd flere ganger, den får noen brødskiver.så gir jeg Troll for som jeg gir mine hunder det spiser den. Men Labb spiser den ikke, utrolig det foret som er best i test så vil ikke skogens avfallsdunk ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Appetitt på N, fikk det fra oppdretter, og det fungerer helt greit men han fiser noe inni h******, sannsynligvis pga det store hveteinnholdet, så jeg er i ferd med å bytte :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...