Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuscienne des Fées d'Ebène

Carina

Recommended Posts

Skrevet

Da er det endelig offisielt, jeg kommer til å reise til Frankrike i starten av mai og hente min nye valp. Fuscienne deleies med Kristine på kennel Nanduhria, men skal bo hos meg. Fuscienne er født i et kull på 11 valper, mor Vans har faktisk 3 kull nå med 11 valper i alle tre kullene. dvs til sammen 33 valper på tre kull. Mor Vans er groenendael fra brukslinjer og far After er tervueren født i mallekull, dette er også brukslinjer. Mine planer for frøkna er hovedsaklig IPO/RIK, så får vi se om det ikke blir litt NBF-bruks og lydighet på oss også. :ahappy: Begge foreldrene hennes konkurrerer i ringsport.

Stamtavle osv kan sees på hjemmesiden min.

Jeg vet ikke enda hvem som blir vår valp, hun blir valgt når jeg drar ned for å hente henne. :)

Bilder av mamma Vans du Chateau du Paradis:

vans1.jpg

vans2.jpg

vans3.jpg

Det ligger også en film av henne på dailymotion, den kan sees her:

http://www.dailymotion.com/video/xcd8d6_mixvideosvans-0002_animals

Pappa After des Loups Mutins:

after1.jpg

after2.jpg

after3.jpg

Videoer av valpene:

3 uker

http://www.dailymotion.com/video/xcr6m8_les-chiots-de-vans-et-after-a-3-sem_animals?start=3

4 uker

http://www.dailymotion.com/video/xcu7ak_chiots-28-jours_animals?start=3

Bilde:

hundFuscienne.jpg

Hjemmesiden til oppdretter: http://feesdebene.chiens-de-france.com/

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Oi! så spennende! :)Blir spennende å se hva du får til med denne frøkna, høres ut som hun har alle forutsetninger for å gjøre seg bemerket. :ahappy:

Skrevet

Oioi, spennende ja! Gleder meg til å høre mere. Kult å se bilder, syns sånt er så kult, hvor lydige og flinke de hundene er og hvor kontrollerte de er (ikke uten trening selvsagt) :ahappy:

Skrevet

Artig! :)

Morsomt dette med belgerne, at de deles inn i flere raser, men i et kull med maller kommer det en terv, og denne blir parret med gronnis, og da blir det bare groendael valper :)

Så i prinsippet er det halvt groendael og halvt malle, gemyttmessig?

Jeg synes iallefall jeg aner en ny brukstjerne her :P gratulerer på forskudd!

edit;: jeg er forresten veldig spent på hvem som skal fylle den siste slotten under "tisper" på hjemmesiden din :ahappy:

Skrevet

Oi! så spennende! :)Blir spennende å se hva du får til med denne frøkna, høres ut som hun har alle forutsetninger for å gjøre seg bemerket. :P

Ja, mye meritterte hunder i stamtavla, så forutsetningene er absolutt til stede for at hun skal fungere bra til bruket jeg har tenkt. :)

Oioi, spennende ja! Gleder meg til å høre mere. Kult å se bilder, syns sånt er så kult, hvor lydige og flinke de hundene er og hvor kontrollerte de er (ikke uten trening selvsagt) :P

Blir spennende ja. :P Viktig å ha kontroll på hundene hvis man skal gjøre det greit i disse sportene. :P

Stilig! :) Grattis! :P Dette er skikkelig spennende Caranthir! :)

Takk! Ja, kjempespennende. :D

Artig! :)

Morsomt dette med belgerne, at de deles inn i flere raser, men i et kull med maller kommer det en terv, og denne blir parret med gronnis, og da blir det bare groendael valper :)

Så i prinsippet er det halvt groendael og halvt malle, gemyttmessig?

Jeg synes iallefall jeg aner en ny brukstjerne her :P gratulerer på forskudd!

Ja, og i stamtavlen her er det god miks av det meste, bortsett fra lakke. :P

Gemyttmessig blir vel dette mer eller mindre malle, litt lenger bak i stamtavlen ligger det også mye malle på morssiden, så de fleste hundene i hennes stamtavle har malinois forfedre.

edit;: jeg er forresten veldig spent på hvem som skal fylle den siste slotten under "tisper" på hjemmesiden din :ahappy:

Det blir forhåpentligvis en halvsøster ++ til Cane, men denne skal da ut på fôr, bare den rette forverten dukker opp. Tispen (mor til Cane) har fått løpetid, så det er ikke lenge til hun blir paret. Far til kullet er halvbror til Cane (samme far) derav halvsøster pluss. Dette burde bli bra valper som kan brukes til det meste, så finner forhåpentligvis en person som er på utkikk etter ny treningskamerat. :D

Skrevet

Ja, og i stamtavlen her er det god miks av det meste, bortsett fra lakke. :)

Gemyttmessig blir vel dette mer eller mindre malle, litt lenger bak i stamtavlen ligger det også mye malle på morssiden, så de fleste hundene i hennes stamtavle har malinois forfedre.

Det blir forhåpentligvis en halvsøster ++ til Cane, men denne skal da ut på fôr, bare den rette forverten dukker opp. Tispen (mor til Cane) har fått løpetid, så det er ikke lenge til hun blir paret. Far til kullet er halvbror til Cane (samme far) derav halvsøster pluss. Dette burde bli bra valper som kan brukes til det meste, så finner forhåpentligvis en person som er på utkikk etter ny treningskamerat. :P

Nå begynner oppdrettet virkelig å ta form ! :ahappy: Du går jammen meg en spennende tid i møter, kjenner jeg er litt misunnelig og valpesyk :)

Litt ot, men skal ikke Cane bli pappa snart da? :)

Skrevet

Åhh, så sinnsykt spennende! :P

Ja, jeg er litt i hundre nå kan man si. :ahappy:

Nå begynner oppdrettet virkelig å ta form ! :) Du går jammen meg en spennende tid i møter, kjenner jeg er litt misunnelig og valpesyk :P

Litt ot, men skal ikke Cane bli pappa snart da? :P

Ja, nå skjer det litt av hvert, så det blir veldig kjekt fremover. :)

Cane blir nok pappa etterhvert ja, men sier ikke så mye mer enn det akkurat nå. :D Bruksoppdrettere er jo også litt opptatt av diverse resultater, så får se hva som skjer når han har tatt funksjonsanalysen og fått brukschampionatet. :) Når vi har gjort det kommer jeg antageligvis også til å omskolere han litt og ta opp IPO'en igjen, det vil muligens gjøre han enda mer interessant for utenlandske oppdrettere som ikke helt vet hva den nordiske bruksen går ut på og hva som kreves av hundene når de konkurrerer i høyeste klasse i det programmet. :P

Skrevet

Ja, jeg er litt i hundre nå kan man si. :ahappy:

Ja, nå skjer det litt av hvert, så det blir veldig kjekt fremover. :P

Cane blir nok pappa etterhvert ja, men sier ikke så mye mer enn det akkurat nå. :) Bruksoppdrettere er jo også litt opptatt av diverse resultater, så får se hva som skjer når han har tatt funksjonsanalysen og fått brukschampionatet. :) Når vi har gjort det kommer jeg antageligvis også til å omskolere han litt og ta opp IPO'en igjen, det vil muligens gjøre han enda mer interessant for utenlandske oppdrettere som ikke helt vet hva den nordiske bruksen går ut på og hva som kreves av hundene når de konkurrerer i høyeste klasse i det programmet. :D

Dette er jo nesten i overkant spennende! Så gøy!

Jeg så for meg at importen var en potensiell partner for Cane jeg, men nå har jeg veldig lite greie på oppdrett (altfor komplisert for meg)så jeg hoppet muligens for raskt til konklusjoner. Dette blir utrolig gøy å følge med på :)

Skrevet

Det blir veldig spennende å følge deg og den lille frøkenen! Hun har jo absolutt forutsetningene for å bli en utmerket IPO-hund :ahappy:

Skrevet

Men du: hvordan løser du det sånn praktisk at du skal plukke henne ut når du henter henne? Det tok nesten tre uker fra jeg søkte mattilsynet før jeg fikk godkjenningen for å hente Lyra og jeg måtte føre Chipnr og regnr hennes opp i søknaden.Altså ble hun plukket ut når hun var 6 uker og hentet når hun var 9 uker. Er det en mulighet for å holde regnr "åpent" og chipe kullet etter hun er plukket ut?

Skrevet

Dette er jo nesten i overkant spennende! Så gøy!

Jeg så for meg at importen var en potensiell partner for Cane jeg, men nå har jeg veldig lite greie på oppdrett (altfor komplisert for meg)så jeg hoppet muligens for raskt til konklusjoner. Dette blir utrolig gøy å følge med på :P

Importen er en potensiell partner til Cane ja, jeg har begynt litt i feil ende: Først fant jeg en bra hannhund, så nå må jeg finne tisper til han. :P Men dette er jo veldig langt fram i tid da, mye som skal klaffe. :)

Det blir veldig spennende å følge deg og den lille frøkenen! Hun har jo absolutt forutsetningene for å bli en utmerket IPO-hund :P

Håper det ja. :D Ulempen med ringsporthunder i forhold til IPO-hunder er at i ringsport er det ikke nødvendig med fullt bitt slik det er ønskelig i IPO. Fulle, faste bitt ligger ofte i genetikken, Cane feks har dette "medfødt", jeg har aldri behøvd å lære han å bite fullt i en arm. Men vi får se, jeg har tro på at hun vil egne seg, og det er jo mange andre egenskaper også man setter pris på i IPO'en som jeg håper hun besitter. :ahappy:

Utrolig spennende! :P

Det synes jeg og. :)

Men du: hvordan løser du det sånn praktisk at du skal plukke henne ut når du henter henne? Det tok nesten tre uker fra jeg søkte mattilsynet før jeg fikk godkjenningen for å hente Lyra og jeg måtte føre Chipnr og regnr hennes opp i søknaden.Altså ble hun plukket ut når hun var 6 uker og hentet når hun var 9 uker. Er det en mulighet for å holde regnr "åpent" og chipe kullet etter hun er plukket ut?

I dette tilfellet er det Kristine som ordner med papirer, men jeg forsto det sånn at oppdretter tar kontakt med dyrlegen og ber han reservere et chipnummer som valpen da får etter at hun er valgt ut. :)

Skrevet

Må si jeg er mektig imponert over hvor driftig du plutselig er blitt på dette! :ahappy: Og hvor i alle dager får du alle penga fra - slike flotte valpiser må vel koste flesk, men her renner det jo inn fra alle kanter?! :):)

Skrevet

Dette tror jeg blir helt utrolig bra, det er jo virkelig kvalitet på disse hundene dine! :ahappy: Gleder meg til fortsettelsen! Tviler ikke på at du blir en helt SUPER oppdretter :)

Skrevet

Må si jeg er mektig imponert over hvor driftig du plutselig er blitt på dette! :ahappy: Og hvor i alle dager får du alle penga fra - slike flotte valpiser må vel koste flesk, men her renner det jo inn fra alle kanter?! :):P

Hehe, jeg har vel egentlig kommet frem til at man bare lever èn gang, og har man en drøm så er det jo bare å satse når man har muligheten. :P Penger snakker vi ikke om, det blir sikkert kjempegodt med knekkebrød og vann det neste halve året. :P Nå er det jo deleier på denne valpen, det hjelper jo fort på. :)

Dette tror jeg blir helt utrolig bra, det er jo virkelig kvalitet på disse hundene dine! :P

Ja, håper det blir bra. Bruker veldig mye tid på å finne frem til de rette hundene, så får man jo håpe at det lønner seg. Her har også Kristine vært veldig god å ha, hun har kontroll på en del av det som skjer og hva som finnes av hunder nedover på kontinentet. :)

Gleder meg til fortsettelsen! Tviler ikke på at du blir en helt SUPER oppdretter :P

Tusen takk for tiltroen, jeg vil iallefall gjøre mitt aller ytterste. :D

Skrevet

Så spennende! :P

Blir den registrert i NKK sånn at den kan stilles ut og sånt? Skjønner jo at en brukshund kanskje ikke skal stilles ut da :ahappy:

Ja, den blir registrert i NKK, planene er jo å delta på RIK-konkurranser + andre konkurranser. :P Dette blir nok ingen utstillingshund nei. :)

Åj så kult! :) Grattis! Det skal bli spennende å følge med! :)

Gratulerer! Så spennende! :D

Takk! :P

Skrevet

Ja, den blir registrert i NKK, planene er jo å delta på RIK-konkurranser + andre konkurranser. :ahappy: Dette blir nok ingen utstillingshund nei. :)

Okei :) Lurte bare, siden det er vel ikke lov å blande de belgiske i Norge? :P

Skrevet

Gratulerer så spennende! :ahappy:

Takk! :)

Okei :) Lurte bare, siden det er vel ikke lov å blande de belgiske i Norge? :P

Det er lov å pare terv/groen, terv/malle og malle/laekenois i Norge, men hundene skal bestå visse krav + at det skal søkes om på forhånd. Interesserte kan lese mer her: http://nbfk.no/kryss.html :)

Skrevet

Det er lov å pare terv/groen, terv/malle og malle/laekenois i Norge, men hundene skal bestå visse krav + at det skal søkes om på forhånd. Interesserte kan lese mer her: http://nbfk.no/kryss.html :)

Åja. Har aldri sett det i Norge da. Hva skjer om du tar med denne på utstilling da? :)

Ikke meningen å kuppe tråden :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...