Gå til innhold
Hundesonen.no

NordJV-10 Eagermind Saeta Ceuranar "Sirius"


Caroline

Recommended Posts

Som mange allerede vet så hadde jeg et valpekull født 28.11.2009. Ettersom det på det tidspunktet valpene ble levert ikke var sikkert om Rebus kom tilbake til Norge, valgte jeg å ikke bare beholde ei tispe, men også en hannhund. Jeg har ingen tisper boende hjemme etter Saeta, og dessuten fyller Saeta allerede 5 år om en drøy uke, så det var på tide med ei ny lita jente med tanke på både utstilling og framtidig avl.

Det var ingen enkel prosess å velge valp denne gangen. Eller, det vil si, Sirius ble valgt da han var nyfødt, som Saetas førstefødte sønn. Han visste jeg at jeg ville ha allerede før resten var født (han var nr. 3 av 6), så det var ikke noe vanskelig valg. Vanskelighetene lå i å velge blant de 4 tispene. Jeg hadde lovet bort én som skulle til et ungt par i Danmark, og de hadde utstilling, agility og evt. avl i sine framtidsplaner og de fikk dermed andrevalget på tispe. Jeg likte både den de fikk (Sphinx) og min egen Spes veldig godt, men dette er liksom den soble tispelinja mi, og det var lettere å velge en sobel når det kom til stykket. Samtidig var de to jeg beholdt de mest typelike jeg kunne valgt, og det er jo heller ikke dumt. Som dere ser av bildene var de i par på bilder allerede fra 3-4 uker.

Det blir nok hovedsaklig utstilling på disse to, men Sirius har ganske mye mellom øra, så han krever nok å bli brukt litt etterhvert. Vi får begynne med vanlig lydighetstrening og se hvordan det utvikler seg :icon_confused:

Her er noen bilder fra de var små og fram til i dag. De runder 4 mnd. i morgen.

Begge sammen:

4 uker

IMG_7901Sirius-Spes4u.jpg

5 uker

IMG_8357SiriusSpes5u.jpg

6 uker

IMG_8534SiriusSpes6u.jpg

7 uker

IMG_8564SiriusSpes7u.jpg

4 mnd.

2010-03-22218copy.jpg

2010-03-22217copy.jpg

2010-03-22216copy.jpg

2010-03-22215copy.jpg

2010-03-22214copy.jpg

*dele*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så fine, men jeg må innrømme at de ikke er så fine og søte før de er 4 mnd :icon_confused:

Syns de er søtere før de når 4 mnd jeg :angry:

Flotte begge to! Kommer Spes til å beholde den soble fargen, eller vil hun få mer skygger? :angry:

Blir gøy å se bilder av utviklingen deres framover hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :angry:

Jeg synes også de er søtest fra 6-8 uker, også blir de lange og rare med piperenserbein og ører i alle retninger, og neser som ser en meter lange ut uten pels rundt hodet :icon_confused: Når de begynner å nærme seg et år, da ser de brått ut som shelties igjen.

Antar begge to vil bli ganske skygget etterhvert, med tanke på fargen som nyfødt (de får ofte samme farge som voksne som de hadde som nyfødt), og også med tanke på hvor mørke foreldrene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige :icon_confused:. Jeg synes helt klart de er vakrest nå, jeg, i forhold til da de var yngre... Interessant hvor forandret det har blitt i fargen fra de var små og til nå ? Jeg må jo holde en knapp på Sirius - han har jo så vakkert navn *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk :angry:

Ja, fargen er litt merkelig, spesielt på de soble, men som sagt kan man stort sett forvente at de får den fargen de har som nyfødt. Dette gjelder alle farger. En blue merle såm er brunlig/grå som nyfødt får ingen god blue merle farge som voksen, og det samme med en brunlig tricolour. Skyggepartiene kommer gradvis, så den første pelsen blir nok ganske gyllen med enkelte sorte hår, og deretter blir de gradvis mørkere for hver gang de røyter og setter ny pels.

Sirius er et skikkelig fint navn ja, så fint at broren til Saeta heter det på stamtavlen også :icon_confused: Ellers synes jeg Siridamen kan komme på besøk med kameraet-som-tar-klare-bilder, for linsa mi er og blir skikkelig crappy for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så sykt at de går fra å være litt sånn ubestemmelig rare til å bli hunder på den ene uka fra 5 til 6 uker. Veldig, veldig søte!

Aiko og jeg treffer stadig flere sheltier rundt omkring, og sjøl om alle rasebeskrivelser etc sier at rasen er ganske sky, spretter de fram og hilser så entusiastisk både på meg og den lille røde. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg og må si meg enig at de var søtest som små, men nå var de litt lange og spinkle :angry: Kjenner liksom igjen Frost i de, selv om det er TO vidt forskjellige raser. Men hu blir 4mnd neste søndag, og er også lang og spinkel blitt, og den mest lurvete pelsen som 2mnd er liksom ikke der lengre :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også de er søtest fra 6-8 uker, også blir de lange og rare med piperenserbein og ører i alle retninger, og neser som ser en meter lange ut uten pels rundt hodet :wub: Når de begynner å nærme seg et år, da ser de brått ut som shelties igjen.

Jeg syns akkurat det samme :whistle: Jeg var usikker på om jeg skulle tørre å si det, høres nesten litt frekt ut. Men de ser virkelig rare ut i den alderen der :D

Men nydelige kommer de nok til å bli :) Spes er nok min favoritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, de er jo kjempesøte når de er rare :whistle:

Gleder meg til å følge med de :wub: Planlegger du valpeshow?

Rarstyggsøte :)

Sirius debuterer muligens på Stange. Han er den som er mest trygg på seg selv og minst langbeint og rar :D Jeg er ikke der selv, derfor skal bare en av dem være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

I går fylte Sirius og resten av C-kullet 1 år! Sirius og Mac (Sólon) feiret dagen på utstilling, og det gikk veldig bra! Sirius vant juniorklassen, med Mac hakk i hæl, og de fikk begge CK. Dermed ble Sirius Nordisk Juniorvinner 2010 på sin ettårsdag! Det holdt ikke til plassering i BHK (4 champions som ble plassert der), men jeg er selvfølgelig strålende fornøyd! Storcertet har han uansett fra før, det fikk han nemlig i Stavanger bare 9 mnd. og 2 uker gammel! Er kjempestolt av den lille gutten min :lol:

151046_10150346044210641_732375640_15919557_2617340_n.jpg

Nå står snart røntging for tur for de fleste... Førstemann i morgen, så følger resten på etterhvert. Er selvfølgelig kjempespent på resultatet, og håper det blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...