Gå til innhold
Hundesonen.no

Lengre pass av hund


zobra

Recommended Posts

Hei

Har vært medlem her på sonen en god stund, men har ikke vært spesielt aktiv på "skrivefronten", men leser gjennom det meste som skjer.

I løpet av 2009 var hunden min, en langhåret Collie ved navn Nala, satt bort til en familie pga at jeg er lærling, og bor et sted der det ikke er lov med hund. Det ble egentlig til slutt bestemt at denne familien skulle få overta Nala, da jeg hadde et helt år igjen med studier. Dessverre visste det seg etter hvert at de fikk litt lite tid til henne da de hadde en ung Collietispe selv, og Nala var heller ikke spesielt begeistret for å ha en innpåsliten valp rundt seg 24/7.

Jeg fikk ordnet det slik at Nala kunne bo hos foreldrene mine en stund, men jeg har nå fått tilbakemelding om at de ikke ønsker å passe på henne helt frem til jul (da jeg er ferdig med studier), mest pga at de selv ikke har mye erfaring eller interesse av hund.

Det jeg lurer litt på er om det er noen her som har noen råd om hvordan jeg skal gå frem for å finne noen hundeinteresserte som kunne tenke seg å passe henne fra aprilmåned til desember? Forrige gang la jeg ut noen annonser på diverse annonsesider og dyreforum, men nå var jeg også veldig heldig med å finne en super familie til henne, og er litt redd for det ikke skal være tilfellet denne gangen.

Litt generell info om Nala

Positivt:

- Hun går kjempefint overens med katter, kaniner og de fleste andre hunder (hun er litt skeptisk til hest og sau) :innocent:

- Hun går som regel veldig greit i bånd, og stikker ikke av om hun er løs.

- Nala elsker å trene lydighet, og er veldig ivrig i treningssammenheng. Hun har også prøvd seg litt på Agility. Ellers elsker hun å gå spor etter folk for gøy =)

- Hun har en super av-og på-knapp, og du merker nesten ingenting til henne når hun er inne. Ute er hun mer ivrig, og elsker å spurte rundt og leke med "familien" sin.

- Har fått høre at hun har et ganske godt språk, og er flink til å være tydelig ovenfor andre hunder.

Negativt:

- Nala er ikke en veldig nervøs Collie, men plutselige, høye lyder som skudd o.l takler hun ikke spesielt bra.

- Jeg overtok Nala da hun var ca. 1 1/2 år gammel (hun blir 5 til høsten) og jeg har opplevd at hun har problemer med visse mannfolk. Jeg har enda ikke helt skjønt hvorfor, men det er noen menn hun reagerer på, og da kan hun finne på å luske etter dem og finne på å nappe dem i beinet e.l. Hun biter aldri ordentlig, men folk skvetter selvfølgelig, og det er absolutt ikke godtatt fra min side. Dette skjer kun med visse mannfolk som kommer på besøk inn i huset.

- Hun bjeffer sjeldent, men kan varsle dersom hun står ute alene.

- Hun har hovedsaklig bodd på landet eller i mindre boligstrøk, og jeg tror ikke hun vil passe så godt inn i bysentrum akkurat.

I hverdagen er Nala generelt en veldig behagelig hund å ha rundt seg, og hun blir fornøyd med det hun får, selv om hun selvsagt setter mest pris på lange turer og trening. Hun trenger en gjennombørsting i uka for å holde pelsen i grei stand.

Legger ved et bilde av henne som ble tatt nå i vinter:

post-1711-12692795477287_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt lov til å ha flere hunder i leiligheten så hadde jeg gladelig tatt henne imot! Og hun hadde fått det kjempebra! Dessverre er situasjonen sånn at jeg kun har lov å ha min aktuelle hund der :innocent:

Men jeg tror absolutt du kan være heldig å finne noen denne gangen også altså, jeg ville heller vært litt kresen :lol: Lykke til uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt lov til å ha flere hunder i leiligheten så hadde jeg gladelig tatt henne imot! Og hun hadde fått det kjempebra! Dessverre er situasjonen sånn at jeg kun har lov å ha min aktuelle hund der :blink:

Men jeg tror absolutt du kan være heldig å finne noen denne gangen også altså, jeg ville heller vært litt kresen :blink: Lykke til uansett! :blink:

Takk for omtanken :blink: Jeg er jo helt nødt til å finne noen denne gangen også, så jeg får vell bare håpe at jeg er heldig. Det begynner å haste litt, og når du i tillegg ikke har noen å velge mellom så er det litt vanskelig å være kresen :)

Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg, men er meget sannsynlig at det kommer en hund til i hus i løpet av året. Så da hadde det blitt litt mye... Men vi krysser fingrene for at du finner en løsning :blink:

Takk ^^ Jeg krysser fingre og tær jeg og, og håper det dukker opp noen snart :D

Dersom det er noen her som vet om noen som kanskje kunne tenkt seg passe hund i noen måneder, eventuelt som en test før de selv skaffer seg hund e.l, så er det bare å rope ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, skulle gladelig ha passet henne - men her vi bor nå får vi ikke lov til å ha mer enn en hund... :blink: Vi bor jo i stokke, også...

Men jeg skal holde øynene åpne, og sier i fra om det skulle dukke opp noen! Kanskje du burde ta deg turen på noen dyrebutikker for å høre om de kan høre litt rundt også - kanskje legge noen lapper igjen der, ellernoe :blink: Trine på Krizoo(på Sem) er jo veldig ålreit, så hun hadde sikkert fått ordnet noe! :blink:

Vakker jente, det der :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, skulle gladelig ha passet henne - men her vi bor nå får vi ikke lov til å ha mer enn en hund... :) Vi bor jo i stokke, også...

Men jeg skal holde øynene åpne, og sier i fra om det skulle dukke opp noen! Kanskje du burde ta deg turen på noen dyrebutikker for å høre om de kan høre litt rundt også - kanskje legge noen lapper igjen der, ellernoe :) Trine på Krizoo(på Sem) er jo veldig ålreit, så hun hadde sikkert fått ordnet noe! :D

Vakker jente, det der :)

Tusen takk for tips ^^ Skal prøve å få hengt opp noen lapper på dyrebutikkene i området :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg et stk unna.. Men jeg passer henne gledelig om det er noen mulighet for å få henne hit :D

Jeg har fra før en kastrert border collie - hanne :(

Har egen leilighet, ingen skumle menn i nærheten, og ikke minst.. Jeg har mulighet :blink:

Jeg er også hjemmeværende :( SÅ har masse tid :(

EDIT: Jeg bor ikke i Modum, lenger..

Bor i Florø :( Så det er et stk ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg et stk unna.. Men jeg passer henne gledelig om det er noen mulighet for å få henne hit :angry:

Jeg har fra før en kastrert border collie - hanne :)

Har egen leilighet, ingen skumle menn i nærheten, og ikke minst.. Jeg har mulighet :angry:

Jeg er også hjemmeværende ;) SÅ har masse tid :angry:

EDIT: Jeg bor ikke i Modum, lenger..

Bor i Florø :wub: Så det er et stk ..

Det høres jo supert ut, bortsett fra den noe lange avstanden. 7-8 timer med bil? Jeg har ikke fått rota med til å ta lappen enda heller (angrer, angrer), så da måtte det blitt tog eller fly i så fall.

Det beste hadde jo vært om dere hadde hatt mulighet til å hilse på hverandre først, spesielt med tanke på hundene, men det er jo da ganske vanskelig å få til :icon_confused:

Jeg er kjempetakknemlig for at du har lyst og mulighet til å passe henne, men vi kan jo kanskje si det sånn at dersom jeg ikke finner noen annen, nærmere plass til henne, så kontakter jeg deg. Høres det greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo supert ut, bortsett fra den noe lange avstanden. 7-8 timer med bil? Jeg har ikke fått rota med til å ta lappen enda heller (angrer, angrer), så da måtte det blitt tog eller fly i så fall.

Det beste hadde jo vært om dere hadde hatt mulighet til å hilse på hverandre først, spesielt med tanke på hundene, men det er jo da ganske vanskelig å få til :angry:

Jeg er kjempetakknemlig for at du har lyst og mulighet til å passe henne, men vi kan jo kanskje si det sånn at dersom jeg ikke finner noen annen, nærmere plass til henne, så kontakter jeg deg. Høres det greit ut?

:icon_confused: Jeg vet ikke hvordan hun di er, men min går overens med alt og alle.

Ekstremt tålmodig altså. Virkelig ;)

Men selvfølgelig :angry:

Bare kontakt meg om du trenger pass du :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nala går overens med de aller fleste, så lenge de oppfører seg mot henne. Hun har hatt litt dårlig erfaring med en Border Collie tispe tidligere, men da var det BCen som provoserte det frem, så jeg vil ikke tro at det generelt er noe problem. Jeg kan ikke huske at hun noen gang har hatt noe imot hannhunder.

Jeg har 3 uker på meg å finne et sted å plassere henne, så jeg kontakter deg sikkert innen den tid og gir tilbakemelding :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har du funnet noen til å passe henne?

Jeg har et vennepar som bor i Oslo, de ønsker seg valp, men de har ikke råd akkurat nå. Jeg nevnte at jeg visste om noen som trengte pass frem til jul, og at det er en ypperlig mulighet for dem å finne ut om de er klar for hund selv. De var ihvertfall veldig interesserte, så om du syns det høres bra ut, så kan du jo sende meg en pm? De har ikke hatt hund før da, og de har tre katter, men om ho er snill mot katter og mennesker, så burde jo det gå bra? Du må jo evt bare snakke med de selv, og høre om det høres greit ut for deg. :ahappy: Send meg pm eventuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Har du funnet noen til å passe henne?

Jeg har et vennepar som bor i Oslo, de ønsker seg valp, men de har ikke råd akkurat nå. Jeg nevnte at jeg visste om noen som trengte pass frem til jul, og at det er en ypperlig mulighet for dem å finne ut om de er klar for hund selv. De var ihvertfall veldig interesserte, så om du syns det høres bra ut, så kan du jo sende meg en pm? De har ikke hatt hund før da, og de har tre katter, men om ho er snill mot katter og mennesker, så burde jo det gå bra? Du må jo evt bare snakke med de selv, og høre om det høres greit ut for deg. :icon_redface: Send meg pm eventuelt!

Sendt deg PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Men det hadde jo vært morsomt å høre hvordan det gikk med Nala. :) Ser Louise fortsatt er aktiv her inne.

Jeg kan gjøre det! Jeg er Nala's gamle eier! Det var jeg som ga Nala navnet sitt! Jeg vil veldig gjerne!

Kontakt meg på ole.stokke95@gmail.com

Nala fikk bli boende hos familien min en stund, og nå som jeg er ferdig med studier og er i fast jobb er det ikke lenger behov for lengre pass. Er likevel veldig koselig at du tilbyr deg å passe henne :) Siden sist har jeg også flyttet til Akershus, så avstanden er litt lengre, men jeg skal si ifra dersom det dukker opp noe som gjør at hun trenger pass noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...