Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan rengjøre rundt Mr. Brown eye


Lola Pagola

Recommended Posts

Casper har opparbeidet seg en stripe på undersiden av halen, ved rumpehullet. En brun stripe som jeg antar kommer av bæsj rett og slett. Han vasker seg flere ganger om dagen og sånn, men han får visst ikke bort alt. Misfargingen kommer nok av at han ofte har bæsjet i høy snø i vinter, og dermet har ikke bæsjen fått nok spillerom, og ja, skulle nesten tro at det som kom ut ble presset inn igjen liksom. Men istedenfor har det da brautet seg oppover halen.

Det vises jo ikke så ofte, men er jo litt ulekkert. Og syntes litt synd på dyrlegen som måtte ta tempen på ham her om dagen. Er sånn farge som noen hvite/lyse hunder har rundt munnviken.

Så, hvordan får jeg det bort? Noen med samme "problem"? :icon_redface: Er det bare å skrubbe med shampoo, eller må hardere midler til? Prøvde med vått dopapir, og hard dusjstråle, men hjalp ikke så veldig. Og jeg har jo såvidt fått med meg at snopp-rengjøring før utstilling kan gi det ekstra lille, så rompehull går vel for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker shampo for hvite hunder, men ja, kanskje noe ekstra må til. Hadde nemlig håpet på en skikkelig quick-fix jeg, for 1. han syntes ikke det var noe særlig at jeg drev og styrte bak der og 2. jeg synes det er ekkelt jeg og :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å la shampoen virke litt ekstra lenge på rustrød misfargingen. Jeg bruker Chris Christensen White on White og den kan du trygt la virke i hvertfall 15 min, jeg merker hvertfall klar forskjell på pelsfargen før og etter bad. Det kan lønne seg å bruke CC After Bath etter et bad med White on White slik at du er sikker på å ut alle shamporestene. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper har opparbeidet seg en stripe på undersiden av halen, ved rumpehullet. En brun stripe som jeg antar kommer av bæsj rett og slett. Han vasker seg flere ganger om dagen og sånn, men han får visst ikke bort alt. Misfargingen kommer nok av at han ofte har bæsjet i høy snø i vinter, og dermet har ikke bæsjen fått nok spillerom, og ja, skulle nesten tro at det som kom ut ble presset inn igjen liksom. Men istedenfor har det da brautet seg oppover halen.

Det vises jo ikke så ofte, men er jo litt ulekkert. Og syntes litt synd på dyrlegen som måtte ta tempen på ham her om dagen. Er sånn farge som noen hvite/lyse hunder har rundt munnviken.

Så, hvordan får jeg det bort? Noen med samme "problem"? :icon_redface: Er det bare å skrubbe med shampoo, eller må hardere midler til? Prøvde med vått dopapir, og hard dusjstråle, men hjalp ikke så veldig. Og jeg har jo såvidt fått med meg at snopp-rengjøring før utstilling kan gi det ekstra lille, så rompehull går vel for det samme.

:wub: Hva pokker skal vi med tisper ta oss til for å få frem det "lille ekstra"?? Og hvilke dommere er det som sjekker om snoppen er rengjort? :lol:

Er det snakk om masse misfarging eller? Jeg gjør itteno med sånt (har dog bare i munnviker og litt på halsen stort sett), men fikk lyst å prøve CC-shampoen da. :whistle:

Og er du heeelt sikker på at han ikke er tan?! :icon_redface::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å la shampoen virke litt ekstra lenge på rustrød misfargingen. Jeg bruker Chris Christensen White on White og den kan du trygt la virke i hvertfall 15 min, jeg merker hvertfall klar forskjell på pelsfargen før og etter bad. Det kan lønne seg å bruke CC After Bath etter et bad med White on White slik at du er sikker på å ut alle shamporestene. :icon_redface:

Takk for tips! Er det vanlig shampo for hvite hunder, eller er det noe spesielt? Jeg har nå Kate Winter (tror den heter det, firkanet med lilla rundt topp) for hunder med hvit pels. Kanskje den vil gjøre samme nytten? Tror ikke C blir særlig fornøyd med å være i dusjen så lenge, men alt for skjønnheten :icon_redface:

Om ikke du skal stille med det første så kan du bruke hydrogenperoxid.. Det dreper bakteriene og er mildt blekende

Neste utstilling er stange, slutten av april er det vel. Så er en stund til. Hva er hydrogenperoxid? Er det rengjøringsmiddel? hvor får jeg tak i det? :whistle:

Edit: Så ikke det du skrev før nå Huldra

Hahahaha jaaa han er tan! Dæng, det var den utstillingskarrieren :wub: Jeg får sørge for å kue han skikkelig på utstilling slik at halen holder seg nede og dekker over!

Nja dere tispeeiere får vel skure polere litt ekstra baki der da :lol:

Er ikke så veldig mye, er en stripe nederst på haleroten, kan prøve å ta bilde hihi hvis noen hæler (skriver man det slik? Aldri skrevet det før) å se det.

Han har minimalt i munnvikene, bare pittelitt som ikke vises om man ikke ser etter, men ikke noe på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å la shampoen virke litt ekstra lenge på rustrød misfargingen. Jeg bruker Chris Christensen White on White og den kan du trygt la virke i hvertfall 15 min, jeg merker hvertfall klar forskjell på pelsfargen før og etter bad. Det kan lønne seg å bruke CC After Bath etter et bad med White on White slik at du er sikker på å ut alle shamporestene. :P

Ohoi nå skal det bli avansert å stelle whippet å ser jeg :P Felix har også sånn, men har ikke tenkt noe særlig over det før her om dagen da vi var på tur sammen med noen andre whippser og deres brown eye var jo slettes ikke browne i det hele tatt :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha jaaa han er tan! Dæng, det var den utstillingskarrieren :P Jeg får sørge for å kue han skikkelig på utstilling slik at halen holder seg nede og dekker over!

Det er bare å binde en snor i halen og dra halen ned. Det funker jo med å dra halen opp i følge enkelte.... :getlost:

Litt hyppigere rengjøring bak der ville jeg anbefalt og. Nirm har egen klut til rumpevask, siden han ikke vasker mr Brown eye selv, for det er ekkelt må du skjønne (han sluttet å gjøre det etter han fjernet analkjertlene faktisk). Men med hver miste lille ekstra "bagasje" rundt der, så snuser han seg selv i rumpa og lager grimaser. :P Vi bruker hundeshampo som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Er det vanlig shampo for hvite hunder, eller er det noe spesielt? Jeg har nå Kate Winter (tror den heter det, firkanet med lilla rundt topp) for hunder med hvit pels. Kanskje den vil gjøre samme nytten? Tror ikke C blir særlig fornøyd med å være i dusjen så lenge, men alt for skjønnheten :P

..

Chris Christensen White on White er en såkalt" "blåshampo", men den er klart bedre enn andre blåshampoer jeg har prøvd.

White on White fungerer slik "When dealing with white hair the only way to completely remove discoloration is usually bleach, but since bleach and/or peroxide damages the canines coat permanently (or should we say until it falls out) we do not want to be bleaching. Instead we are going to the other end of the color spectrum and depositing pigment, drabbing yellow. What we are drabbing yellow with is 37 different color pigments and due to White On White's molecular structure being so tinny, we are able to remove discoloration under the cuticle lens and deposit pigment in one application without opening the cuticle lens through bleach, but depositing through the cracks and crevices."

Det er nærmest umulig å finne en hvit hund uten gul/rustrød/brun misfarging et eller annet sted på kroppen. I Bø så jeg en springer med skikkelig gul fane bli premiert.., ved samme ring så jeg også noen som sprayet hunden sin med hvit farge spray så hvorvidt misfarging er "no no" kommer kanskje ann på rase eller dommer?

Har du forresten forsøkt å vaske med eddikvann under halen etter tur? Eddik er mildt for huden og motvirker fuktsopp, ikke skader det pelsen heller. Når det er sagt er White on White en kjempebra shampo for hele hunden, men la konsentrert shampo virke på flekkene med misfarging. Nå har du sikert ikke behov for balsamspray o.l, men det går ann å kjøpe et lite starter kit for å se om du liker denne serien cc-1030-c.jpg der du får 4 små flasker med White on White shampo, Thick N Thicker Foaming Protein kur, After Bath rens og Ice on Ice balsamspray. Kjøpes på Hiawatha Dog Supply.

Jeg er hvertfall blitt hekta på CC produkter, men det er kanskje ikke noe nytt. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres jo veldig bra ut!

Nei jeg tror ikke at han kommer til å få lavere premiering fordi han er litt brun under haleroten (dommeren kommer ikke til å se det engang tror jeg), men jeg vet at det er der, og ser det iblandt, og synes han kan begrense brunt til øynene sine :getlost:

Han sitter også mye i sofaen, og da kommer den delen ned på putene og sånn, litt ekkelt. Ikke at han får sitte på putene egentlig, men ja du vet, han er i de fleste møbler så da får han holde seg ren :P

Han blir bare dusjet noen få ganger i året, med shampo iallefall, han holder seg renere enn mange andre hunder jeg vet om, det hadde jeg ikke trodd da jeg skaffet meg en hvit hund. Veldig positivt :P

Den kate winter shampoen jeg har er lilla, men det er kanskje og det man kaller blåshampo. Jeg skal ta og prøve med den i første omgang, også skal jeg ha CC produktene friskt i minne! Har en venninne med en hvit puddel som jeg også skal si det til, det høres veldig bra ut.

Også skal jeg bli flinkere sånn som Nirm, og ha en egen rumpeklut til gutten. Så det ikke hoper seg opp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Så ikke det du skrev før nå Huldra

Hahahaha jaaa han er tan! Dæng, det var den utstillingskarrieren :getlost: Jeg får sørge for å kue han skikkelig på utstilling slik at halen holder seg nede og dekker over!

Nja dere tispeeiere får vel skure polere litt ekstra baki der da :P

Er ikke så veldig mye, er en stripe nederst på haleroten, kan prøve å ta bilde hihi hvis noen hæler (skriver man det slik? Aldri skrevet det før) å se det.

Han har minimalt i munnvikene, bare pittelitt som ikke vises om man ikke ser etter, men ikke noe på halsen.

Se der ja, begynte å lure på om du overså meg med vilje.. :P:P

Tror du skal denge en dalmis godt for å kue den; de jeg har møtt har virket litt ukuelige.. :P Foreslår du holder deg til munnskyllevann, shampo og rumpeklut! :(

Eventuelt kan du begynne å avle en ny rase: dalmis med tan! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt hyppigere rengjøring bak der ville jeg anbefalt og. Nirm har egen klut til rumpevask, siden han ikke vasker mr Brown eye selv, for det er ekkelt må du skjønne (han sluttet å gjøre det etter han fjernet analkjertlene faktisk). Men med hver miste lille ekstra "bagasje" rundt der, så snuser han seg selv i rumpa og lager grimaser. :getlost: Vi bruker hundeshampo som oftest.

:P

Har du forresten forsøkt å vaske med eddikvann under halen etter tur? Eddik er mildt for huden og motvirker fuktsopp, ikke skader det pelsen heller. Når det er sagt er White on White en kjempebra shampo for hele hunden, men la konsentrert shampo virke på flekkene med misfarging. Nå har du sikert ikke behov for balsamspray o.l, men det går ann å kjøpe et lite starter kit for å se om du liker denne serien cc-1030-c.jpg der du får 4 små flasker med White on White shampo, Thick N Thicker Foaming Protein kur, After Bath rens og Ice on Ice balsamspray. Kjøpes på Hiawatha Dog Supply.

Jeg er hvertfall blitt hekta på CC produkter, men det er kanskje ikke noe nytt. :P

Jeg bruker eddikvann på skjegg, labber og annet med rustbrun soppmisfaging. Det begynte jeg med etter å ha truffet en beardis med kritthvitt skjegg. Det hadde jeg aldri sett før, og eieren fortalte meg at hun er nøye på å holde skjegget rent og tørt, og bruker eddikvann jevnlig. Ingen sopp = ingen misfarging. Jeg har en tendens til å være litt skeptisk til fancysmancy produkter som koster hundrevis av kroner, ofte kan man finne billige og like bra alternativer, men jeg må innrømme at jeg kjøper og bruker alt mulig jeg også. Og nå lurer jeg på en ting: Hvordan virker White on White på andre farger? Vil mørke partier bli påvirket? Bør man bruke det bare på de hvite delene på hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:getlost: Hva pokker skal vi med tisper ta oss til for å få frem det "lille ekstra"?? Og hvilke dommere er det som sjekker om snoppen er rengjort? :P

Bare å si fra - Nansen tar tydeligvis gjerne jobben med intens intimrens hos damene :P Og jaggu lar de ham holde på også - enn så lenge :(

Jeg pleier å prøve å være litt preventiv på den der bronaugeutfordringa - med en hel masse hvit pels der bak og krøllhale kan det fort bli småekkelt ser jeg for meg. Så hvis poden har litt ugrei avføring, trener vi masse på sitt i nærmeste snøflekk eller vannpytt - også tørker vi baken når vi kommer inn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Jeg bruker eddikvann på skjegg, labber og annet med rustbrun soppmisfaging. Det begynte jeg med etter å ha truffet en beardis med kritthvitt skjegg. Det hadde jeg aldri sett før, og eieren fortalte meg at hun er nøye på å holde skjegget rent og tørt, og bruker eddikvann jevnlig. Ingen sopp = ingen misfarging. Jeg har en tendens til å være litt skeptisk til fancysmancy produkter som koster hundrevis av kroner, ofte kan man finne billige og like bra alternativer, men jeg må innrømme at jeg kjøper og bruker alt mulig jeg også. Og nå lurer jeg på en ting: Hvordan virker White on White på andre farger? Vil mørke partier bli påvirket? Bør man bruke det bare på de hvite delene på hunden?

Når bruker jeg White on White på Sølve får han en klarer farge som "skinner" mer (puddel pels er ikke den mest skinnende liksom). Sølve ble jo født sort og farger fremdeles ut, så han er sjattert i grå/sølv/platina - og vil aldri bli hvit. Jeg merker tydelig forskjell når jeg bruker CC Day to Day (hverdagsshampo) og White on White. Day to Day gjør pelsen ren, men fargen blir ikke like klar og det er ikke alltid all misfargingen forsvinner - spesielt på labbene som fort blir misfarget av asfaltstøv/saltslaps/tiss ol.

CC skriver om White on white: White On White can be used on all coat colors and all canine breeds. Will remove discoloration and create an optic intensifies on all other coat colors. If the canines coat is a mixture of 15% to 20% white within the coat use White On White. When ever in doubt of what color treatment to use, use White On White.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bruker jeg White on White på Sølve får han en klarer farge som "skinner" mer (puddel pels er ikke den mest skinnende liksom). Sølve ble jo født sort og farger fremdeles ut, så han er sjattert i grå/sølv/platina - og vil aldri bli hvit. Jeg merker tydelig forskjell når jeg bruker CC Day to Day (hverdagsshampo) og White on White. Day to Day gjør pelsen ren, men fargen blir ikke like klar og det er ikke alltid all misfargingen forsvinner - spesielt på labbene som fort blir misfarget av asfaltstøv/saltslaps/tiss ol.

CC skriver om White on white: White On White can be used on all coat colors and all canine breeds. Will remove discoloration and create an optic intensifies on all other coat colors. If the canines coat is a mixture of 15% to 20% white within the coat use White On White. When ever in doubt of what color treatment to use, use White On White.

Takk for svar. Da skal jeg jaggu prøve White on White. Intet skal være uprøvd for å få flott pels nå som utstillingssesongen vår snart begynner! :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...