Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor er valp/unghunden i huset når du er borte, sover osv?


Renate A

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvordan dere gjør det "praktisk" med valp og unghund når dere er borte, sover osv?

Er den i bur, i hele huset, eget rom?

Ikke ute etter en burdiskusjon, lurer bare på hvordan dere lærer opp en unghund til å være alene hjemme uten at hele huset ser ut som "slagmark" etterpå.

Hjemme vokste opp jeg opp med hunder og der har valper alltid bare vært fritt i huset uten at det så ut en slagmark, men selvfølgelig så har de ikke vært alene lenge om gangen i begynnelsen og har vært i "valpe/unghund aktivitet" før de har blitt forlatt så de er slitene da vi er borte = mindre bøll :)

Hvordan er deres opplegg rundt dette både helt i begynnelsen og etter den første tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen var det bur, også ble det soverommet mitt, det fikk han lov til fra han var 7 mnd eller noe. Av og til måtte buret til, da jeg ikke alltid fikk ryddet opp før jeg gikk, og han var litt av en makuleringsmaskin. Men jeg var veldig sjeldent borte mer enn 3-4 timer i strekk på den tiden, ville nok ikke hatt ham i bur 8 timer liksom.

Etter jeg flyttet fikk han være på kjøkkenet, og nå i vinter har han fått være på stuen, det har vært så kaldt. Så det har blitt mer og mer plass :) Fri tilgang til huset får han ikke enda, jeg vet ikke om han kommer til å få det heller. Men han har jo stor sofa for seg selv om dagen, seng, vann, vinduer å kikke ut av etc. så han trenger ikke å ha hele huset å passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å stenge valpen på kjøkkenet mens jeg var borte, for der var det minst den kunne ødelegge. Jeg har ikke dør til kjøkkenet, så jeg satte en kompostgrind med noe tungt foran, sånn at ho ikke skulle komme seg ut. Mhm :) Jeg har en basenjivalp, jeg, og basenjivalpen syns ikke det er noe gøy å bli stengt vekk sånn, og basenjivalpen er en liten Houdini, så ho kom seg løs. Heldigvis hadde de ikke ødelagt noe mens jeg var borte, ho ville bare være sammen med de voksne. Jeg prøvde en del forskjellige måter å stenge ho vekke på, uten å FAKTISK stenge ho helt bort, sånn at ho ikke kunne se de voksne, og jeg hadde ikke noen bur utenom tøybur, og de ville jo ikke holdt en gæærn valp uansett, så til slutt så droppa jeg det bare.

Nå er ho løs hjemme, sammen med de andre hundene, hvis jeg skal noen steder. Jeg gjemmer vekk det jeg er redd for at ho skal tygge på, eller sprayer det med en spray som smaker dritt, selvom ho aldri faktisk har ødelagt noe, det er bare for min egen psykiske helses skyld. :) Det virker som om det går veldig fint, så lenge ho får være sammen med de store, aller helst Nemi. Tror ikke ho sutrer noe særlig heller, faktisk. Håper det holder seg sånn!

Om natta sover ho i senga mi. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bur helt fra begynnelsen og til valpen er rundt om året ca. Kommer an på hunden egentlig. Dette er ihvertfall noe jeg tar utgangspunkt i. Med Nitro ble det endring i planen, når han brakk beinet i så ung alder og måtte ha gips på, da fikk han ikke plass i buret. Da lå han løs i gangen, og han oppførte seg så fint at jeg ikke tok frem buret igjen etterpå.

Så ellers, etter burperioden, sperrer jeg av en etasje ol. og lar hunden være løs om natta i gangen, og hvis jeg er borte. Men nå som jeg har to, er den ene i bur hvis jeg forlater huset (men ikke om natten), fordi den ene hunden er så urolig og vill uten bur. Føler det tryggest slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så stort her(39 kvadrat) så jeg hadde døra til badet og soverommet gjenn så var hun løs på stue,gang,kjøkken med mulighet for se ut som hun benytter seg av ofte;).Bjeffer ikke sitter der bare titter.Nå er soveromsdøren åpen også men,hun er der aldri.Viktigst med sofaen og tilgangen til vinduet tror jeg.

Bur motstander som jeg er/var så ødela hun i massevis da jeg ryddet bort alt som gikk startet hun på vegger så ved 10 måneder måtte jeg krype til korset kjøpe største buret(nr 5) bisken er ikke så altfor stor så var vel plass til 3 til av hun.Så noen månder var hun der i 6.5 time.Heldigvis vokste hun av seg bitingen så var ikke så lenge i bur.

på natten har hun helt fra var valp vært hvor hun vil det vil si på soverommet i senga ved meg :)

Har du planer om valp?Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko sover under dyna mi, eller med Tric på kjøkkenet (løs). Går jeg ut med Kahlo får han ha gangen og kjøkkenet å utforske, eventuelt Tric på kjøkkenet og Kasko i gangen, om jeg må skille dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tila, som også er en makuleringsmaskin innimellom, ligger i yttergangen når hun er hjemem alene. Det er ikke så ofte det skjer, men der ødelegger hun ikke noe. Da får hun ha teppet sitt der, mat og vann og en leke eller to. Om natten: Før lå hun på samme rom som oss. Men vi prøvde å legge henne i gangen, og det gikk helt fint. Hun la seg til rette med engang, så da har hun ligget der siden det. Vi brukte å stenge av stua, men nå har hun hele huset om natten, da vi vet hun bare ligger på teppet sitt i gangen.

Vi prøver innimellom å ha henne i hele huset når vi er borte, men ligger det noe frem så er det ødelagt når vi kommer tilbake gitt.. Lå en massakrert plastpose sist gang vi var ute i 15. min.. :) Putene med pels på har fått kjent det innimellom. De er visst veldig morro å tygge på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen er på soverommet om natten, og når den er stor nok til å oppføre seg er den løs i resten av huset. Når hunden er alene om dagen er plassen begrenset til noen rom, pga alarm. Rydder vekk alt det jeg ikke vil at hunden skal spise på, og eller sperrer av de store tingene(som f.eks. flygelet, ikke så lett å rydde vekk :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT;PLastposer ja:Mi fant en gang da var alene hjemme at alle plastposene var i den nederste skuffa på kjøkkenet og det var mange!Var riktig så fint her ja jeg kom kan dere tro :) Har bildet av det men,får ikke til laste opp noen ting her jeg.En smule dårlig med data bildene er for store sies det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine valper har vært på soverommet både på natten og når de har vært alene. Skadebegrensning:p Det har gått med et par skap og en seng :) Når jeg en gang får valp igjen vil den være i hundegård med de andre på dagtid/alenetid, og på et hunderom om natten når den er gammel nok til å ikke måtte ut hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde først valpen på soverommet når hun skulle lære å være alene. Ødelagte ikke noe, bortsett fra et dynetrekk hun gnagde et hull i. Men etter et par tilfeller av diare fant vi ut det var mer praktisk å ha henne på badet når vi var borte. Hun kan ikke være i gangen/kjøkkenet pga vi har seriekoblet brannvarsler på hele huset som går relativt ofte og som lager en meget høy lyd. Best å ha en dør mellom den og hunden.. Stuen har vi kaniner i og en del andre ting som hadde vært kjipt om hun ødela. På badet har hun bare makulert et par doruller.

Vi har prøvd å slite henne litt ut før hun har øvd på å være alene, og hun har fått diverse matleker mens vi har vært borte. Bl.a kong med leverpostei, tørrfôr på flaske med og uten kork, griseører osv. Vi har gradvis økt tiden. Dette har funket supert, jeg tror hun sover for det meste når hun er alene.

Edit: sover med oss om natten så er ikke alene da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sover er valpetrollet undder dyna. Der sover hun fint, helt til hun må tisse, da dytter hun snuten borti ansiktet på meg til jeg våkner.

Hvis hundene er alene hjemme, så er de i stue/kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver på 4 mnd. har tilgang på soverommet mitt, gangen, kjøkkenet og stua(90 m2 leilighet) både om natten og når han er hjemme alene. Rydder bort alt jeg er redd for og håper på det beste. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover de på soverommet sammen med meg.Når de er små har jeg bånd på dem/håndleddet mitt om natta sånn at jeg våkner hvis de rusler rundt.

Når jeg er borte på dagtid har de gangene,aner ikke hvor mange kvm. det er,men mer enn stort nok.

Det er mest for at kattene skal få fred,da de har resten av 1etg. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan dere gjør det "praktisk" med valp og unghund når dere er borte, sover osv?

Er den i bur, i hele huset, eget rom?

Ikke ute etter en burdiskusjon, lurer bare på hvordan dere lærer opp en unghund til å være alene hjemme uten at hele huset ser ut som "slagmark" etterpå.

Hjemme vokste opp jeg opp med hunder og der har valper alltid bare vært fritt i huset uten at det så ut en slagmark, men selvfølgelig så har de ikke vært alene lenge om gangen i begynnelsen og har vært i "valpe/unghund aktivitet" før de har blitt forlatt så de er slitene da vi er borte = mindre bøll :icon_redface:

Hvordan er deres opplegg rundt dette både helt i begynnelsen og etter den første tiden?

Ganske likt det du beskriver. :lol:

Eller som Mona skriver:

Oliver på 4 mnd. har tilgang på soverommet mitt, gangen, kjøkkenet og stua(90 m2 leilighet) både om natten og når han er hjemme alene. Rydder bort alt jeg er redd for og håper på det beste. :wub:

Bortsett fra at jeg måtte stenge av en trapp opp, var litt redd hun skulle finne på å falle ned eller noe, men hun klarte da jammen å komme seg mellom trinnene og opp likevel hun.. :icon_redface: Falt heldigvis ikke ned da, bare tisset.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Salza var liten bodde vi i en liten leilighet i kr.sand, og da var hundene på soverommet når jeg var ute -mest fordi ikke de voksne skulle bjeffe for mye når det gikk folk forbi i gangen -vi bodde jo på campingplassen der jeg jobbet -og der var ofte en del bråk i gangen. Har luftet godt før jeg har gått, og har aldri fått noe ødelagt.

Nå bor jeg i en enda mindre leilighet, så nå må de jo være på det ene rommet som finnes. :icon_redface: Går fint det selv om jeg mistenker at Gulli har vært vel ivrig på å følge med på papegøyene tidvis.

Om natta sover de i senga om de vil, eller på gulvet ved siden av. Men når de har vært valper så må de ligge i senga, så jeg merker om de må ut og luftes. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har valpene/unghunden vært på soverommet på natta. Når de sover hele natta uten å vandre og finne på ting så får de flytte ut i stua om de liker å ha det varmt, eller de får bli på soverommet om de vil ha det kjølig. Så RR'n fikk fort ligge i stua og aussien(e) fikk bli på soverommet.

Når de er alene så er rr'n i stua, mens aussien får ha gangen alene. Aussien kan enda finne på litt morro, så da får hun begrense det til gangen i stedefor hele stua :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kita har hatt tilgang til hele huset hele tiden :icon_redface: Etter en hendelse med fjernkontrollen til YV'n har jeg lært å legge de litt opp i høyde :icon_redface:

Stort sett har det gått veldig bra :whistle:

Om natta ligger ho i senga, under dyna med hode på puta og snorker :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen så har jeg de innpå soverommet (løs eller i bur). Etterhvert så flytter de inn på hunderommet hvor de ligger i lukket bur i begynnelsen. Etterhvert så får de ligge med åpne bur. Når de har vokst fra seg alt bøll, så får de være på større områder i huset.

Den siste valpen jeg hadde, Link, lå i bur den første uken, så flyttet han inn i stuen med Extra og Rachel om natten. Han slo seg fint til ro med de voksne hundene.

Når jeg er vekke, så går hundene og legger seg ned på hunderommet uansett. De vil ikke være andre plasser. Der har de burene og putene sine. Så jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for å la de være der om natten og når jeg er vekke :icon_redface:

De er for det meste alene på natten. Skal jeg noe på dagen, så er de med i bilen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Frost i buret på soverommet om natten, men nå har vi flyttet buret ut i stuen. Litt fordi hu begynte å "missbruke" at når hu pep så kom vi tvert å tok hu ut for å gå på do, og når hu begynner med dette runt 05 tiden for å så tisse bitelitt kun for å komme ut så ble det litt feil.

Vi har hatt hu løs i stuen de få gangene vi har vært litt borte fra hu, men når hu er løs så "gidder" hun ikke å holde seg stort lengre enn to timer, så da har vi liksom ikke kommet oss videre med hjemme aleine treningen. Så vi har faktisk bestemt oss for å teste ut bur når hu skal være aleine, for da legger hu seg fort til ro og sovner. Men det blir kun i overgangsfase til hu holder seg litt lengre. Er uansett ikke snakk om mer enn maks tre timer aleine om 2 uker eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid å ta små valper opp i senga om natta, og det fungerer stort sett utmerket. Både jeg og valper sover da :whistle:. Sist ankomne syntes sånn sengesoving var skikkelig oppskrytt og unødvendig, så han sov på gulvet på soverommet fra starten av - og der har han forblitt. Begge hundene har tilgang til hele huset om natta - og gamlemor ligger litt på soverommet om kvelden, men flytter seg ut i stua resten av natta nå når det har blitt litt varmere. Når det er kaldt sover hun i fotenden av senga mi :icon_redface:.

Valper hos meg har alltid fri tilgang til hele huset om natta, og jeg har ennå tilgode å ha en valp som styrer og herper ting nattestid. På dagtid har valper fått være med på jobb fram til de er ganske store faktisk (6-7 mnd), så begynner jeg bare å la dem være hjemme alene hele dagen uten noen form for hjemme alene-trening - og det har da gått helt fint :icon_redface:.

Med siste valpen hadde jeg begge hundene på kjøkkenet først, uten tilgang til resten av huset, men etterhvert så jeg at det ble litt "trangt" for dem så da lot jeg dem få tilgang til hele huset og det har gått strålende. Ingen ting er herpet. Det var en periode rundt kjønnsmodning at det var noen aviser som fikk gjennomgå, men ellers har inventaret fått være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...