Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge mellom den første og andre hunden?


Rosin

Recommended Posts

Du skulle sett hvordan den forrige diskusjonen endte :roll: Skal ikke nevne noe jeg, da.. hehe..

Selvfølgelig ser man an den første hunden. Er den snill med andre hunder? Vil den kunne være en god "læremester"? Jeg vil hvertfall at den første skal være voksen, sånn ca. rundt to år gammel, før en ny valp kommer i huset. Men, for mange funker det også fint å få den nye før den første er rundet to år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at den første hunden burde være 2-3år før man skaffer hund nr.2.

Fordi da får den første hunden tid til å bli voksen og den er ferdig med disse trassalderstadiene så man får ingen flere "overraskelser" lenger. Du kjenner da hunden godt og hunden er da forhåpentligvis en voksen , stabil hund og ferdig innlært hund når det gjelder hverdagslydighet.

Det lønner seg veldig at den første hunden er "ferdig" sånn som man vil ha en hund før man skaffer en ny fordi denne hunden vil være med på oppdragelsen av da den nye hunden/valpen.

I tillegg kan det lønne seg at det er noen år imellom med tanke på rang, det vil da ikke bli noe store "slosskamper" der de utforderer hverandre fram og tilbake om hvem som er sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at den første hunden bør være 2-3 år. Så er den jo ferdig med alle puberteter og sånnt. Da har du (forhåpentligvis) en fornuftig hund som kan lære den nye valpen (hvis det er det du vil ha da...) noen av sine gode vaner. MEN den nye valpen kommer også til å lære ALLE unoter den første hunden din måtte ha... :D

Så... Jeg er enig med IW og Argon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er noen som helst grense jeg, så lenge man greier å ta seg av dem begge - og gi begge to den oppmerksomheten de trenger, treningen og oppfølgingen, sosialiseringen og miljøtrening m.m..

Vi fikk Balder når Boris var 6 mnd gammel. Hadde vi noen problemer med det? Nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at den første hunden burde være 2-3år før man skaffer hund nr.2.

Fordi da får den første hunden tid til å bli voksen og den er ferdig med disse trassalderstadiene så man får ingen flere "overraskelser" lenger. Du kjenner da hunden godt og hunden er da forhåpentligvis en voksen , stabil hund og ferdig innlært hund når det gjelder hverdagslydighet.

Det lønner seg veldig at den første hunden er "ferdig" sånn som man vil ha en hund før man skaffer en ny fordi denne hunden vil være med på oppdragelsen av da den nye hunden/valpen.

I tillegg kan det lønne seg at det er noen år imellom med tanke på rang, det vil da ikke bli noe store "slosskamper" der de utforderer hverandre fram og tilbake om hvem som er sjef.

Enig her jeg da. Hvertfall siden det er "kun" meg som oppdrar mine hunder. Det er greit å få litt gratishjelp fra den eldre da,og minst 2 år i forskjell, så alle vet hvor plassene sine er uten at jeg trenger si det heeele tiden.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er noen som helst grense jeg, så lenge man greier å ta seg av dem begge - og gi begge to den oppmerksomheten de trenger, treningen og oppfølgingen, sosialiseringen og miljøtrening m.m..

Vi fikk Balder når Boris var 6 mnd gammel. Hadde vi noen problemer med det? Nei..

Tror stikkordet her er "vi", jeg... :D -kjenner selv flere som har flere hunder,og disse er kun 8mndr mellom,noen av dem. dette har gått fint, fordi de var flere om oppdragelsen,og enige som familie hvordan ting skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror stikkordet her er "vi", jeg... :D -kjenner selv flere som har flere hunder,og disse er kun 8mndr mellom,noen av dem. dette har gått fint, fordi de var flere om oppdragelsen,og enige som familie hvordan ting skulle være.

Ja, jeg var selv for liten til å ta noe særlig ansvar for de to på den tiden, men jeg mente at det går helt fint å to hunder etter hverandre selv om ikke aldersforskjellen er så veldig stor - så lenge man har tid til dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

JaJa, selfølgeli...HAr du tid til hund nummer to så, har ikke noe så.. Men venninna mi brukte all tiden på nummer to. Nummer en ble helt glemt..=(

Hun trives best som alene hund nå, onkelen har tatt over henne. Og det syns jeg jaggu meg ikke er rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaJa, selfølgeli...HAr du tid til hund nummer to så, har ikke noe så.. Men venninna mi brukte all tiden på nummer to. Nummer en ble helt glemt..=(

Hun trives best som alene hund nå, onkelen har tatt over henne. Og det syns jeg jaggu meg ikke er rart!

Om man vil ha hund nr 2 så MÅ man ha tid til begge. Dette er en ting som man bør tenke godt igjennom før man anskaffer seg en hund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at den første hunden bør være mellom to og fire år. Dette kommer jo helt ann på hunden, men to år er jo en grei minimumsalder. Det er også, for meg, litt viktig at den eldste hunden ikke blir FOR gammel, fordi jeg har en aktiv hunderase/aktive hunderaser, og det er greit om de kan brukes ca like mye og tåler ca de samme turene. At ikke den eldste hunden nærmer seg ti når den yn gste er gammel nok til å være med på tur liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om man er en eller flere til å trene! Er man alene så synes jeg man bør vente til hunden hvertfall er 1' date='5-2 år gammel. Er man to stk så kan godt hund nr 2 være under 2 år synes jeg.[/quote']

Enig i det ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om man er en eller flere til å trene! Er man alene så synes jeg man bør vente til hunden hvertfall er 1,5-2 år gammel. Er man to stk så kan godt hund nr 2 være under 2 år synes jeg.

Enig..Jeg venter et par år til fordi jeg er alene om hunden og fordi Loke er såpass krevende.Når han har blitt "voksen"og jeg har fått luket av han et par uheldige læringer (kennel-stress bla) så er alt duket for ei lita Laekenois tispe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig..Jeg venter et par år til fordi jeg er alene om hunden og fordi Loke er såpass krevende.Når han har blitt "voksen"og jeg har fått luket av han et par uheldige læringer (kennel-stress bla) så er alt duket for ei lita Laekenois tispe :D

Belger-freak!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i mye av det som er sagt her fra før av. Det er opp til en selv å se an situasjonen og vurdere selv, men man må huske på at den yngste vil ta etter den eldste - på godt og vondt. Derfor bør man så godt som mulig ha en godt trent hund som takler mange forskjellige situasjoner før man skaffer seg hund nummer to, eventuelt holde hundene adskilt i de situasjonene hvor hund nummer en ikke oppfører seg så veldig bra.

I tillegg er det greit å ha en hund som er voksen og stabil i hodet. Derfor kan det ofte være greit å vente til hund nummer en er 2-3 år før man skaffer seg hund nummer to. Men - det finnes selvsagt unntak (jeg ville f.eks. aldri ha skaffet meg en hund til mens Tinka er sånn som hun er nå, selv om hun er to år gammel liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venter nå hund nummer 3. Nicki er 4 år og Kiara er 2 år, så det er to år imellom hos meg også...syns det er greit de er ferdig med trsassingen før neste hund kommer i hus, for de lærer hverandre så utrolig mye.

Nå har jeg(vi) to vosne hunder og det er ikke noe problem og ta inn tredjemann nå, da kan de som er eldre lære valpen litt annet enn å bite i stykker ting, grave o.l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunn aldri tenkt over det med alder som noe man MÅ ta hensyn til, men likevel har det blitt 2-3 års mellomrom på dem (født i 99, 02 og 04). Passet i det store og det hele å få en ny da og da ble det sånn. Om den "gamle" hadde vært yngre eller eldre vet jeg ikke om hadde gjort noe forskjell. Skal sies at vi også var flere som delte ansvaret, så trening og tur osv fallt uansett på forskjellige personer. Enklere da, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
    • Synes frem til 6 mnd mtp de sylskarpe valpetennene. Valper blir også mye morsommere synes jeg når de er litt mer «brukbare» etter min mening. Men krevende er de lenge til. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...