Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som har Toller, Aussie, Jakt Golden


Midas

Recommended Posts

Hvor mye trening, fysisk og mentalt trenger disse rasene daglig for å være lykkelige hunder? Det er vel individuelle forskjeller her og, men sånn ca?

Tåler de roligere dager innimellom, eller blir de veldig stressa på dager uten særlig aktiviteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse rasene er hunder som skal kunne slappe av når det ikke er aktivitet på timeplanen, men det som gjør dem litt "spesielle" er jo at de trenger aktivitet og trening for å være fornøyde hunder. Hvor mye er utrolig individuelt. Det finnes aussier og jakt goldens som trener agility en gang i uka og er familiehund resten av tiden, og det finnes de som ville blitt omplassert før de har nådd året hvis noen skulle prøve å gjøre det samme med dem.. Så det er ingen fasit å gi til deg, desverre.

Jeg går utifra at du har fått med deg at selv om alle disse rasene har høyt aktivitetsbehov - så er det alikevel utrolig forskjellige hunder som krever helt forskjellige ting for å være fornøyd? Tolleren og golden retrieveren er en jakthund, avlet for jakt. De trenger mye mosjon og "bruksarbeid", selv om det såklart er de som fungerer fint som rene LP-hunder.

Aussien er en gjeter og vakthundrase, som ble brukt til å gjete alt fra ender, gris, storfe og sau. En aussie trenger stort sett å få brukt hodet sitt mye - men hvordan man gjør det, er stort sett ganske "ett fett" - men det er ikke sjeldent at man ser aussier som blir stressa pga for mye "ren" aktivitet som f.eks agility hvor de ikke bruker nesa og hodet i like stor grad som de gjør under f.eks gjeting eller bruksarbeid (rundering, spor osv)

Aussien skulle også passe på eiendommen, ungene og husdyrene på gården så de har ofte en god posjon vaktinnstinkt og kan være reserverte ovenfor fremmede, noe som er mye sjeldnere å se på f.eks Golden retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja jeg er veldig klar over at dette er forskjellige typer hunder, men det er disse jeg vurderer. Jeg er bare så utrolig usikker på om jeg kan gi de det de trenger for å ha det bra. Jeg lurer på om det er best å velge en rase som ikke trenger så mye, men som kan funke til lydighetstrening. Jeg har lyst til å trene lydighet og kanskje konkurrere, så vil gjerne ha en hund som har litt vilje til å jobbe og. Fy flate det er så vanskelig altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si meg litt uenig med Anniken om at tolleren krever å brukes i bruksarbeid. (Dessverre) er det et fåtall av individene i rasen som brukes til dette, men som likevel er fantastiske, velfungerende hunder. Det jeg anser som langt mer tragisk er det høye antall individer som er feite sofadrog som subber seg en tur bort til enden av gata og tilbake, og som blir kastrert fordi eier mener hunden er umulig, og at det ikke har noe med understimuli å gjøre. :icon_confused:

Uttaler meg kun om tolleren selv om jeg jo har kjennskap til enkelte individer av de andre rasene også. Det er STORE forskjeller både på linjer og individer. Selv har jeg to tisper fra samme linjer hvor den ene er en meget aktiv, energisk sak, og den andre en latsabb som helst bare tusler på tur. :wub: Nå skal det jo sies at den late bor hos fôrvert og det sikkert har litt å si også, men hun har hele livet vært en annen type enn min hjemmeboende.

Dagene hos oss varierer veldig. Vi har dager der vi tilnærmet bare er inne med små lufteturer ut i hagen, og da ligger Tekla og sover. Blir det for stille, er hun en mester på å underholde seg selv med en pipeleke eller et tyggebein. Dette har jeg bevisst lagt inn fra hun var liten, slik at hun skal takle det om jeg er syk en dag. Andre dager kan vi være ute hele dagen med trening, turer og lek med andre hunder.

Jeg synes i grunn det er lettere å svare på hva jeg tenker om denne rasen til deg om du sier litt om hvor mye du tenker å gi den. Det er en fantastisk artig rase dersom den er riktig stimulert fysisk og mentalt, og en mindre hyggelig hund å ha i hus hvis det motsatte skjer. Dog ved å bevisst innarbeide en god av/på-knapp gjør en seg selv en stor tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for tolleren, jeg. Det er jo en brukshund og det er litt dårlig gjort å ha en uten å la den bruke evnene sine, slik jeg ser det. Nå arvet jo vi en ekstremtoller i den værste alderen (åtte måneder), men uansett hvor normal hun hadde vært ville vi jobbet med henne hver eneste dag. Agility er faktisk ikke en aktivitet jeg umiddelbart anbefaler. Derimot er lydighet og spor ypperlige tolleraktiviteter. Nå sier jeg ikke at AG ikke kan være en super aktivitet, og mange tollere gjør det kjempebra, men sånn generellt koker det litt lett i hue på en toller og da kan AG bli litt intenst. Freestyle er også gøy å drive med for en toller.

Men det er en apporterende hund og bør få drive med spor og apport. Altså nesearbeid og høflighet (det er jo høflig å levere pent fra seg saker og ting :icon_confused: )

EDIT: Hvor mye man skal trene, er det vanskelig å svare på. Hundens iver, dine ambisjoner etc spiller jo inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si meg litt uenig med Anniken om at tolleren krever å brukes i bruksarbeid. (Dessverre) er det et fåtall av individene i rasen som brukes til dette, men som likevel er fantastiske, velfungerende hunder. Det jeg anser som langt mer tragisk er det høye antall individer som er feite sofadrog som subber seg en tur bort til enden av gata og tilbake, og som blir kastrert fordi eier mener hunden er umulig, og at det ikke har noe med understimuli å gjøre. :icon_confused:

Uttaler meg kun om tolleren selv om jeg jo har kjennskap til enkelte individer av de andre rasene også. Det er STORE forskjeller både på linjer og individer. Selv har jeg to tisper fra samme linjer hvor den ene er en meget aktiv, energisk sak, og den andre en latsabb som helst bare tusler på tur. :wub: Nå skal det jo sies at den late bor hos fôrvert og det sikkert har litt å si også, men hun har hele livet vært en annen type enn min hjemmeboende.

Dagene hos oss varierer veldig. Vi har dager der vi tilnærmet bare er inne med små lufteturer ut i hagen, og da ligger Tekla og sover. Blir det for stille, er hun en mester på å underholde seg selv med en pipeleke eller et tyggebein. Dette har jeg bevisst lagt inn fra hun var liten, slik at hun skal takle det om jeg er syk en dag. Andre dager kan vi være ute hele dagen med trening, turer og lek med andre hunder.

Jeg synes i grunn det er lettere å svare på hva jeg tenker om denne rasen til deg om du sier litt om hvor mye du tenker å gi den. Det er en fantastisk artig rase dersom den er riktig stimulert fysisk og mentalt, og en mindre hyggelig hund å ha i hus hvis det motsatte skjer. Dog ved å bevisst innarbeide en god av/på-knapp gjør en seg selv en stor tjeneste.

Takk for svar. Det jeg kommer til å bruke denne hunden til er daglig turer og lydighetstrening. To dager i uken har jeg hest og kommer til å ha med hunden i stallen og på ridetur i 1-2 timer i skog som regel. Ellers kommer jeg til å gå på kurs med den og trene lydighet for forhåpentligvis å kunne konkurrere litt i lydighet for gøy. Jeg kommer også til å stille ut hunden. Samboer vil ta hun med på joggeturer. På vinteren blir det skiturer hvor hunden skal trekke litt og på sommeren har jeg lyst til å bruke den til litt kløv.

Jeg har en hund fra før og, og med henne ser dagen slik ut:

Morgen --> 30 min tissetur med "avislesing".

Ettermiddag --> 2 timers tur, sommeren går vi kun i marka, vinteren går vi enten på ski eller på beina på turveier. Denne turen inneholder endel lydighetstrening og søk etter godbiter og leker.

Kveld --> Tur på mellom 30-50 min men lek og lydighetstrening og avislesing.

Jeg trener også med henne endel triks inne, og trener først inn lydighetsøvelser inne før jeg starter med de ute.

Selvfølgelig er noen dager mer mosjon, og andre dager mindre.

Kan dette være bra nok for en Toller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det jeg kommer til å bruke denne hunden til er daglig turer og lydighetstrening. To dager i uken har jeg hest og kommer til å ha med hunden i stallen og på ridetur i 1-2 timer i skog som regel. Ellers kommer jeg til å gå på kurs med den og trene lydighet for forhåpentligvis å kunne konkurrere litt i lydighet for gøy. Jeg kommer også til å stille ut hunden. Samboer vil ta hun med på joggeturer. På vinteren blir det skiturer hvor hunden skal trekke litt og på sommeren har jeg lyst til å bruke den til litt kløv.

Jeg har en hund fra før og, og med henne ser dagen slik ut:

Morgen --> 30 min tissetur med "avislesing".

Ettermiddag --> 2 timers tur, sommeren går vi kun i marka, vinteren går vi enten på ski eller på beina på turveier. Denne turen inneholder endel lydighetstrening og søk etter godbiter og leker.

Kveld --> Tur på mellom 30-50 min men lek og lydighetstrening og avislesing.

Jeg trener også med henne endel triks inne, og trener først inn lydighetsøvelser inne før jeg starter med de ute.

Selvfølgelig er noen dager mer mosjon, og andre dager mindre.

Kan dette være bra nok for en Toller?

Hvis du legger inn litt bading og noen sporøvelser om sommeren høres det ut som et drømmeliv for enhver hund, spør du meg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det jeg kommer til å bruke denne hunden til er daglig turer og lydighetstrening. To dager i uken har jeg hest og kommer til å ha med hunden i stallen og på ridetur i 1-2 timer i skog som regel. Ellers kommer jeg til å gå på kurs med den og trene lydighet for forhåpentligvis å kunne konkurrere litt i lydighet for gøy. Jeg kommer også til å stille ut hunden. Samboer vil ta hun med på joggeturer. På vinteren blir det skiturer hvor hunden skal trekke litt og på sommeren har jeg lyst til å bruke den til litt kløv.

Jeg har en hund fra før og, og med henne ser dagen slik ut:

Morgen --> 30 min tissetur med "avislesing".

Ettermiddag --> 2 timers tur, sommeren går vi kun i marka, vinteren går vi enten på ski eller på beina på turveier. Denne turen inneholder endel lydighetstrening og søk etter godbiter og leker.

Kveld --> Tur på mellom 30-50 min men lek og lydighetstrening og avislesing.

Jeg trener også med henne endel triks inne, og trener først inn lydighetsøvelser inne før jeg starter med de ute.

Selvfølgelig er noen dager mer mosjon, og andre dager mindre.

Kan dette være bra nok for en Toller?

Det vil jeg si kan høres riktig så bra ut for en toller. Ville kanskje ikke kjøpt etter de hardeste jaktavlede linjene, men normalt aktive hunder. Du skal, som du nok skjønner hvis du snuser litt på rasen, være obs på hvilke linjer du evnt kjøper fra mtp helse og gemytt også, men det gjelder jo alle raser. :icon_confused: Men på grunnlag av dette vil jeg tro en toller kan passe fint inn i livet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal være redd for å kjøpe deg en toller-valp når jeg leser innlegget ditt ovenfor. :icon_confused: Hun/han kommer til å ha det som plummen i egget hos deg tror jeg! Du vil nok ikke ha store problemer ved å finne en aussie som kan passe inn hos deg heller hvis du bare er veldig nøye når du skal finne oppdretter og kull. Jeg vil si at du "safer" litt ved å velge tolleren, men kanskje tar en litt større sjanse hvis du velger aussien da det er så utrolig vanskelig å si hva man får i en aussie nowadays. Det kan man jo si om tolleren og, men ikke i like stor grad vil jeg si. Begge er jo raser som har eksplodert i popularitet, og begge er hunder som er ment til å brukes til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje det :icon_confused:

Jeg skal opp til Trondheim i helgen og hilse på en oppdretter og mor og far til et kull som blir født i april. Veldig spent på å snakke med oppdretteren og se hundene. Jeg kommer til å være veldig ærlig med oppdretteren om hva jeg skal bruke denne hunden til, så kan jo han si litt hva han tenker og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner deg jo litt, og jeg kjenner også endel som har toller. Og selv om noen av de trenes veldig aktivt, kjenner jeg altså endel som trenes endel, men ikke så mye som noen av sonisene her inne gjør. Men de får masse tur , kos og trening på forsjellige ting - og er supperhappy hunder som gleder eierne sine hver dag. Kjenner ingen misfornøyde tollere - og ingen misfornøyde tollereiere for å si det på en annen måte.

Jeg ble liksom så glad når du nevnte rasen for da slo det meg hvor perfekt jeg tror den er til deg! Og jeg tror heller ikke du skal være redd for at du ikke klarer å gi den et bra nok liv - jeg tror den vil få det fantastisk supert faktisk :wub:

Gleder meg allerede til å trene sammen med dere i fremtiden :icon_confused:

(Og med Dina også da såklart!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig godt å høre at dere tror det vil funke bra. Jeg er så redd for å velge feil, da dette er et valg jeg skal leve med i maaaaange år fremover. Godt å få litt tips og råd fra dere som kjenner til hverdagen med slike raser. Jeg er utrolig spent på å møte foreldredyrene og oppdretteren. Jeg vet litt om foreldrene, og de er hunder som er godt ansett i toller miljøet i Trondheim. Snille og stødige hunder begge to.

Gleder meg til å trene sammen med dere og Marie :wub: Trener dere hos en spesiell klubb nå? Litt OT, men jeg vurderer å melde meg inn i Lørenskog hundeklubb og trene agility der med Dina etter vi har gått agilitykurs, men vet ikke hvordan de er på lydighet. Vært gøy å trent i samme klubb! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje det ;)

Jeg skal opp til Trondheim i helgen og hilse på en oppdretter og mor og far til et kull som blir født i april. Veldig spent på å snakke med oppdretteren og se hundene. Jeg kommer til å være veldig ærlig med oppdretteren om hva jeg skal bruke denne hunden til, så kan jo han si litt hva han tenker og.

Da er det sikkert tanten til tispen min og søskenbarnet til hannhunden min du skal å hilse på. Herlig tispe med flust av gode egenskaper, og skulle jeg hatt tollervalp nå så hadde jeg villet hatt etter henne, og kanskje særlig denne kombinasjonen. :icon_confused: Jeg er veldig glad i tispelinjene hun er fra. :) Hannen er ikke så verst han heller, veldig trivelig og stødig hund (og ikke minst veldig vakker *sukker*)

Sånn ellers signerer jeg bare det som er sagt om toller av de andre talende i tråden. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å trene sammen med dere og Marie ;) Trener dere hos en spesiell klubb nå? Litt OT, men jeg vurderer å melde meg inn i Lørenskog hundeklubb og trene agility der med Dina etter vi har gått agilitykurs, men vet ikke hvordan de er på lydighet. Vært gøy å trent i samme klubb! :wub:

Vi trener bare sammen med soniser og noen andre venner her i Bærum.

Hvor trener Lørenskog hen da? Hadde vært gøy å bli med i en klubb, men det hørtes litt langt ut :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de trener på en skole i lørenskog. Det blir litt langt fra deg ja, men for meg er det ikke så langt å komme ut til dere da. OODK har også treninger i Maridalen på sommeren, vet ikke hvor de holder til på vinteren, men de har iallefall lang ventetid hvis man skal trene agility. Det er derfor jeg vurderer lørenskog med Dina fordi de har ikke ventetid. Er ikke sikkert OODK har ventetid på lydighet da. Gøy å trene sammen med en klubb ja, eller iallefall sammen med noen :icon_confused: Dina og jeg går miljø og toleranse kurs nå, og med henne har jeg også treninger på torsdager med terrierklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de trener på en skole i lørenskog. Det blir litt langt fra deg ja, men for meg er det ikke så langt å komme ut til dere da. OODK har også treninger i Maridalen på sommeren, vet ikke hvor de holder til på vinteren, men de har iallefall lang ventetid hvis man skal trene agility. Det er derfor jeg vurderer lørenskog med Dina fordi de har ikke ventetid. Er ikke sikkert OODK har ventetid på lydighet da. Gøy å trene sammen med en klubb ja, eller iallefall sammen med noen :whistle: Dina og jeg går miljø og toleranse kurs nå, og med henne har jeg også treninger på torsdager med terrierklubben.

OT. I oodk er det ingen ventetid på lydigheten, det er bare å stille opp. Nå på vinteren trener vi på Hønefoten inn i Maridalen, og det er også trening i ridehus på søndager mener jeg å huske. Altså tre lp-treninger i uka (tirsdag og torsdag, pluss søndag) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...