Gå til innhold
Hundesonen.no

Schanderulvens Saga


Izziebelle

Recommended Posts

Gud så herlig. Og dette hjelper ikke på at jeg selv vil ha valp fra samme kullet. Søren at jeg skal flytte til Tromsø og må legge valpe planene på is..

Ikke sant? :blink: Hehe, så dumt med endrede planer da, men det kommer flere sjanser til å få et eksemplar av denne flotte rasen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Saga blir 14 uker i morra og har nå vært her i over 5 uker! ;) Tiden går jammen meg fort! Men med Saga kan man bare nyyte valpetiden til fulle, makan til avbalansert og grei valp a gitt :icon_redface: Jeg venter fremdeles på at hun plutselig skal våkne opp å bli den rabagasten, men det ser ikke ut til at det skal skje! Nå har hun fått opp øra også (måtte hjelpe litt med å klippe masse pels av dem som tynget dem ned) Saga er jo mitt lille håp for fremtiden både i forhold til trening, utstilling og evt. avl hvis hun egner seg.

Pusen har hun fått ordentlig respekt for etter at hun klorte Saga på øyet så hun fikk en rift og måtte få øyedråper i 10 dager.. Men det gikk bra og hun vet å passe seg for pusen nå :P

Her er noen bilder fra den siste tiden:

IMG_5104.JPG

IMG_5393.JPG

IMG_5494.JPG

Noen bilder av henne og Marco

IMG_5431.JPG

IMG_5345.JPG

IMG_5373.JPG

Noen bilder som ble tatt når vi var på leketur med kusinen til Saga; Nemi som er nesten 1 år.

IMG_5693.JPG

IMG_5657.JPG

IMG_5780.JPG

IMG_5772.JPG

Kan nesten ikke tro at hun skal bli like stor som Nemi en dag!

IMG_5797.JPG

IMG_5526.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hælle måne..Hun var da aldeles nydelig. For ett uttrykk hun har! ;):P:)

Saga og Marco ser ut til å ha funnet tonen også.. Han ser ut som en snill onkel"storebror"..

Tusen takk :D Ja de er så gode venner de to :o Og han er veeeldig snill med henne.

Si fra om du skal omplassere, da... ;):P

She's a keeper dessverre :D

Guri så skjønn! Her snakker man bamse altså. :) Han er ikke så verst han andre heller. :)

Takk takk :P Ja, ordentlig myke bamser i den alderen :icon_redface: Og Marco er ikke spesielt stygg han heller, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

På tide med liten oppdatering? Saga ble 5 mnd 6 juni og har mista alle valpetenna, hun hadde et lite overbitt en periode mens det stod på som verst men det er snart helt borte så det blir bra ;) Fremdeles samme gode jenta som bare er snill og god, men hun kan også være ufattelig rampete! Klatrer opp på alt, legger seg i senger, stoler og sofaer og er vanskelig å få ned igjen. Her snakker vi griper tak i hva man ligger på med nebb og klør. Men på akkurat de tingene vil jeg ikke være så streng, jeg liker at hun har litt guts og gjør sine egne ting. Vi holder på å flytte nå til et sted som ligger nærmere skogen, litt roligere omgivelser og det er bygd i år! Så det blir deilig selv om det er mye stress nå om dagen. Ellers har Saga vært på sitt første valpeshow hvor hun var veldig flink med dommeren, var den eneste av valpene som gladelig viste tennene sine uten og kny og hun synes han var kjempe morsom! Travingen gikk vel sånn halvgreit tenker jeg, men vi satser ikke så hardt innen utstilling heller så det er helt greit. Men pen er hun, på spesialen var det påmeldt 5 valper - 4 tisper og 1 hannhund og Saga ble BIM! :P Og kritikken var fin:

"5 mnd velutviklet tispe. Særdeles tiltalende type og helhet. Edelt tispehode, bør ikke bli lengre i snuta. Vakre mørke øyne, bra ansatte ører, god hals, utmerket vinklet frem og bak. Meget velutviklet kropp i typisk noe godt valpehold. Stram rygg, velansatt hale. Rikelig valpepels. Kraftig benstamme, burde vokse en liten tanke på bena. Beveger seg tidvis meget bra, behøver mer ringtrening"

Vi har fullført valpekurs og hun var superflink synes jeg! Har ikke blitt så mye trening de to siste ukene, men vi har lagt flere spor og det er hun allerede veldig flink til, så det vil vi prøve litt videre. Vi får se hvor veien fører oss videre :D

Noen bilder må til!

IMG_6261.JPG

BIM & BIR valp er blitt gode venner :)

IMG_6364.JPG

Slapper av i gresset.

IMG_6426.JPG

BIM valp.

IMG_5982.JPG

Bolla mi!

28572_124496387563424_100000091916601_316660_872069_nv.jpg

:whistle:

IMG_6122.JPG

På skogtur.

IMG_6134.JPG

Ganske så pen om jeg får si det selv ;)

IMG_6177.JPG

Forsøk på pent bilde av dyra.. ikke noe vits etter en time i skogen tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Saga har blitt 10 mnd gammel, hun er akkurat ferdig med sin første løpetid! Skal si at tiden går fort! Hun har utviklet seg veldig fint, hun skulle egentlig blitt stilt på nordisk vinner, men jeg glemte påmeldinga! Utrolig synd.. Men til neste år skal hun bli vist, selv om hun nok trenger en god del ringtrening. I sommer var det oppdrettertreff og det ble arrangert et open show med Eli-Marie Klepp som er offisiell dommer på rasen som dommer. Det var vel 4 valper påmeldte og Saga ble best med super kritikk :wub: Jeg er så inderlig forelska i denne jenta enda, hun har tatt meg med storm! Hun har et sånt vesen man bare må like, super glad, sosial og kosete. Flere som har tilbudt seg å kjøpe henne fra meg, men det er ikke snakk om nei! Veldig valpete enda er a, men det skal hun få lov til å være også :lol:

IMG_6826.JPG

Saga etter første gjennombørstinga når a røyta, måtte børstes en gang til og allikevel så hun ikke SÅ naken ut.. Baby pels ute.

IMG_6607.JPG

I sommer en gang.

IMG_6572.JPG

Pokaler hun vant på oppdrettertreffet, raskeste og peneste valp :lol:

IMG_7421.JPG

Saga sier klart i fra hva hun mener om den løse elghunden på tomta hennes!

IMG_7428.JPG

Og kommer inn igjen med masse snø over hele seg :ahappy::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...