Gå til innhold
Hundesonen.no

Han blir nesten demonisk


Hildus

Recommended Posts

Jeg har et problem med min Boxer-hanne på snart 10 måneder. I det siste har vi tatt i bruk en slik Halti-grime, på grunn av at han drar så utrolig mye når vi er ute og går tur, og prøver å hoppe opp på folk som vi går forbi o.l. Etter vi tok Halti i bruk så ble han en helt annen hund, mye lettere å gå tur med og man slapp å få armene "dratt" av seg på tur.

Men i det siste så virker det som om han ikke har sansen for denne i det hele tatt. Han hopper opp på bakbena, og prøver å dra av seg grimen med frambena og blir helt på tuppa virker det som. I begynnelsen dulta vi borti han så han sluttet, men når han fortsatte med det for hver eneste meter vi gikk så var det håpløst. Vi begynte å ta han i nakkeskinnet når han gjorde dette, og det funket en liten stund... Men nå virker det som om han får "demoniske" anfall hvor han angriper oss når vi prøver å stoppe han fra å dra det av seg...

Vi føler vi er nødt til å slutte med Halti-grimen, men samtidig så er det jo så og si umulig å gå på tur med han når han ikke har det på. Hva kan vi gjøre? Hvordan skal vi eventuelt få han til å slutte å ta av seg grimen?

Eventuelt noen tips til å få han til å gå fint uten grimen på seg? Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre siden jeg føler vi har "prøvd alt"... (Selvfølgelig har jeg ikke prøvd alt siden jeg spør her, men kunne virkelig treng noen innspill fra dere.) Det er jo selvfølgelig ikke han som er problemet, men oss. Det er jo vi som må finne på noe nytt - men HVA... Jeg vil rett og slett ikke at han skal ha det vondt, og i tillegg bli så frustrert at han går til angrep på oss. Vi har fått noen skraper både jeg og gubben... Men det er sånn som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med godbiter og ros? Gi godbit og ros når du tar den på, slik at det blir positivt og få på seg denne også ta den av igjen. Gjenta noen ganger. Så kan du jo la han gå med den på litt lengre. Så begynner du og ta den med ut, men kun gå noen få meter, gi ros/godbit og gå inn igjen. Gjenta og øk etterhvert som han skjønner det.

Nå vet ikke jeg hvordan du bruker den så dette er ikke en beskyldning for noe som helst. Husk at en slik grime er ubehagelig for hunden så ikke ta i den unødig, ikke napp i den eller lignende, gi hunden ros når den går fint uten og dra og om den skulle dra eller gjøre utfall eller noe i den duren så gi ros når den roer seg igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problem med min Boxer-hanne på snart 10 måneder. I det siste har vi tatt i bruk en slik Halti-grime, på grunn av at han drar så utrolig mye når vi er ute og går tur, og prøver å hoppe opp på folk som vi går forbi o.l. Etter vi tok Halti i bruk så ble han en helt annen hund, mye lettere å gå tur med og man slapp å få armene "dratt" av seg på tur.

Men i det siste så virker det som om han ikke har sansen for denne i det hele tatt. Han hopper opp på bakbena, og prøver å dra av seg grimen med frambena og blir helt på tuppa virker det som. I begynnelsen dulta vi borti han så han sluttet, men når han fortsatte med det for hver eneste meter vi gikk så var det håpløst. Vi begynte å ta han i nakkeskinnet når han gjorde dette, og det funket en liten stund... Men nå virker det som om han får "demoniske" anfall hvor han angriper oss når vi prøver å stoppe han fra å dra det av seg...

Vi føler vi er nødt til å slutte med Halti-grimen, men samtidig så er det jo så og si umulig å gå på tur med han når han ikke har det på. Hva kan vi gjøre? Hvordan skal vi eventuelt få han til å slutte å ta av seg grimen?

Eventuelt noen tips til å få han til å gå fint uten grimen på seg? Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre siden jeg føler vi har "prøvd alt"... (Selvfølgelig har jeg ikke prøvd alt siden jeg spør her, men kunne virkelig treng noen innspill fra dere.) Det er jo selvfølgelig ikke han som er problemet, men oss. Det er jo vi som må finne på noe nytt - men HVA... Jeg vil rett og slett ikke at han skal ha det vondt, og i tillegg bli så frustrert at han går til angrep på oss. Vi har fått noen skraper både jeg og gubben... Men det er sånn som skjer.

Sorry, jeg kommer nok ikke med fryktelig mange gode tips her, men det kan være greit å slutte å straffe hunden fysisk kanskje? Det virker jo likevel ikke som om dere gjør noen fremskritt ved å gi positiv straff. Har dere prøvd å snu og gå en annen vei når han drar? Å lære en hund å ikke trekke krever tid og innsats, en grime som tydeligvis påfører hunden din ubehag er ikke noen magisk kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi begynte med grimen så lot vi han lukte på den og ga han godbiter igjennom "hullet" for og si det slik.. Dette funket veldig greit virker det som, han var skeptisk først men det gikk jo fint. Vi bruker den jo hovedsaklig når vi går ute blant folk, men vi kan liksom ikke gå blant folk når han "klikker" sånn heller. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd denne/disse metodene: uten haltigrimen

Stopp hver gang han drar i båndet, når båndet er slakt begynd å gå. Drar han igjen med det samme, så stopper du igjen. Gjør dette konsekvent, uansett om det tar en time å komme til postkassen.

Når det kommer folk/han gjør utfall/viser stor interesse bruk kindereggmetoden.

Har selv slitt med hun som drar og dette har funket for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når han klikker slik som du sier så er det et tegn på at noen har gjort noe galt og da må man begynne på nytt. Å straffe den for og ikke ville gå med noe ubehagelig kommer nok ikke til og virke så begynn på med godbiter, ros og korte økter i en periode. Slit han ut litt først kan være lurt, enten fysisk eller psykisk.

Sånn generellt så vil jeg anbefale og gå et kurs eller noe, da dette fort kan utvikle seg og han blir nok mye sterkere og kjappere enn han er idag og da blir det bare tyngre og vanskeligere. Passering og gå fint er jo noe som må læres og en grime er bare en midlertidig løsning. Litt hjelp er det nok i den(så lenge hunden godtar og ha den på), men det er utrolig hvor 'imune' de kan bli etter hvert, så effekten kommer nok til og bli mindre etterhvert, så framt det ikke er en læringsprosses forbundet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dere på kurs så fort som mulig. Det er en del av elementær oppdragelse å lære hunden å gå pent og å passere uten utfall. Dulting, nakkeskinntak og grime er aldeles forkastelige metoder i mitt hode. En glad boxer er det morsomt å jobbe med. Det skal være morsomt for hunden også. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at han blir demonisk, jeg. Samtidig skjønner jeg deres frustrasjon over å ha en hund som oppleves som "vanskelig", men må innrømme at i mitt hode er det å begynne å bruke grime bare å tillate og ikke minst forsterke en uønska atferd.

Det virker som dere mangler verktøyene til å løse dette på egenhånd, og da er det bare å komme seg på kurs. Dersom dere ikke ønsker å forplikte dere til et helt kurs, kan dere lage små avtaler med hundetrene. Dersom dere bor i nærheten av Oslo, anbefaker jeg Tess som driver GoodDog. Hun har entimes-kurs i alt mulig, også "gå pent i bånd", og her er det ingen kjære mor hvis du straffer bikkja di fysisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg reagerer litt på måten dere håndterer dette på. Han misliker grimegreia og protesterer, mer ubehag, protesterer mer, enda mer ubehag. Dette fører jo virkelig ingenting med seg. Først og fremst ville jeg startet kurs. Begynn helt fra starten og tren frem god atferd i båndet. Gå først på steder hvor det er lite som forstyrrer. Tren der med han uten grimen. Masse GODE godbiter og en leke han elsker som han ikke får leke med ellers. Gå og stopp med en gang han drar(som forklar over her). Gi han ros og godbiter når han søker kontakt med deg, og går fint. Først starter du med å belønne for hver meter han går uten å trekke. Hvis han trekker, ikke dra han til deg, men stopp og vent til han tar kontakt med deg, da er det belønning og gå frem. Ikke bli sint, jeg vet det er en tålmodighetsprøve, men det er viktig å ikke kjeft og mas. Bare vær konsekvent på disse tingene. Etterhvert som han har fostått greia, kan du kreve at han går noen meter før godbit. Belønn han med leke, boxere bruker å være happy hunder som elsker å leke. Vær gøy med han, og lek med noe du holder i, en ball med snor f.eks. Ikke kast leken, det er du som skal være gøy og leke med han. Når han etterhvert takler å gå fint sammen med deg på steder hvor det ikke er forstyrrelser, kan du gradvis øke forstyrrelsene i miljøet rundt dere. For å venne han til å la folk bare gå forbi kan du også ta han med til et sted med masse folk, hunder og barnevogner og sett deg ned. Bare sitt ser, ikke prat til han, eller gi han oppmerksomhet. Så blir dere der til du ser at han klarer å slappe av med alle de folkene rundt seg. La han bare bli stressa i starten, men ikke gå før han har blitt avstresset og legger seg ned.

Dette er bare tips, håper det kan være til hjelp. Å avstraffe hunden kommer du ingen vei med, og turene blir noe dritt både for deg og hunden. Mest av alt, meld dere på kurs.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere skal lese hva hun skriver, for hun ber faktisk om råd og tips til hvordan de kan komme ut av en ond sirkel, og om det er mulig å gjøre dette uten grimen.

Ja, er det ikke det vi har gjort? ;) Prøver å komme med råd da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle råd ;)

Skal jobbe med en del av det dere har foreslått. Var ute med han nå i stad, tok med masse godbiter og roset når han gikk fint... Problemet da var vel at han var så ivrig etter godbitene at han hoppet opp på meg hele tiden og skulle ha godbiten. Da snudde jeg meg bare og når han roet seg og satte seg ga jeg han en godbit. Så det gikk forsåvidt greit. Må nok litt mer øving til på den. I tillegg til dette kan han gå fint en stund, men plutselig ta å hoppe til siden da han har sett noe som beveger seg og lignende... Som sagt er det en tålmodighetsprøve, men jeg er sikker på det ordner seg! Skal prøve denne kindereggøvelsen også. Takk igjen for alle råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle råd ;)

Skal jobbe med en del av det dere har foreslått. Var ute med han nå i stad, tok med masse godbiter og roset når han gikk fint... Problemet da var vel at han var så ivrig etter godbitene at han hoppet opp på meg hele tiden og skulle ha godbiten. Da snudde jeg meg bare og når han roet seg og satte seg ga jeg han en godbit. Så det gikk forsåvidt greit. Må nok litt mer øving til på den. I tillegg til dette kan han gå fint en stund, men plutselig ta å hoppe til siden da han har sett noe som beveger seg og lignende... Som sagt er det en tålmodighetsprøve, men jeg er sikker på det ordner seg! Skal prøve denne kindereggøvelsen også. Takk igjen for alle råd!

Jeg er forsåvidt enig med alle rådene som er blitt gitt.. i tillegg vil jeg bare si at nøkkelen er tålmodighet! Det kan ta laang tid, men gled deg over alle de små framskrittene som blir gjort, så skal du se at det blir bra.

Hvis han er 10mnd kan du jo kanskje smette på ham en sele, og et belte på deg selv og la han trekke litt av og til på tur. Spesielt hvis du trenger litt avveksling, men også for å slite ham ut. Da kan du la ham trekke til et sted, også når dere går hjem så øver du på å gå pent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder klikker av å ha halsbånd på seg også, det er en tilvenningssak. Jeg ville ha hatt på grimen innendørs også, hele tiden i en periode. Fest den slik at den ikke kan dyttes av av hunden. De fleste syns grime kan være litt ekkelt i begynnelsen, men de fleste aksepterer den etterhvert. Avlede med godbiter, og ikke trekk i båndet, da det ofte er presset som kan være ekkelt for noen. Du kan også ha grime på, men ha kobbelet i halsbånet i tilvenningsfasen. Noen hunder blir helt tullete hvis de ikke får viljen sin, og gjør stor motstand og "overdriver", men da må man ikke la de få viljen sin, men heller ta av grimen når hunden har roet seg helt ned.

Jeg syns selv grime er et flott hjelpemiddel, men husk alikevel å trene på de problemene du har. Som noen har tipset om, gå på kurs og få tips og råd. Tren båndgåing i korte perioder, før du tar kobbelet i grima igjen, og har pause, før du trener i halsbåndet igjen. Bruk godbiter og ros. Husk å avslutte når hunden lykkes i øvelsen.

Så jeg syns det er ok å bruke grime i perioder, eller når du ikke vil trene, men ikke bruk det som eneste løsning. det er ikke alltid vi har så god tålmodighet en dag, eller har en dårlig dag, og da kan man bruke litt hjelp på turen. ;)

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel mest ved øynene han bruker labbene og prøver å dra av seg. Er nok derfor det er ubehagelig. Den type grime vi kjøpte så sto det Boxer på pakken, men ja... Er vel kanskje ikke det helt store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsa Flint, som er dyrlege med utdannelse innen atferdszoologi og atferdsmedisin og driver et mottak for dyr med atferdsproblemer i New Zealand, skriver bl.a dette om anti-trekk grime i boken "Bedre forståelse - om hundens psyke og behov"/Landbruksforlaget.

Grimen etterligner tispas måte å kontrollere valpene på gjennom å presse forsiktig rundt nesen og bak ørene... Grimen skal alltid tilpasses hunden. Dette bør en dyrlege hjelpe deg med... I begynnelsen vil enkelte hunder slå mot grimen med labben eller gni ansiktet mot bakken, men snart vil de glemme grimen og trives godt med den.

Det gjorde altså ikke deres hund. Hvis dere ønsker å bruke grime, må det være en ide å få den tilpasset av en dyrlege som et utgangspunkt, særlig siden boxere har spesiell fysiognomi? Dessuten deretter tilvenne den med godbiter i attraktive situasjoner, som folk gir råd på her.

Når det gjelder "det demoniske": Selvom boxere vanligvis sorteres under selskapshunder/gode familiehunder og generelt regnes for å ha lav agressivitet, - så er de også kjent for å ha høyt aktivitetsnivå og ikke minst høy reaktivitet; - dvs hunden reagerer lett og "direkte" på stimuli - negative eller positive - uten mye "beherskelse"/læring som "buffer" der og da.

En konsekvens av dette er at en skal unngå situasjoner og handlemåter overfor hunden som kan provoserer fram uønsket eller agressiv atferd. f.eks. ikke ta direkte i hunden for å korrigere/flytte unna etc når den er oppøst og gira, men f.eks bruke "slips" osv osv.

Dere har kanskje en boxer med spesielt høy reaktivitet? - og at eventuelt ubehag - smerte - ved grimebruken provoserer? Den går av skaftet: "valpeatferd" - nafsingen for å "få vilja si" dukker opp - og som nå ikke er det minste "trivelig" nå - stor som hunden er,sinna og fysisk provosert også, den blir "demonisk" som dere så godt beskriver opplevelsen.

Det finnes utallige spørsmål/tråder rundt dette her i forumet, så et uvanlig problem kan det knapt være. Har selv vært borti det, og erfaringen er at det er vanskelig å finne gode løsninger og bruke råd.

Time out - ja - fjerne bikkja eller seg selv. Funker inne, dersom hunden har "slips" på seg til enhver tid, men ikke lett å få til ute i det fri. Trær eller lyktestolper osv å tjore bikkja til mens du fjerner deg, har en tendens til å være særdeles fraværende når du trenger dem lynfort, der og da!

Tre fingre innunder halsbåndet ovenfra/ved øret og så holde til i ro. Provoserer så det holder, vanskelig å få grep fort nok, hunden finner saktens en måte å vri seg til på for å nafse unna.Glem den.

Øve inn alternativ atferd - motbetinging - var det jeg nådde fram med utendørs.

Dere tar tak i problemet, orienterer der, gjør noen valg og får noen erfaringer som dere kan bygge på. Det er beundringeverdig og vitner om godt hundehold. Dette komme til å gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil som de andre her anbefale kurs på det sterkeste. Det er så mye enklere når en instruktør kan se dere og nøyaktig vite hva som er problemet og komme med konstruktive råd. Ikke minst lærer man mye selv på kurs, det er vel gjerne det kurs er for :icon_confused: Og dere får trent på mye annet nyttig også som man trenger i hverdagen. Jeg anbefaler Canis hundeskole, de har avdelinger rundt om i landet. Hvis du bor i Olso-området vil jeg i tillegg abefale Familiehunden.

For mer tips om grimebruk og generell hverdagslydighet (og agilty) anbefaler jeg Susan Garret sin side. I tillegg på siden hennes (obs, annen link enn den første) nå kan man melde seg på et nyhestbrev og få gratis lydfil med tips om hvordan man kan belønne hunden sin best mulig. Det er en del gode artikler der også.

Canis har et god bibliotekmed mange gode artikler om både hverdagslydighet og annet aktuelt. De har også et ekspertpanel man kan sende inn spørsmål til.

Fanny og Thomas har også en god del interessante artikler og ikke minst et stort bloggarkiv med mye inspirerende og lærerrikt.

Manimal er også verdt en titt, både for artikler, men også med tanke på atferdskonsultasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Å gå til atferdskonsultasjon med en hund som trekker i båndet og protesterer mot grime er vel å ta litt i vel?! Ikke rart den businessen går så det suser med så mange betalingsvillige i**** med hund der ute...

Hvis du hadde spurt først kunne jeg fortalt deg at boxeren både trekker og hopper...At den er sosial med mennesker den møter på sin vei er vel heller ikke breaking news...Å løse det med ubehag er jo verdens beste måte å ødelegge en fin, aktiv og sosial hund...Jeg hadde også blitt forbanna hvis noen hadde putta en grime i ansiktet mitt...Lyst til å spørre hvorfor man kjøper brukshund hvis man tilsynelatende skal ha en hund som skal lunte pent og forsiktig i bånd? (Hamster kunne vært et godt alternativ...)Det er ikke naturlig for en hund å gå i bånd og må således læres...For det første; Hund som trekker løses med trening, ikke grimer og andre hjelpemidler! For det andre; Hopping på deg og andre løses med trening og lydighet, ikke ubehag og andre hjelpemidler...Hvis dere ikke ser at deres håndtering fremprovoserer hans respons og ikke har tålmodighet til å jobbe med det er det jo bare å gratulere med feil rasevalg...Boxeren er og skal være mye hund, og en god boxer lar seg heller ikke "pille på nesen"..+ poeng til hunden som har evnen til å protestere og bli sint...Liker han allerede jeg;)

Kurs er en god start!

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: sjekk tråden " respektproblem" på "Valpeprat". Ikke akkurat grimebruk her, men samme tema. Gode linker, - en til canis bl.a.

***

En generell refleksjon: Disse "viljesytringene" fra selvstendige, aktive og høyt reaktive hunder - om det nå er pr rase eller individ, ser ut til å forekomme ganske ofte, kanskje oftere enn før "i verden"? - og ser ikke ut til å "hete noe" i etologien?

- men overslagshandling kanskje? (sitat:et speilbilde av hundens indre følelsesmessige tilstand - konflikt eller frustrasjon som hindrer hunden i å utføre en atferd) - rett og slett ei bevisst,plaga og forbanna bikkje? (mange forskere/etologer innser at vi kan tilskrive dyre menneskelige trekk når det gjelder følelser, men at vi må gjøre det med forsiktighet og forsatt respektere dyrets standpunkt)

- eller rett og slett trusselatferd?

I så fall(?) mistenker jeg, som i innlegget over, at det er mye feil rasevalg ute og går, dvs i fht miljø, hva eieren selv kan by på, og hva slags omgivelser en slik hund skal leve i. Et miljø som f.eks krever "et liv i bånd" for en hund av denne typen, vil ha alle sjanser til å komme til å opptre "demonisk" på et eller annet tidspunkt.

Andre som har noen generelle synspunkter rundt dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke naturlig for en hund å gå i bånd og må således læres...For det første; Hund som trekker løses med trening, ikke grimer og andre hjelpemidler! For det andre; Hopping på deg og andre løses med trening og lydighet, ikke ubehag og andre hjelpemidler...Hvis dere ikke ser at deres håndtering fremprovoserer hans respons og ikke har tålmodighet til å jobbe med det er det jo bare å gratulere med feil rasevalg...Boxeren er og skal være mye hund, og en god boxer lar seg heller ikke "pille på nesen"..+ poeng til hunden som har evnen til å protestere og bli sint...Liker han allerede jeg;)

Det var vel egentlig det jeg ville frem til, da - at det er JEG som gjør noe feil og ikke han. Jeg så jo at det er jo det JEG gjør som provoserer han og får han til å klikke. Skjønner han godt jeg. Nå derimot har vi sluttet med grime og det går mye, mye bedre. Vi trener når vi går tur. Trekker han, stopper jeg, og det ser ut som han tar poenget. Masse ros og godbiter når han går fint. Dessuten brukte jeg heller ikke grime konstant. Det var kun hvis vi gikk ute blant mye folk, for selv om jeg liker en glad, sprudlende boxer så er det ikke sikkert en tilfeldig person som gikk forbi ville ha en boxer hoppende opp på seg... Uansett, som jeg sa, går det mye bedre nå.

Edit: Ville bare legge til at det var kun dette "problemet" vi hadde. Han er veldig glad, fornøyd og aktiv ellers ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel egentlig det jeg ville frem til, da - at det er JEG som gjør noe feil og ikke han. Jeg så jo at det er jo det JEG gjør som provoserer han og får han til å klikke. Skjønner han godt jeg. Nå derimot har vi sluttet med grime og det går mye, mye bedre. Vi trener når vi går tur. Trekker han, stopper jeg, og det ser ut som han tar poenget. Masse ros og godbiter når han går fint. Dessuten brukte jeg heller ikke grime konstant. Det var kun hvis vi gikk ute blant mye folk, for selv om jeg liker en glad, sprudlende boxer så er det ikke sikkert en tilfeldig person som gikk forbi ville ha en boxer hoppende opp på seg... Uansett, som jeg sa, går det mye bedre nå.

Edit: Ville bare legge til at det var kun dette "problemet" vi hadde. Han er veldig glad, fornøyd og aktiv ellers ;-)

Flott dere har fremgang med båndtreningen! Blir nok bra skal du se, bare gi det tid! Metoden du bruker nå er langt mer effektivt enn grime over tid...Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det noe av det samme problemet med vår hund på 9 måneder. Hun hoppet etter folk vi møtte på tur og dersom noen stoppet for å hilse på henne ble hun helt gal og bare løp frem og tilbake og bjeffet. Vi løste det ved å først stå utenfor matbutikken ca 15 minutter hver dag. Hver gang det gikk noen forbi fikk vi henne til å sitte og bli. Hver gang hun lot personen gå forbi uten å hoppe fikk hun en godbit. Etterhvert gjorde vi det i litt mer krevende omgivelser med flere folk til stede. Til slutt tok vi turen inn til Oslo, noe vi hadde gruet oss til, men som gikk veldig bra. Nå, noen måneder senere er det en helt annen hund å gå tur med. Hun har blitt mer vant til å ha folk rundt seg og gjør sjelden utfall mot mennesker vi møter. En sjelden gang skjer det, men jeg vil ikke lenger klle det et problem :ahappy: Det tar tid, men det gir resultater. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det var vel egentlig det jeg ville frem til, da - at det er JEG som gjør noe feil og ikke han. Jeg så jo at det er jo det JEG gjør som provoserer han og får han til å klikke. Skjønner han godt jeg. Nå derimot har vi sluttet med grime og det går mye, mye bedre. Vi trener når vi går tur. Trekker han, stopper jeg, og det ser ut som han tar poenget. Masse ros og godbiter når han går fint. Dessuten brukte jeg heller ikke grime konstant. Det var kun hvis vi gikk ute blant mye folk, for selv om jeg liker en glad, sprudlende boxer så er det ikke sikkert en tilfeldig person som gikk forbi ville ha en boxer hoppende opp på seg... Uansett, som jeg sa, går det mye bedre nå.

Edit: Ville bare legge til at det var kun dette "problemet" vi hadde. Han er veldig glad, fornøyd og aktiv ellers ;-)

Høre nå ut som du er kommet godt i gang me trening som passen denne gutten vist han alerede bynner å ta poenget.

Har hatt boxer selv å d er viktig å huske at dette er energibunter som gjerne er "valpete" hele livet, å di reagerer veldig poå negative følelser å respons fra eier, så du gjør rett i å trene me masse gobiter å ros i stede for å ta den i nakken. Men tror å du kan finne mye nytte i å la hunden slite seg ut før dere trener på ting for en boxer me masse innebygd energi er VANSKELIG å trene :) Med min boxer fan jeg ut at d var lettere å trene han i å gå pent uten bandet men gå me godte posen å gi han biter å rose masse nesten hele tia, å da falt turene i band åsså på plass :) Men pga rasen du har valgt tror jeg jeg d er viktig å la han lukte å leke å få ut energien før trening som sakt, dette var "nøkkelen" til fine turer å treninger me min boxer i allefall :)

Håper du å hunden får masse fine turer sammen for er få hunder som er så glade å klovnete som boxeren å er jo umulig å ikke få hjærtesnurp når man ser alt d "rare" di gjør til tider :P Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...