Gå til innhold
Hundesonen.no

Sund mat som er lett å lage


Marthe

Recommended Posts

Jeg må seriøst gjør noe med dette kostholdet mitt :whistle: Jeg håper ikke jeg er alene :icon_cry:

Dere som er flinke på dette, kan dere komme med noen oppskrifter på mat som er sund, lett å lage, og tar kort tid?

Alt fra frokost, lunch, matpakke, middag, kveldsmat. Ja, egentlig alt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*stille seg i kø*

Spørs hvor sunt du skal ha det da. Men strimlet svinekjøtt med salat til er jo superenkelt. Ta på litt bernaisesaus (vips der forsvant sunnheten?) så blir det enda mer smaklighet.

Jeg har en dille på verdens enkleste middag, en pakke kjøttdeig (eller strimlet svinekjøtt/kylling ol. ) en boks hakkede tomater med hvitløk og oregano, en spiseskje salsasaus, og litt løk.

Kjøtt og løk stekes ferdig, blandes, tilsett tomater og salsa - kok opp og spis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*stille seg i kø*

Spørs hvor sunt du skal ha det da. Men strimlet svinekjøtt med salat til er jo superenkelt. Ta på litt bernaisesaus (vips der forsvant sunnheten?) så blir det enda mer smaklighet.

Jeg har en dille på verdens enkleste middag, en pakke kjøttdeig (eller strimlet svinekjøtt/kylling ol. ) en boks hakkede tomater med hvitløk og oregano, en spiseskje salsasaus, og litt løk.

Kjøtt og løk stekes ferdig, blandes, tilsett tomater og salsa - kok opp og spis!

Hvor sundt? Det må var en viss overgang her :whistle:

Takk for oppskrifter :lol:

Stekte torsketunger med mengder av revet gulrot. YUM!

Ja, der kommer kresne meg. Jeg sier "liker ikke", bare pga navnet :icon_cry:

Veldit OT, men

30ljuqs.jpg

*fnis*

*ler* Tror ikke det er så mye sundt å spise på denne kroppen :)

Jeg kunne gjerne tenke meg oppskrifter på grove rundstykker, feks. Som man kan ta opp av fryseren, og smøre med et sundt pålegg.

"Problemet" er at det ikke må ta så lang tid. Jeg spiser ikke så usund, egentlig. Jeg tror bare ikke at kroppen vil leve på drikkeyoghurt og vann så lenge, liksom :blink: (Drikkeyoghurt er forresten guds gave til oss uten matlyst, som bare må ha noe i magen :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der kommer kresne meg. Jeg sier "liker ikke", bare pga navnet :icon_cry:

Feil svar, riktig smiley ... Du BØR nemlig skjemmes! Torsketunger er en tradisjonsrik og nyyyyydelig rett. Vend dem gjerne i litt mel, salt og pepper, før du steker dem i godt smør på middels varme. Det er mange meninger om hva som er sunt, men har ennå til gode å høre noen si at det er noe gærnt med fisk og råkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad med pitabrød med biffstrimler og en blanding af salat, agurk, majs, tomater og paprika, det er altid en vinner her hjemme og tager ikke mere end 15 min at lave, og man kan gjemme til dagen efter.

Man kan selvfølgelig bruke andre typer kjøtt.

Pitabrød er vel ikke akkurat sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnsbakt laks med grønnsaker. Jeg liker gulrøtter, litt poteter, squash, og paprika sammen med laksen, men det er mye annet som går an. Jeg legger grønnsakene jeg liker lagvis i en form, krydrer laksefiletene med peppermiks eller annet krydder jeg vil ha på, legger oppå grønnsakene og putter inn i ovn, på ca 200 grader i 15 minutter. Jeg pleier å ha på folie på toppen, men det går bra uten også. Vil du gjøre det enda enklere er det bare å kjøpe ferdig grønnsaksblanding. Eller som jeg har gjort de siste gangene, ferdig pakket laks og grønnsaker i folie. Bare å ta av plasten og stappe inn i ovn. :)

Jeg er og veldig glad i stekt fisk, spesielt sei. Ruller filetbitene i en mel og krydderblanding og steker dem. Serveres med grønnsaker man liker, tilbredt som man liker dem (kokt, ferske, eller ovnsbakte. Sistnevnte syns jeg er best, og det er enkelt. Bare legge dem i folie og inn i ovn med dem).

Taco kan jo og gjøres sunt, og det er jo også rimelig enkelt og man kan ha til lunsj dagen etterpå. Grove tortillas, og bruke rent magert kjøtt istedet for kjøttdeig. Vi pleier også å bytte ut noe av kjøttet med squash i biter. Stekes sammen med kjøttet og krydres. Ikke lurt med mye ost og rømme på, da bikker det fort over på usunt. ;)

Kylling i biter/strimler med wokgrønnsaker (jeg er veeeldig glad i ferdigblandinger ;) ), krydres etter smak. Kan og brukes til lunsj dagen etterpå.

Sunne og gode matpakker vil jeg også ha tips om! Jeg er sååå dårlig på matpakker, så det ender opp i kantinemat alt for ofte. Dyrt og usunt. Og egentlig ikke noe godt heller, for kantina på skolen har veldig dårlig utvalg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forhånd unnskyld for litt mye tekst, jeg ble litt revet med. Haha. Ble ikke så mye oppskrift heller.

Det er masse mat som er sunt og som tar kort tid å lage. Eller, dvs, det finnes mange varianter av de samme tingene hvertfall.

Kyllingkjøttdeig (ganske billig på REMA1000).

Stek denne, og da kan du bruke noe for å lage smak som du syns er godt. Jeg pleier å bruke enten Tikka Masala-glass fra Uncle Bens eller en smak som heter Balti.

Har som regel en løk liggende i kjøleskapet, så tar jeg litt hvitløk og løk oppi kjøttdeigen. Gir litt ekstra smak! Tacokrydder kan man også bruke på mye rart, det er jo rimelig.

Du kan også bruke kyllingfilet og gjøre det samme. Jeg pleier å skjære dem opp i ganske små biter, da går det fort å steke pluss det er litt enklere å se om det er ferdig enn med en hel filet.

Havregrøt er VELDIG enkelt og raskt å lage. Finnes mye godt du kan ta på også, forskjellig syltetøy, litt melk, kanel, epler osv. Ca 1 dl havregryn og 2 dl væske (melk/vann) gir en ok porsjon.

Jeg pleier å bruke havregrøt som frokost, mellommåltid eller kveldsmat.

Bytt ut vanlig ris med fullkornsris om du har råd til det. Hvis du også har råd så gjør de boil in bag-posene det VELDIG enkelt å koke det. Ikke overspis ris da, men dette kan fint blandes med kjøttdeigen/filetene, og vips så har du laget deg to-tre middager på en gang. Kan jo ta oppi litt mais også, så fyller det enda litt mer.

Ikke kast rester, ta vare på det. Er du litt kreativ finnes det alltids måter å kombinere det med noe dagen etterpå, som mellommåltid for eksempel.

Hvis du bruker rømme i maten, bytt den med creme fraiche. Finn små ting som kan byttes ut og smaker det samme.

Vanlig syltetøy kan fint byttes med sukkerfritt syltetøy for eksempel!

Finn noen grønnsaker som du liker som går med det meste. Husk at det skal ikke alltid være mest kjøtt på tallerkenen!

Jeg er veldig glad i agurk og mais (det er ikke så mye nyttig i dem for kroppen sånn sett da, men... litt trivsel skal det være også).

Så spiser jeg maaaaasse brokkoli som regel.

Jeg kjøper store poser med frossen brokkoli som jeg tiner ved behov. Folk kommer til å fortelle deg at det er så mye mindre næringsinnhold i frosne grønnsaker osv. Dette er da ikke sant. Det har blitt undersøkt og konkludert med at det IKKE er mindre, fordi frosne grønnsaker blir frosset ned ganske fort etter at de er høstet, og dermed beholder de næringen. Om du varmebehandler, så ja da mister de litt. Mens "ferske" grønnsaker er gjerne transportert og har ligget litt lenger, så du taper ikke noe på de frosne hvertfall.

Samt jeg merker jeg har lavere terskel for å spise f.eks brokkoli når jeg bare trenger varme den og ikke trenger å koke en hel. Det tror jeg gjelder for mange av oss som gjerne vil at det skal gå litt raskt med maten.

Med mitt kosthold har jeg gått ned ca 5 kg siden desember og holder meg stabil nå. Pluss det fungerer fint i forhold til trening og å få i seg det man trenger der ;)

Her er noen bilder av mine typiske middager:

dsc00422xk.jpg

dsc00429gj.jpg

dsc00434ja.jpg

dsc00443ekgboa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjdler sund mat er jeg absolutt ingen eksepert, men når det gjelder lett å lage...

Til frokost pleier jeg å spise kornblanding, helst en som heter Sol og vind (og bl.a. finnes i Sunn kost forretnigner), og gjerne blandet med 4-korn. Jeg pleier å hele på skummet melk og la det stå i kjøleskapet over natten - da syns JEG det er best ;)

Middag blir ofte Pizza - ikke spesielt sundt ;)

Litt mer krevende, men forsatt rimelig enkle alternativer er ting man kan putte i ovnen og/eller en dampkoker (helsekoker kaller noen det...). Her kan det meste brukes - først putter man inn det som trenger lengst tid (f.eks. poteter), og så ting som trenger mindre tid mot slutten (f.eks. brokkoli). Fiskepudding og kjøttpudding går greit både i ovn og koker, kylling syns jeg er best i ovn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisksalat (Lunsj/middag)

Kyllingsalat (lunsj/middag)

Havregrynsgrøt (Frokost/lunsj)

Strimla svinekjøtt(kan byttes ut med kylling) med pasta(fullkorn), wokgrønnsaker og sursøtsaus (middag)

Ovnsbakt fisk med grønnsaker og potet

Jeg har bytta ut vanlig kjøttdeig med svine/kyllingkjøttdeig, alt av pasta er bytta ut med fullkornspasta, jeg kutter ned på mengden kjøtt og sper på med frukt og grønnt i middagen, har kutta ut div sauser som ikke er så sunne, prøver og få til fisk min 2 dager i uka, kylling filet og svinekjøtt er også gjengangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips i nuet, Kiwi har kyllingfilet på tilbud denne helgen, kjøp noen pakker å putt i frysen, stek opp om morgenen/kvelden før og lag kyllingsalat. Så lenge man unngår å putte i f.eks agurk som har mye vann i seg så kan man lage selve salaten også kvelden før :blink: Disse er jo også 1 porsjonspakker, så helt passe til lunsj/middag for 1 person :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for suppe. (og med mindre væske blir det finfine gryteretter)

Man tager hva man haver, koker opp en schvææær kjele, og vips har man mat for lang tid. Om du ikke har masse tuppervare osv funker fryseposer utmerket til porsjonspakking, bare husk å slå på en god knute. Det eneste jeg unngår å bruke i supper jeg skal fryse er kålrabi, da jeg synes den får ekkel konsistens når den varmes opp igjen. Jeg lager mange basisupper uten kjøtt/fisk, men tilsetter det ved oppvarming av rester jeg har fra "bedre-tid-middager". Matprat.no har utrolig mange fine forslag, og man varierer etter smak :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange forslag :ermm:

Er det noen som har forslag til gode, grove og luftige rundstykker? :blink:

Heving, heving og heving er alfa og omega hvis i grunnen all gjerbakst, skal bli luftig. Og pass på at deig som står til heving, står lunt og gjerne i litt over romtemp :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heving, heving og heving er alfa og omega hvis i grunnen all gjerbakst, skal bli luftig. Og pass på at deig som står til heving, står lunt og gjerne i litt over romtemp :wub:

Føler liksom at jeg har gjort det og :ermm: De blir smakløse og harde :blink:

Frekkas! :wub: Altså, jeg har prøvd forskjellige oppskrifter, men jeg finner ingen gode :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor nok matboks. Så fyller du den med de grønnsakene du liker, og noe mager kjøtt oppi, som fisk eller kylling. Så har du noe å gomle på de dagene du er mye på farten og ikke har tid å spise skikkelige måltider. Da er det veldig lett å ty til usunne alternativer, som oftest koster litt (særlig om man bor sentralt) og som faktisk egentlig ikke smaker godt en gang... Dressing kan du eks lage av youghurt naturell og slike små poser som er å få kjøpt (tre grønne poser i en pakke, husker ikke hvem som produserer de).

Damp kjøtt i stede for å steke det. Kylling går utmerket å dampe, svinekjøtt har jeg ikke prøvd. Men fisk kan dampes og. Enten i folie i kasserolle, eller så får man tak i dampkoker (jeg fikk det til jul, og det er et underverk for oss som tåler stekt mat veldig dårlig). Damper du det i folie, så blir det ikke så tørt, og du kan også legge litt grønnsaker oppi som dampes samtidig.

Før hadde jeg dilla på å blande sammen cottage cheese, mais og agurk og ha som mat med på eks konkurranser og slikt. Godt, ligger ikke tungt i magen og man orker å dytte innpå. Du kan også blande eksempel kesam med bær om du liker det. Fine mellommåltider.

Og ang frosne grønnsaker, så hadde de vel kommet til at de faktisk var sunnere mener jeg å ha lest?

Sett opp meny. Gjerne som henger sammen, slik at du bruker rester fra en dag neste dag. Jeg sliter med matlyst ofte selv, og synes det da er mye enklere å vite at jeg skal ha ditt eller datt idag, enn å prøve å finne på noe å spise når jeg ikke har lyst på mat overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Hovedpunktene i et sunt kosthold er å klare å begrense inntaket av lette karbohydrater (sukker og stivelse), øke inntaket av fiber og å ikke være redd for protein og fett. Eneste fettet man skal være redd for er "herdet vegetabilsk fett" og annet varmebahendlet vegetabilsk fett, da varmebehandling og herding av vegetabilsk fett gir transfett, som er kreftfremkallende. Det er lette karbohydrater man blir fet av, ikke fett.

Så kutt ut alt av godteri.

Kutt ned på bruken av kornprodukter (bakevarer, pasta, ris) og poteter (poteter er lagringsknoller for stivelse, og inneholder nesten bare dette).

Øk inntaket av fiberrike grønnsaker som brokkoli, blomkål, stangselleri, squash osv.

Ikke vær redd for fett i kjøtt og fisk. Bortsett fra at det ikke er miljøvennlig å spise kjøtt er det ikke noe negativt i det. Unngå å steke kjøttet, varmebehandle det på andre måter. Damping og baking i ovnen er ideelt. Steking av kjøtt gir økt forekomst av stekemutagen i maten. Dette er kreftfremkallende.

Egg er glimrende mat! Omeletter er både sunt og godt. Og er verken vanskelig å lage eller tar mye tid.

Fisk/kjøtt på grønnsaksseng i ovnen er sunt og kan lages for flere dager av gangen.

Suppe av ønskede grønnsaker, vann, buljong og kjøttbiter er smakfullt og veldig enkelt å lage. Brukes kyllingfilet, eller ferdiggrillet kylling, tar det veldig kort tid å lage, da trenger suppa bare koke så grønnsakene blir møre.

Salat bestående av tomat, paprika, spinat/ruccola, fetaost, oliven, (mais, sukkererter osv man ønsker selv) og eventuelt tunfisk, kylling eller annet kjøtt i biter med dressing av olje, balsamico, salt, sukker og pepper er smakfullt, sunt og gjør seg godt som matpakke!

Smoothie kan utgjøre et mettende og sunt måltid. Jeg lager smoothie som ett måltid om dagen, bestående av: 1 banan, 2dl assorterte bær (vanligvis rips fra hagen og blåbær, frosne), væske i form av juice eller vann, 2ss mandler, 2ss kokos, 2ss sesamfrø. Kjør til jevn masse. Kan toppes med linfrø etter den er ferdig i blenderen. Hvorfor akkurat denne blandingen? Bananen gir energi og viktige næringsstoffer. Bærene gir god smak og antioksidanter. Mandler gir fett og proteiner. Kokos gir fett og god smak. Sesamfrø inneholder mye omega 3. Linfrø inneholder mye nyttig kostfiber. Linfrø skal ikke knuses, de har best effekt hele :lol: Dette gir ca 4dl tyktflytende smoothie som har nok "substans" så den er et fullverdig måltid. God som frokost!

Lag egne spesieliteter med sesongens frukt og bær :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpunktene i et sunt kosthold er å klare å begrense inntaket av lette karbohydrater (sukker og stivelse), øke inntaket av fiber og å ikke være redd for protein og fett. Eneste fettet man skal være redd for er "herdet vegetabilsk fett" og annet varmebahendlet vegetabilsk fett, da varmebehandling og herding av vegetabilsk fett gir transfett, som er kreftfremkallende. Det er lette karbohydrater man blir fet av, ikke fett.

Så kutt ut alt av godteri.

Kutt ned på bruken av kornprodukter (bakevarer, pasta, ris) og poteter (poteter er lagringsknoller for stivelse, og inneholder nesten bare dette).

Øk inntaket av fiberrike grønnsaker som brokkoli, blomkål, stangselleri, squash osv.

Ikke vær redd for fett i kjøtt og fisk. Bortsett fra at det ikke er miljøvennlig å spise kjøtt er det ikke noe negativt i det. Unngå å steke kjøttet, varmebehandle det på andre måter. Damping og baking i ovnen er ideelt. Steking av kjøtt gir økt forekomst av stekemutagen i maten. Dette er kreftfremkallende.

Egg er glimrende mat! Omeletter er både sunt og godt. Og er verken vanskelig å lage eller tar mye tid.

Fisk/kjøtt på grønnsaksseng i ovnen er sunt og kan lages for flere dager av gangen.

Suppe av ønskede grønnsaker, vann, buljong og kjøttbiter er smakfullt og veldig enkelt å lage. Brukes kyllingfilet, eller ferdiggrillet kylling, tar det veldig kort tid å lage, da trenger suppa bare koke så grønnsakene blir møre.

Salat bestående av tomat, paprika, spinat/ruccola, fetaost, oliven, (mais, sukkererter osv man ønsker selv) og eventuelt tunfisk, kylling eller annet kjøtt i biter med dressing av olje, balsamico, salt, sukker og pepper er smakfullt, sunt og gjør seg godt som matpakke!

Smoothie kan utgjøre et mettende og sunt måltid. Jeg lager smoothie som ett måltid om dagen, bestående av: 1 banan, 2dl assorterte bær (vanligvis rips fra hagen og blåbær, frosne), væske i form av juice eller vann, 2ss mandler, 2ss kokos, 2ss sesamfrø. Kjør til jevn masse. Kan toppes med linfrø etter den er ferdig i blenderen. Hvorfor akkurat denne blandingen? Bananen gir energi og viktige næringsstoffer. Bærene gir god smak og antioksidanter. Mandler gir fett og proteiner. Kokos gir fett og god smak. Sesamfrø inneholder mye omega 3. Linfrø inneholder mye nyttig kostfiber. Linfrø skal ikke knuses, de har best effekt hele :lol: Dette gir ca 4dl tyktflytende smoothie som har nok "substans" så den er et fullverdig måltid. God som frokost!

Lag egne spesieliteter med sesongens frukt og bær ;)

Tusen takk! Slike innlegg trenger jeg! ;) Jeg kan alt for lite om kosthold, ser jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forbarme seg over en uviten sjel og forklare hvordan man "lager" kjøttkraft til suppe? Prøvde med terninger en gang, det smakte ikke sånn som "mors hjemmelagede kjøttsuppe" smakte da jeg var lita.

Gjerne en for dummiesguide til kjøtt/grønnsakssuppe fra scratch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...