Gå til innhold
Hundesonen.no

Halvnome..

Recommended Posts

Skrevet

Tinka og jeg skal begynne med skikkelig snørekjøring. I den sammenheng kjøpte jeg henne en nomesele, men siden hun er så liten så blir trekkpunktet litt feil pluss at båndet kommer i veien for krøllhalen hennes og det gjør at hun trekker dårlig.

Den selen hun trekker best med som jeg har er den nye JuliusK9-selen hennes, men denne har jo et rett stykke over brystet og kan da hemme pusterøret. Det går derimot an å kjøpe et y-stykke til den, men jeg vet ikke hvordan det blir seende ut og følende for Tinka, men det er jo en mulighet.

Jeg har derimot tenkt litt på halvnome, men det er jo litt forskjellig hva folk legger i det. Syntes det bare dukker opp spor-seler når jeg søker det frem. Tanten min hadde derimot fått tak i en sånn sele jeg ser etter, fordi seler som Hurtta Pro Y-selen syntes jeg får trekkpunktet altfor langt frem (mellom skuldrene liksom).

Bildet jeg legger ved er veldig dårlig laget, prøvde så godt jeg kunne å tegne det jeg ser etter, det er sett ovenfra og med y-form foran på brystet og en rett line fra mellom beina til båndet som går rundt "magen".

selebilde.png

Hvor får jeg kjøpt noe sånt? Til en 6,5kg Phalene??

Skrevet

Hva med trixieselen? På Casper ser den iallefall ut som tegningen din.

edit. iallefall lignende :icon_cry: Kanskje den er litt stor for Casper, men vil tro at det er noe alla denne du har bruk for?

grillinghengekoyeogsele027.jpg

Skrevet

Hva med trixieselen? På Casper ser den iallefall ut som tegningen din.

edit. iallefall lignende :icon_cry: Kanskje den er litt stor for Casper, men vil tro at det er noe alla denne du har bruk for?

*klippe bilde av søte Casper*

Det er noe ala det, men den er jo veldig lik sporselen.. men den der er vel ganske myk og sånn er den ikke? Ikke så stiv som Kennel, eller Breeders sin sporsele (husker ikke hvilket merke det er).

Så det kunne jo absolutt fungert.. vil jo helst ha det rett da, men det er jo bare min særhet.. Selger de den noe steder på nett?

Vet ihvertfall at den lokale butikken ikke selger sånt, han har bare Breeders snørekjøresele, Non-stop'en og Hurtta selene.

Skrevet

Norske hundeprodukter i Rendalen har slike seler du etterspør, de koster 200,- eller noe sånt..

Jeg har et par stk som er spesialsydd for Pan, han er nemlig for kort i kroppen til å bruke de som passer rundt hodet..

Skrevet

Norske hundeprodukter i Rendalen har slike seler du etterspør, de koster 200,- eller noe sånt..

Jeg har et par stk som er spesialsydd for Pan, han er nemlig for kort i kroppen til å bruke de som passer rundt hodet..

Hmm.. Ok så de syr etter mål også hvis det er nødvendig?

Men hvor får man tak i de? Altså finnes det noe webside, eller hvordan gjør man det?

Har du bildet forresten?

Skrevet

Jeg anbefaler selen til norsk hundeutstyr siden du har en såppass liten hund. Jeg bestilte sele til begge mine derifra for en stund siden og er veldig fornøyd. Emma sin kunne kanskje vært en størrelse mindre (kjøpte "chihuahua hanhund" størrelse til henne) mens My sin sitter perfekt rundt halsen men er piiiittelitt kort under så den trykker litt for mye på brystet hennes syns jeg (hun har størrelse "liten elghund tispe") :icon_cry::whistle:

Men ja, jeg er veldig fornøyd med begge selene. Emma sin har fleece-padding mens My sin har sånn skumgummi med sånn glatt stoff utenpå så det ikke skal slite på pelsen og feste seg snø i den.

Selene ser helt ut som en nomesele i fronten :blink: Hvis du vil kan jeg legge ut bilde av Emma sin sele.

Skrevet

Jeg anbefaler selen til norsk hundeutstyr siden du har en såppass liten hund. Jeg bestilte sele til begge mine derifra for en stund siden og er veldig fornøyd. Emma sin kunne kanskje vært en størrelse mindre (kjøpte "chihuahua hanhund" størrelse til henne) mens My sin sitter perfekt rundt halsen men er piiiittelitt kort under så den trykker litt for mye på brystet hennes syns jeg (hun har størrelse "liten elghund tispe") :icon_cry::whistle:

Men ja, jeg er veldig fornøyd med begge selene. Emma sin har fleece-padding mens My sin har sånn skumgummi med sånn glatt stoff utenpå så det ikke skal slite på pelsen og feste seg snø i den.

Selene ser helt ut som en nomesele i fronten :blink: Hvis du vil kan jeg legge ut bilde av Emma sin sele.

Vil gjerne se bilde ja, hvis du gidder :lol:

Skrevet

Du kan få noen til å sy det til deg? Feks har aboxno sydd et par sånne seler og har god polstring på sine seler.

Takk for tipset, tipper også at seleverkstedet kan lage meg noe (fikk jo nomeselen derifra). Og det kan jo bli en mulighet til neste år, men rennet er om 3 uker.. også må jeg neste bruke selen en stund før rennet så jeg vet at hun funker bra i den.

Men hvis jeg ikke finner noe nå, bruker jeg jo bare den JuliusK9-selen, den har jo ihvertfall trekkpunktet litt lenger bak en y-selen til Hurtta.

Jeg skrev visst feil navn, Norsk Hundeutstyr er navnet.

Her er nettbutikken: http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/

Takk! Nå er dere jo to som har anbefalt det.. jeg skal virkelig kikke litt mer på det.

Skrevet

Jeg har én fra Norsk Hundeutstyr og én Huken halvnomesele. Jeg er mest fornøyd med Huken sin av disse.

Edit: på Huken-selen er trekkpunktet lenger bak enn det ser ut som på bildet.

Skrevet

Jeg har én fra Norsk Hundeutstyr og én Huken halvnomesele. Jeg er mest fornøyd med Huken sin av disse.

Men det er jo ganske umulig å vite hvilken størrelse man trenger når det ikke er oppgitt noen mål..?

Skrevet

Se svar under

*klippe bilder*

Tusen takk for bilde! Selen så jo utrolig bra ut, men kommer jo til det samme som med Huken selen, at punktet fra nakken til magereimen (hvis du forstår) går jo i et kryss også er det to stropper som treffer brystreima. For på den selen jeg så, var det bare én stropp fra nakken liksom, til magereima.

Så hva er da egentlig forskjellen på de to måtene å feste på?

Der reimene møter magereima er de løse? Altså kan brystreima flytte seg? For da kan jeg se for meg at når man klikker fast båndet i midten så vil magereimen stramme seg og presse vil komme ved ribbeina?

Ja trixieselen er veldig myk og god! :icon_cry: vet desverre ikke om noen nettbutikker...

Nei da får jeg bare kikke litt, tror det er en hundebutikk i nærheten som har ting fra Trixie.. så får jeg sjekket! :whistle:

Skrevet

Takk! Nå er dere jo to som har anbefalt det.. jeg skal virkelig kikke litt mer på det.

Jeg har også vært veldig fornøyd med selene derifra, tok bare en ukes tid før jeg fikk den som var sydd på mål til meg. Det kan faktisk hende jeg har en liggende her som kan passe Tinka... :icon_cry:

Skrevet

Jeg har også vært veldig fornøyd med selene derifra, tok bare en ukes tid før jeg fikk den som var sydd på mål til meg. Det kan faktisk hende jeg har en liggende her som kan passe Tinka... :icon_cry:

Men hvordan er den ved magereimen.. altså når du drar i båndet hva skjer med selen? Hvor blir presset?

Skrevet

Se svar under

Tusen takk for bilde! Selen så jo utrolig bra ut, men kommer jo til det samme som med Huken selen, at punktet fra nakken til magereimen (hvis du forstår) går jo i et kryss også er det to stropper som treffer brystreima. For på den selen jeg så, var det bare én stropp fra nakken liksom, til magereima.

Så hva er da egentlig forskjellen på de to måtene å feste på?

Der reimene møter magereima er de løse? Altså kan brystreima flytte seg? For da kan jeg se for meg at når man klikker fast båndet i midten så vil magereimen stramme seg og presse vil komme ved ribbeina?

Nei da får jeg bare kikke litt, tror det er en hundebutikk i nærheten som har ting fra Trixie.. så får jeg sjekket! ;)

http://www.4bent.no/ Selger trixie seler, ihvertfall en som er rimelig lik. De har butikk på holmlia bl.a ;)

Skrevet

Nei, de sitter fast der. Har den type sele til Decoy, og er fornøyd med den. Bruker den til både snørekjøring, sykkel og spor, og syns den fungerer veldig bra. ;) Den klemmer ikke noe på Decoy i alle fall, og ikke sliter den på pelsen hans heller.

Skrevet

Nei, de sitter fast der. Har den type sele til Decoy, og er fornøyd med den. Bruker den til både snørekjøring, sykkel og spor, og syns den fungerer veldig bra. ;) Den klemmer ikke noe på Decoy i alle fall, og ikke sliter den på pelsen hans heller.

Så bra, da er det vel egentlig ikke forskjell på en rett strek og et kryss da (hvis noen skjønner hva jeg mener). Jeg får se litt nærmere på dette, men må nok prøve den litt.. for "hel"-nomen var jo egentlig bare et tullekjøp siden hun ikke liker den i det hele tatt.

Men skal dra innom en butikk å prøve den litt ut og sånn ;)

Skrevet

http://www.hundsomhobby.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2146&category_id=25&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Jeg har denne og brukte den til trekk fram til jeg kjøpte "helnome".

Forskjellen på Jägerens kombi og disse fra f.eks norsk hundeustyr og trixie er at trekkpunktet ligger i "krysset" i stedet for rundt magereima. Det er jo litt smak og behag, så vel som hundens kropp og oppbygning - men om du har trekkpunkt i magereima KAN det bli til at bikkja kun får trekk rundt magen. Det mener jeg vi har hatt en liten diskusjon om før her på forumet. Ved å ha trekkpunktet akkurat i krysset, slik som på jägerens, så går det ikke an at trekket blir noe annet sted en i fronten.

Ulempen er når man bruker selen til vanlig tur uten mye fokus på trekk, for den har lett for å "brette seg" og måtte rettes på.

Skrevet

http://www.hundsomhobby.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2146&category_id=25&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Jeg har denne og brukte den til trekk fram til jeg kjøpte "helnome".

Forskjellen på Jägerens kombi og disse fra f.eks norsk hundeustyr og trixie er at trekkpunktet ligger i "krysset" i stedet for rundt magereima. Det er jo litt smak og behag, så vel som hundens kropp og oppbygning - men om du har trekkpunkt i magereima KAN det bli til at bikkja kun får trekk rundt magen. Det mener jeg vi har hatt en liten diskusjon om før her på forumet. Ved å ha trekkpunktet akkurat i krysset, slik som på jägerens, så går det ikke an at trekket blir noe annet sted en i fronten.

Ulempen er når man bruker selen til vanlig tur uten mye fokus på trekk, for den har lett for å "brette seg" og måtte rettes på.

Godt forslag.. jeg får rett og slett bare prøve meg frem og gå litt rundt med selene for å se hva som passer best til Tinka. Vi har plenty av andre seler som kan brukes på vanlig tur tror vi har 6 forskjellige seler, altså helt forskjellige :S Utstyrsgal? Jeg? Neida! ;)

Skrevet

Den jeg har fra norsk hundeutstyr så er ikke mage reima festa, og siden trekkpunktet ligger i magereima så strammer det seg når hun trekker - så den er forkastet. Er kun norsk hundeutstyr som jeg har sett som har løs sånn reim.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...