Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har forslag til liten hunde rase jeg evt kan skaffe


Toya

Recommended Posts

jeg har lyst på en hund til med tiden... men jeg vil ikke ha en som blir større en schæferen...

vil heller ha en litt mindre hunde rase...

så om noen kunne kommet med noen forslag til litt mindre hunder uten at det er de aller minste som chiuaua og den klassen der ( har en samboer som mener det er pusekatter) - selvom jeg ikke helt skjønner det der...

og godt kunne tenkt meg en.. så må jeg jo nesten ta litt hensyn også...

sheltier er fine syntes jeg...

men bare å komme med innspill :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen overaskelse at dette kommer fra meg, men...

Hva med Cavalier? :wink:

hehe...

er faktisk også en av de rasene jeg har tenkt på...

men går de bra sammen med schæfere da? og er de lette å dressere? vil ha fra en seriøs oppdretter... har dårlig erfaringer med noen jeg har vært borti med schæfere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel er en veldig flott hund, og de er ikke blant de aller minste, selv om den er merkbart mindre enn en schæfer. :wink: Det kan virke som om det er skremmende mye pelsstell på den, men om du ikke skal stille ut er det jo bare å klippe ned pelsen, så blir det mye mindre pelsstell (og jeg syns det blir mye finere hunder - se f.eks. her: http://img.photobucket.com/albums/v396/wes...inster/mira.jpg og her: http://img.photobucket.com/albums/v396/wes...er/IMG_2362.jpg )

De er lette å trene, aktive - men kan også holde seg litt i ro, glad i mennesker - men har ikke et akutt behov for å hilse på alle de ser på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var litt sent i går... så jeg abre slang ut... :P

men noen kritereier... :

må jo seff gå sammen med andre hunder, og barn

har ganske god tid, så kan være over midels aktivitets nivå, i og med at jeg har en hund fra før av som krever ganske mye aktivitet, så kan den nye pgså ha det :D

mindre enn schæfer

helst lang pels, eller pels med litt fylde..

vil egentlig ha en jeg kan ta med på utstilling ofså da...

må være en hund med godt gemytt og være lærevillig og :D

nok nå? kom ikke på så mye mer jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var litt sent i går... så jeg abre slang ut... :P

men noen kritereier... :

må jo seff gå sammen med andre hunder, og barn

har ganske god tid, så kan være over midels aktivitets nivå, i og med at jeg har en hund fra før av som krever ganske mye aktivitet, så kan den nye pgså ha det :D

mindre enn schæfer

helst lang pels, eller pels med litt fylde..

vil egentlig ha en jeg kan ta med på utstilling ofså da...

må være en hund med godt gemytt og være lærevillig og :D

nok nå? kom ikke på så mye mer jeg

Passer du på å sosialisere en cocker vil den fungere godt sammen med både barn og andre hunder. Den er som jeg sa i forrige innlegg aktiv, og den er mindre enn en schæfer. Om du vil ha utstillingspels på en cocker må du dog regne med en del pelsstell. Her er en cocker med utstillingspels:

English%20Cocker%20Spaniel.htm_txt_english_cocker_spaniel.gif

Men nå veit ikke jeg hvor mye du gidder å drive med pelsstell heller da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cockere finnes i veldig mange farger. Tispa som jeg linket til bilde ovenfor her et sted, er rød (men lys rød, hun ser mye rødere ut på det første bildet enn det hun er i virkeligheten).

Nå er ikke jeg akkurat ekspert på fargevariantene i cocker spaniel, og hva de heter osv, så om det finnes noe som heter red merle og hvordan det ser ut, de skal jeg ikke tørre å svare på.

Men har søkt litt rundt omkring, og det bildet jeg satte inn av den cockeren med utstillingspels - hvis du bytter ut det svarte med rødoransje, så heter den fargen orangeroan. Den svarte og hvite som jeg satte inn bilde av heter blueroan. Ellers veit jeg ikke noe mer. Men det er jo bare å f.eks. sjekke standarden til cocker eller no, så står sikkert fargevariantene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en toller?

Du sier at den må gå sammen med andre hunder men det er vel heller din schæfer som må oppfylle det ønsket hvis du skal skaffe deg en hund til. Hvis du skaffer deg en valp av hvilken som helst rase vil den jo gå sammen med hunden din.

Tolleren hvertfall er lettlært, fint gemytt, lang og fyldig pels, ikke noen sinker på aktivitetsnivået så kan brukes til det meste, fin rase til å stille ut, litt mindre enn schæferen men likevel ingen liten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, okey. vel, hvis du går inn på hjemmesiden til min toller ser du jo hvordan en toller ser ut. Også bilde av et par andre tollere innpå der.

Ellers er det vel å bare søke på ordet toller eller nova scotia duck tolling retriver så kommer det masse opp.

Jeg har hvertfall aldri hørt om noen som ikke liker utseendet på en tolleren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på dvergschnauzer? Veldig nysgjerrig, er glad i andre hunder og barn. Den krever ikke så mye aktivisering, men tåler det godt. Den er mindre en schæfer, men den har ikke lang pels. Pelsen er stri og bør nappes 2-3 ganger i året eller tuppene hver 3. uke. Dvergschnauzere kan komme langt på utstilling, men krever litt pelsstell først. Og min hund elsker å nye ting. Bare spørr hvis du lurer på noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dine kriterier vil jo en sheltie passe perfekt!

Til tross for deres lange pels er det utrolig lite pelsstell som skal til. Jeg børster gjennom mine hunder ca 1 gang i uka. Skal de på utstilling bruker jeg ca 30 min på klipping og frisering!

De er aktive og blir gjerne med på langtur! Men klarer seg en dag med bare liten tur og. De er lettlærte, omgjengelige og som regel rolige å ha i hus.

Når det gjelder ditt andre spm, om å ha to tisper, så er det som regel helt problemfritt så lenge du får hund nummer to som valp. De blir fort vant til hverandre og det er etter min mening lettere p ha to tisper enn en av hvert kjønn. På grunn av løpetid o.l.

Når det gjelder cocker så trenger de MYE pelsstell for å få den rette utstillingslooken!! Hadde cocker før, og vi brukte over 2 timer på vask klipp og stell! (jeg var lita, så det var heldigvis ikke jeg som måtte ta det :D)

Men så lenge du er klar over det, så er det en topp rase å ha i hus så lenge du er aktiv med den (den er jo en jakthund!)

Trenger du mer infor om sheltien, så bare ta kontakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at sheltie er den som passer best for deg :D

Jeg tok rasevelger testen på canis og satt inn dine kriterier og det ble sheltie. Nå vet ikke jeg om den rasevelger er så bra, men ut i fra det Silje også sa så virker det som den rasen passer best deg for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lyst på en hund til med tiden... men jeg vil ikke ha en som blir større en schæferen...

vil heller ha en litt mindre hunde rase...

så om noen kunne kommet med noen forslag til litt mindre hunder uten at det er de aller minste som chiuaua og den klassen der ( har en samboer som mener det er pusekatter) - selvom jeg ikke helt skjønner det der...

og godt kunne tenkt meg en.. så må jeg jo nesten ta litt hensyn også...

sheltier er fine syntes jeg...

men bare å komme med innspill :D

Men ville du ikke ha Berner Sennen da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rolig nå stinemora mi :D

jeg er da ikke ferdig med hund da... :P

vurderer å ha berner med tia og ja... men de virker jo helt håpløse å få tak i.... :S

men sånn i fase to så er det nok ikke så dumt å ha en litt mindre hund enn toya som nr to,.... er du ikke enig stine?

men vet ikke hvor jeg skal få tak i en evt sheltie da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rolig nå stinemora mi :D

jeg er da ikke ferdig med hund da... :P

vurderer å ha berner med tia og ja... men de virker jo helt håpløse å få tak i.... :S

men sånn i fase to så er det nok ikke så dumt å ha en litt mindre hund enn toya som nr to,.... er du ikke enig stine?

men vet ikke hvor jeg skal få tak i en evt sheltie da..

Jojojoojoj!! :D

Vet du ikke hvor du kan få i sheltie? Men her er det jo oppdrettere av sheltie innpå da!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...