Gå til innhold
Hundesonen.no

merkedag for min del.


bjartulf

Recommended Posts

Ja,på Tirsdag så var faktisk dagen jeg på en måte har ventet på i en periode av livet mitt. Nesten fem år som hundefører i forsvaret uten å ha blitt noe mer en kosebitt, og nå, noen år etter at jeg sluttet ble jeg altså bitt av en bikkje. Og vinneren ble en hund på max 3kg. Tidligere har jeg vært kasserer i klubben for dem som slenger dritt om minihunder og ofte brukt begreper som: "stridsrasjon hund" og "katt med talefeil" på alt under 15 kg. Men etter noen måneder med lesing her og på andre forumer, masse bildetitting og sånn har jeg oppdaget at små hunder er hunder de også.

Men nå vet jeg ikke, Jeg kommer ihvertfall til å hardnakket hevde at mange småhunder er avlet på utseende framfor gemytt og at mange eiere av polvotter er slepphendt med oppdragelsen. Anyways, her kommer min lille frustrasjonsutblåsning.

Jeg var på tur med Tyrasnuppa på ett område med masse turløyper der det er mye hunder (myrdal) der vi trente litt "påplass" og passering. Traff masse trivelige hunder og folk og hadde det veldig fint, igrunnen. Da vi var på vei mot heimen kom det plutselig en liten bjeffende rosin i fullt firsprang mot oss. Etter å ha sett på bilder her inne tror jeg kanskje det var en tibetaner av noe slag. Tyra er litt skeptisk til små hunder som bjeffer så hun satt seg fint ned ved siden av meg. Den lille reken sto og bjeffet opp mot Tyra og var stresset til tusen, 300 meter unna så jeg en diger bingokjerring i rolig lunting mot oss mens hun gaulet "amadeus" AMADEUS". Jeg prøvde å få Tyra til å bli med meg å tusle videre mens "amadeus" fulgte etter oss så vi stoppet igjen for å gi "braffebeistet" en mulighet til å ta oss igjen. Tyra begynte å knurre litt mot dustehunden og vise at dette var ukult. Eieren prøvde seg på en innkalling helt uten hell og måtte komme å hente bikkjen sin. Jeg mumlet noe om å ha kontroll på dyret sitt selv om ikke det er båndtvang og fikk høre at "han er bare litt kosete" til svar. Jeg tenkte i mitt stille sinn at om min gode gamle tjenestehund hadde vært med oss så hadde bingokjerringen vært heldig om hun hadde armer å bære restene av hunden sin med seg hjem. Men satt opp ett stivt smil og tok med elghunden retning hjem.

Etter to minutter hørte jeg den sinnsyke "yappingen" til tibetaneren igjen, rett bak oss og før jeg rakk å reagere beit den Tyra i baken. Tyra så ut som om hun bare ville vekk, men jeg kommanderte hun i "ligg" og løftet opp den teite lille bikkjen på brøytekanten. Eieren løp (eller, vagget kjempefort) og ropte "Neeei, han kan døøøøø om han faller ned fra brøytekanten". Jeg svarte at han kunne dø om jeg trampet på den også, men var snill å løftet hunden ned, og prøvde å holde den i halsbåndet til hun kom. Tyra var kjempestresset, jeg begynte å bli litt lei hele greien og plutselig kjente jeg noen små spisse tenner i håndleddet.

Med tidenes mest ynkelige bittsår satte jeg den lille rakkeren fra meg i løssnøen, prøvde å roe ned Tyra og ba eieren av mongohunden sette dyret i bånd. Hun svarte at det hadde hun ikke med seg, og at hun ville anmelde meg for dyremishandling for å ha satt hunden opp på brøytekanten. Hun ville ha navn og adresse. Hun fikk det og jeg ba samtidig om å få det samme slik at jeg kunne begjære hunden avlivet eller anmelde damen for farlig hundehold. jeg fikk da høre at "Du kan ikke si at hunden min er farlig, Han er jo bare 2600g og søøøøt"

Seriøst, er det sånn folk holder bonsaihundene sine eller har jeg hatt max uflaks? og var jeg virkelig så slem som fikk hunden hennes under kontroll siden hunden ikke gikk i bånd?

uansett. måtte bare ventilere litt frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Jeg blir jo frustrert bare av å lese hva du opplevde.. :wub: Og jeg synes du gjorde akkurat det rette. Hun burde ha kontroll på hunden eller ha den i bånd. Ferdig med saken. Og hun har INGEN grunnlag for å anmelde deg. Herregud.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant motpol til kamphunddebatten... Beklager at jeg lo flere ganger underveis, egentlig er jo ikke sånt spesielt gøy uansett! Håper det ikke går infeksjon i såret ditt og kanskje du burde ta en telefon til dama og snakke om det så du ikke plutselig ender opp med en anmeldelse på mishandlingen din? Forøvrig lærte jeg mange nye ord som betegner småhunder underveis... Vil jo tro du kan få noen reaksjoner både på disse og beskrivelsene av bingodamer...? Men sorry, jeg lo altså! Har forøvrig ingenting konstruktivt å komme med annet enn at jeg håper du bare hadde uflaks (og hun har helt sikkert en annen oppfatning av hendelsen...)! Uvettig hundehold kommer hos alle typer hunder og gale bingodamer kommer også i alle fasonger og forsåvidt også i flere kjønn... eh...? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dt første har man da alltid med seg bånd til hunden sin, eller så får man faktisk bære den resten av turen altså!

Jeg syntes du gjorde riktig i å prøve å kontrollere situasjonen, og tror faktisk at du stiller mye sterkere i en sak. Skulle nok ikke mye til før du kan kreve den avlivet faktisk!

Jeg er selv eier av en liten mini-hund, men du ville aldri sett den slags oppførsel fra min side. Det er utrolig synd at det er sånn.. men det finnes faktisk eiere som ikke er så flinke med oppdragelse av hundene sine, muligens problemer med egen oppdragelse.

Og sånn by the way, hun brøt hundeloven ved å ikke ha kontroll på bikkja si :wub: Deg virket det derimot som hadde god kontroll, hvis du fikk kommandert hunden din ned i dekk mens den lille hunden drev og hisset den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ler av skaden din, men klarer ikke la være å flire av den fargerike beskrivelsen av turen din rundt Myrdalen ... *fnis*

Du gjorde det helt rette, og jeg er selv drittlei uansvarlige miniatyreiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk uansvarlige eiere av alle sorter hunder.

Jeg kan feks nevne de som trener i skauen her, uten bånd på hundene sine, som blir forbannet fordi vi "ødelegger" treningen deres. Eller settereiere som lar bikkja springe på løsdrift. Eller alle sauebondene som ikke passer på gjeterhundene sine. Eller alle eiere med seksuelt frustrerte hannhunder som skriker og bærer seg for å hilse, og når de får hilse så skal de bare jokke. Eller alle de som tror at båndtvangen er til for å brytes. Eller alle de som på død og liv skal la hunden sin hilse på alt og skriker etter meg hvilke dyremisshandler jeg er fordi hunden min ikke fikk hilse. Eller, eller, eller.

Jeg treffer i overkant av folk med store hunder som har NULL kontroll på bikkja si, jeg. Men jeg drar ikke alle under en kam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg måtte også le litt av beskrivelsen din, men jeg forstår frustrasjonen. Det er faktisk endel som eier små hunder som bryr seg katta i hvordan de oppfører seg fordi de er så små og nusselige. Det er provoserende, og de gjør at mange andre som har små hunder kan bli uglesett til tross for at man har hunden under kontroll. Jeg har selv en liten hund, og tenker at hun kan gjøre ganske mye skade hun og hvis jeg ikke har kontroll på henne. Dessuten er det like gøy og lærerikt å trene lydighet med en liten hund som med en stor... Håper det går bra med såret ditt, og at du slipper å møte denne "bingodama" igjen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk uansvarlige eiere av alle sorter hunder.

Jeg kan feks nevne de som trener i skauen her, uten bånd på hundene sine, som blir forbannet fordi vi "ødelegger" treningen deres. Eller settereiere som lar bikkja springe på løsdrift. Eller alle sauebondene som ikke passer på gjeterhundene sine. Eller alle eiere med seksuelt frustrerte hannhunder som skriker og bærer seg for å hilse, og når de får hilse så skal de bare jokke. Eller alle de som tror at båndtvangen er til for å brytes. Eller alle de som på død og liv skal la hunden sin hilse på alt og skriker etter meg hvilke dyremisshandler jeg er fordi hunden min ikke fikk hilse. Eller, eller, eller.

Jeg treffer i overkant av folk med store hunder som har NULL kontroll på bikkja si, jeg. Men jeg drar ikke alle under en kam...

Du har rett der.. men det er heller ingen hemmelighet at populariteten rundt småhunder har gjort til at mange kjøper uten å vite hva de hopper inn i.

Og det er veldig lett å tenke at bare fordi den veier under 5kg så er det ikke så farlig, den gjør ikke så mye skade.. den er så søt osv.

Men ja, uansvarlige eiere finnes i alle raser.. på lik linje som det finnes mange ordentlige og flinke hundeeiere i alle raser! Sonen her er jo bare et bevis på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk uansvarlige eiere av alle sorter hunder.

Jeg kan feks nevne de som trener i skauen her, uten bånd på hundene sine, som blir forbannet fordi vi "ødelegger" treningen deres. Eller settereiere som lar bikkja springe på løsdrift. Eller alle sauebondene som ikke passer på gjeterhundene sine. Eller alle eiere med seksuelt frustrerte hannhunder som skriker og bærer seg for å hilse, og når de får hilse så skal de bare jokke. Eller alle de som tror at båndtvangen er til for å brytes. Eller alle de som på død og liv skal la hunden sin hilse på alt og skriker etter meg hvilke dyremisshandler jeg er fordi hunden min ikke fikk hilse. Eller, eller, eller.

Jeg treffer i overkant av folk med store hunder som har NULL kontroll på bikkja si, jeg. Men jeg drar ikke alle under en kam...

Signeres :wub:

Uheldig og irriterende situasjon, og den hunden burde vel ikke gå løs siden hun damen ikke hadde kontroll i det hele tatt. Men om hunden var liten eller stor er vel ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, respons. Ser at mine beskrivelser av diverse har vakt litt reaksjoner, for å skrive en liten disclaimer... Jeg har ingenting i mot Rosiner, folk som spiller bingo, kvinner, folk fra tibet eller små hunder. Det er ganske enkelt bare slik jeg snakker og skriver. Jeg ville egentlig bare få fram min frustrasjon med å ha blitt "angrepet" av en hund helt uten oppdragelse, møtt av en eier helt uten kontroll på egen bikkje eller begrep om virkeligheten for den del og blitt truet med anmeldelse av samme.

Doooog, virker det på meg som om enkelte (les, jeg skriver enkelte, mener ingen konkrete her inne, eller andre steder) mener at det er andre regler som gjelder for små hunder med lite skadekapasitet enn for større hunder med mulighet for å gjøre litt mer skade på folk. Selv holder jeg min hund i bånd til enhvert tid, slippes bare sammen med andre hunder eller på inngjerdet område. dette er ikke fordi jeg ikke har kontroll på hunden eller fordi den ikke er trygg, men rett og slett fordi hun er en elghund som innebærer lite førerorientering og stor vilje til å løpe ut for å hente meg en elg. Og siden jeg i utgangspunktet ikke har det store behovet for å løpe etter henne i omegn eller en elg for den del så lar vi være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg har selv liten hund, men er veldig enig i dette med "små drittbikkjer". Holder nå på med utdannelse som hundemassør og skal i løpet av utdannelsen behandle en mengde hunder. Så nå håndterer jeg hunder i alle størrelser og typer, fra rottweilere til chihuahuaer. Jeg har blitt bitt en gang, og det var, ikke overraskende, en chihuahuablanding som var totalt ufordragelig pga at eieren ikke hadde gjort jobben sin.

Små hunder får ofte "småhundfrikort", og får lov til mye større hunder ikke ville kommet unna med. Det, kombinert med at små hunder er lettere å ha slik at mange som ikke er så veldig "hundemennesker" har slike, gir disse drittbikkjene. Og det er veldig kjipt!

Jeg synes faktisk du skal anmelde denne hunden/eieren, nettopp fordi den faktisk beit så du fikk en synlig skade. Om ikke for å straffe eieren, så hvertfall for å få dette bittet inn i statistikken. Jo mer slikt man setter fokus på, jo bedre er det!

Jeg blir voldsomt stolt når folk forundret sier "du behandler jo hunden din som om den var en stor hund!" :wub: For meg er en hund en hund, selv om hun er liten skal hun fungere like bra som min forrige hund på 34kg. Selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg også ler. Jeg tror du er "uheldig" som har en hund med så "snilt" utseende, for jeg, med diger, skummel kamphund, har opplevd å få en løs, rabiat chihuahua fjernet ganske kjapt fra situasjonen da den syns at den kunne tulle med min bullmastiff på over 50 kg. Det chihuahuamennesket ikke visste var jo at min hund elsker andre hunder, og er særdeles forsiktig med de som er under knehøyde, men det man ikke vet har man ikke vondt av, og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mente hun seriøst at hunden kunne dø av å stå på brøyte kanten? Hvor høy var den? 30 meter :wub: ?

Det fins nok et flertall av mennesker med små hunder som unnskylder de fra alt slemt de gjør fordi de fortsatt er små og søte. Jeg kan være en i enkelte tilfeller selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har så stålkontroll på lille trollet som jeg skulle ønske. Han er attpåtil fryktaggressiv, eller kanskje jeg skal si har vært, men det hender det smeller med en og annen hannhund. Men jaggu skal han da oppføre seg, og jeg skal være den første til å be om unnskyldning dersom han går over grenser. Nestemann som kommer i hus blir 40 kg, så han må vi liksom sørge for å oppdra ordentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har så stålkontroll på lille trollet som jeg skulle ønske. Han er attpåtil fryktaggressiv, eller kanskje jeg skal si har vært, men det hender det smeller med en og annen hannhund. Men jaggu skal han da oppføre seg, og jeg skal være den første til å be om unnskyldning dersom han går over grenser. Nestemann som kommer i hus blir 40 kg, så han må vi liksom sørge for å oppdra ordentlig...

Det er samme her altså ikke noe fryktaggresjon, men har jo ikke stålkontroll.. Men alle hunder kan vel glippe en gang iblant.

Selv tok jeg bikkja mi i å gneldre ute i hagen.. aldri opplevd det før.. men nå må jeg jo innse at det tydeligvis kan skje.

Man kan jo si at Tinka er blitt oppdratt som om hun var 20kg ihvertfall, fordi jeg kun har erfaring med den type hunder selv, og skulle egentlig ha det også. Tinka var bare et impulskjøp.. men kjempefornøyd for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

Doooog, virker det på meg som om enkelte (les, jeg skriver enkelte, mener ingen konkrete her inne, eller andre steder) mener at det er andre regler som gjelder for små hunder med lite skadekapasitet enn for større hunder med mulighet for å gjøre litt mer skade på folk.

*klippe*

Dette er akkurat det jeg skrev i en annen tråd inne her. Det virker på meg som om det er akseptert av samfunnet at mindre hunder ikke trenger hverdagslydighet, mens større raser så "kreves" det mer. Ja, en liten hund gjør mindre skade i ett bitt enn hva en hund av stor rase gjør, men ikke dermed sakt at å bli bitt av en liten hund er "ufarlig".

Og jeg smiler litt av dine beskrivelser av den lille hunden og eieren, hadde det vært min samboer som skrev det innlegget hadde det nok kommet andre ord enn "polvott" o.l. :wub:

Men spøk til side, er det noen som burde frykte fremtiden i det du forteller, så er det eieren til den andre hunden, eieren hadde jo null kontroll på "utysket" sitt. Neste gang så kan det være en bil som skviser den lille (ikke at jeg håper det, men sånn er det dessverre veldig ofte). Eller en unge som kommer gående...

Håper at du har stivkrampesprøyte-beskyttelse enda, hvis ikke ville jeg ha tatt det asap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er akkurat det jeg skrev i en annen tråd inne her. Det virker på meg som om det er akseptert av samfunnet at mindre hunder ikke trenger hverdagslydighet, mens større raser så "kreves" det mer. Ja, en liten hund gjør mindre skade i ett bitt enn hva en hund av stor rase gjør, men ikke dermed sakt at å bli bitt av en liten hund er "ufarlig".

Akkurat der tror jeg du har veldig rett og det er synd.

Men for meg (denne er ikke rettet til Dratini, til tross for quoten over) så er det mindre viktig om hunden veier 2 eller 60 kg. Folk skal ha kontroll på hundene sine uansett størrelse. Som hundemenneske burde man se den at dette er eieren sin skyld og ikke legge vekt på om hunden er stor eller liten. På tur er det stadig løse hunder som kommer bort til oss i 130 med eier eks antall meter unna (jeg har dog unngått å bli bitt, heldigvis og bank i bordet) i alle størrelser og varianter, senest i går en Dobermann og en Flat, det betyr da vel ikke at jeg mener at alle store hunder er ufordragelige krek, men heller at jeg skulle ønske folk kunne ta litt mer ansvar. Å gjøre det til en stor hund/liten hund diskusjon er bare for dumt.

Det finnes alt for mange hundeeiere som ikke har kontroll og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille reken sto og bjeffet opp mot Tyra og var stresset til tusen, 300 meter unna så jeg en diger bingokjerring i rolig lunting mot oss mens hun gaulet "amadeus" AMADEUS".

Eieren løp (eller, vagget kjempefort) og ropte "Neeei, han kan døøøøø om han faller ned fra brøytekanten". Jeg svarte at han kunne dø om jeg trampet på den også, men var snill å løftet hunden ned, og prøvde å holde den i halsbåndet til hun kom.

hun ville anmelde meg for dyremishandling for å ha satt hunden opp på brøytekanten.

:wub: Beklager at jeg ler, men dette var utrolig festlig skrevet!

Men ikke en festlig opplevelse nei, skikkelig kjipt med sånne folk! Og menneskebitende hunder burde jo ikke være løse i det hele tatt... (eller i live).

ALT for mange småhunder som ikke eier oppdragelse, fordi de er så små og "søte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Beklager at jeg ler, men dette var utrolig festlig skrevet!

Men ikke en festlig opplevelse nei, skikkelig kjipt med sånne folk! Og menneskebitende hunder burde jo ikke være løse i det hele tatt... (eller i live).

ALT for mange småhunder som ikke eier oppdragelse, fordi de er så små og "søte".

Jeg er enige i at det er et stort tall småhunder som er sånn.. men det finnes faktisk også dalmatinere med manglende kontroll fra eiere! Bare så det er sagt.

Og det finnes eiere av småhunder som er villig til å jobbe med problemet til hunden sin.

Som Maretingen sier.. stor, liten eller middels det har ingenting å si. Alle hunder burde bli oppdratt godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell yeah, sitter og ser på en slik en nå :wub: (neida, han er så grei)

Men generelt sett oppfatter jeg det som noe helt daglidags på småhunder (desverre), at de bare får ture frem, glefse og gneldre som de vil. Men selvsagt møter jeg mange veloppdragne, greie små hunder og, for all del, skal ikke skjære alle over en furminator her. Men for hver ukontrollerbare dalmatiner går det 20 ukontrolerbare tibchipomphal'er vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt frustrert når jeg leste jeg også! Hun hadde nok flaks at "Amadeus" ikke var en Schæfer, for da hadde ikke hunden vært så søt og liten. Uten å dra alle småhunder under en kam (har jo liten tass selv), så er det "ikke så farlig" med gemyttet og oppdragelsen, det er kjempeteit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...