Gå til innhold
Hundesonen.no

Fóre 100% på V&H, er det bra?


Midas

Recommended Posts

Dina har nå fått bare V&H i litt over et år. Hun får nr 25 med kli og olje som tilskudd. Hun får selvfølgelig andre godbiter, men detter er hva hun fóres hovedsaklig med. I tillegg får hun kjøtt fra middagen vår blandet i V&H av og til, og egg et par dager i uken. Jeg er litt bekymret for om dette er bra nok å fóre på i lengden. Hun er frisk og fin, og har en god pels, men likevel er jeg bekymret for om jeg burde fóre med litt tørrfór, eller mer grønnsaker osv. Hva synes dere? Er det mange som fórer 100% med V&H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange meninger om dette temaet. I løpet av Sølves liv har jeg gått fra å fore 50% tørrfôr og 50% V&H - til 100% V&H og fra om med forrige uke begynte jeg med å fore 50% grønnsaker og 50% V&H etter anbefaling fra veterinær. Samme veterinær ble oppriktig sjokkert over at jeg gav hunden min 100% V&H, da det var å gi alt for mye proteiner. Slik jeg forsto veterinæren skal V&H gis sammen med 50% grønnsaker - alltid.

I løpet av den korte perioden jeg har fôret på grønnsaker og V&H så ser jeg en tydelig forbedring i avføringen til Sølve. Før var den tørr, knudrete og hard, nå er den blank, fast og det er lettere for han bæsje - den lukter heller ingenting. Så langt er det den eneste "gevinsten", men jeg håper å se andre positive endringer. For mye proteiner kan gi kløe bla.

En stor ulempe for min del er at grønnsaker i maten gjør maten mer uspiselig enn vanlig for Sølve, så enn så lenge sliter jeg litt med å få i han nok mat. Men siden Sølve ikke har krepert av sultedøden ser jeg jo at det går fint, jeg skulle bare ønske han ikke ble så "knoklete" å ta på. For en matglad hund vil nok grønnsaker bare være en fin variasjon og kun positivt. Det er heller ikke noe stress å koke og mose grønnsaker, så noe særlig merarbeid synes jeg ikke det er. For min del synes jeg resultatet dvs avføringen taler for at dette er riktig for Sølve, hadde denne dietten vært feil regner jeg med at avføringen ville vært helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor ulempe for min del er at grønnsaker i maten gjør maten mer uspiselig enn vanlig for Sølve, så enn så lenge sliter jeg litt med å få i han nok mat. Men siden Sølve ikke har krepert av sultedøden ser jeg jo at det går fint, jeg skulle bare ønske han ikke ble så "knoklete" å ta på. For en matglad hund vil nok grønnsaker bare være en fin variasjon og kun positivt. Det er heller ikke noe stress å koke og mose grønnsaker, så noe særlig merarbeid synes jeg ikke det er. For min del synes jeg resultatet dvs avføringen taler for at dette er riktig for Sølve, hadde denne dietten vært feil regner jeg med at avføringen ville vært helt annerledes.

Jeg prøvde meg også med moste grønnsaker blandet med V&H da jeg begynte med V&H.

Meeeeen Linus gikk helt i vranglås.

Han hater grønnsakene i maten, selv om han nok kan spise bare grønnsaker innimellom.

Så jeg kapitulerte etter lang sultestreik og gikk over til halvt V&H og halvt Eukanuba og olje i tillegg.

Fungerer veldig bra for mine 2 hunder.

Man må nok bare prøve seg fram, se hva hunden liker, hvordan den virket etter en tids foring og justere deretter.

Linus er laaaangt over middels kresen i matveien da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foret 100% med VH siden desember og ikke hatt noen problemer. Ikke hørt at en bør bruke grønnsaker eller tørrfor.

Det kommer kanskje an på hvilken type V&H man forer på?

Linus liker feks bare storfevom og kylling, og ingen av disse er i følge dyrebutikken jeg handler på fullverdig helfor.

Man bør tilføre vitaminer og fiber har jeg blitt fortalt.

Hvorvidt dette stemmer, ja det er jeg usikker på.

Jeg har valgt å ikke fore 100 % V&H fordi min andre hund Hampus ikke ble mett på anbefalt rasjon.

Forer to ganger daglig, og Hampus masa og gnura HELE dagen... :wub:

Gikk jeg såpass opp i rasjonen at han var mett og fornøyd hele dagen, ble han dessverre veldig tykk.

Ergo var det bare å prøve seg fram til noe som funka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fôret mer eller mindre 100% på V&H i flere år, og jeg ser overhodet ikke noe problem med det. :wub: Jeg gir de andre ting - kjøttprodukter av ymse slag, egg, bein osv - i ny og ne, men det er vel fordi jeg har tilgang på sånt og vil gi de variasjon, ikke fordi jeg tror V&H er for dårlig i lengden. Jeg har brukt valp, 33 og 25, og varierer litt mellom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina vil ikke spise grønnsaker, hun er ikke glad i mat, og pilker i V&H til og med. Veterinæren hører jeg visst ikke på når det gjelder fóring, da de kun vil selge tørrfór, noe jeg ikke har tenkt til å fóre 100% på uansett. Synes jo hun er fin i pelsen, klarer å regulere vekta lett og har fin avføring. Hun får også andre ting, men det er liksom mer for variasjon og ekstra godt da. Jeg bare fikk litt noja for om hun kan få skikkelig mangel på noe hvis hun kun får V&H. Hun får nr 25 og 33 passer spesielt på å gi omega når hun får nr 33.

Edit for å si at jeg ser jo at hun er frisk, så jeg er ikke redd for at det er noe hun mangler nå, men heller noe som kan komme på sikt hvis jeg kun forer rått da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrer 100 % (+ litt matrester, egg, bein, olje, tørrfor av og til) og er ikke helt enig med veterinæren over her, men er ikke veldig uenig heller, grønnsaker er jo bra, men jeg mener de ikke må få for mye karbohydrater heller.

Så mitt svar til deg Mait, er at det er helt supert - men vil du gi noe annet i tillegg så gjør gjerne det, kanskje mest for variasjonens skyld og at de blir vant til å spise litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fôret mer eller mindre 100% på V&H i flere år, og jeg ser overhodet ikke noe problem med det. :wub: Jeg gir de andre ting - kjøttprodukter av ymse slag, egg, bein osv - i ny og ne, men det er vel fordi jeg har tilgang på sånt og vil gi de variasjon, ikke fordi jeg tror V&H er for dårlig i lengden. Jeg har brukt valp, 33 og 25, og varierer litt mellom disse.

Oi finnes det til valp å? Da må jeg nok få tak i det, nå står han på 25 (tror jeg det er). Hva er forskjellen. *kuppe tråd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi finnes det til valp å? Da må jeg nok få tak i det, nå står han på 25 (tror jeg det er). Hva er forskjellen. *kuppe tråd*

Hehe, jepp det gjør det! Og han vi kjøper av som aldri har hatt noe annet enn 33, har nå veldig stor etterspørsel etter valp. Vel, han har hatt 25, men bare til eget bruk, så har jeg vært heldig har jeg fått smisket til meg 20 kg. Jeg har ikke prøvd Sprint, men mener å ha hørt at noen har sagt at det ligner litt på valp. Er tilsatt bla egg i valp, og jeg mener den inneholder laks også. *og det minnet meg på at jeg må bestille igjen snart* :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpefôret til V&H inneholder mye mer fett, og har også egg i seg. Det lukter helt grusomt sammenligna med de andre typene (som en blanding av veldig dårlig ånde og avgasser), og Aiko er ikke spesielt begeistra for det sammenligna med de andre variantene.

Jeg fôrer stort sett med 50/50 med V&H og RC valp, og har prøvd meg litt fram med hvor varmt, hvor vått, hvor kaldt osv trollbolla liker det. Fascinerende nok er det åpenbart best når det er pill frossent og skjært i blokker. Tipper det får henne til å føle seg som et skikkelig villdyr som eter frossent vilt på fjellet, hehe. :wub:

Jeg spiser ikke mat som kan deles med hunder, så med unntak av at jeg lager en del fisk til henne, er kosten ganske lik hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpefôret til V&H inneholder mye mer fett, og har også egg i seg. Det lukter helt grusomt sammenligna med de andre typene (som en blanding av veldig dårlig ånde og avgasser), og Aiko er ikke spesielt begeistra for det sammenligna med de andre variantene.

I følge tabellen på siden til V&H:

Valpefôret:

Fett(%): 16

Protien(%): 14

OE % fra protein: 29

OE % fra fett: 71

Hundemat:

Fett(%): 20

Protein(%): 13,5

OE % fra protein: 24

OE % fra fett: 76

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullfôrer på V&H, egentlig, men hundene har tilgang på 5 dl ProPlan laks(voksenfôr) i døgnet, dersom de spiser opp det i løpet av et døgn(noe de sjelden gjør, pleier å gå et par døgn før jeg må fylle på litt igjen). De går og tar seg en bit tørrfôr da og da, de er ikke kjempeglade i det, men det holder dem mette, og i kombi med V&H holder de seg på god vekt. (selv om jeg må øke litt på mengden til Kee nå, hun har gått ned litt i vekt)

Tidligere fikk Kee 60-70 gram v&h om dagen, nå får hun 140-160 gram, så hun har endret energiforbruk veldig. Lundii har ligget jevnt på 220-240 gram om dagen. :wub:

Jeg fôrer med valp og 25, så sant de har valp i dyrebutikken. Om de ikke har, så fôrer jeg med 25, men tilsetter litt egg i Lundii sin mat.

Lundii ble mer sulten til å begynne med når vi begynte med V&H, men nå har magesekken tydeligvis krympet litt, for nå er hun fornøyd med det hun får. (selv om hun SIKKERT hadde klart å trykke i seg 1 kg V&H hvis hun hadde fått sjansen!) Er noe med at de må venne seg til matmengden også.

Lundii har veldig fin avføring på V&H, Kee vipper litt, hun har vært litt løs i magen men det er nok fordi hun spiser litt snø og is når hun er ute nå. Ellers er hun veldig fin og fast i avføringen, og det er lett å gjøre fra seg. :)

Edit: Eva/Paws: Det har vel litt å gjøre med anbefalt mengde også, da. Voksen skal de jo ha 1-2 % av vekt, mens valp skal de ha 3-4% av voksenvekt. Da vil de jo få i seg iallefall dobbelt så mye fett som du tenker i forhold til tabellen. :D

Edit 2: Jeg synes ikke det lukter noe spesielt av noe av fôret fra V&H, jeg. Nå har jeg det i lukket plastboks i kjøleskapet etter at det er tint og åpnet, veldig praktisk og veldig lite grisete, men likevel, merker ingen spesiell lukt(annet enn kjøtt?), og iallefall ikke noe ekstra fra valp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun snakke ut ifra min ene hund da de andre ikke er fòret 100% på vom over lengre periode. Men min eldste hund tåler ikke tørrfòr og blir da fòret 100% på vom. Litt grønnsaker og en eggeplomme i ny og ne.

Han nærmer seg nå 11år og aldri vært friskere og enn han er nå. Har gjevnlig (flere ganger i halvåret)full "EU-kontroll" på han hos homeopat, akupunktør og kiropraktor så ingenting til nå som har vist seg at det er dårlig for han å kun få vom. Han har blitt fòret kun 100% på vom i ca 5år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun snakke ut ifra min ene hund da de andre ikke er fòret 100% på vom over lengre periode. Men min eldste hund tåler ikke tørrfòr og blir da fòret 100% på vom. Litt grønnsaker og en eggeplomme i ny og ne.

Han nærmer seg nå 11år og aldri vært friskere og enn han er nå. Har gjevnlig (flere ganger i halvåret)full "EU-kontroll" på han hos homeopat, akupunktør og kiropraktor så ingenting til nå som har vist seg at det er dårlig for han å kun få vom. Han har blitt fòret kun 100% på vom i ca 5år nå.

Det var godt å høre. Jeg synes det er fint å høre andres erfaringer som har fóret kun med dette over mange år. Er redd for at det skal få noen senvirkninger som er negative. Dina tåler heller ikke tørrfór godt, så derfor vil jeg helst fortsette å fóre med kun V&H og litt andre småting som hun får i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

V&H er et fullfôr, så lenge man bruker valp, sprint, 25 eller 33 tilsatt omega3. Fôrene er vitaminisert og tilsatt mineraler, så i teorien er det overhodet ingen grunn til at det ikke skal fungere. Erfaringsmessig har jeg ikke sett noe som skal tyde på noe annet heller, og jeg har sett temmelig mange hunder som går på V&H. Har også sett ganske mange som går på kun 33 uten olje, og de dauer ikke akkurat av det heller. :ahappy: Mine hunder får av og til 33, av og til 25. Jeg tilsetter ikke olje når jeg gir 33, og jeg ser ingen forskjell på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fôret mer eller mindre 100% på V&H i flere år, og jeg ser overhodet ikke noe problem med det. :ahappy: Jeg gir de andre ting - kjøttprodukter av ymse slag, egg, bein osv - i ny og ne, men det er vel fordi jeg har tilgang på sånt og vil gi de variasjon, ikke fordi jeg tror V&H er for dårlig i lengden. Jeg har brukt valp, 33 og 25, og varierer litt mellom disse.

Signere denne jeg :D Gjorde det samme på Buffy de siste 3 årene hennes også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fôret mer eller mindre 100% på V&H i flere år, og jeg ser overhodet ikke noe problem med det. :ahappy: Jeg gir de andre ting - kjøttprodukter av ymse slag, egg, bein osv - i ny og ne, men det er vel fordi jeg har tilgang på sånt og vil gi de variasjon, ikke fordi jeg tror V&H er for dårlig i lengden. Jeg har brukt valp, 33 og 25, og varierer litt mellom disse.

Det samme har vi gjort med våre og jeg er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...