Gå til innhold
Hundesonen.no

Navnehjelp til SBT-tispe.

Pan

Recommended Posts

Skrevet

Jepp

Jeg er i ferd med å få meg en hund til i løpet av noen mnd..

I den forbindelsen trenger jeg litt hjelp med navn.

Har fra før en hund som heter Pan, oppkalt etter guden Pan.

Gudetemaet gjelder fortsatt, så tispa skal ha navn etter en gudinne.. Noen tips?

Skrevet

Baklager, det vet jeg jo visst! Hehe

Forslag fra meg:

Metis

Themis (lovens gudinne)

Iris (regnbuens gudinne)

Phoebe (uttales fibi)

Theia

Mange fine navn å hente i gresk mytologi :console:

Skrevet

I visse fortællinger fik Pan sin fløjte, da han forfulgte nymfen Syrinx, indtil hun ikke kunne se anden udvej for at undslippe ham end at forvandle sig til siv langs floden Ladon. Af disse siv gjorde Pan sig herefter sin fløjte.

Kanskje ikke det enkleste navnet men :console:

Nyx - nattens gudinne i gresk mytologi. Nyx og Pan... litt kult egentlig. Endel gudenavn er jo litt lange og "vanskelige", fint med noe som matcher Pan iallefall.

Nike seiersgudinnen. Men jeg tenker bare på sko når jeg hører det.

Hecate

Isis (som allerede er nevnt) Fint og feminint navn synes jeg. Isis was a goddess in Ancient Egyptian religious beliefs, whose worship spread throughout the Greco-Roman world. She was worshiped as the ideal mother and wife as well as the patron of nature and magic. She was the friend of slaves, sinners, artisans, the downtrodden, as well as listening to the prayers of the wealthy, maidens, aristocrats and rulers.[1] Isis is the Goddess of motherhood, magic and fertility.

Skrevet

Indiske guder:

Shiva - guden for ødeleggelse, men også livets gjennoppretter

Kali - dødens gudinne, men opptrer også i to andre skikkelser:

- Parvati, den milde og kjærlige

- Durga, den ville og krigerske

Sarasvati - Kunnskapens og sannhetens gudinne

Lakshmi - skjønnhetens og rikdommens gudinne.

Har akkurat hatt fremlegg om hinduismen, hvor jeg hadde annsvaret for gudene. Så dette ble kanskje litt nerdete.. :console: Disse er også bare noen få av hinduismens gudinner. I tilegg er det over 330 millioner halvguder og velge mellom!

• 3 months later...
Skrevet

Navn er bestemt, men valp ble det ikke i denne omgang..

Det ble bare hannhunder i kullet jeg håpet på valp fra.. :whistle:

Skrevet

Navn er bestemt, men valp ble det ikke i denne omgang..

Det ble bare hannhunder i kullet jeg håpet på valp fra.. :whistle:

Så synd, har du en backup plan?

Skrevet

Så synd, har du en backup plan?

Jeg har ikke funnet mer enn en kombinasjon som er aktuell, og den ble det altså ikke noen tispe av..

Så nå står jeg her helt uten plan..

Skrevet

Ja, kan hende det blir en stund til..

Jeg har et par alternativer å se på etterhvert.. Så vi får se når det blir..

Et par kombinasjoner som ikke er offentliggjort enda som jeg må si jeg lurer litt på.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...