Gå til innhold
Hundesonen.no

Cesar Millans "The Illusions Collar" kan nå kjøpes via norsk nettbutikk


julnil

Recommended Posts

Nå er det vel kanskje ikke heeeelt sammenlignbart å sammenligne et utst.bånd som hunden har på seg noen få minutter noen ganger i året - til det vanlige normale gå-på-tur båndet også?

(Da kan vi jo sammenligne fjellstøvler kontra pensko på tur også - det er jo "sko" begge deler og bør såklart fungere akkurat like bra hva du en skal med dem, ikke sant?)

I utst.ringen vil også eieren ha 95% kontakt (i alle fall forsøke) med sin hund, følge med og kunne anpasse slik at det ikke blir de helt store rykkene i bånden. På tur regner jeg med at også Hvermansen går rundt og svinser som hunden burde få lov til...

Hvorfor da bruke et bånd som er kontruert for å gjøre mest mulig vond hvis man, eller hunden, frivillig (eller ufrivillig) napper til i båndet?

Da kan man jo like gjerne samtidig koble på strøm også - det vil jo gjøre ENNÅ vondere - og derfor fungere ennå bedre, eller?

Jeg har ennå til gode å være på et dressurkurs hvor man først fester strupebåndet øverst på halsen til hunden... Men kanskje jeg bare har vært heldig med kurslederne, da?

Det finnes alltid noe som er værre - men det forsvarer vel ikke bruken av det som bare er "litt" ille? VI får ikke stoppet salget, men kanskje man greier å få en eller annen eier å tenke over litt ekstra hvorfor dette båndet FAKTISK fungerer? (So jeg også håper og tror at vi utst.folk vet mye om)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Created
  • Siste svar

Jeg er ikke ute etter diskusjon her, jeg lurer bare på noe når det gjelder min egen hund.

Jeg bruker halvstrup, fordi ingen av de vanlige halsbåndene jeg har prøvd på ham har blitt der de skulle. Hodet hans er ganske lite. Han lirker hodet ut av dem, liksom. Hvis jeg skal hindre ham i å klare det, må jeg stramme halsbåndet for mye...noe jeg helst vil unngå

Derfor valgte jeg en halvstrup, som blir der det skal...rundt halsen.

Burde jeg prøve noe annet? Jeg bruker ikke dette halsbåndet for å hindre ham i å trekke i båndetm og jeg nykker ALDRI i det. Litt for redd for nakken hans. Men gjør jeg noe feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstrup er ikke noe farligere enn vanlig halsbånd, så lenge det ikke er for stramt.

Når det er så stramt som overhodet mulig, er det omtrent en halv til en centimeter igjen før det sitter inntil huden hans...så det kan umulig kvele ham, liksom.. har bare ikke funnet noe normalt halsbånd som er "mykt" nok til å legge seg rundt halsen hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker halvstrup på min store. fordi det er mye raskere og ta av og på, og det er såpass stort av det går over hodet uten å måtte lirke det av, og har en 2-2,5cm mellom stramt bånd og hunden.

Halvstrupen har vell denne funksjonen hos de fleste som bruker det i dag.

anbefaler deg og se på kifani sine sider på halsbånd, der får du det du vil ha, både fast, halstrup og martingal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, dette var jo en nyttig reklame. Løp og kjøp! :whistle:

Bruken av halvstrup avhenger helt av diametern på båndet når det er på det trangeste. Mao. fungerer det som et helt vanlig bånd hvis man ikke justerer det for stramt. Men praktisk å smette over hodet er det.

Jeg var så dum å prøve meg på strup på utstilling med den første valpen min, (da han var unghund) fordi alle sa jeg måtte ha det på den rasen. Heldigvis var han tøff nok til å fortelle meg at det faktisk var utrolig ubehagelig, istedet for å resignere. Så den gikk fort i søpla gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av innleggene her at troen på menneskeheten generelt er liten. Å det er vel ikke til å unngå slik verden er i dag. Det som jeg finner interessant er vendingen diskusjonen tar, å at få av dere får med seg helheten.

Utifra innlegget ditt er det ganske tydelig at du kanskje ikke ser helheten så klart selv heller :whistle:

Måten du uttrykker deg på om hunder og hvordan de bør oppdras, vitner iallefall om at du ikke vet at din tankegang er en smule utdatert eller i det minste svært omdiskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg kjenner veldig lite til dette båndet, men jeg traff ei i vinter med dette båndet på en jaktprøve. Det var ikke noe røsk, napp etc og hunden gikk pent. For meg - der og da - så båndet ut som en like bra alternativ som grime. Man kan si ganske mye om jakthunder, men de/vi har seriøse problemer med å få hundene til å gå pent på jakt/jaktprøver og det er vel derfor pigghalsbåndet har vært ( og er ) populært - fordi da går hunden pent. Nå er ikke pigg lov på jaktprøver lengre, så da kan det hende at båndet til Milan overtar.

Jeg trodde strupen var til å trene lineføring med rask korreksjon. Men kan fint få hunder som trekker med stupen på ...samme som man får hunder som trekker med pigg også.

Går tur i seler og noen ganger i halvstrup, men bruker kjetting strup når jeg trener lineføring ( men har ikke behov før så mye korreksjon ved bruk av båndet, men det hender ) og på utstilling fester jeg båndet oppe ( og får litt dårlig samvittighet om jeg har røsket/dratt under traving når bikkja skal snuse og jeg vil at han skal løpe pent ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig lite til dette båndet, men jeg traff ei i vinter med dette båndet på en jaktprøve. Det var ikke noe røsk, napp etc og hunden gikk pent. For meg - der og da - så båndet ut som en like bra alternativ som grime. Man kan si ganske mye om jakthunder, men de/vi har seriøse problemer med å få hundene til å gå pent på jakt/jaktprøver og det er vel derfor pigghalsbåndet har vært ( og er ) populært - fordi da går hunden pent. Nå er ikke pigg lov på jaktprøver lengre, så da kan det hende at båndet til Milan overtar.

Det er en vesentlig forskjell på dette Cesar-båndet og grime: Cesars halsbånd er basert på smerte, grime gir ingen smerte for hunden når den brukes.

OT: Det slår meg at fuglehundfolket kanskje trener alt for lite på dette med ro og kontroll når de er på prøve. De har antakelig mye å lære av retrieverjakt der ro er en stor del av treningen. Der går hundene fot gjennom hele prøven - uten bånd - men greier likevel å gjøre jobben sin når det er deres tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på dette Cesar-båndet og grime: Cesars halsbånd er basert på smerte, grime gir ingen smerte for hunden når den brukes.

OT: Det slår meg at fuglehundfolket kanskje trener alt for lite på dette med ro og kontroll når de er på prøve. De har antakelig mye å lære av retrieverjakt der ro er en stor del av treningen. Der går hundene fot gjennom hele prøven - uten bånd - men greier likevel å gjøre jobben sin når det er deres tur.

OT: Jeg er enig med deg i det. Det er faktisk en del hundekjørere som har hundene sine til å gå pent i bånd (evt gå løs i "bak" kommando) fra hundehus/-gård til linesettet før de skal ut å kjøre/trene. Og når de greier å få renavlede trekkhunder til å gjøre det, så ser jeg ikke helt at det skal være noe stort problem på fuglehunder heller. Men klart, det krever trening, mye trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på dette Cesar-båndet og grime: Cesars halsbånd er basert på smerte, grime gir ingen smerte for hunden når den brukes.

Tja. Jeg veit ikke åssen dine grimer er konstruert jeg, men min strammer over nesa, drar ned huet evt napper huet bakover (alt ettersom hva for slags fart kjøteren har når det er slutt på båndet). Det er vel ikke nødvendigvis smertefritt.

OT: Jeg er enig med deg i det. Det er faktisk en del hundekjørere som har hundene sine til å gå pent i bånd (evt gå løs i "bak" kommando) fra hundehus/-gård til linesettet før de skal ut å kjøre/trene. Og når de greier å få renavlede trekkhunder til å gjøre det, så ser jeg ikke helt at det skal være noe stort problem på fuglehunder heller. Men klart, det krever trening, mye trening.

Det er helt sikkert omtrent like lange strekker det er snakk om også, fra en hundegård/oppstallingsline til en slede og fra bil og opp til jaktterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg veit ikke åssen dine grimer er konstruert jeg, men min strammer over nesa, drar ned huet evt napper huet bakover (alt ettersom hva for slags fart kjøteren har når det er slutt på båndet). Det er vel ikke nødvendigvis smertefritt.

Jeg vet ikke hvordan du bruker grimene på dine, men jeg kan overhodet ikke se at en grime påfører smerter slik som når man strammer et bånd oppe ved ørene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg vet ikke hvordan du bruker grimene på dine, men jeg kan overhodet ikke se at en grime påfører smerter slik som når man strammer et bånd oppe ved ørene...

Serriøst?

Hvor mye har du sett av "illusion collar"?

Det løser ut akkurat som ett vanlig strupehalsbånd, halvstrup, utstillingslenke, grime -whatever. Når båndet er slakt så er halsbåndet slakt - akkurat som ett vanlig strupehalsbånd. Det ENESTE som skiller Millans halsbånd/innretning fra ett vanlig strupehalsbånd er at det har en plastikk greie som det er festet til som holder det høyt oppe på hundens hals fremfor at det sklir ned og blir liggende nederst.

Når hunden drar strammes båndet, hunden blir påført alternativt påfører seg selv ubehag og de fleste hunder velger derfor å ikke dra.

Joda, det vil være ubehagelig for hunden om det nappes i båndet, men samtidig så trenger man ikke bruke så mye krefter for å oppnå en reaksjon. Og å tro at hunder som henger på tur i tre timer etter ett vanlig halsbånd eller vanlig strupehalsbånd har det mye hyggeligere er en illusjon. Ikke bare er akkurat det ubehagelig for hunden, den blir i tillegg belemret med en eier som synes turgåing er ett sant ******* og som kommer hjem rasende fordi kjøteren ikke går pent i bånd.

Og nei, jeg klarer fortsatt ikke å se at det er noen forskjell på utstillingsfolkets bruk av pintynne lenker festet oppunder øra som de heiser bikkja opp etter som om den var en trillebag og napper den rundt i den tro at den ser så mye stiligere ut da - enn en person som går med CM sitt halsbånd på sin hund på tur. Om en hund med CM sitt halsbånd ikke drar så er båndet helt slakt - DET er mer enn man kan si om utstillingsfolket - der er det ikke mye slakk å se - igjen, en del hunder ser mer ut som trillekofferter enn hunder som de blir heist opp etter nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo ikke utstillings halsbåndet brukt til daglig på tur, så det faller litt flatt ut i mine ører. Det blir litt som å sammenligne burbruk på utstilling og burbruk til vanlig i flere timer. Jeg er nå helt enig i at illusions er ett bedre alternativ til røkking, nøkking og rasende handlinger. (jeg er ikke for burbruk til hverdags!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan du bruker grimene på dine, men jeg kan overhodet ikke se at en grime påfører smerter slik som når man strammer et bånd oppe ved ørene...

Det er ikke så innmari mange måter å bruke grime (eller illusions collar) på, man setter det på bikkja, knepper på bånd og går? Hvor ubehagelig det er jo avhengig av hvordan bikkja går? For Dina, som stort sett holder seg til å stramme båndet, vil det ikke gjøre noen forskjell. For Tommy, som trakk samme f... hva jeg gjorde, så ville båndet både strammet over nesa på han og dratt ned huet på han, og hadde han hatt den der spurte-for-å-komme-først-igjen-etter-å-ha-tissa-greia si, så ville han ha fått et napp i nakken i det han kom til enden av båndet.

Dina ville neppe plagdes av å bruke illusions collar heller, mens Tommy ville gått og kvalt seg selv. Akkurat som han gjorde når han hadde på helstrup, halvstrup eller grime. Men halsbånd generelt er nok torturredskaper, sant? For er bikkja teit nok, så kan det være direkte vondt å ha det på.. Og man har jo hørt at veldig mange hunder har problemer med nakken pga napping og rykking i halsen..

EDIT: Margrete, Nora går alltid med helstrup på tur hun, så sant hun ikke har sele og jeg belte. Jeg antar det ikke er noen stor forskjell på hvordan nylonstrup funker kontra kjettingstrupen på utstillingsbåndet? Så jo, "utstillingsbånd" brukes nok i hverdagen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigghalsbånd gjør ikke det minste vondt hvis ikke hunden trekker - da er det selvsagt et helt flott redskap å bruke det også?

Sånne seler som gjør så vondt (hunden får store sår hvis den velger å ignorere smertene) at hunden ikke kan trekke i båndet - kjempefine de også?

Hva med automatiserte el-halsbånd, sikkert en sak å rigge de så de strømmer hunden automatisk hvis den trekker litt... Nok en god forretningsidè til Norges hundeeiere?

Og nei - å ha kjettingstrup oppunder ørene på hundene på tur er ikke noe bedre enn Illusions collar, men på de aller, aller fleste hundene så faller da dette nedover på halsen i løpet av turen, vil jeg tro.. Og DA kan hunden både trekke OG puste litt - samtidig. (For en lykke, liksom)

Alt er altså greit fordi det er "hundens feil" at det gjør vondt?

(For en "trivelig" tanke!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løser ut akkurat som ett vanlig strupehalsbånd, halvstrup, utstillingslenke, grime -whatever. Når båndet er slakt så er halsbåndet slakt - akkurat som ett vanlig strupehalsbånd. Det ENESTE som skiller Millans halsbånd/innretning fra ett vanlig strupehalsbånd er at det har en plastikk greie som det er festet til som holder det høyt oppe på hundens hals fremfor at det sklir ned og blir liggende nederst.

Når hunden drar strammes båndet, hunden blir påført alternativt påfører seg selv ubehag og de fleste hunder velger derfor å ikke dra.

Joda, det vil være ubehagelig for hunden om det nappes i båndet, men samtidig så trenger man ikke bruke så mye krefter for å oppnå en reaksjon. Og å tro at hunder som henger på tur i tre timer etter ett vanlig halsbånd eller vanlig strupehalsbånd har det mye hyggeligere er en illusjon. Ikke bare er akkurat det ubehagelig for hunden, den blir i tillegg belemret med en eier som synes turgåing er ett sant ******* og som kommer hjem rasende fordi kjøteren ikke går pent i bånd.

Og nei, jeg klarer fortsatt ikke å se at det er noen forskjell på utstillingsfolkets bruk av pintynne lenker festet oppunder øra som de heiser bikkja opp etter som om den var en trillebag og napper den rundt i den tro at den ser så mye stiligere ut da - enn en person som går med CM sitt halsbånd på sin hund på tur. Om en hund med CM sitt halsbånd ikke drar så er båndet helt slakt - DET er mer enn man kan si om utstillingsfolket - der er det ikke mye slakk å se - igjen, en del hunder ser mer ut som trillekofferter enn hunder som de blir heist opp etter nakken.

Og du skjønte tydeligvis overhodet ikke hva jeg skrev.... :rolleyes2:

FORSKJELLEN på denne Collar-greia og en grime er at collar'en påfører smerte for å redusere draing i båndet, det gjør ikke en grime. You see ???

Det er ikke så innmari mange måter å bruke grime (eller illusions collar) på, man setter det på bikkja, knepper på bånd og går?

Tja, det er godt mulig du gjør det, men når jeg bruker grime så setter jeg den på, korter inn båndet sånn at hunden IKKE har mulighet til å hoppe avgårde (litt av poenget det, liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du skjønte tydeligvis overhodet ikke hva jeg skrev.... :rolleyes2:

FORSKJELLEN på denne Collar-greia og en grime er at collar'en påfører smerte for å redusere draing i båndet, det gjør ikke en grime. You see ???

Tror ikke du helt har skjønt det jeg.... Hva er det grimen gjør da? Magisk overbeviser hunden om at den skal gå pent? Grimen - slik som "The illusions collar" - benytter seg av ubehag for å få hunden til å gå pent. Om du definerer ubehaget som smerte, tortur, lett trykk eller what not kommer an på din overbevisning - kun bikkjene vet det. Altså er grime og "The illusions collar" to ting av samme sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du helt har skjønt det jeg.... Hva er det grimen gjør da? Magisk overbeviser hunden om at den skal gå pent? Grimen - slik som "The illusions collar" - benytter seg av ubehag for å få hunden til å gå pent. Om du definerer ubehaget som smerte, tortur, lett trykk eller what not kommer an på din overbevisning - kun bikkjene vet det. Altså er grime og "The illusions collar" to ting av samme sort.

Du har vel heller ikke helt skjønt poenget med grimen ser jeg. Grimen påfører ikke ubehag, den utnytter prinsippet om "pinning", så nei - grime og Coller er overhodet ikke to ting av samme sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere utberoper dere retten til å si at å få styrt hodet til siden/ned hver gang du følger dine instinkter IKKE er ubehagelig? (Irrelevant av strup, spark, elektrisitet eller hva man nå måtte finne på av ubehageligheter mot en hund. Poenget er at en ubehagelighet er en ubehagelighet. Hva vi definerer som verst er vel først og framst opp til vår bakgrunn og erfaring, ikke hva bikkja synes er verst selv. Strup er en ubehagelighet, slik som all annen ufrivillig påført press på kroppen.)

Med denne innsikten, kan dere ikke også løse alle problemer relatert til seperasjonsangst og ubestemmelige sykdommer? Ja, siden dere kan "snakke med hunder"? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere utberoper dere retten til å si at å få styrt hodet til siden/ned hver gang du følger dine instinkter IKKE er ubehagelig? (Irrelevant av strup, spark, elektrisitet eller hva man nå måtte finne på av ubehageligheter mot en hund. Poenget er at en ubehagelighet er en ubehagelighet. Hva vi definerer som verst er vel først og framst opp til vår bakgrunn og erfaring, ikke hva bikkja synes er verst selv. Strup er en ubehagelighet, slik som all annen ufrivillig påført press på kroppen.)

Ja, jeg vil definitivt påstå at det er en helt annen ting å bli styrt enn å bli påført smerte. Men du må gjerne definere det annerledes om du vil - det endrer ikke det faktum at det er to forskjellige måter å få dyret til å gå pent på :rolleyes2:

Med denne innsikten, kan dere ikke også løse alle problemer relatert til seperasjonsangst og ubestemmelige sykdommer? Ja, siden dere kan "snakke med hunder"? :whistle:

:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å avbryte diskusjonen med et par spørsmål? :rolleyes2:

Hva mener dere skal til for at det er greit/lurt å bruke "gå pent"-sele/-halsbånd/-grime i stedet for "vanlig" båndtrening? Når bør man eventuelt begynne med det - dvs etter hvor mye trening/hva slags treningsresultater/hvilken alder, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også komme med noen spørsmål. Jeg har jo en 7 mnds valp/unghund, og jeg har trent og atter trent på og gå pent i bånd. Alt fra klikkermetoden, "endre retning hver gang hu trekker" og litt hardere rykk(små napp) for å be om oppmerksomhet, jeg har trent MYE. Men hver bidige tur er som å starte på nytt, for biskjedyret er glad i å trekke hu, skal helst ha et raskt tempo og hu skal lese "avisen" langs veien :rolleyes2: Først da jeg faktisk trakk det vanlige halvstrup båndet bitelitt opp, holdt det HELT rolig(ikke noe rykk og napp) så går hu pent, om hu trakk så er det hu "selv" som påførte seg ubehaget. Med en gang hu gikk med slapt bånd roste jeg hu masse og la båndet på rett plass. På denne måten klarer vi faktisk å gå sånn nogenlunde pent på tur, selv om jeg må jobbe hver gang med hu.

Såklart er dette en lett løsning, det er jo også dette ilusion båndet, men brukt på riktig måte er det virkelig så ille?? Jeg mener, på en "dårlig" tur med Frost, så trekker hu såpass mye at hu nesten går sidelengs, peser som en gal, og har en frustrert (og en smule irritert) eier etter seg. Da må det da nesten være bedre for henne og slippe dette ubehaget ved et bånd som hun selv velger å ikke trekke?

Eller så spør jeg det samme som Vims, hva er de andre alternativene som er gode "anti trekk" bånd?? Jeg klarer å få Frost til å gå bra, men jeg jobber intens med henne. Men svigers skal passe på henne i en uke i ferien, og med de så utnytter Frost situasjonen maks og trekker værre en noen sinne. Ille for Frost, ille for svigers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...