Gå til innhold
Hundesonen.no

Grooming a cairn terrier


Huldra

  

21 stemmer

  1. 1.



Recommended Posts

Og jeg skal virkelig aldri ha en napperase.. :console: Hvor ofte må du egentlig gjennom dette her? :P (null peiling på nappepels ja)

Minimum hver tredje mnd, men kan nappes så ofte som en gang i uken. Jo oftere man napper, desto mindre å ta hver gang, og ergo enklere jobb. Nå er det ca 2-3 uker siden hun ble nappet sist, så hun var ikke så ille, og det var ikke så mye å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum hver tredje mnd, men kan nappes så ofte som en gang i uken. Jo oftere man napper, desto mindre å ta hver gang, og ergo enklere jobb. Nå er det ca 2-3 uker siden hun ble nappet sist, så hun var ikke så ille, og det var ikke så mye å ta.

Igjen: :console:

Jeg koser meg med bildene jeg, det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: :P

Jeg koser meg med bildene jeg, det holder.

Okei, da sier jeg bare - gled deg til bildene av springer! :P Det tar MYE lengre tid om man skal gjøre alt "rett". :D Men det er ikke så slitsomt som å nappe da, man har jo tross alt sakser til hjelp.. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er tydeligvis stor forskjell på de forskjellige napperasene også.. På dvergschnauzerene så napper vi de HELT ned 3 ganger i året (ca) Da blir de kliss nakne på kroppen bortsett fra ben, skjegg og magehår.. Etter dette er det bare å gre underull av og til og selvfølgelig barbere ned de områdene som skal holdes korte og klippe til ben osv.. om pelsen på kroppen begynner å bli lang kan man evnt klppe litt til med efileringssaks..

Jeg vet enkelte oppdrettere driver med rullerende napping og tar litt og litt.. men MIN erfaring, og endel oppdrettere jeg har snakket med sin erfaring er at pelsen blir mye striere og ikke minst javnere om man heller napper hele hunden ned enn å "småplukke" litt på den av og til... :console: (sikkert mange meninger om dette... Men det er MIN erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da sier jeg bare - gled deg til bildene av springer! :P Det tar MYE lengre tid om man skal gjøre alt "rett". :D Men det er ikke så slitsomt som å nappe da, man har jo tross alt sakser til hjelp.. :console:

Jeg vurderte å lage sånn her tråd om klipping av springer, men det ble med tanken foreløpig :P Norma trenger en klipp nå da, så man kunne jo slått to fluer i en smekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er tydeligvis stor forskjell på de forskjellige napperasene også.. På dvergschnauzerene så napper vi de HELT ned 3 ganger i året (ca) Da blir de kliss nakne på kroppen bortsett fra ben, skjegg og magehår.. Etter dette er det bare å gre underull av og til og selvfølgelig barbere ned de områdene som skal holdes korte og klippe til ben osv.. om pelsen på kroppen begynner å bli lang kan man evnt klppe litt til med efileringssaks..

Jeg vet enkelte oppdrettere driver med rullerende napping og tar litt og litt.. men MIN erfaring, og endel oppdrettere jeg har snakket med sin erfaring er at pelsen blir mye striere og ikke minst javnere om man heller napper hele hunden ned enn å "småplukke" litt på den av og til... :P (sikkert mange meninger om dette... Men det er MIN erfaring)

Det som sies om cairn er at jo oftere man napper, desto mer stri blir pelsen. Hadde fått dårlig kvalitet dersom jeg skulle nappet henne totalt ned 3 ganger i året, men det er jo slik de gjør det på familiehunder da..

Jeg vurderte å lage sånn her tråd om klipping av springer, men det ble med tanken foreløpig :console: Norma trenger en klipp nå da, så man kunne jo slått to fluer i en smekk...

Kom igjen! :D Blir en god stund til jeg kan komme med noe sånt - du er herved utfordret! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den egentlige grunnen til at jeg starter med det vanskeligste, er fordi det også er det vondeste for hunden. Og når vi er ferdig med det kjedelige, er det bare det enkle igjen, og da er det mye enklere å gjøre seg helt ferdig enn om jeg skulle startet med ryggen - da kan det hende det bare blir den som blir tatt.. :console:

Ja, det er jo sånn det fungerer :P Egentlig en god tanke, for beina er jo no'dritt... Men tar man kroppen en dag, og resten (all dritten) en annen - så er man i mål, og så blir det så fint så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da sier jeg bare - gled deg til bildene av springer! :P Det tar MYE lengre tid om man skal gjøre alt "rett". :D Men det er ikke så slitsomt som å nappe da, man har jo tross alt sakser til hjelp.. :console:

:D

Da forsvant alle klipperaser fra "mulige fremtidige hunderaser" også.. Heia korthår! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid bruker du på Äyni om det har gått en stund? Napper ned K 3 ganger i året - men hun gror pels som hobby, så burde gjort det minst en gang hver 3. mnd - eller forsøkt meg på rullerende.

Nå er ikke jeg så veldig flink, men jeg regner med jeg bruker mellom 4-6 timer. Oppdretteren hennes klarer det på 1.. Andre som er flinke (oppdrettere) gjør det på 2.

:console:

Da forsvant alle klipperaser fra "mulige fremtidige hunderaser" også.. Heia korthår! :P

:D Kjekt å vite da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så veldig flink, men jeg regner med jeg bruker mellom 4-6 timer. Oppdretteren hennes klarer det på 1.. Andre som er flinke (oppdrettere) gjør det på 2.

Du bruker såpass med tid ja. Blir like fasinert hver gang, for jeg bruker ikke stort lenger tid på Kahlo, og jeg er heller ikke spesielt flink. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker såpass med tid ja. Blir like fasinert hver gang, for jeg bruker ikke stort lenger tid på Kahlo, og jeg er heller ikke spesielt flink. :ahappy:

Antar det er mer pirkearbeid med mindre hunder? Ser for meg det er enklere å bare nappe løs på en riesen? :D

Greit, jeg tar stafettpinnen videre ;) Det får bli på søndag; fredag er fredag, og i morgen jobber jeg :ahappy:

Gleder meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er mer pirkearbeid med mindre hunder? Ser for meg det er enklere å bare nappe løs på en riesen? :ahappy:

Ja, er jo bare å nappe i vei - men er fremdeles ganske mye større flate som skal nappes - og lengre bein som skal nappes og klippes, og hode skal formklippes - hals, hale, buk, bakspeil som skal klippes. :ahappy: Men er jo greit da, for da velger jeg heller en riesen til enn en mindre napperase om det er pelsstellet det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...