Gå til innhold
Hundesonen.no

Grooming a cairn terrier


Huldra

  

21 stemmer

  1. 1.



Recommended Posts

Okei, nå har jeg også blitt inspirert! :lol: Hadde håpet at jeg kunnet brukt bildene til en slags pels-stelle-guide på hjemmesiden, men mange ble så rævva dårlige at de får heller komme til spott og spe her! :lol:

Man tager en cairn med behov for litt stell:

Cairnpels.jpg

Så kammer man den grundig. Det bør ikke komme så mye pels av når man kammer, da er det for lenge siden sist. Litt underull, som på bildet, er okei:

Cairnpels1.jpg

Jeg liker å starte med det vanskeligste først; beina. Man kammer igjen:

Cairnpels2.jpg

Kam frem underlinjen og napp etter den:

Cairnpels3.jpg

En fot nappet:

Cairnpels4.jpg

Enda en fot nappet:

Cairnpels5.jpg

Så er det bakbeina sin tur, start med å kamme pelsen oppover:

Cairnpels6.jpg

Ett bakbein nappet:

Cairnpels7.jpg

Husk å gi en godis innimellom:

Cairnpels8.jpg

Begge bakbeina nappet, sånn ser det ut bakfra:

Cairnpels10.jpg

Nå skal potene fin-klippes, og klørne skal også til pers:

Cairnpels11.jpg

Fra undersiden før klipp:

Cairnpels14.jpg

Fra siden etter klipp:

Cairnpels18.jpg

Halen sin tur:

Cairnpels19.jpg

Her satt pelsen så godt at hanskene måtte frem:

Cairnpels20.jpg

Den skal se ut som en liten gulerot, men det ble bare en rar gulerot denne gangen! :)

Cairnpels21.jpg

Ørene skal nappes fri for hår inni, og den øverste tredjedelen skal nappes kort både utenpå og inni (her har jeg bare nappet hårene i øret):

Cairnpels23.jpg

Nå skulle det kommet bilder av hodet, men de fikk jeg ikke skikkelig til, så det dropper jeg. :wub: Men hodet skal være trillrundt, og det er faktisk en vanskelig form å få til. Den øverste tredjedelen av ørene skal stikke opp fra pelsen på hodet.

Nå er det bare kroppen igjen, og det er det enkleste.

Cairnpels29.jpg

Pelsen skal bestå av flere lag, og man napper det lengste laget.

Cairnpels30.jpg

Aynï foretrekker å ligge når jeg napper henne:

Cairnpels31.jpg

Pelsen hennes var ikke helt nappeklar, så jeg nøyde meg med å tynne den ut, og her er det ferdige resultatet:

Cairnpels34.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... kommer aldri til å få meg en nappe rase :)

*Signere*

Har nappet litt ører på jobb, og det er ikke akkurat favoritthobbyen min. Hva er det for noe egentlig; hunder med hår inne i ørene?! :wub:

Edit: Etter de siste trådene så har jeg også begynt skjønne hvorfor folk har stellebord :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... kommer aldri til å få meg en nappe rase :D

Men morsomt å se bilder da :P

Haha, jeg er inspirert av flere ting enn pels-trådene her. Google tror jeg har sånne hjelpesider hvor dette spørsmålet alltid kommer nederst. :P

*Signere*

Har nappet litt ører på jobb, og det er ikke akkurat favoritthobbyen min. Hva er det for noe egentlig; hunder med hår inne i ørene?! :P

Edit: Etter de siste trådene så har jeg også begynt skjønne hvorfor folk har stellebord :lol: :lol:

Jeg forstår heller ikke hva det er med hår i ørene? :wub: Og Aynï har veldig mye mer hår inni ørene (øregangen) enn det Tulla har, Tulla har ikke et eneste hår der hun..

Stellebord er en kjekk ting, men skulle ønske det var litt høyere faktisk, i alle fall når jeg skal nappe cairn. Kjenner det godt i ryggen nå, for å si det sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så mye lettere det virket å nappe cairn enn norfolk! Hehe, men det virker alltid ganske enkelt når man ser på bilder.. Har enn sånn oppskrift jeg også, og det ser bare så kjekt og lett ut, men det tar sin tid når man holder på selv ja :wub:

I motsetning til de andre, så planlegger jeg å få meg enda flere nappehunder jeg da :lol:

Äyni er nå nudelig da! Ønsker meg en sånn som henne, hvis jeg skal ha cairn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å få en liten innføring i hvordan napping utføres! :lol: Jeg avskriver ikke napperase foreløpig, men det virker mye enklere å bare gyve løs med saksa :wub:

:lol:

Jeg tenker at om jeg noen gang får meg irsk ulvehund, så blir barbermaskinen meeeget fristende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se du har teken på dette.. Blondie har herved bestilt time til full nednapping i mars/april :):D

Sorry, da har jeg ikke tid - har jo en hel gjeng jeg må skamfare med saksen da.. :wub:

Morsomt å få en liten innføring i hvordan napping utføres! :lol: Jeg avskriver ikke napperase foreløpig, men det virker mye enklere å bare gyve løs med saksa :lol:

Det ER enklere med saks, napping er noe prakk syns jeg. Men så lenge pelsen er av god kvalitet og den er nappeklar, er det ikke såå ille. Men jeg har mye igjen å lære, foreløpig holder dette kun til hverdags. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så mye lettere det virket å nappe cairn enn norfolk! Hehe, men det virker alltid ganske enkelt når man ser på bilder.. Har enn sånn oppskrift jeg også, og det ser bare så kjekt og lett ut, men det tar sin tid når man holder på selv ja :lol:

I motsetning til de andre, så planlegger jeg å få meg enda flere nappehunder jeg da :)

Äyni er nå nudelig da! Ønsker meg en sånn som henne, hvis jeg skal ha cairn :D

Jepp, ser at det virker veldig enkelt når man får ting i bilder. Men steike så lang tid det egentlig tar! :P Og man blir svett og småsint og irritert fordi man ikke får det til og pelsen sitter for godt eller hunden vrir seg for mye, eller... Og så skal man liksom prøve å gjøre det til en okei opplevelse for hunden oppi det hele - jøye meg! :D Men når det er sagt; jeg kan stå og bannes med saksen også jeg, og det er vel potensielt mye farligere? :D (Tulla vil forresten hilse og si at jeg slett ikke er så stødig med saksen; jeg presterte å klippe henne i hømhømen da jeg skulle gi henne drektig-frisyre..! :wub: )

:lol:

Jeg tenker at om jeg noen gang får meg irsk ulvehund, så blir barbermaskinen meeeget fristende! :P

Uff og uff! :P Jeg skjønner deg godt, det frister med saksa. Men pelsen blir så sykt dårlig av det. :D Har sett en barbert cairn en gang, og det er noe av det styggeste og minst praktiske jeg har kommet over! :) Da betaler jeg heller for å få henne nappet.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER enklere med saks, napping er noe prakk syns jeg. Men så lenge pelsen er av god kvalitet og den er nappeklar, er det ikke såå ille. Men jeg har mye igjen å lære, foreløpig holder dette kun til hverdags. :lol:

Da var det da en meget fin hverdagsnapping! :wub: Fordelen med napping er kanskje at det er mindre sjanse for å ødelegge hele "frisyren" (man kan jo fort skamklippe mye med saks..)? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ser at det virker veldig enkelt når man får ting i bilder. Men steike så lang tid det egentlig tar! :) Og man blir svett og småsint og irritert fordi man ikke får det til og pelsen sitter for godt eller hunden vrir seg for mye, eller... Og så skal man liksom prøve å gjøre det til en okei opplevelse for hunden oppi det hele - jøye meg! :lol: Men når det er sagt; jeg kan stå og bannes med saksen også jeg, og det er vel potensielt mye farligere? :D(Tulla vil forresten hilse og si at jeg slett ikke er så stødig med saksen; jeg presterte å klippe henne i hømhømen da jeg skulle gi henne drektig-frisyre..! :wub: )

:P Auau :lol: Stakkars Tulla :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid like lett med den trimmingen nei... :lol: Tung jobb ja, men det er verdt det når man ser resultatet til slutt:)

Etter 12 år som Airedale eier, så vet jeg at det ikke er bare bare å trimme en terrier:) Tålmodighet bør man ha ja.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Auau :P Stakkars Tulla :lol:

Jepp.. Hun hylte og så stygt på meg.. :wub::P

Jeg tenker at du bør begynne med kroppen... Ja, beina er værst, men når du først har dratt ned kroppen, ser du overgangene og hva du har igjen - så blir resultatet bedre :)

Jeg synes ikke overgangene blir så ille til hverdagsbruk jeg da..? Men den egentlige grunnen til at jeg starter med det vanskeligste, er fordi det også er det vondeste for hunden. Og når vi er ferdig med det kjedelige, er det bare det enkle igjen, og da er det mye enklere å gjøre seg helt ferdig enn om jeg skulle startet med ryggen - da kan det hende det bare blir den som blir tatt.. :)

Det er ikke alltid like lett med den trimmingen nei... :D Tung jobb ja, men det er verdt det når man ser resultatet til slutt:)

Etter 12 år som Airedale eier, så vet jeg at det ikke er bare bare å trimme en terrier:) Tålmodighet bør man ha ja.. :D

Så lenge jeg får det til til hverdagsbruk er jeg fornøyd, men har en drøm om å lære meg mer slik at jeg kan nappe til utstilling også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='Huldra' date='24 February 2010 - 22:32 PM' timestamp='1267047136' post='877825'

Uff og uff! :) Jeg skjønner deg godt, det frister med saksa. Men pelsen blir så sykt dårlig av det. :lol: Har sett en barbert cairn en gang, og det er noe av det styggeste og minst praktiske jeg har kommet over! :lol: Da betaler jeg heller for å få henne nappet.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en cairn på samme valpekurs som oss, og den var barbert. Vi spurte, noe befippet, om hvorfor i all verden de hadde gjort det der?? Svaret var vel minst like sjokkerende: Oppdretter hadde sagt de skulle barbere den, for det var det man gjorde med Cairn valper. Vi ble så satt ut at vi ikke en gang spurte hvilken oppdretter det var, men det er litt sørgelig at vedkommene tror barbering gir samme resultat som stripping av valpepelsen...:lol:

Uansett, kjempefint å se en slik gjennomføring, jeg tror jeg skal finne meg et kurs eller noe sånnt, for jeg er virkelig ikke noe flink til napping :) Beina er noe herk hvertfall, pelsen sitter jo så sykt godt, enda resten av pelsen er nappeklar..

Skjedde det noe med quoten din? Jeg har ikke vært på valpekurs med en nedbarbert cairn.. :D

Men utrolig leit at oppdrettere som egentlig skal ha peiling, gir slike råd.. :P

syns disse trådene er morsomme jeg :wub: Så utrolig søt hun er!

Hmm... Ønsker meg trimmebord...

Trimmebord er kjekt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde det noe med quoten din? Jeg har ikke vært på valpekurs med en nedbarbert cairn.. :lol:

Men utrolig leit at oppdrettere som egentlig skal ha peiling, gir slike råd.. :wub:

Trimmebord er kjekt! :D

Oi, aner ikke hva som skjedde jeg :lol: hehe. Jeg skulle qoute det som sto litt over her om barbering, og at vi traff en på valpekurs som var barbert. :) ja, det er veldig leit, folk som ikke "vet bedre" vil jo selvsagt høre på oppdretter også, å tro at de gjør riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Fryktelig slitsomt å ta puddel-pelsstell på gulvet :D

Husker den tiden da jeg fremdeles tok pelsstellet på Tulla på gulvet.. :P Det var forferdelig! Ryggen fikk virkelig kjørt seg hvis jeg stod bøyd over henne, og hvis jeg satt dovnet føttene mine bort etterhvert. :) Kommer aldri til å ikke ha trimmebord igjen! Det er vel verdt pengene! Dessuten er det kjekt å kunne ha en "tralle" å dra med seg inn på utstilling. :P

Oi, aner ikke hva som skjedde jeg :wub: hehe. Jeg skulle qoute det som sto litt over her om barbering, og at vi traff en på valpekurs som var barbert. :lol: ja, det er veldig leit, folk som ikke "vet bedre" vil jo selvsagt høre på oppdretter også, å tro at de gjør riktig...

Men når de barberer den, blir den helt snau da eller? :lol: Argh, irriterer meg at folk som ikke har bedre peiling blir oppdrettere på en pelsrase. Ikke at jeg selv har god nok kunnskap til å veilede innen utstillingspelsstell enda, men så har jeg ikke hatt kull på cairn enda heller.. :)

Ser jo bare under potene, der man klipper; pelsen blir jo helt grå, og det klabber snø der. Pelsen blir jo totalt ødelagt dersom man ikke napper, og jeg kan liksom ikke få poengtert nok hvor viktig det er med korrekt pelsstell! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den tiden da jeg fremdeles tok pelsstellet på Tulla på gulvet.. :lol: Det var forferdelig! Ryggen fikk virkelig kjørt seg hvis jeg stod bøyd over henne, og hvis jeg satt dovnet føttene mine bort etterhvert. :P Kommer aldri til å ikke ha trimmebord igjen! Det er vel verdt pengene! Dessuten er det kjekt å kunne ha en "tralle" å dra med seg inn på utstilling. :lol:

Det høres fryktelig kjent ut ja... :) Jeg har egentlig ikke plass til noe bord jeg, men de kan vel slås sammen når man ikke bruker det? For da kan det jo bare stues bort bak en dør eller no :D Tåler jo litt rot den korte tida man skal drive med pelsstell! Ooooh! Nå fikk jeg lyst til å kjøpe et med en gang :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fryktelig kjent ut ja... :lol: Jeg har egentlig ikke plass til noe bord jeg, men de kan vel slås sammen når man ikke bruker det? For da kan det jo bare stues bort bak en dør eller no :lol: Tåler jo litt rot den korte tida man skal drive med pelsstell! Ooooh! Nå fikk jeg lyst til å kjøpe et med en gang :wub:

Jada, de fleste kan slås sammen, men ikke alle. De som kan slås sammen har også ofte hjul på. Jeg stuer det også vekk når jeg ikke bruker det, men det hender da det blir stående fremme litt for lenge også.. *host* Har du plass til å drive pelsstell på gulvet, har du plass til et bord. :D Og sammenslått tar det slett ikke store plassen; kan fint settes bak en dør eller legges under en seng, eller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...