Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og jobb


Olsenbanden

Recommended Posts

Ja, nå har jeg begynt å stusset litt på hvordan jeg kan kombinere valpetiden med jobben min. Er ikke bare bare å få fri fra jobben min i 1-2 uker for å være hjemme med valpen å få trent hjemme-alenetid osv..

Men så er ikke arbeidstiden min så lang til dags dato. Det er snakk om fra kl. 05:00-09:00.

Så jeg lurer egentlig på om jeg kan ha med valpen på jobb, men den må bli i bilen siden jeg ikke kan ha den med inn på jobben mens jeg jobber. Men jeg tar pauser når jeg vill bare jeg er færdig til kl 09:00 :D

Men så dukker det opp et problem(?) igjen kanskje. For jeg har søkt på enda en jobb som foregår på dagtid og som vil gjøre at inntekten min blir bedre. La oss si at jeg får tildelt den jobben som er i en barnehage, kan jeg ha valpen i bilen mens jeg jobber der og lufte den i pausene mine osv?

Håper ikke dette ble for innviklet å sjønne før dere nå da :)

Ps, og forresten, jeg har enda ikke funnet noe navn på tispa mi :blink: Så er åpen for navneforslag :D Rasen er Dvergschnauzer sort forresten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo skrive hvordan jeg har gjort det, men det er jo langt ifra noen fasit. Det er jo store individuelle forskjeller ute og går.

Min første ble den første uken passet av min far mens jeg var på jobb. Jeg tok på meg kveldskift hele uka også kom far og hentet valpen når han var ferdig på jobb. I løpet av den tiden begynte jeg og trene litt på og være alene og når den uka var ferdig begynte jeg og ha henne med på jobb. Hun lå da i bilen i et bur, jeg hadde da 2 kvarterspauser(en på morgenen og en før arbdagen var slutt) og en lunsjpause på 30 min som jeg brukte på og lufte henne. Hun fikk også en tur før jobb slik at hun var litt sliten og dermed sovnet lettere. De første dagene var jeg ut en eller to snarturer i tilegg til de normale pausene mine. Det har gått helt fint med henne, null stress for henne og være alene. Har vært hjemme alene med fri tilgang til hele huset siden hun var 6 mnd.

Min siste nå henta jeg på en fredag, trente litt på alenetrening og burtrening iløpet av helga og mandag var han med på jobb. Der jeg jobbet da hadde jeg 2 halvtimespauser pluss noen 5 min hvor jeg var ut til han. I de lengre pausene fikk han springe løs på parkeringsplassen og jeg hadde med godbiter og trente litt sitt og dekk blant annet slik at han enkelt skulle kunne sove når jeg gikk inn for og jobbe igjen. Det har heller ikke vært noe problem for han. og han også har vært hjemme fra han var 5-6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et veldig stygt svar du får fra meg nå, men hva skal du med hund om du skal jobbe så mye...? Skal hunden ligge i bilen frå 05.00 og i vertfall til barnehagen stenger ca 16.00-17.00 og bare få seg lufteturer når du har pause?

Det blir jo snakk om ca 12 timer i bil pr dag det....... Og når du er ferdig med så lang arbeidsdag, har du overskudd til valpen da?

Synes dette virker litt lite gjennomtenkt om du spør meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ricco: Det er vel få barnehager som åpner klokken 5. Den jobben hun har nå begynner klokka 5, men hun har nå søkt ny jobb. Ei vakt i barnehagen er sjeldent mer enn 8 timer(normal arbeidsdag)

Les innlegget hennes en gang til da.... Ho har søkt på en jobb til. Den ho har pr i dag starter kl 0.5.00. Står ikke noe om at ho skal slutte i den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et veldig stygt svar du får fra meg nå, men hva skal du med hund om du skal jobbe så mye...? Skal hunden ligge i bilen frå 05.00 og i vertfall til barnehagen stenger ca 16.00-17.00 og bare få seg lufteturer når du har pause?

Det blir jo snakk om ca 12 timer i bil pr dag det.... Og når du er ferdig med så lang arbeidsdag, har du overskudd til valpen da?

Synes dette virker litt lite gjennomtenkt om du spør meg...

Nei nei.. :lol: Om jeg får den jobben i brnehagen så skal jeg si opp den jobben jeg har nå. For så lang arbeidsdag klarer jeg ikke :lol:

Sjønne du syntes dette er lite gjennomtenkt av meg ja, men det blir ikke sånn nei :)

Jeg prioriterer valpen i høyeste grad men jeg må også tjene penger så valpen får det den trenger :D hehe.. Litt dårlig til å formulere meg skjønner du.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du kan spørre istede for og annta. Om hun tar denne nye jobben i tilegg så trenger det jo ikke være fullstilling.

Det var da volsomt til flisespikkeri. Anta? Nei, det var direkte svar på det som ho selv skreiv i innlegget sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med meg min rundt på jobb siden jeg fikk henne :wub: så vi har med andre ord kjørt rundt til forskjellige staller og skodd hest fra ho var 8 uker :lol:

Ser på det som fin miljøtrening :) møter mye forskjellig folk og en haug av koselige hunder :D

De tre siste ukene har jeg jobbet en dag i uken i en barnehage. Ho vært i bilen da også, lufta ho i pausene min og søstra mi har lufta henne i sine pauser :P Men hunden min elsker bilen, omtrent som hennes andre hjem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei.. :lol: Om jeg får den jobben i brnehagen så skal jeg si opp den jobben jeg har nå. For så lang arbeidsdag klarer jeg ikke :P

Sjønne du syntes dette er lite gjennomtenkt av meg ja, men det blir ikke sånn nei :lol:

Jeg prioriterer valpen i høyeste grad men jeg må også tjene penger så valpen får det den trenger :D hehe.. Litt dårlig til å formulere meg skjønner du.. :wub:

Ok! Ja då blir bildet ett helt anna :) Og det er jo ikke noe "krav" å vere hjemmeverende for å ha hund.

Var meir det at det hadde blitt veldig mange timer for en hund i bil om du skulle jobbe 12 timers dag :P

Navnet på valpen din, skal det begynne på noen spesiell bokstav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det meg til en dårlig hundeeier om jeg har hunden i bilen 8 timer om dagen med pauser hvor jeg lufter den osv..?

Jeg har hatt med meg min rundt på jobb siden jeg fikk henne :wub: så vi har med andre ord kjørt rundt til forskjellige staller og skodd hest fra ho var 8 uker :lol:

Ser på det som fin miljøtrening :) møter mye forskjellig folk og en haug av koselige hunder :P

De tre siste ukene har jeg jobbet en dag i uken i en barnehage. Ho vært i bilen da også, lufta ho i pausene min og søstra mi har lufta henne i sine pauser :P Men hunden min elsker bilen, omtrent som hennes andre hjem :lol:

åååh, så hærlig :D

Jeg vasker på ei vegkro så jeg kan liksom ikke ha med meg valpen min inn på kroa liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Ja då blir bildet ett helt anna :wub: Og det er jo ikke noe "krav" å vere hjemmeverende for å ha hund.

Var meir det at det hadde blitt veldig mange timer for en hund i bil om du skulle jobbe 12 timers dag :lol:

Navnet på valpen din, skal det begynne på noen spesiell bokstav?

Ingen spesiell bokstav nei. :lol: Åpen for det meste, men navnet må være kort og enkelt å uttale :) Beste for valpen vil jeg tro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det meg til en dårlig hundeeier om jeg har hunden i bilen 8 timer om dagen med pauser hvor jeg lufter den osv..?

Du kommer nok nesten garantert til og møte på noen som synes det, men om du gjør det så synes jegg ikke du skal bry deg så hardt om det, vertfall ikke så lenge du ikke lar den ligge lenger enn den er i stand til fysisk og psykisk. Valper sover mye og så lenge de blir tatt ut og stimulert litt innimellom så ser ikke jeg noe galt i det vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok nesten garantert til og møte på noen som synes det, men om du gjør det så synes jegg ikke du skal bry deg så hardt om det, vertfall ikke så lenge du ikke lar den ligge lenger enn den er i stand til fysisk og psykisk. Valper sover mye og så lenge de blir tatt ut og stimulert litt innimellom så ser ikke jeg noe galt i det vertfall.

Ja, ikke sant :wub: For man blir vel n dårliger hundeeier hvis man ikke har noe onntekt, hva skal hunden leve av og hva skal DU leve av da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mulighet til å ha hunden med deg inn på kroa der da? Regner med at det er forbud med hund pga hygienehensyn, men at den kunne stå i et stort bur i en gang eller noe hvor den hørte/så deg og du hørte/så den? Regner med at grunnen til at du skal være ferdig til 9 er fordi de åpner da sånn at det ikke er andre der når du jobber? Om du skifter jobb og skal jobbe i barnehage tror jeg jeg ville prøvd å få til noe der også jeg... Er ikke alle barnehager som har dyreforbud, kanskje kunne hunden (iallefall innimellom) fått være med på aktivitetene der også?

Jeg har tenkt en del på det å få hund mens man må jobbe selv og om det skulle bli sånn at den perfekte valpen kom på et uperfekt tidspkt så ville jeg hørt med jobben om det hadde vært mulig å ordne noe så jeg slapp å ha den hjemme alene over lengre tid mens den var baby, selv om jeg har gjort det også en gang hvor det bare måtte bli sånn (da max 3-4t om gangen den gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer fikk oss valp for 3 uker siden(til fredagen). Første uka var jeg hjemme, andre uka var han hjemme med hu, nå denne uka har hu vært med samboer i bilen+ meg på skolen. Det var absolutt ikke noe problem å ha hu i bilen heller, har et stort bur til hu, med deilig og myk saueskinn i slik at det varmer litt. Nå har hu også direkte lært seg å virkelig like bilen, så allerede som 10 uker tar hu sats å prøver å hoppe inn(klarer det ikke men :wub: ).

Men det ordner seg altids! Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Fikk selv valp da jeg jobbet og hadde ikke mulighet til å være hjemme mer enn en uke. Etter det tok jeg med meg hunvalpen i bilen og luftet når jeg hadde pauser. For han fungerte dette fint. Fordelen for meg var at det var varmere i været enn det er nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk Supra tok jeg fri første uka. Etter det hadde jeg henne med på jobb. Jobber som murer og hadde stort sett mulighet til å ha henne med meg på byggeplassen, så hun slapp å ligge i bilen annet enn når vi kjørte fra en jobb til en annen. Det fungerte flott :wub: I fjor da vi fikk Loppa var jeg hjemmeværende.

Jeg ville ikke latt en 8-10 ukers valp ligge en hel arbeidsdag i bilen og bare luftes i pauser, men det er tross alt bedre enn at den ligger hjemme alene hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg orker ikke å quote folk jeg - men jeg vil si følgende:

Ideelt sett så bør man ikke la en valp være alene hjemme

Ideelt sett bør man ikke ha en valp i bilen

Ideelt sett burde man ikke jobbe om man har valp med mindre man kan ta den med på jobb.

Personlig har jeg vært velsignet heldig med samtlige av mine valpekjøpere - de har alle hatt velfungerende løsninger for sine håpefulle små, og faktum er vel egentlig at de ikke ville fått kjøpt valp om de ikke hadde en løsning på valpetiden som jeg ville kunne leve med.

Når det er sagt så endret mitt liv seg drastisk da jeg fikk min Noah, og både han og Lilli har vokst opp i en kassebile på parkeringsplassen utenfor jobben. De fikk skjelden være med inn - de ble luftet tre ganger for dagen. Og da med liten skogstur. Ellers hadde de leker og tyggeting i burene sine og virket fornøyd.

Ingen ideell setting, men sånn måtte det bli. Noah er fortsatt med i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor får nå valp om noen dager og da er planen å ta fri de dagene min søster jobber (hun har deltidsstilling), eller ha hjemmekontor. Personlig syntes jeg den beste løsningen er å ha hjemmekontor, men med mindre du har tenkt å ta med deg en haug barn hjem, så fungerer det dårlig med barnehagejobben.

Jeg kan jo si at jeg selv jobber i barnehage, og hunden min Tinka er hjemme hele den tiden. Altså omtrent 9 timer. Det er absolutt ikke noe problem, hun har et rom for seg selv med leker, tøybur med mykt underlag, en seng (beregnet på mennesker) og tyggebein. Hun ser ut til å ha det helt fint der, og jeg har bedt naboer være obs på om hun bjeffer eller noe, og ingen har hørt noe.

Mange vil kanskje mene at 9 timer er altfor mye og uff og uff. Men hunder vet faktisk ikke forskjell på 5 og 9 timer.

Men tilbake til det å ha hunden i bil. Jeg vet ikke hvor du bor, men mange steder er det nå -19 ute. Og bilen blir da veldig kald, sikkert mulig å løse.. men det bør man virkelig tenke på.

Ellers syntes jeg målet bør være å få hunden alenehjemme-trent. Og da er det jo mange fremgangsmåter. Men det er viktig at det går sakte, hvis hunden skal være i en bil, så starter man jo omtrent med 30min alene med engang, uten å vite at valpen klarer det.

Så da bør man ihvertfall få valpen en fredag og begynne å trene da. Men noen dager fri bør jo være mulig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha valp mens man jobber er enkelt!

Man tar ut all ferien sin i et jafs, er man heldig har man mulighet til å jobbe deltid en periode..

Sist jeg fikk valp hadde jeg fri 4 mnd (en del spesielle omstendigheter..)

Jeg venter valp igjen i sommer, og har planen klar..

Denne gangen skal jeg overtale ledelsen her til å la meg ta 1-2 mnd ferie først, deretter vil jeg forsøke å jobbe 50% på kontoret og 50% med hjemmekontor i noen uker.. (altså halve dagen hvert sted)

Når valpen er 4-5 mnd gammel regner jeg med at det funker fint å la henne være hjemme sammen min voksne hund.

Så får det heller være at det blir dårlig med ferie å bruke på reising i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha valp mens man jobber er enkelt!

Man tar ut all ferien sin i et jafs, er man heldig har man mulighet til å jobbe deltid en periode..

Ikke alle som har den muligheten da... Jeg er lærer og jeg ser litt for meg ansiktet til ledelsen om jeg sa at jeg tok ut sommerferien min i februar og mars... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...