Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal vi reagere på dette?


Maria

Recommended Posts

Nei, trekkRASENE er ikke nødvendigvis farligere enn andre hunder i flokk, det som KAN gjøre det farlig er at en hund i trekk gjerne er stressa/oppgira og det kan slå galt ut. Og en flokk gira hunder er jo vertfall ikke noe bedre.

Stress gjør selvsagt sånne situasjnoner mer lettantennelige, men stress er heller ikke forbeholdt polarhunder eller hunder i spann. Jeg har sett andre raser rotte seg sammen og fly på en hund, ofte i sånne løsslipp-settinger, og ikke nødvendigvis med fremmede hunder.

Men for all del, vi kan sikkert holde kjeft om sånne ting, om du ønsker at polarhundene skal få beholde sitt ufortjent dårlige rykte? For i denne tråden så ser det ut som om det er en trekkhund-greie, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Ufortjent dårlig rykte, ja. Det er netopp det hundekjørere får på seg når folk absolutt skal ut å kjøre spann uten å ha passeringstreninga inne.

En bekjent av med opplevde nylig å få ene hunden sin stygt skadet i møte med et hundespann. Dette var langs en vanlig turvei, og han gikk langt ut i brøytekanten da han så spannet komme. Alikevel gikk de til angrep, og 14 sting ble resultatet. Hadde kjøreren trent førerhundene sine til å passere greit, ville ikke dette ha skjedd. Slike kjørere ødelegger trekkhundenes rykte, ja.. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, trekkRASENE er ikke nødvendigvis farligere enn andre hunder i flokk, det som KAN gjøre det farlig er at en hund i trekk gjerne er stressa/oppgira og det kan slå galt ut. Og en flokk gira hunder er jo vertfall ikke noe bedre.

Det er mange runderingshunder, sporhunder, agilityhunder, gjeterhunder og lydighetshunder som også er såpass oppgiret at det "kan slå galt ut" om en fremmed hund forviller seg inn på deres "område". Nå gikk jo ikke denne episoden så galt da, klart hunden ble nok skremt, men den ble ikke skadet.

Ufortjent dårlig rykte, ja. Det er netopp det hundekjørere får på seg når folk absolutt skal ut å kjøre spann uten å ha passeringstreninga inne.

En bekjent av med opplevde nylig å få ene hunden sin stygt skadet i møte med et hundespann. Dette var langs en vanlig turvei, og han gikk langt ut i brøytekanten da han så spannet komme. Alikevel gikk de til angrep, og 14 sting ble resultatet. Hadde kjøreren trent førerhundene sine til å passere greit, ville ikke dette ha skjedd. Slike kjørere ødelegger trekkhundenes rykte, ja.. :console:

Jeg tror jeg har vært heldig. Min(e) hunder har blitt angrepet og stygt skadet av verdens snilleste golden retrievere, blandingshunder (familiehunder) og andre hunder som ikke er like skumle i utseendet. Hannhunden min har blitt "kjørt over" av et spann, fordi vi traff på hverandre i bunnen av en bakke, og havnet mitt i spannet. Der støttet jeg hundekjørerens valg om å kjøre videre til min hund var "ute" av spannet igjen, slik at det ikke ble kaos pga fremmed hund i spannet. Helt greit det. Ellers er jeg vel heldig. Vi møter ofte på hundespann og vi har aldri problemer med det.

Men, nå tar debatten feil vending. For all del, huskyer kan jo få beholde sitt rykte som blodtørstige gærninger som skal drepe alt i de ser i flokk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:console: Jeg tror ikke det var så mange som forsto innlegget mitt.. Jeg nevnte vel flokk og stress/oppspilthet og ikke rase, jeg nevnte vel også at trekk KAN føre til dette, siden vi nå snakker om et trekkrelatert uhell. Oppspilthet er oppspilthet og kan slå ut i overslagshandling på et eller annet vis uansett rase, selvfølgelig. Trekk er jo ikke bare forehold trekkhundrasene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette var trist lesning - sånt skal ikke skje, og de aller fleste hundekjørere går svært langt for å unngå at ting som dette skjer. De skal kunne passere uten insidenter som denne. Men som Tone og flere påpeker, dette er ikke noe unikt fenomen for trekkhunder - og det skjer kanskje langt mer skjelden med trekkhunder enn det gjør med andre raser (min erfaring i alle fall).

Hunder i flokk er en ting, men hunder i trekk er en annen sånn egentlig - det holder at damen hadde med seg en hund som skjærer ut for å sjekke møtende hund og så hiver resten seg med. Det der ville kunne ha skjedd uansett hva slags rase som trakk. En tre, fire schæfere eller golden retrievere ville kunne gjort akkurat det samme. Eller som 2ne sier - det kunne skjedd på ett sonentreff med flere forskjellige hunder som rotter seg sammen mot en, eller hiver seg mot en hund de møter på tur.

Jeg ville nok snakket med hundekjøreren, og eventuelt tatt en sjekk hos veterinær - men utover det så ville jeg vel ikke laget noen stor sak av det.

Håper vovven din kommer fra det uten varige men :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, glemte å svare her jeg. Så vidt jeg vet går det bra med Chessea, har ikke hørt noe annet fra min mor i hvertfall. Jeg skal se på henne etterpå, for har ikke kommet hjem for helgen ennå. Jeg kommer ikke til å ta saken noe videre heller, men må virkelig si jeg nok vil komme til å ha et noe mer skeptisk syn på hundespann dersom det skulle skje at jeg møter ett når jeg er på tur. Chessea er blitt angrepet av andre hunder tidligere, men har ikke vist tegn til å bli redd i ettertid allikevel, selv om tidligere angrep faktisk også har gitt fysisk skade. Så vi får håpe hun ikke blir redd i etterkant av dette heller.

Takk forøvrig for mange gode innspill. Det er mye man kan lære av slike situasjoner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, glemte å svare her jeg. Så vidt jeg vet går det bra med Chessea, har ikke hørt noe annet fra min mor i hvertfall. Jeg skal se på henne etterpå, for har ikke kommet hjem for helgen ennå. Jeg kommer ikke til å ta saken noe videre heller, men må virkelig si jeg nok vil komme til å ha et noe mer skeptisk syn på hundespann dersom det skulle skje at jeg møter ett når jeg er på tur. Chessea er blitt angrepet av andre hunder tidligere, men har ikke vist tegn til å bli redd i ettertid allikevel, selv om tidligere angrep faktisk også har gitt fysisk skade. Så vi får håpe hun ikke blir redd i etterkant av dette heller.

Takk forøvrig for mange gode innspill. Det er mye man kan lære av slike situasjoner også.

Vær bare forsiktig med å overføre anspenthet over til hunden din, om du se et hundespann. Det kan overføre feile signaler til hunden din, gjøre den nervøs med det som kan medfølge :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt an på hvilken løype det var. Var det i hundeløypa så er den fortrinnsvis for hundespann. ellers enig med deg. Gikk hunden din i bånd? kan den ha provosert hundene (bjeffet på dem, strengt kroppsspråk)? (Du trenger ikke svare her, bare viktig å ha tenkt igjennom før man konkluderer med at hundene angrep uten grunn. :ahappy: ) ideelt sett skal man jo ha trekkhunder som tåler å passere utagerende hunder/bjeffende hunder da men...

Det kommer på ingen måte an på hvilken løype det var.

Så lenge det var i utmark har ALLE lik rett til å benytte seg av løypa.

Det vil også si at selv hundespann må være under kontroll.

Det samme gjelder settere, labradorer, pointere, weimaraner osv som eierne tror er fritatt for alle krav om kontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer på ingen måte an på hvilken løype det var.

Så lenge det var i utmark har ALLE lik rett til å benytte seg av løypa.

Ja riktig. Da foreslår jeg at du tar med deg hunden din i en trafikkert skiløype i morgen, helst i beste "nå skal hele familien ut på trimmetur"-tid, så får du se "alle har lik rett til å benytte løype" i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne:

Jeg tok med meg hunden min ut i dag istedet jeg, vi har gått en 40km skitur i dag, ganske langt ja.

Vi startet fra Sognsvann, gikk derfra til Frønsvollen, Skjennungen, Nordmarkskapellet, Kikut, tilbake mot Ullevålseter og fra Ullevålseter fulgte vi "E6" tilbake til Sognsvann.

Strekningen fra Ullevålseter til Sognsvann er etter sigende norges mest trafikkerte skiløype.

Vet du hva? Vi hadde ikke en eneste uønsket situasjon med hundeløse folk, vi hadde derimot selvsagt et par smågreier med folk som ikke har kontroll på hundene sine.. (Blant annet en hannschäfer som gjerne ville duste med min hund, min hund digger ikke alt av hannhunder akkurat)

Jeg kan også nevne at min hund hadde på seg bånd totalt sett kanskje en halvtime i dag, det var den tiden vi hadde pause på Kikutstua.

Vi startet klokken 0930 i dag, og var tilbake på Sognsvann tidlig på ettermiddagen (rundt kl 15-16 eller noe sånt)

Edit: Jeg kan også nevne at vi fikk en del hyggelige kommentarer fra folk underveis.. Det er visst ikke så vanlig å se en staff på Kikut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart man har noe man skal ha sagt, uansett hvor man gikk hen! Man plikter å ha kontroll på hunden(e) sin(e), og de(n) skal da ikke uprovosert angripe noen som helst!

Du kan jo alltids anmelde henne, isåfall får hun i beste fall en bot, med mindre hun har blitt anmeldt for det samme tidligere. Da er det en risiko for avliving av hundene (noe som kanskje ikke er urimelig, hvis dette har skjedd før og kan skje igjen).

Jeg ville ha snakket med henne. Sa hun det var 1. gang, VAR det sikkert dét - og en ærlig megatabbe.

Anmeldelser syns jeg at man - i saker der ingen hund (ok, eller menneske, da...) har blitt drept/alvorlig skadd - bør spare til eventuelle "bølleflokk-eierne" som forsøker å manipulere/snike seg utav knipen de har havnet i, som stikker av fra stedet uten å sjekke om den angrepne hunden har det greit, og de overkompenserende brødhuene (unnskyld språket) som har trent hunden/e til hundekamper osv (jeg tviler på at sistnevnte er no' særlig ofte å treffe i skævven på ski bak bikkjene sine, though...).

Sledespannet "knøvlet" hunden din - å få denne behandlingen av 6 ukjente hunder kan/må ha fremkalt dødsangsten dens. Stakkars!! :aww::lol: - Meeen, hadde flokken angrepet for å ødelegge "fienden", hadde du ikke hatt hund å ta med tilbake til dyrlegen etterpå... Og hunden ble ikke alvorlig fysisk skadet.

Jeg oppfordrer alle til følgende: Ikke bruk politi, påtalemyndighet og rettsvesenet som redskap til å trykke ned en motpart som virker å være innstilt på å ta ansvar og følge opp + rette opp situasjonen. Vi trenger ikke flere konflikter mellom vanlige, velmenende, fornuftige og rettskafne mennesker, hvor en eller begge har "driti på draget".

Hendelsen selv og usikkerheten den fører med seg, skyldfølelsen og arbeidet med å unngå repriser ... Denne hundeføreren har fått en kraftig lærepenge! Den + evt. vet.utgifter, bør holde. Alle som ikke med overlegg driter i sikkerhet osv, bør få sjansen til å få orden på hundeholdet sitt! Og i alle fall når den angrepne hunden ikke ble drept/fikk alvorlige skader.

Avtal med hundekjøreren at dere møtes en kveld på et rolig sted hvor dere kan sitte og prate, lenge. Ta opp tema som "Hvordan skal hun jobbe fremover for å unngå at noe lignende skjer igjen", og - VIKTIG - "Hva vi to kan gjøre sammen for å unngå at den angrepne hunden for alltid skal være livredd for "kjørehunder" e.l.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oppdatering..

Chessea skygger tydelig unna hunder i flokk, huskyer og huskyliknende hunder. Alt annet er helt ok. Så vi prøver å jobbe med dette, men det er klart at en sånn følelse sitter lenge i kroppen.

Det ble funnet flere småsår på henne, spesielt i nakkeregionen og på brystet. Disse er bare skorper nå, og bortsett fra dette ingen skader så vidt man har kunnet se.

Vi har valgt å ikke gjøre noen større sak ut av dette og prøver nå bare så godt vi kan å hjelpe Chessea så hun ikke skal gå og være engstelig for å bli angrepet. Ellers er hun akkurat som før, leker fint med andre hunder og elsker å være med på alt. Så tatt det i betraktning er jeg enig med "Mami" i at å anmelde hendelsen nok ikke er hensiktsmessig for hverken oss eller den andre parten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne:

Jeg tok med meg hunden min ut i dag istedet jeg, vi har gått en 40km skitur i dag, ganske langt ja.

Vi startet fra Sognsvann, gikk derfra til Frønsvollen, Skjennungen, Nordmarkskapellet, Kikut, tilbake mot Ullevålseter og fra Ullevålseter fulgte vi "E6" tilbake til Sognsvann.

Strekningen fra Ullevålseter til Sognsvann er etter sigende norges mest trafikkerte skiløype.

Vet du hva? Vi hadde ikke en eneste uønsket situasjon med hundeløse folk, vi hadde derimot selvsagt et par smågreier med folk som ikke har kontroll på hundene sine.. (Blant annet en hannschäfer som gjerne ville duste med min hund, min hund digger ikke alt av hannhunder akkurat)

Jeg kan også nevne at min hund hadde på seg bånd totalt sett kanskje en halvtime i dag, det var den tiden vi hadde pause på Kikutstua.

Vi startet klokken 0930 i dag, og var tilbake på Sognsvann tidlig på ettermiddagen (rundt kl 15-16 eller noe sånt)

Edit: Jeg kan også nevne at vi fikk en del hyggelige kommentarer fra folk underveis.. Det er visst ikke så vanlig å se en staff på Kikut :)

er det noe jeg misliker, så er det løse hunder i skiløypa. Jeg kjørte en gang ned/på en hund (faktisk en staff) jeg fordi den skulle ta min husky da vi passerte. Den rakk jo ikke det, huskyen løp fint forbi, men havna mellom meg og huskyen. Eieren hadde den ikke i bånd. Har kjørt ut i løssnøen x antall ganger pga hilsete hunder som ville hilser på min(e) hunder- for å ikke kjøre på dem. Denne hendelsen med staffen skjedde så raskt at jeg ikke rakk reagere før jeg kjørte på den. Det var i en nedoverbakke, ikke spesielt raskt tempo (vi bremser ned i trav i nedoverbakkene, blir ofte forbikjørt av andre). På vei mot lilloseter.

en annen gang måtte jeg bråbremse i en nedoverbakke (uten hund denne gang, og jeg er ikke så sprek eller tøff så det gikk ikke fort da heller) pga an hund midt i løypa. løs såklart. Grr. ellers plages vi ofte av hilsegale hunder som setter en fot fast i seletøy/strikker etc.

har hunder som går fint til høyre i skiløypene. har likevel blitt truet en gang, da gikk jeg fra frognerseteren (ja, riktig. kondomdresskledt mann i panikkalderen). Du hadde flaks som ikke møtte disse. disse hater hunder, og løse hunder hater de enda mer. Det har tilogmed vært hunder som har bitt stukket med skistaver. SÅ vær forberedt når du beveger deg i disse områdene. Jeg har slutta, orka ikke mer. Når bikkjene går pent oppdratt på høyre side, passere folk og bikkjer uten å hilse, jeg plukker opp dritten- og likevel får vi trusler og sure kommentarer- da orka ikke jeg mer. her jeg bor nå er folk blide. selv kondomdressfolket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer på ingen måte an på hvilken løype det var.

Så lenge det var i utmark har ALLE lik rett til å benytte seg av løypa.

Det vil også si at selv hundespann må være under kontroll.

Det samme gjelder settere, labradorer, pointere, weimaraner osv som eierne tror er fritatt for alle krav om kontroll..

disse løypene er kjørt opp av sledehundklubber. alle er velkomne, men her trenes sledehunder. og det går ofte fort rundt svingene. best å ha kontroll på fido så den ikke svinser bort til trekkhundene (de fleste er snille). det HAR jo skjedd at det er den søte fido som starter hele kaoset ved å skulle "ta" bikkjer i spannet. Ikke selvopplevd. faktisk båndtvang fra grunneier i mange av løypene. trekkhundfolket overholder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer på ingen måte an på hvilken løype det var.

Så lenge det var i utmark har ALLE lik rett til å benytte seg av løypa.

Det vil også si at selv hundespann må være under kontroll.

Det samme gjelder settere, labradorer, pointere, weimaraner osv som eierne tror er fritatt for alle krav om kontroll..

Allmennretten gir oss den unike retten til lik bruk av utmark, men den gir oss ogs en forpliktelse til å tilpasse oss de vi møter på tur og tilpasse oss hverandre.

Opprettelsen av f.eks hundekjøringsløyper (eller sprintsport for skiløpere som skal trene ved siden av tursporet) er en måte å tilpasse hundekjøring med turgåere (det være seg med eller uten hund). Når hundekjøringsklubbene gjør denne tilpasningen for å hindre konflikter med andre naturbrukere synes jeg det ren og kjær folkeskikk å opptre ydmykt i disse løypene. Man går inn i dem vel vitende om risikoen som følger med, nemlig sjangsen for å møte ett hundespann i full fart. På samme måte vil en hundeeier med ski og løshund som begir seg ut i skiløypene en søndags formiddag gjøre det vel vitende om at det kan finnes både andre hunder, sprelske barn og ivrige voksne på tur. Allmennretten gir oss alle rett til å bevege oss her, men man må også gi for å kunne ta.

En god del skiløyper og hundekjøringsløyper vil også befinne seg i områder som kan beregnes som innmark og her har man ikke rett til å tråle frem som man vil;) dette gjelder bla plantefelt (skog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe jeg misliker, så er det løse hunder i skiløypa. Jeg kjørte en gang ned/på en hund (faktisk en staff) jeg fordi den skulle ta min husky da vi passerte. Den rakk jo ikke det, huskyen løp fint forbi, men havna mellom meg og huskyen. Eieren hadde den ikke i bånd. Har kjørt ut i løssnøen x antall ganger pga hilsete hunder som ville hilser på min(e) hunder- for å ikke kjøre på dem. Denne hendelsen med staffen skjedde så raskt at jeg ikke rakk reagere før jeg kjørte på den. Det var i en nedoverbakke, ikke spesielt raskt tempo (vi bremser ned i trav i nedoverbakkene, blir ofte forbikjørt av andre). På vei mot lilloseter.

Du må gjerne mislike det så mye du vil.

Jeg har min hund løs av hensyn til sikkerheten for meg, hunden min og andre skiløpere.

Fakta er at det er langt bedre for både meg, han og andre skiløpere om noen kjører på meg eller han i forhold til om en skiløper treffer båndet mellom oss: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3501099.ece

Jeg synes løse hunder og hunder i bånd er nøyaktig like ille i løypa, essensen her ligger i hvilken kontroll hundeeieren har, min hund er på høyre side og løper løs frem og tilbake der.. I helga hadde jeg to hunder med meg, begge løp løse på høyre side det meste av turen, mens iv hadde på bånd en kort stund.

en annen gang måtte jeg bråbremse i en nedoverbakke (uten hund denne gang, og jeg er ikke så sprek eller tøff så det gikk ikke fort da heller) pga an hund midt i løypa. løs såklart. Grr. ellers plages vi ofte av hilsegale hunder som setter en fot fast i seletøy/strikker etc.

Og hvor mye bedre er det om en hund med bånd er midt i løypa?

Som sagt, alt dreier seg om graden av kontroll.

har hunder som går fint til høyre i skiløypene. har likevel blitt truet en gang, da gikk jeg fra frognerseteren (ja, riktig. kondomdresskledt mann i panikkalderen). Du hadde flaks som ikke møtte disse. disse hater hunder, og løse hunder hater de enda mer. Det har tilogmed vært hunder som har bitt stukket med skistaver. SÅ vær forberedt når du beveger deg i disse områdene. Jeg har slutta, orka ikke mer. Når bikkjene går pent oppdratt på høyre side, passere folk og bikkjer uten å hilse, jeg plukker opp dritten- og likevel får vi trusler og sure kommentarer- da orka ikke jeg mer. her jeg bor nå er folk blide. selv kondomdressfolket. :)

Pussig nok er områdene jeg er mye i faktisk de samme områdene som kondomfolket i kollen er i, jeg har aldri opplevd ubehageligheter med de.. Den eneste ubehageligheten med skifolk jeg har opplevd er faktisk da jeg gikk på den brøyta gangveien rundt Sognsvann med valp, da kom noen tullinger skøytende i gangveien, og en av de satt staven i siden på valpen min.

Jeg opplever at folk i marka er blide, men det kan jo være fordi min hund ikke flyr i veien for folk.

faktisk båndtvang fra grunneier i mange av løypene. trekkhundfolket overholder det.

Grunneier kan ikke pålegge noen båndtvang i utmark.

Allmennretten gir oss den unike retten til lik bruk av utmark, men den gir oss ogs en forpliktelse til å tilpasse oss de vi møter på tur og tilpasse oss hverandre.

Ja, ikke at jeg helt forstår hvorfor du sier dette til meg, med tanke på at jeg jo gir tydelig uttrykk for å forstå allemannsretten (som den faktisk kalles).

Allmennretten er nok noe helt annet.

Opprettelsen av f.eks hundekjøringsløyper (eller sprintsport for skiløpere som skal trene ved siden av tursporet) er en måte å tilpasse hundekjøring med turgåere (det være seg med eller uten hund). Når hundekjøringsklubbene gjør denne tilpasningen for å hindre konflikter med andre naturbrukere synes jeg det ren og kjær folkeskikk å opptre ydmykt i

disse løypene. Man går inn i dem vel vitende om risikoen som følger med, nemlig sjangsen for å møte ett hundespann i full fart. På samme måte vil en hundeeier med ski og løshund som begir seg ut i skiløypene en søndags formiddag gjøre det vel vitende om at det kan finnes både andre hunder, sprelske barn og ivrige voksne på tur. Allmennretten gir oss alle rett til å bevege oss her, men man må også gi for å kunne ta.

Og om jeg asfalterer en gammal kjip grusvei må du som mopedist være forberedt på at jeg kommer i 250 rundt svingen.

Logisk.

En god del skiløyper og hundekjøringsløyper vil også befinne seg i områder som kan beregnes som innmark og her har man ikke rett til å tråle frem som man vil;) dette gjelder bla plantefelt (skog)

Vel, her tar du faktisk feil.

Innmark er likestilt med utmark så lenge marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Med mindre ferdselen kan volde nevneverdig skade.

Det er unntak for gårdsplass, hustomt, og et par andre smågreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tør vedde for at staffen som jeg kom borti også var under full kontroll. Bare ikke akkurat da.

en del kommuner på østlandet har faktisk ekstraordinær båndtvang pga snømengdene i år.

hundekjøringsløypene er kjørt opp av sledehundfolket. hadde det ikke vært for dem hadde det ikke vært løyper. der kommer det spann i trening. sånn er det bare. gå i skiløypene om du misliker det.

by the way så er kondomdressfolket også litt feige, de kjefter gjerne på små damer og ikke menn, og ikke på dem med tøffe raser. Er jo oftest menn i panikkalderen da. aldri så behagelig i marka som de helgene det er birken :icon_confused:

Da er det plass til alle, ikke bare dem som løper. men det var en helt annen diskusjon.

alternativet til løse hunder er ikke hunder i bånd på feil side av løypa. hallo! et annet alternativ er hunder som er dressert til å holde til høyre. folk som er redd hund blir i hvertfall ikke mindre redd når hunden går løs. men enig i at essensen er kontroll.

Hendelsen i trøndelag var spesiell. etter det jeg hørte gikk vedkommende som tryna mot fartsretningen. Altså skiløperen gikk feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg:

Men du forstår at risikoen for at noen treffer båndet og får en slik luftetur er større når hunden går i bånd?

Jeg kan forsikre deg om at min hund på de siste 15-20 skiturene (altså alle utenom den første han var med på) har holdt seg på høyre side hele veien, og han ignorerer alt av møtende hunder så lenge vi er på tur.

Jeg fortsetter med løs hund, og prøver noen å stikke han med en stav skal jeg garantere at vedkommende ikke stikker noen annens hund senere.

Når det gjelder at det er bedre i marka under birken enn andre helger er jeg fullstendig enig, særlig ille er det gjerne de 3-4 siste helgene før et slikt arrangement..

Hvorvidt han som tryna gikk mot fartsretningen eller ikke er irrelevant, det er jo hundeeieren sitt ansvar at ingen havner i båndet.

Jeg holdt forøvrig på å havne i et bånd her på lørdag, selvsagt en utagerende schäfer med flexibånd midt i nordmarka.. (Ja, eieren gikk på ski, bikkja løp i flexi foran)

Jeg måtte sette meg ned for å unngå hunden, mens hundene jeg hadde med meg (to staffer, en hannhund og ei tispe) løp fint videre uten å bry seg om schäferen.

Flexibånd i skisporet er et langt større problem enn mangel på bånd!

Og det største problemet er mangel på kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg:

Men du forstår at risikoen for at noen treffer båndet og får en slik luftetur er større når hunden går i bånd?

Jeg kan forsikre deg om at min hund på de siste 15-20 skiturene (altså alle utenom den første han var med på) har holdt seg på høyre side hele veien, og han ignorerer alt av møtende hunder så lenge vi er på tur.

Jeg fortsetter med løs hund, og prøver noen å stikke han med en stav skal jeg garantere at vedkommende ikke stikker noen annens hund senere.

Når det gjelder at det er bedre i marka under birken enn andre helger er jeg fullstendig enig, særlig ille er det gjerne de 3-4 siste helgene før et slikt arrangement..

Hvorvidt han som tryna gikk mot fartsretningen eller ikke er irrelevant, det er jo hundeeieren sitt ansvar at ingen havner i båndet.

(....klippet-...)

Flexibånd i skisporet er et langt større problem enn mangel på bånd!

Og det største problemet er mangel på kontroll.

Enig og uenig. den som går mot fartsretningen har på en måte vikeplikt. særlig når man kommer i hundreogførti ned en bakke.men fy så kjipt det må være å "fange skiløpere" på den måten der! for eier altså. og skiløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig og uenig. den som går mot fartsretningen har på en måte vikeplikt. særlig når man kommer i hundreogførti ned en bakke.men fy så kjipt det må være å "fange skiløpere" på den måten der! for eier altså. og skiløper.

Problemet er at jussen nok vil gi hundeeieren alt ansvar i en slik sak uansett hvem som går med eller mot fartsretning.. Dessuten har vi ingen klare regler på hva som faktisk er fartsretningen i skiløyper, og jeg har hittil sett kun en løype der det er skiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan: det handler om respekt for sine medmennesker og ydmykhet ovenfor alle andre brukere av marka. Selvfølgelig kan man ture på med loven i hånd overalt, men om man har normal folkeskikk så tar man på seg den negative siden ved allmennretten også. Nemlig at det gjøres tilpasninger av friluftsområder for at ulike brukere skal få bruke naturen uten å komme i konflikt med andre brukere. Fotgjenger har full rett til å gå midt i skisporet vinterstid, men det gjør man ikke. Enkelt og greit fordi man har litt respekt for dugnagdsånd og fellesskap.

Sitat:

"§ 2. (Ferdsel i utmark.)

I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet. "

Det i kursiv er uthevet av meg :whistle:

Nå kan det godt hende at du faktisk opptrer med ydmykhet og samarbeidvilje ute i marka, og da beklager jeg om du følger deg "angrepet" av meg, men for meg virker det som om du er en av de som tror allmennretten gir deg rett til å gjøre hva du vil i utmarka og det er etter min læring ikke tilfelle jfr blant annet paragraf to.

I enkelte tilfeller er også hundekjøringsløyper lagt opp i samarbeid med kommunene og da er det greit å sjekke hvilke regler som faktisk gjelder. Kommunene har mulighet for å gi enkelte brukergrupper større bruksrettigheter enn andre og jeg vet at det bla i Alta er vurdert å opprette ett kommunalt nettverk av løyper der hundekjørerne har førsteretten.

Kort fortalt er poenget mitt at man i teorien kan gjøre akkurat som man vil når man oppholder seg i utmark (og tidvis deler av innmarka), men man kan alikevel vise hensyn i form av å bde være grei med andre og se behovet for at enkelte brukergrupper krever egne tilpasninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jussen nok vil gi hundeeieren alt ansvar i en slik sak uansett hvem som går med eller mot fartsretning.. Dessuten har vi ingen klare regler på hva som faktisk er fartsretningen i skiløyper, og jeg har hittil sett kun en løype der det er skiltet.

hadde en sånn der vi bodde før. Litt kjedelig. noen ganger har man ikke lust å gå hele runden. men det må man jo da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shilamon:

Jeg vet meget godt hva lovverket sier og hvordan man skal forholde seg til det.

Dette med hensyn gjelder selv sledekjørere og fuglehundeiere, selv om det sjelden virker slik.

Jeg kan ellers opplyse om at jeg er av de som kan betegnes som aktivt friluftsmenneske, og har vært det siden barndommen.

Jeg tilbakelegger flere hundre mil i marka hvert år, og opplever nær sagt aldri konflikter, annet enn med folk som har hunder de ikke har kontroll på da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...