Gå til innhold
Hundesonen.no

Renslighetstrening nå på vinteren


Stripa

Recommended Posts

Jeg hentet hjem min nye valp søndag kveld. Forrige gang da Lucas var liten så var ikke renslighetstreningen det helt store problemet. Dvs, jo, visst var det slitsomt, men han ble renslig på 3 uker. Det var mai, varmt i været og vi kunne være mye ute med han. Tror aldri i mitt liv jeg har vært så mye ute i hagen som da :)

Men nå er Goldie vinterbarn, og jeg oppdaget nettopp at hun er ikke så glad i å være ute. Ikke så rart, 24 minus var det den første dagen, siden har det vært rundt 17. Nå snør det som bare det. Den vesle kroppen på knapt 2 kg fryser så lett, skjelver etter ett minutt ute, sliper jeg henne ned så hyler hun av smerte fordi hun blir så kald på beina. Jeg ser hun begynner å halte litt, og prøver å trekke beina oppunder seg, så det er tydelig at hun er kald. Å gjøre fra seg når man har det sånn kan man forståelig nok glemme. Jeg har allikevel tatt henne med ut, om ikke noe annet ett minutt av gangen bare, jeg har latt henne gå litt, bært henne litt, og i går tok jeg henne litt bort fra huset og lokket henne til å selv gå inn igjen. Men det er for kaldt til å vente til hun er nødig.

Inne er hun ganske flink, og i de fleste tilfeller søker hun seg til avisene for å gjøre fra seg. Men jeg vil ikke at dette skal bli en vane som hun senere kan ha problemer med å endre. Har prøvd å legge aviser ute, men det er kaldt det og. Jeg kan nesten ikke tvinge henne til å være ute for i verste fall forfyser hun de små labbene sine, i beste fall vil hun være redd snø og kulde og da vil hun i hvert fall ikke gjøre fra seg ute.

Noen råd om hva jeg kan gjøre?

Eller erfaringer fra deres renslighetstrening der dere har brukt aviser. Må vel være flere enn meg som har hatt vintervalper :D

Det er litt viktig for meg at de blir renslige tålig fort, og tanken på at hun kanskje ikke blir det før til våren/sommeren er litt pyton. Særlig når gulvet i stua ikke er tissevennlig, det har sprekker mellom hvert bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kommer på er at ei venninde av meg hadde en slags kunstgress matte som de hadde rett utenom døra som hunden lærte og gjøre fra seg på. De hadde også vintervalp, en cavalier. Fungerte helt fint for dem. Vil tro at dette kunstgresset ikke blir så kaldt heller så lenge det står under tak og det ikke snør på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skikkelig bortskjemt jeg - for valpen her har ingen problemer med å lære å gå på do ute - enda det er svinaktig kaldt i perioder. Men korte korte korte turer - og ofte er vel trikset. Selvsagt har vi fremdeles noen uhell inne men det blir lengre og lengre mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også har vært heldige sådann, dyret Frost lyder opp sitt navn, jo mer snø jo bedre. Men istedefor å ta turer ut hele tiden(da blir hu lei), så har vi hivd MASSE snø på hverandaen slik at hu kun kan hoppe ut der og tisse om hu må. Så nå etter 2 uker har hu faktisk begynt å gå på hverandadøra. Men vi har jo fortsatt ca 2 uhell om dagen, hvorpå sikkert et er våres feil :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt spørsmål, mens vi er inne på renslighet trening. Hvor ofte er det normalt at de må tisse? Iblandt er vi oppe i tre ganger i timen(når hu leker), men bekymrer meg ikke for urinveisinfeksjon, da hu holder seg lenge på natten (opp mot 7 timer). Ikke kuppe tråden altså :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og sitere Saphire her.

Eg har også en vintervalp i hus, vell og merke av den mer polare sorten. Han ble 8uker i går og er vell det eg og si nesten renslig. Bruker korte turer på altanen men ofte. Er fra -13 til -25 grader her men han virker og synst snø er kjempe kjekt og borrer snuten langt ned i snøen og går rundt som ein liten hagefres.

Men på natten kan han også fint holde seg både 5 og 6 timer uten problemer. Noe som er nokså fint for meg som liker og sove :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei lita terte her (Phalene) på 4,5 mnd. Hun er slik du beskriver.

Selv om jeg går ofte ut med henne så er det for kaldt til at hun orker å gjøre fra seg.

Hun gjør fra seg en del ganger ute altså, men det er fort gjort at hun setter seg ned inne også.

Jeg gjør som deg. Legger ut aviser og håper på bedre vær :blink:

Tror nok de blir renslige til slutt uansett.

Angående gulvet så må man nok regne med at det får gjennomgå. Er ikke alle hunder som blir renslig på en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor ofte må de småtrolla deres tisse egentlig? Vurderer å telle over i morgen, for gud hjelpes meg det er OFTE! Trur valpis later som hu ikke klarer å holde seg lengre, kun for å komme ut :blink:

Tror Demi tisser en gang pr 1.5 timer + -. Jeg synes jeg flyr ut med henne støtt og stadig.

Men hun klarer fint å holde seg opptil 10 timer på natten. Hun ligger i senga vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet en nakentispe på søndag, og hun er heller ikke glad i å være ute nå. Det skjønner jeg jo godt egentlig .*Fnis*

Vi som har hunder som ikke vil ut frivillig, må sørge for å hele tiden ligge et skritt foran dem. Være kjapp med å ta dem ut før de i det hele tatt rekker å tisse/bæsje inne.

Det er ikke alltid like lett. Hehe...

Og så får vi håpe det blir mildere etterhvert.

Lykke til med tissetrening dere andre med valper. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten var vintervalp, men han likte seg ute i kulda han, selv dårlig pelset(pga pelsmidd) og i snøstorm storkosa han seg, så vi hadde ikke slike problemer(Våre problemer kom på våren når snøen forsvant å han nektet å gå på do på noe annet enn snø :blink: ).

Dog, vi står ikke stille når vi er ute. Vi går tur i rimelig høyt tempo, gjerne med lek og morro.

Kanskje kunne det vært en ide?

Hold henne i bevegelse, gjør det hele mer gøyalt, det gjør jo at hun holder seg varmere enn om dere står stille, og forhåpentligvis glemmer hun litt av at det er kaldt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje jeg rett og slett skal tvinge henne til å være mer ute, ofte, men ikke så lenge av gangen. I dag var vi ute, og hun fant en bitteliten flekk som det ikke var snø på, der stod hun og løfta opp en etter en labb, så ut som en katt som tova :wub: Hele kroppen skjelver, og alt er bare pyton for henne.

Skal prøve trikset om å holde henne i bevegelse, men jeg tror det kan bli vanskelig da hun knapt rører seg pga kulden. Men hun er et matvrak, så kanskje jeg skal prøve å ta med noen tørrforkuler ute og distrahere henne med det. Vi har heller ikke lært å gå i bånd ennå, fikk henne på søndag. Trener så smått på det inne.

Er bare redd for at hvis hun får lov til å fortsette å tisse inne helt til det blir finere vær, noe som hos meg kan bety slutten av april, så vil hun bli vanskelig å få renslig. To måneder til med konstant tiss- og bæsjtørking frister ikke i det hele tatt, litt kresen må jeg få lov til å være :lol:

Men kanskje jeg tenker at det blir et problem å få henne ren når hun skal gjøre fra seg inne i to mnd, det er jo ikke sikkert det blir det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare bli flink til å se tegnene på når h*n må på do, og ta h*n ut da. Man blir flinkere til å se tegnene etter hvert, og da er det bare å gå ut:)

Ikke tenk "ja, men h*n har jo nettopp vært på do.Kan ikke være det". Ser det ut som om valpen må på do ta den ut. Jo færre gang den får tisse/bæsje inne, jo bedre er det.

Lykke til! Tipper det går bra, de aller fleste blir jo renslige :wub:

Vår valp på 4 mnd går selv til døra når han må ut 95% av gangene han må nå, så det har funket for oss. Han har lite pels og fryser lett (og her har tenmpen vært mellom 15 og 25 minus de siste ukene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei lita terte her (Phalene) på 4,5 mnd. Hun er slik du beskriver.

Selv om jeg går ofte ut med henne så er det for kaldt til at hun orker å gjøre fra seg.

Hun gjør fra seg en del ganger ute altså, men det er fort gjort at hun setter seg ned inne også.

Jeg gjør som deg. Legger ut aviser og håper på bedre vær :wub:

Tror nok de blir renslige til slutt uansett.

Angående gulvet så må man nok regne med at det får gjennomgå. Er ikke alle hunder som blir renslig på en uke.

Tinka var også vintervalp, (fikk henne i desmember) og var vel ikke renslig før langt utpå sommeren! Tror faktisk disse Phalenene er litt vanskelig, spesielt når det er så kaldt ute! :lol: Men som du sier, man når målet sitt en dag eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...