Gå til innhold
Hundesonen.no

Westminster 2010


Monab88

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Jeg har sett noen av filmene :lol: Synes ikke papillonene var så pene akuratt, min er myye penere :whistle: Men jeg synes golden retrieverne var veldig fine faktisk :ahappy:

Edit: Herregud, så fæle setterne var! Sånn skal da ikke en jakthund se ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flotte hunden til hun i turkis skjorte er i alle fall Avatars Try Try Again! Nydeig hanne som ble BIR der i fjor.

Hvem er den norskfødte? Kan godt sende pm eller svare i tråden jeg laget, så folk slipper å bli irritert over at vi tar det her inne. :ahappy:

Svarer her, jeg.

Den norske er Baron de Brane av Milkcreek - bror av tispa som fikk valper med Ola nå, hvor Gro har Madison i lag med oppdretter. Og vel en halvbror av Bella, Birgersønn :whistle:

Den i turkis skjorte ja, så det var han, tenkte meg det. Han virket herlig, men skulle gjerne tatt på ham og visst hvor mye som var grooming. Han hadde jo beinstamme som telefonstolper, sammenlignet med de andre! Men en flott front, synes flere av dem var løse og veivete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer her, jeg.

Den norske er Baron de Brane av Milkcreek - bror av tispa som fikk valper med Ola nå, hvor Gro har Madison i lag med oppdretter. Og vel en halvbror av Bella, Birgersønn :whistle:

Den i turkis skjorte ja, så det var han, tenkte meg det. Han virket herlig, men skulle gjerne tatt på ham og visst hvor mye som var grooming. Han hadde jo beinstamme som telefonstolper, sammenlignet med de andre! Men en flott front, synes flere av dem var løse og veivete.

Oh, moro! :ahappy:

Vet du hvem av de han er?

Ty er visst like flott "i virkeligheten", Hilde møtte han da hun var der i fjor.

Jeg ble generelt litt skuffet av bernerne der jeg da, ut i fra videoen. Med tanke på at de påmeldte der liksom skal være de beste av de beste. Så vel et par tre stk. som jeg virkelig likte og noen få som var helt ok. Men det er sikkert noe annet å være der å se de og ta på de.

Synes forresten alle kan legge ut bir bilde av sin rase! :lol:

Og gjerne si noen ord om hva dere mener om den.

Her er BIR berner:

WS18696801.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, moro! :ahappy:

Vet du hvem av de han er?

Ty er visst like flott "i virkeligheten", Hilde møtte han da hun var der i fjor.

Jeg ble generelt litt skuffet av bernerne der jeg da, ut i fra videoen. Med tanke på at de påmeldte der liksom skal være de beste av de beste. Så vel et par tre stk. som jeg virkelig likte og noen få som var helt ok. Men det er sikkert noe annet å være der å se de og ta på de.

Synes forresten alle kan legge ut bir bilde av sin rase! :lol:

Og gjerne si noen ord om hva dere mener om den.

Her er BIR berner:

WS18696801.jpg

Nei, jeg vet bare at han hadde startnummer 8, men jeg klarte ikke å se startnumrene på noen av ekvipasjene, og ingen skilte seg ut som den typen jeg tror han vil være med tanke på stamtavla...

Det var spennende å se filmen, men ikke mange som blåste meg over ende. Men det er nok mange gode hjemme, det er jo førstemann til mølla-påmelding og begrensede plasser, så en skal ha flaks for å komme gjennom telefonlinjene for påmelding - har jeg hørt.

Det hadde vært gøy å dratt til spesialen et år, for å se hva de har.

Ironisk nok, for amerikanerne ser jo mer og mer mot Europa, og faren til to av de fire beste var nederlendere, så jeg har og lyst til å få sett mer av nederlandsk berner. Det burde være mer overkommelig å få til, enn USA... Nederlandsk/belgisk, jeg klarer aldri holde de fra hverandre... :whistle: Og det viser seg vel kanskje også at vi faktisk har såpass mye bra her i Norden at vi blir litt bortskjemt, og forventer kvalitet når vi ser over grensene... Ikke nødvendigvis negativt, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SR27551108.jpg

BIR irsk setter. Først og fremst aaaltfor mye pels. Det står i standarden at rasen først og fremst skal dømmes med tanke på at dette er en brukshund, og den pelsen er ikke mye funksjonell. Ellers så er ørene lavt ansatt, veldig lange, og gir litt "spanieluttrykk". Det ødelegger mye synes jeg. Ellers er det en ok hund :whistle: Jeg liker heller ikke måten pelsen er klippet på, for mye "rett over", synes at det skal være litt mer rufsete, tynnere og naturlig mot tuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i standarden at rasen først og fremst skal dømmes med tanke på at dette er en brukshund, og den pelsen er ikke mye funksjonell.

AKC har ikke nødvendigvis samme standard som FCI, og noen ganger er det vesensforskjeller.

Vet du om det står det samme i AKCs standard for IS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bir papillon:

*bilde*

Helt grei den på de fleste måter. Men den har liksom ikke det jeg liker fordetom, om man kan si det sånn.. :whistle:

Likte ikke hodet på den der!

BIR:

*blde*

BIM:

*bilde*

Tenk så fine disse hundene kunne ha vært om de ikke hadde vært alt for tjukke... :ahappy:

Oi, der snakker du tønneformet ja! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukket faktisk ut BIR aussie utfra videoen, og det var en hund jeg likte, og liker linjene til :whistle: En virkelig flott rød tricolour, og dem er det langt mellom!

DN16867309.jpg

Beste tispe var også en flott hund jeg likte veldig godt av type.

Sheltie er det litt vanskelig å uttale seg om, for de ser ikke ut som en sheltie normalt gjør i Europa :ahappy: Jeg klarte å plukke noen vinnere der også, men de har jo feil haleføring hele gjengen, og det forstyrrer helheten noe enormt.

Her er BIR sheltie:

DN03050303.jpg

Til å være fra amerikanske linjer utrolig dårlig vinklet bak, ellers var den jo ganske moderat av type, men det ER ei tispe og hun skulle vært mer feminin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være fra amerikanske linjer utrolig dårlig vinklet bak, ellers var den jo ganske moderat av type, men det ER ei tispe og hun skulle vært mer feminin.

What! Jeg tenkte "åh, det var jo egentlig en litt stilig blå hanne, ikke for ekstrem til å være amerikansk..." - også er det altså ei tispe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AKC har ikke nødvendigvis samme standard som FCI, og noen ganger er det vesensforskjeller.

Vet du om det står det samme i AKCs standard for IS?

Vet ikke. Visste ikke at denne utstillingen var i USA en gang :whistle:

Klippet fra den amerikanske standaren:

"Coat

Short and fine on head and forelegs. On all other parts of moderate length and flat. Feathering long and silky on ears; on back of forelegs and thighs long and fine, with a pleasing fringe of hair on belly and brisket extending onto the chest. Fringe on tail moderately long and tapering. All coat and feathering as straight and free as possible from curl or wave. The Irish Setter is trimmed for the show ring to emphasize the lean head and clean neck. The top third of the ears and the throat nearly to the breastbone are trimmed. Excess feathering is removed to show the natural outline of the foot. All trimming is done to preserve the natural appearance of the dog."

"Moderat" lengde kan jo i grunn tolkes i flere retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra den amerikanske standaren:

"Coat

Short and fine on head and forelegs. On all other parts of moderate length and flat. Feathering long and silky on ears; on back of forelegs and thighs long and fine, with a pleasing fringe of hair on belly and brisket extending onto the chest. Fringe on tail moderately long and tapering. All coat and feathering as straight and free as possible from curl or wave. The Irish Setter is trimmed for the show ring to emphasize the lean head and clean neck. The top third of the ears and the throat nearly to the breastbone are trimmed. Excess feathering is removed to show the natural outline of the foot. All trimming is done to preserve the natural appearance of the dog."

"Moderat" lengde kan jo i grunn tolkes i flere retninger.

Ok. Ja ifølge den standarden der så skal de jo ha litt pels, men jeg kaller det der ekstremt, ikke moderat :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIR-vinnende briard:

DN05415201.jpg

Dette var en hund jeg umiddelbart la merke til pga gode bevegelser og utstråling, men den har en grusom farge (dog vanlig på hunder med amerikanske linjer). En normalt bra bygd briard :whistle:. Jeg plukket forøvrig ut de andre vinnerne også - en ukupert fawn som jeg likte godt, og to svarte/grå fra velkjente og gode linjer med bevegelser slik jeg liker å se det.

Jeg synes det er hyggelig å se at selv de amerikanske briardene faktisk har moderat med pels, og selv om de nok er noe formklippet, så er ikke forskjellen så stor i forhold til europeiske hunder. Kanskje ikke så rart heller - det er mange europeiske importer i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ja ifølge den standarden der så skal de jo ha litt pels, men jeg kaller det der ekstremt, ikke moderat :ahappy:

Litt OT:

Ikke alle i Amerika er like ekstreme på pels da :lol:

Derby1st.jpg

En mellomting hadde vært fint liksom :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er BIR sheltie:

DN03050303.jpg

Til å være fra amerikanske linjer utrolig dårlig vinklet bak, ellers var den jo ganske moderat av type, men det ER ei tispe og hun skulle vært mer feminin.

Nå kan jeg verken aussie eller sheltie, men måtte jeg gjette hvilken rase det er, ville jeg faktisk sagt aussie. Den er dårlig begge to, men mer aussie enn sheltie fordi den er så høystilt...

Vet ikke. Visste ikke at denne utstillingen var i USA en gang :whistle:

England er heller ikke forpliktet til FCIs standard. Det er - logisk nok - FCI-land som skal følge FCI-standard. Derfor kan en finne både små og store forskjeller mellom FCI-land og ikke-FCI-land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...