Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er markedet


ipadda

Recommended Posts

Jeg følger jo litt med på forskjellige oppdrettere her inne, og forskjellige oppdrettere rundt om i norden, av forskjellige raser.

Det kan for meg virke som om markedet ikke er like stort for salg av hund lengre, og da spesielt på populære raser som bare for noen mnd siden var solgt før fødsel, før parring, ja ... dere vet hva jeg mener.

Er det bare årstiden, eller er virkelig markedet mettet?

Selv har vi 13 stk på liste for disse to kullene, og har snart fulgt opp listene for kull til høsten. Men jeg ser at andre oppdrettere av samme rase sliter med å bli kvitt valpene, og få solgt dem til skikkelige hjem.

Jeg ser at det ikke bare er på vår rase det er slik, men også andre litt "sjeldne" raser (ikke raser som golden hvor det finnes tusenvis, liksom)..... Hva skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til det samme, på flere raser. Og følelsen jeg sitter med er at hundhold er synkende i popularitet. Noe jeg absolutt ikke finner negativt. Jeg håper bare at oppdrettere er oppmerksomme på dette og senker "produksjonen" tilsvarende, så vi ikke får et ytterligere overmettet marked, som vi ser tendenser til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt så mye på akkurat den biten der, men jeg synes da virkelig at "alle" enten har valp eller skal skaffe seg valp for tida...? I hundeklubben min kryr det av valper på 3-6mnd nå... Kan det være at det har vært et godt marked for valpesalg ei stund og at det dermed har blitt enda flere "produsenter" enn vanlig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på når salget av staff skal dempe seg jeg? der har det jo vært en eksplosjon :icon_redface: over 100 rundt 120 voksne på utstilling :wub:

Ellers var jeg innom finn.no i dagtilig, bare for å titte :) Var faktisk ganske mange GD kull både fra Norge og Sverige nå, og veit det er en 4-5 kull til å gang i Norge...

Edit: sjekket antall staff på dog web: fra 2008-2009 har det økt til det dobbelte :) fra 290- 452, spennende å se ant. reg. hunder i 2010 :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksplosjonen av staff er rett og slett grusom!! Fryktlig mange nye oppdrettere, og jeg vet om flere som bare har kjøpt seg tisper for å avle... og de har ikke kjennskap til rasen, helseproblemer, gemytt osv... Bare avler for å avle (og tjene penger på en populær rase). Folk avler på tispene siden de har fantastisk gemytt!! Om de har gjort det godt på utstilling eller om de er fri for helse issues spiller ingen rolle for dem! De ødelegger en rase som, desverre, allerede har dårlig rykte blant enkelte!

/Provosert/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg opplever større pågang på kull jeg har annonsert lenge i forkant, der forventet fødselsdato også er tatt med i beregningen. Sheltien er en av de rasene som har blitt veldig populær, og jeg har fått ganske mange useriøse henvendelser, noe som gjør meg mer skeptisk og kresen på hvem jeg vil selge til. De fleste avslører seg gjerne ved førstegangsontakt, men noen har også hatt kontakt over lengre tid og trukket seg fordi det plutselig dukket opp noe annet (f.eks. helt annen rase). Til mine to kommende kull tør jeg ikke ta imot flere på liste da jeg ikke har noen anelse om hva som vil komme. Jeg liker generelt å vente til valpene er født før jeg lover bort noe spesifikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase (Boerboel) er det forholdsvis stor pågang hele året. Jeg planlegger 2 kull i løpet av de neste månedene, og har 9 personer som står på venteliste og er "Godkjente". Mottar daglig henvendelser på valp og spørsmål rundt rasen, så jeg må si at det er forholdsvis mye bra å velge i av valpeinteresserte der ute :blink:

Å selge valper er forholdsvis enkelt, å finne gode hjem er noe mer krevende :blink: Det er ikke alle som liker å bli stilt krav til som kjøper, og enda flere som missliker at de ikke får velge ut valpen sin selv...men erfaringen fra forrige kull er at samtlige er meget godt fornøyd med hunden vi valgte ut for dem, og en endrer ikke på noe som fungerer :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er ikke rasen min så populær! (grey) Jeg er veldig glad for det! Det er ikke mange oppdrettere, og ikke mange kull her til lands. Men desto bedre å ha disse nydelige dyrene for oss selv :blink:

Dobermann har vært ganske jevnt, og det er flere kull årlig. Har vært en liten økning de siste årene, men her er det ikke så mange som velger dobber, kontra rottweiler (som har økt mye). Og det er også bra :blink:

For høy popularitet er aldri bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Fryktlig mange nye oppdrettere, og jeg vet om flere som bare har kjøpt seg tisper for å avle... og de har ikke kjennskap til rasen, helseproblemer, gemytt osv... Bare avler for å avle (og tjene penger på en populær rase).

Det er vel omtrent det samme som har skjedd med Schäfer og langhåret Collie? Altså at de har blitt veldig populære og mange har vært ukritiske i sin avl. Jeg sier ikke at alle er det, men om man tenker på populære tv-serier og filmer, så er det ikke til å stikke under en stol at rasehunder brukt i slike program/filmer har blitt hyperpopulære og "alle" vil avle på de :blink:

Selv så måtte vi si nei til over 20 familier sist vi hadde kull, hvorav noen står på venteliste til det kullet vi nå planlegger. Ellers så vet jeg at flere oppdrettere som jeg har vært i kontakt med har hatt mindre etterspørsel etter valper nå enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...