Gå til innhold
Hundesonen.no

Gåte tråd


Akita

Recommended Posts

Hva hvis to har hvite stolper og den siste har svart? Da vet jo den med svart stolpe at han må ha det siden han ser to hvite. Når han så sier at han har svart hører de andre det og forstår at det må bety at de har hvit ellers ville ikke den første kunnet vite at han hadde svart...??

Det var jo akkurat det jeg sa og det stemte visst ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 327
  • Created
  • Siste svar

Hva hvis to har hvite stolper og den siste har svart? Da vet jo den med svart stolpe at han må ha det siden han ser to hvite. Når han så sier at han har svart hører de andre det og forstår at det må bety at de har hvit ellers ville ikke den første kunnet vite at han hadde svart...??

Nej - så ville ham med den sorte stolpe have vidst og sagt det med det samme, ikke ventet og tænkt i flere minutter... Og de svarede samtidig, de hørte ikke først hvad en anden sagde.

(den er lidt lusket, indrømmet :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej - så ville ham med den sorte stolpe have vidst og sagt det med det samme, ikke ventet og tænkt i flere minutter... Og de svarede samtidig, de hørte ikke først hvad en anden sagde.

(den er lidt lusket, indrømmet :) )

Kanskje han var treg i oppfattelsen! :)

Så det er altså et poeng at det gikk akkurat 2 minutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han var treg i oppfattelsen! :)

Så det er altså et poeng at det gikk akkurat 2 minutter?

:) De var allesammen ganske klare i hovedet - de overlevede jo alle tre...

Det er en pointe at de tænkte i nogen tid (og udelukkede nogle muligheder ud fra de andres tavshed), men at de lige præcis var 2 minutter er ikke vigtigt, det kunne nok også have været 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) De var allesammen ganske klare i hovedet - de overlevede jo alle tre...

Det er en pointe at de tænkte i nogen tid (og udelukkede nogle muligheder ud fra de andres tavshed), men at de lige præcis var 2 minutter er ikke vigtigt, det kunne nok også have været 3...

Så de kommuniserte ved hjelp av tegn og mimikk, nikk og riste på hodet feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de kommuniserte ved hjelp av tegn og mimikk, nikk og riste på hodet feks?

Nej - heller ikke det... De konkluderede udelukkende ud fra hinandens tavshed.

Der var kun 3 muligheder - enten var der 2 hvide pæle, eller også var der 1 hvid pæl, eller også var der kun sorte. Hvem ville sige noget (når han er sikker på farven på sin egen pæl), og hvor hurtigt, i hver af de tre scenarier...?

(red. - rettede skrivefejl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej - heller ikke det... De konkluderede udelukkende ud fra hinandens tavshed.

Der var kun 3 muligheder - enten var der 2 hvide pæle, eller også var der 1 hvid pæl, eller også var der kun sorte. Hvem ville sige noget (når han er sikker på farven på sin egen pæl ud), og hvor hurtigt, i hver af de tre scenarier...?

*forvirret*

Eneste måten en av de kan være sikker på fargen på sin egen påle er hvis han ser at de andre to har hvite... Og da må det jo være en sort og to hvite. Jeg gir opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej - heller ikke det... De konkluderede udelukkende ud fra hinandens tavshed.

Der var kun 3 muligheder - enten var der 2 hvide pæle, eller også var der 1 hvid pæl, eller også var der kun sorte. Hvem ville sige noget (når han er sikker på farven på sin egen pæl), og hvor hurtigt, i hver af de tre scenarier...?

(red. - rettede skrivefejl)

Den eneste som ville si noe må jo være den som VET, altså evt den som ser at de andre har hvite.... Er vel ingen andre som kan vite noe sikkert..? Ser man en hvit og en svart så vet man jo ikke, ser man to svarte så vet man heller ingenting... *rive seg i håret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*forvirret*

Eneste måten en av de kan være sikker på fargen på sin egen påle er hvis han ser at de andre to har hvite... Og da må det jo være en sort og to hvite. Jeg gir opp...

Den eneste som ville si noe må jo være den som VET, altså evt den som ser at de andre har hvite.... Er vel ingen andre som kan vite noe sikkert..? Ser man en hvit og en svart så vet man jo ikke, ser man to svarte så vet man heller ingenting... *rive seg i håret*

Hvis man går ud fra at alle vil sige det med det samme, hvis de er sikre på deres egen farve, så kan man også være sikker på noget ud fra det at de ikke siger noget - man kan udelukke muligheder på den måde (hint, hint). Og der er kun tre logiske muligheder: 2 hvide, 1 hvid eller ingen hvid.

Sorry for at have bidraget med så tricky en gåde, men nu har jeg næsten givet løsningen også... skal jeg skrive resten, så vi kan komme videre med tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går ud fra at alle vil sige det med det samme, hvis de er sikre på deres egen farve, så kan man også være sikker på noget ud fra det at de ikke siger noget - man kan udelukke muligheder på den måde (hint, hint). Og der er kun tre logiske muligheder: 2 hvide, 1 hvid eller ingen hvid.

Sorry for at have bidraget med så tricky en gåde, men nu har jeg næsten givet løsningen også... skal jeg skrive resten, så vi kan komme videre med tråden?

Siden ingen sier noe er det ihvertfall ikke to hvite, for da ville en av dem sagt at de hadde svart med en gang - dermed er alle svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen sier noe er det ihvertfall ikke to hvite, for da ville en av dem sagt at de hadde svart med en gang - dermed er alle svarte.

Jaaa - det er det meste af svaret - der kan ikke være to hvide, for så havde den tredje sagt 'sort' straks. Men hvorfor kan der ikke være én hvid, så? (og ja, de er allesammen sorte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa - det er det meste af svaret - der kan ikke være to hvide, for så havde den tredje sagt 'sort' straks. Men hvorfor kan der ikke være én hvid, så? (og ja, de er allesammen sorte).

Da ville jo ingen sagt noe, for det var umulig å vite? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jo ingen sagt noe, for det var umulig å vite? :)

De har jo først konstateret at der ikke kan være to hvide. Når de derefter ved, at der højst kan være én, så vil de to, der kan se en evt. hvid pæl, vide at deres er sort, og sige det... Men der er stadig ingen der siger noget, så der kan heller ikke være én hvid pæl. Ergo må de være sorte alle tre. :)

Det må vist være Argyros der skal komme med den næste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vist være Argyros der skal komme med den næste :)

Jammen da gjør jeg det, siden jeg var nærmest. :)

Du har ingen, du får ett og har dermed to. Hva er det?

Edit: De som rakk å lese posten før jeg redigerte bort den siste biten (eller får varsling med innlegget på epost) får ikke lov å svare altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vanskelig altså (og det er bra! :) )! Jeg greier liksom ikke å se at de ville oppført seg annerledes om de så en hvit og en svart enn om de så to svarte... utfallet for egen stolpe ville jo være det samme? 2 hvite stolper = min er svart, en hvit og en svart = min har 1/5 sjanse for å være hvit, 2/5 sjanse for å være svart (ca), to svarte = min har 1/5 sjanse for å være svart, 2/5 sjanse for å være hvit. Eller..?? *rive hår fremdeles*

Edit: ser svaret har kommet.. men forstår det ikke enda jeg... hvorfor kan det ikke være to hvite??

Edit2: Ah.. fordi ingen sa noe øyeblikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vanskelig altså (og det er bra! :) )! Jeg greier liksom ikke å se at de ville oppført seg annerledes om de så en hvit og en svart enn om de så to svarte... utfallet for egen stolpe ville jo være det samme? 2 hvite stolper = min er svart, en hvit og en svart = min har 1/5 sjanse for å være hvit, 2/5 sjanse for å være svart (ca), to svarte = min har 1/5 sjanse for å være svart, 2/5 sjanse for å være hvit. Eller..?? *rive hår fremdeles*

Jo, men de fortolker jo hinandens (manglende) reaktioner, og der går lidt tid før de når svaret samtidig, hvor det forudsættes at de gradvis når frem til svaret - det er det der er det tricky. Der er ligesom 3 trin i tankerækken for den enkelte:

1. Ingen siger noget med det samme. Så kan der ikke være to hvide pæle, for den tredje ville så med det samme sige at hans er sort. Tavshed = to hvide er udelukket.

2. Vi ved nu med sikkerhed at der højst er én hvid pæl. Hvis der er én hvid pæl, så vil der være to der kan se den (dem med sorte pæle), og de vil vide at det ikke er dem selv der står ved den. Dermed vil to vide med sikkerhed at deres er sort, og sige det. Men der er ingen der melder farve ud i trin 2 = 1 hvid pæl er også udelukket.

3. Og så er der kun en mulighed tilbage...

(jeg kunne som sagt heller ikke løse den uden hjælp, men synes egentlig det er meget logisk når man først ved det, som med så meget andet her i livet :) )

Edit:

Set fra en anden vinkel:

Jeg står ved en pæl og kan se to andre.

- Hvis de begge er hvide, ved jeg at min er sort, og siger det.

- Hvis den ene er hvid, og den anden sort, så vil ham på den sorte pæl straks sige at hans pæl er sort, hvis min pæl også er hvid (for så kan han se to hvide). Hvis han ikke siger noget, er det fordi han også kun kan se én hvid pæl, nemlig den ham den anden står ved. Så er min altså sort.

- Hvis begge de to jeg kan se er sorte, så er min enten hvid eller sort. Hvis den er hvid, vil en af de andre kunne regne ud at hans er sort og sige det, fordi vi alle på dette tidspunkt har konstateret at der max er én hvid. Men da ingen af de andre siger noget, må min også være sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte null og niks. Forsto den nesten ikke med fasit engang! :fish:

Edit:

Du har ingen, du får ett og har dermed to. Hva er det?

Jeg tenkte umiddelbart egg! :wub: Hvis jeg tenker vidre på den, så kaaaaan det jo være eggeplomme og eggehvite? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, skjønte det etter å ha fått fasiten og tenkt meg litt om! :) Snakk om å være treg liksom.... :lol: Kan jeg skylde på at jeg er blond...??? :D

Jeg er også blond, så det kan du sikkert sagtens :wub: Jeg skulle også se løsningen og tænke over det lidt... :lol:

Skjønte null og niks. Forsto den nesten ikke med fasit engang! :P

Sorry :wub::fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen, du får ett og har dermed to. Hva er det?

Kanskje et par briller eller noe da?

Jeg er også blond, så det kan du sikkert sagtens :P Jeg skulle også se løsningen og tænke over det lidt... :wub:

Hihi, det var godt å høre at vi er flere blondiner her! :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...