Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer, informasjon om jimmy's hundeservice.


Bambi

Recommended Posts

Jeg kjenner til jimmyshundeservice. Jimmy tar utgangs punkt i at hunden din skal lykkes, all innlæring skal være positiv. Han vil ikke at man skal stille krav til hunden før man er 110% sikker på at hunden veit hva som forventes av den.

Han er også veldig flink til å få deg som hundefører til å forstå hva det er du egentlig forteller hunden din. Og han hører på deg som hundefører. Noe jeg synes er viktig.

Jimmyshundeservice holder til i ski og skriver på hjemmesiden sin at han dekker akershus, oslo og største delen av østfold.

her er hjemmesiden hans : http://www.jimmyshundeservice.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suttern, quotingen funker ikke med gammel explorer, så blir god gammeldags copy&paste, men følgende sier mye:

"Han vil ikke at man skal stille krav til hunden før man er 110% sikker på at hunden veit hva som forventes av den."

Og det ble bekreftet av det Gråtass sa..

Det øyeblikket det snakkes om krav, så vet man øyeblikkelig hva treningsfilosofien ikke er. Morsomt det edr at noen små ord kan fortelle så mye! :whistle: (men smiliesen funket ihvertfall!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange veier til rom og å dømme noen for at man har jobbet i en hundeskole, sier mere om gråtass.. Jimmy jobber ikke i oslohundeskole lenger. Kanskje det er er en grunn til det????

Har hvert borti oslohundeskole...og skjønne hvorfor de har fått det ryktet de har fått...men å si at jimmy er som alle de andre instruktørene som jobber der?

Hørt om ordtaket man skal ikke skue hunden på hårene?!?! Tydligvis ett fremmed ord her.

Hva med å ta en prat med jimmy selv, finne ut hva han står for i stede for å dømme han nord og ned? Har du prata med alle de kurs elvene han har hjulpet? De som slite med problem hunder som han også har hjulpet uten at det har hvert utøvd noe som helst av krav? Eller straff, hvor man har jobbet med gobiter og positiv forsterker?

Det virker som ordet krav er ens betydende med straff...og det er to VIDT forskjellig ting! Men det er vel ikke så viktig å sette seg inn i det! Og sånn at det er sagt...så vidt meg bekjent har ikke jimmy satt krva til hunder som ikke trenger det! (men det er vel ingen hunder der ute som skal stiller krav til uansett) Krav hos jimmy betyr at hunden skal sitte når du sier sitt og du vet at den kan det...sier du sitt og hunden ikke gjør det 10 av 10 ganger..vel da kan ikke hunden sitt og du skal heller ikke kreve at den gjør det uten at du hjelper den.

Og sitter ikke hunden den 11 gangen, vel har du en hund som kan komandoen nei, så sier du nei, ny komando og belønner hunden når den setter seg. Og nei læres ikke inn med negativ forsterker ol.

Var faktisk på ett kurs med jimmy hvor han fortalet en dame som virkelig pressa bikkja langt ned i støvla at slikt ville han ikke ha noe av på sitt kurs.

Er tydlig at folk som har utalt seg veit hva han står for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Stabeiste: Jeg har ikke dømt noen. Jeg sa at Jimmy har bakgrunn fra Oslo Hundeskole, så er det noen som dømmer så er det vel deg? Det er jo du som går utifra at man da trener utifra en bestemt metode, men det som er helt sikkert er at det ihvertfall ikke er klikkertrening..

Jeg kjenner forøvrig godt nok til Jimmy og hans kompetanse til at jeg kan uttale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvert borti oslohundeskole...og skjønne hvorfor de har fått det ryktet de har fått...men å si at jimmy er som alle de andre instruktørene som jobber der?

Og jeg har gått flere kurs i Oslo hundeskole og har vært veldig fornøyd med det. Nå er ikke jeg en klikkertrener, men jeg trener med det jeg vil si er positive metoder, og har ikke hatt noen negative opplevelser med Oslo hundeskole. Husk at denne hundeskolen er stor, og har mange instruktører, og selv om det er en viss "politikk" for hvordan man gjør ting innad i hundeskolen, så har mange av instruktørene der laaang erfaring fra mange andre hold også. Både instruktørene jeg hadde på kursene og instruktører jeg har hatt som tidligere har vært i OHS, er flinke hundemennesker, som vet å tilpasse treningen til den enkelte hund, som jeg vil si virkelig KAN hund etter lang erfaring. Og det syns jeg er viktigere enn at man slavisk følger en metode. Så lenge treningen er positiv for hunden og hund og eier koser seg med det. Det var faktisk flere tilfeller der instruktørene gav beskjed til folk om for hard behandling av hunden, og jeg opplevde aldri noen form for tvang eller straff.

Så selv om Oslo hundeskole hos enkelte har et ganske dårlig rykte, så betyr det ikke at alle som noen gang har vært borti dem, er helt håpløse. Uten at jeg akkurat kjenner den personen TS snakker om. Jeg syns bare det blir litt ensidige kommentarer om Oslo hundeskole generelt til tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jimmy har bakgrunn fra Oslo Hundeskole, så det sier vel noe om treningsmetodene.

Det var vel du som trakk fram at det at han hadde bakgrunn derfra, sa noe om treningsmetodene han bruker? Skjønner godt hvorfor "Stabeiste" tolket det slik at du mente at det ble brukt generelt dårlige metoder. Slik de fleste pleier å tenke. Det SER jo ut som du prøver å si at han har bakgrunn derfra, og det sier jo aaalt om hvordan han trener... Liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det var vel du som trakk fram at det at han hadde bakgrunn derfra, sa noe om treningsmetodene han bruker? Skjønner godt hvorfor "Stabeiste" tolket det slik at du mente at det ble brukt generelt dårlige metoder. Slik de fleste pleier å tenke.

Når man har bakgrunn fra OHS så er man ikke klikkertrener enkelt og greit. Jeg har ikke sagt noe om at det ene er bedre eller dårligere enn det andre.

Forøvrig skyter du etter feil spurv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel du som trakk fram at det at han hadde bakgrunn derfra, sa noe om treningsmetodene han bruker? Skjønner godt hvorfor "Stabeiste" tolket det slik at du mente at det ble brukt generelt dårlige metoder. Slik de fleste pleier å tenke. Det SER jo ut som du prøver å si at han har bakgrunn derfra, og det sier jo aaalt om hvordan han trener... Liksom.

Da må jeg være skrekkelig teit som leste setningen rett fram - han har bakgrunn fra Oslo Hundeskole, og det sier noe om hva slags treningsmetoder han bruker. Jeg hadde ikke lest setningen annerledes om det stod Canis, Nordenstam, Turid Rugaas eller Siddis... Hvilke skoler en instruktør har bakgrunn fra sier faktisk en god del om hva slags treningsmetoder man kan forvente fra denne personen - og det er ikke ment verken positivt eller negativt, eller dømmende på noen som helst annen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg være skrekkelig teit som leste setningen rett fram - han har bakgrunn fra Oslo Hundeskole, og det sier noe om hva slags treningsmetoder han bruker. Jeg hadde ikke lest setningen annerledes om det stod Canis, Nordenstam, Turid Rugaas eller Siddis... Hvilke skoler en instruktør har bakgrunn fra sier faktisk en god del om hva slags treningsmetoder man kan forvente fra denne personen - og det er ikke ment verken positivt eller negativt, eller dømmende på noen som helst annen måte...

Joda, jeg ser den. Men det er veldig mange som ville legge litt mer i det etter andre diskusjoner om Oslo hundeskole rundt omkring (vet ikke om det har vært så mye diskusjoner her inne, har ikke vært medlem så lenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg være skrekkelig teit som leste setningen rett fram - han har bakgrunn fra Oslo Hundeskole, og det sier noe om hva slags treningsmetoder han bruker. Jeg hadde ikke lest setningen annerledes om det stod Canis, Nordenstam, Turid Rugaas eller Siddis... Hvilke skoler en instruktør har bakgrunn fra sier faktisk en god del om hva slags treningsmetoder man kan forvente fra denne personen - og det er ikke ment verken positivt eller negativt, eller dømmende på noen som helst annen måte...

Enig :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange veier til rom og å dømme noen for at man har jobbet i en hundeskole, sier mere om gråtass.. Jimmy jobber ikke i oslohundeskole lenger. Kanskje det er er en grunn til det????

Har hvert borti oslohundeskole...og skjønne hvorfor de har fått det ryktet de har fått...men å si at jimmy er som alle de andre instruktørene som jobber der?

Hørt om ordtaket man skal ikke skue hunden på hårene?!?! Tydligvis ett fremmed ord her.

Hva med å ta en prat med jimmy selv, finne ut hva han står for i stede for å dømme han nord og ned? Har du prata med alle de kurs elvene han har hjulpet? De som slite med problem hunder som han også har hjulpet uten at det har hvert utøvd noe som helst av krav? Eller straff, hvor man har jobbet med gobiter og positiv forsterker?

Det virker som ordet krav er ens betydende med straff...og det er to VIDT forskjellig ting! Men det er vel ikke så viktig å sette seg inn i det! Og sånn at det er sagt...så vidt meg bekjent har ikke jimmy satt krva til hunder som ikke trenger det! (men det er vel ingen hunder der ute som skal stiller krav til uansett) Krav hos jimmy betyr at hunden skal sitte når du sier sitt og du vet at den kan det...sier du sitt og hunden ikke gjør det 10 av 10 ganger..vel da kan ikke hunden sitt og du skal heller ikke kreve at den gjør det uten at du hjelper den.

Og sitter ikke hunden den 11 gangen, vel har du en hund som kan komandoen nei, så sier du nei, ny komando og belønner hunden når den setter seg. Og nei læres ikke inn med negativ forsterker ol.

Var faktisk på ett kurs med jimmy hvor han fortalet en dame som virkelig pressa bikkja langt ned i støvla at slikt ville han ikke ha noe av på sitt kurs.

Er tydlig at folk som har utalt seg veit hva han står for!

Har visst oversett tråden siden jeg svarte sist, men dette var da veldig til en reaksjon på en "hundeskole". Du forsvarer den veldig, så man skulle nesten tro det var du som drev "Jimmy's hundeservice"(?!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Å si at man vet noe om hvordan vedkommende underviser fordi h*n har jobbet et sted blir for dumt. som noen sier, det er kanskje en grunn til at man ikke jobber på det stedet lenger, om for eksempel OSH er så rigid på EN tilnærmingsmetode som det hevdes her.

eh, OSH er ikke klikkertrening? De holder da så vidt jeg vet klikkerkurs?

De som trener for/har trent for/md nordenstam denger bikkjene sine? (bare eksempel på inngrodde holdninger) jeg har gått ukeskurs hos Nordenstam, var ikke mye denging der gitt, men heller ikke mye godbit, ettersom vi som hundeførere måtte være hundens belønning, og DET er krevende det, om man skal gjøre det rett.

Om man går ut fra at normale mennesker uvikler seg, vil man ikke da også kunne gå ut fra at instruktører utvikler seg?

Jeg har trent for Jimmy, og han er i stand til både å klikkertrene, godbit-trene og stort sett tilnærme seg ekvipasjen på den måten DE trenger. Jeg er hundre prosent sikker på at han nå som jeg har en ny hund, ville legge opp innlæring på en annen måte enn det han gjorde da jeg hadde den forrige hunden. Nettopp fordi at selvom jeg er (tilnærmet) den samme, er hunden en annen.

Nå vil jeg vel legge til at etter min mening er jimmys sterke side å hjelpe folk med problemhunder, av type få bikkja til å slutte å tisse på postmannen, spise tanta Agatha, og så videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh, OSH er ikke klikkertrening? De holder da så vidt jeg vet klikkerkurs?

De holder kurs i bruk av klikker som et hjelpemiddel som de så pent skriver selv. Grunnfilosofien til OHS er vel noe annet enn Canis eksempel, og jeg vil tru at man får bedre utbytte av et klikkerkurs hos en av skolene som følger filosfien bedre, enn en som bruker klikker som hjelpemiddel (det handler jo om mye mer enn å trykke på en boks som lager lyd liksom).

Edit: Uansett så har jo folk forskjellige meninger om forskjellige instruktører. Lurer man på en instruktør, så går det sikkert an å få overvære en kurstime, eller så er det vel mulighet for å se en instruktør trene egen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har bakgrunn fra OHS så er man ikke klikkertrener enkelt og greit. Jeg har ikke sagt noe om at det ene er bedre eller dårligere enn det andre.

Forøvrig skyter du etter feil spurv..

OT:

Nå må jeg få lov å arrestere deg litt Gråtass. Jeg har bakgrunn fra OHS og jeg trener med klikker :innocent: Så det går det. Nå skal det være sagt at jeg gikk ferdig instruktørutdannelsen (samtidig som jeg gikk der gikk jeg klikkerkurs på si og var "utro" hihi) og så var jeg ikke der noe mer, av den enkle grunn at jeg ikke helt likte systemet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bakgrunn fra Oslo Hundeskole. Jeg trener med de fleste i topp-eliten innen lydighet i hvertfall, og er vel bladt de som trener mest likt en "klikkertrener" (har ventet ut mye atferd, men jeg hjelper også hunden ved å bruke mye lek og bygge på de riktige driftene). Jeg legger ALLTID vekt på det positive og vil at alt skal bygges opp med forsterkning, lek og fart. Ja, jeg har sagt nei når Amira når hun har sust på bakken i fellesdekk, men det har ikke være ofte da hun vet hva hun skal gjøre, før jeg strekker tiden så langt. Og dette er ikke unikt for meg. Jeg har faktisk veldig like metoder for f.eks Kjellaug (tidligere verdensmester med Loppa) og flere andre kjente i både LP-miljøet og OHS.

Under et instuktørkurs i OHS lærer man ikke så mye om hvordan man skal lære inn de ulike øvelsene. Man lærer om hvordan hundens drifter fungerer og hvordan vi kan utnytte, bygge rundt og føre dette til ønsket atferd. Kanskje burde denne utdanningen vært mer spesifik på øvelse etter øvelse, slik at det ikke ble så stort spillerom for egne merkelige tolkninger for instruktørene... Det var jeg nemlig ikke så alt for mye om. Jeg har i hvertfall lært å spille på all den postive atferden en hund kan få frem ved positiv trening.

OHS bruker faktisk ikke negative treningsmetoder! Vi er ikke livredde for å bruke ord som "straff" eller "krav", da vi faktisk har lov til å si "nei" til hunden når den står på stuebordet. Men jeg lurer virkelig på hvem som ikke ville gjort det?! Det er bare at noen er så grusomt redde for å si det (pga "ryktet"). Men all trening foregår med postiv belønning. Største forskjell fra klikkertrening er vel at vi ikke venter ut atferd så mye, men hjelper hunden mye mer igjennom og bruker mye ros (stemme) under innlæring.

EDIT: Det er mange som har samme opphav som Jimmishundeservice. F.eks Nordbys hundesenter. En gang i tiden var det også slik at "din beste venn" og ohs var sammen, men det var i gamledager, da også metodene var noe dårligere. Dette har forandret seg på linje med andre hundeskoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

OT:

Nå må jeg få lov å arrestere deg litt Gråtass. Jeg har bakgrunn fra OHS og jeg trener med klikker :innocent: Så det går det. Nå skal det være sagt at jeg gikk ferdig instruktørutdannelsen (samtidig som jeg gikk der gikk jeg klikkerkurs på si og var "utro" hihi) og så var jeg ikke der noe mer, av den enkle grunn at jeg ikke helt likte systemet der.

Jeg lar meg ikke arrestere, jeg forventer at du vet forskjell på å trene med klikker og klikkertrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg ikke arrestere, jeg forventer at du vet forskjell på å trene med klikker og klikkertrene..

Og klikkertrening er det eneste riktige?

Nå vet ikke jeg om du tenker på trening rettet i forhold til konkurranse innen bruks, lp, ag eller noen annen sport, eller om du tenker mer på hverdagslydighet/hundehold generelt, eller om det i det hele tatt burde være noen forskjell her.

Innen konkurranse LP vet jeg nemlig ikke om en enste ren klikkertener som har utmerket seg. Der i mot vet jeg om veldig mange andre fliker som trener med vedig mye positivt + litt rettferdige krav. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tolker spydigheten mellom linjene :innocent: hehe

neida, tuller (i hvertfall litt) - jeg misforstod sikkert

Nå har jeg aldri oppfattet Gråtass som klikkertrener, så jeg trur ikke hun anser det som frelsen til alt vondt her i verden. Jimmy klikkertrener heller ikke.

Skulle tru det satt ufattelig langt inne hos mange å si ordene "jeg trener med klikker" egentlig... :lol: Det er det utroligste folk kaller klikkertrening i disse dager uanset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tru det satt ufattelig langt inne hos mange å si ordene "jeg trener med klikker" egentlig... :innocent: Det er det utroligste folk kaller klikkertrening i disse dager uanset...

Jeg tror, Nirm, at folk rett og slett ikke skjønner helt forskjellen. Jeg trener med klikker, jeg klikkertrener, for enkelte kan det nok være vanskelig å se forskjellen der. Heldigvis vet jeg hva jeg gjør :)

Nå har diskusjonen sklidd ut på viddene *ler* men det er gøy :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...