Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelspleie produkter

Guest Jonna

Produkt  

44 stemmer

1. 1. Hvilket produkt har du best erfaringer med?

• Pet Silk
      1
    • PP - Plush Puppy
      9
    • CC - Chris Christensen
      8
    • KW - Kathe Winther
      6
    • Andre
      14
    • Groomers edge
      6
    • Dogstuff
      0

Recommended Posts

Sakser er vanskelig - noen synes de billige til 200,- fungerer greit i årevis - andre MÅ ha 1000-kroners sakser årlig..

Jeg klarer meg meget godt med den billige effileringssaksen fra Hund-1. Kjøpte en for et par år siden, vant en i fjor - men begge er så gode som nye.

Men jeg bruker det jo bare rundt føttene til hundene, da. Dvs lite klipping - men likevel klipper jeg ikke bare på ren og pen pels - ergo slites sakser fortere..

Den lille rosa saksen er jo et "must" for de fleste - men min forsvant for mange, mange år siden på en utstilling.. Har savnet den siden..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Sakser er vanskelig - noen synes de billige til 200,- fungerer greit i årevis - andre MÅ ha 1000-kroners sakser årlig..

Jeg klarer meg meget godt med den billige effileringssaksen fra Hund-1. Kjøpte en for et par år siden, vant en i fjor - men begge er så gode som nye.

Men jeg bruker det jo bare rundt føttene til hundene, da. Dvs lite klipping - men likevel klipper jeg ikke bare på ren og pen pels - ergo slites sakser fortere..

Den lille rosa saksen er jo et "must" for de fleste - men min forsvant for mange, mange år siden på en utstilling.. Har savnet den siden..

Susanne

Har du noe merke du kan anbefale? Vil ikke ende opp med enda en slik som den jeg hadde. Husker ikke merke, men den var rett og slett ikke brukende, selv som ny. Lugget hunden mer enn den klippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe merke du kan anbefale? Vil ikke ende opp med enda en slik som den jeg hadde. Husker ikke merke, men den var rett og slett ikke brukende, selv som ny. Lugget hunden mer enn den klippet.

JEG bruker effileringssaksen til Hund-1 (http://www.mamut.net/hunden/shop/) til 190,-...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd diverse merker på shampo, den eneste jeg er fornøyd med er fra Bio-Groom. De har også diverse andre produkter som jeg er veldig fornøyd med :whistle:

Angående sakser sverger jeg til Eicker Solingen skarpsaks og ensidig effileringssaks. Mine har blitt brukt en del de siste 7 årene, og er fremdeles gode nok. Jeg planlegger å skarpe de litt igjen nå, så de blir perfekte igjen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaringer med PP Ice on ice?

Ja, den er intet mindre enn genial. Fjerner floker som bare det uten å gjøre pelsen fettete.

Når det gjelder sakser så er jeg svoren tilhenger av Solingen. Det er vel flere som har den rosa roselinesaksa her vil jeg tro, og jeg holder meg også til dette merket på effilering og potesaks.

Jaa, den har jeg, og den er knallgod! Jeg har effileringssaks fra xxxxx (mangefarget, liten en) men når den blir utslitt skal jeg prøve noe nytt igjen. Er veldig fornøyd med den jeg har, men den har gått ut av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Fra dag 1 har vi prøvd en god del forskjellige merker av shampoo og andre pelspleieprodukter. Siden 2003 har vi sverget til PCL. Der bruker vi denne disse produktene:

Shampoo: PCL_Lavendel_Shampoo_se.jpg

Spray Balsam: PCL_Vitamin__Silk_SprayBalsam_se.jpg

Vi kjøper disse produktene når vi er i Sverige, for der er de vannvittig mye rimeligere, samt at de har større kanner (vi har nå 2,7 l kanner og de varer lenge for 3 hunder).

Rasen har forskjellige farger og vår erfaring er at ikke alle produktene passer til de tre fargevariantene. Jeg ble anbefalt å prøve dette av en svensk oppdretter, siden har vi ikke sett oss tilbake. De fungerer like bra på en blond hoffe som på smt og sort.

Shampoen bruker jeg uttynnet. Dvs jeg trykker ut ca 15 cm med shampoo og har oppi 2-3 liter med varmt vann. Så fyller jeg opp bøtta (10 liter) med vann slik at det er lunket (dette til 1 hund). Er pelsen skikkelig møkkete så hender det at jeg tar en vask hvor jeg klemmer ut en lang stripe med shampo på ryggen, men dette skjer bare om de har rullet seg i hestemøkk, kumøkk, elgmøkk e.l. For så å ta en uttynnet vask etterpå. Skal også nevne at jeg bruker en svamp til å fordele "shampoo-vannet" i pelsen.

Spray balsam sprayer vi inn i frotte-tørr pels etter skikkelig shamponering. Da blir pelsen enklere å børste etterpå, samt at den ikke blir statisk og ikke "fluffy".

Skal hundene på utstilling så bruker jeg spraybalsamen annenhver dag etter shamponeringen. Da løfter jeg pelsen og sprayer godt inn, "gnir" det inn og børster etterpå.

Hoffene skal ikke bades den siste uka før utstilling (er min erfaring), men med disse produktene blir ikke pelsen fluffy og ikke fet, ei heller for myk. Sammen med en pelsblåse, så kan jeg faktisk bade hundene dagen før utstilling :)

Jeg kunne ha tenkt meg å prøve den ice on ice, floker kommer så alt for fort på våre hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her med tre nye produkter, to av dem påvirket av denne tråden. (Egentlig Sara sin skyld, hun hadde finlest denne tråden og kunne fortelle meg hva jeg måtte ha :) ).

Jeg kjøpte iallefall PP Natural all purpose shampoo with henna og PP O.M.G (grooming spray). I tillegg har jeg kjøpt Bio-groom Anti Itch (Symra slikker og gnager på labbene for tida, jeg må prøve å fjerne kløingen mellom tærne før dette blir en uvane).

Som flere andre har nevnt håper jeg også at hennashampoen ikke misfarger hvit pels, det ville jo vært litt irriterende ... (Du verden så sårbar man er når man har bare en hund å stille. Tenk om Symra får rosa pels som henger i hele sommeren! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he - for en mengde år siden var det en uheldig oppdretter som fikk lus på hundene sine. Men "snill" som hun var kjøpte hun et sånt lusebekjempningsgreie som skulle være såååå mild og myk.

Synd ingen fortalte at allt det hvite ble skikkelig, skikkelig gult! Sånn omtrent like gult som den goldenen ytterst til høyre på bildet ovenfor her. Lekkert... Og det tok jo et år før det var vokst ut...

Så jeg skulle forsøkt ganske forsiktig hvis jeg var i tvil - ha i konsentrert shampo på en liten "dusk" av tørr pels. La det sitte i en laaaang stund (halvtime/time?) skyll ut og se etter. Pass bare på å ikke ha det inne på huden hennes så lenge, da.

Men hvis shampoen i seg selv er blank eller blå - vil den ikke farge det Henna-rødt, i alle fall! :)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med Keri-Cot balsamen fra Groomers Edge ? Jeg kjøpte den i Letohallen i går. Skal visstnok ha en god effekt på tørre og ødelagte pelser.

edit: bruker Espree til vanlig og har vært fornøyd med den hittil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en espree "anti-shed, itch and static spray" som funker ypperlig som flokeløsner. Nå har jeg sprayet hele bikkja for å se om det lindrer kløe også (hun klør alltid etter napping) og se om hun blir like ekkel og oljete av den som hun blir av espree shampoen jeg kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva slags shampo vil ekspertene her anbefale til sort kelpie pels?

Så langt har jeg ikke funnet noen shampo som gjør noe spesiellt med mine annet enn å gi blank pels.

Men ifølgePP sin guide så er det Natural All Purpose Shampoo m/Henna, eller Natural Body Building Shampo eller til den solblekete AK: Herbal whitening shampoo.

Du har jo også Black opal Shampoo.

Siri er litt skeptisk til den med Henna til svart hund. Jeg vil tro de to første der også passer til terv. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg ikke funnet noen shampo som gjør noe spesiellt med mine annet enn å gi blank pels.

Men ifølgePP sin guide så er det Natural All Purpose Shampoo m/Henna, eller Natural Body Building Shampo eller til den solblekete AK: Herbal whitening shampoo.

Du har jo også Black opal Shampoo.

Siri er litt skeptisk til den med Henna til svart hund. Jeg vil tro de to første der også passer til terv. :icon_cry:

Tusen takk, da skal jeg kikke litt på de :) Til terven bruker Groomers Edge- Midnight white og er super fornøyd med den. Brukte den på Loppa også denne gangen og hun ble fin og blank om enn litt vel luftig i pelsen? Men det ser mye bedre ut i dag, så jeg kan kanskje fortsette med den på henne også. Jeg bader henne uansett noen dager i forveien før utstilling. Hadde vært greit å bare ha en flaske å forholde seg til :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit å bare ha en flaske å forholde seg til :blink:

Jepp, det synes jeg og! *litt latskap* :blink:

Siden det kun er 1 utstillingshund her i hus så kjøpes det shampo etter hans pels, så får labbisen nøye seg med den og evntuelt det som måtte dette inn av premie stæsj :blink:

Har forøvrig fått tak i shampooen som SaraS(?) anbefalte, håper den funker bra på pyrrepels også. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med Keri-Cot balsamen fra Groomers Edge ? Jeg kjøpte den i Letohallen i går. Skal visstnok ha en god effekt på tørre og ødelagte pelser.

edit: bruker Espree til vanlig og har vært fornøyd med den hittil

Denne ble litt for "fettete" for oss med beardiser i alle fall.. Pelsene ble litt for tunge, og det gjorde veldig lite positivt for oss som skal ha en "raggete" pels :blink: .

MEN som til hverdags er den sikkert fin også for våre, da - tror den har mye "godness" som en tørr og ødelagt pels kan trenge.

Jeg kjøpte Protein Vital (med silkeproteiner) som skal være en sånn "Consentrated conditioner" - dvs konsentrert balsam. TROR den kan være veldig bra på tørre hårtupper, kanskje også floker, og "triste benhår" som ikke gjør som man ønsker..

Prøvde den ut på egne hårtupper - og de ble veeeeldig mye smooth'ere, mykt og fint - men MYE lukt. (Riktignok luktet det godt, men...)

Kan ikke skjønne hvorfor det må være et tonn av parfyme i alt mulig man kjøper til hundene!

Men, men - det finnes jo parfyme til dem også, så...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvorfor det må være et tonn av parfyme i alt mulig man kjøper til hundene!

Susanne

Enig med du, synes ikke at hunder skal lukte som hverken fioler eller epler :blink:

Ja hva lager man ikke for å tjene penger gitt... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shampoen er lyst brunrød! :blink::blink:

Dersom ingen her med hvitpelsete hunder bruker den helt uten å få feilfarge i pelsen, så tror jeg at dette får bli Pippin sin shampo!

I dag kjøpte jeg ny shampo til Symra. Natural conditioning shampoo whith evening primrose. :blink: Den lukter godt og ikke for sterkt, og så er det den som anbefales for beardiser. Så nå kan Pippin få ha hennashampoen for seg selv. Hvis det stemmer at den kan tynnes ut 1 til 10, så må dette være noe av det billigste man kan kjøpe av hundeshampo!

Hm, kanskje jeg skal bade de hundene også da, ikke bare kjøpe fancy shampo til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva slags shampo vil ekspertene her anbefale til sort kelpie pels?

Denne jenta vil påstå Black on black fra CC selvfølgelig, evnt PEARLight fra Groomers edge som passer til begge hundene :blink:

Hadde vært greit å bare ha en flaske å forholde seg til :blink:

En flaske for hver gang du har lyst til å prøve noe nytt vel..? :blink: Jeg har bare 4 forskjellige shampoer til en bitteliten hund og pønsker på å teste både PP og Biogroom bare fordi jeg har lyst.. :blink:

..

..

Helt enig, pga astma tåler ikke jeg en hel del lukter så jeg velger shampo ut i fra hva jeg tåler, men det er et tankekors at hunder har vanvittig bedre luktesans enn oss og de kjenner nok shampoen mye bedre.. Luktmessig er Dogstuff den beste shampoen jeg har prøvd, men CC er bedre på pelsen og heldigvis forsvinner "nybadet-lukten" etter 3 dager på Sølve hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...