Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelspleie produkter


Guest Jonna

Produkt  

44 stemmer

  1. 1. Hvilket produkt har du best erfaringer med?

    • Pet Silk
      1
    • PP - Plush Puppy
      9
    • CC - Chris Christensen
      8
    • KW - Kathe Winther
      6
    • Andre
      14
    • Groomers edge
      6
    • Dogstuff
      0


Recommended Posts

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Jeg bruker Furst Aid fra Groomers Edge, og er fornøyd med den - pelsen blir ren, klare farger i både det sorte og hvite, og lukter passe godt uten å være verken sukkertøy eller parfymeri. Dog er jeg såpass "kjedelig" i pelsstellet at jeg ikke har forsøkt en drøss med andre shampooer, siden jeg synes denne fungerer bra nok.

Men, jeg lurer på om noen har brukt Re-Fur-Bish fra Groomers Edge - jeg mener jeg ble anbefalt den en gang på hunden i røytetida for å få av mer pels på kortere tid. Noen som har erfaring med den til det formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at PP anbefaler i det vide og brede produkter til Parson. Fra før bruker jeg hare en shampoo som gjør at pelsen ikke blir så jækla mjuk. Parsonpelsen skal være stri og stiv, men etter bad blir hun gjerne mega-mjuk. Men med den shampooen jeg bruker på henne nå så blir hun kritthvit og beholder strukturen i pelsen, så den er jeg veldig fornøyd med.

Jeg liker dill og dall, men jeg ser ikke for meg at jeg trenger noen som helst av produktene PP anbefaler til rasen.

Hadde jeg derimot hatt en skikkelig pelshund skulle jeg nok ha mesket meg med artige produkter. Får bli når jeg får meg beardis om 10-20 år :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at PP anbefaler i det vide og brede produkter til Parson. Fra før bruker jeg hare en shampoo som gjør at pelsen ikke blir så jækla mjuk. Parsonpelsen skal være stri og stiv, men etter bad blir hun gjerne mega-mjuk. Men med den shampooen jeg bruker på henne nå så blir hun kritthvit og beholder strukturen i pelsen, så den er jeg veldig fornøyd med.

Jeg liker dill og dall, men jeg ser ikke for meg at jeg trenger noen som helst av produktene PP anbefaler til rasen.

Hadde jeg derimot hatt en skikkelig pelshund skulle jeg nok ha mesket meg med artige produkter. Får bli når jeg får meg beardis om 10-20 år :):D

Hvilken shampo er det du bruker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP anbefaler en hel haug til Basenji også. Og riesen - skjønner ikke hva jeg skal med whitening-shampo til en kullsort hund. Har jeg misforstått? :)

Fordi:

Er også en super shampoo for svarte, grå, brune og røde pelser hvor man ønsker redusere uønsket varme toner som følge av solbleking. Gir pelsen en naturlig glans tilbake.

Men jeg er helt enig, det er mye der som ikke akkurat jeg ser på som nødvendig. Men noen av oss er jo generellt litt "kjekt å ha". En ting jeg vet jeg ikke trenger er Odour muncher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til produkt for uregjerlig ryggpels (toller)? Funker den OMG-sprayen godt til det? Stod vel på produktomtalen at ved å bruke den + et håndkle så fikk man flat fin ryggpels på hunden. Men funker det greit? Har en toller her som går rundt med konstant morrasveis.

Og sånn antistatisk må jeg skrive opp! Her knitres det i alle bauger og kanter, og jeg får ofte elektrisk støt av å ta borti hundene (eller når Vix setter nesen sin borti ansiktet mitt, herlig :) ).

Ser flere nevner Crufts, er de billigere der enn om de bestilles fra nettbutikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekk tråd! Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare i pollen, for jeg har ikke prøvd alle produktene. Jeg vet vel bare at jeg ikke er 100% fornøyd med KW, men at de shampoene jeg har prøvd, har gjort jobben greit og luktet godt. Jeg føler ikke jeg har prøvd nok av de andre produktene til at jeg kan uttale meg.

I det siste har jeg blandet en del; litt Furst Aid, litt minkoljeshampo, litt vanlig menneskeshampo (det er faktisk noe av det beste jeg har prøvd!), litt ditt og litt datt - og resultatet blir mye bedre enn om jeg skulle brukt bare en av shampoene. :blink: Furst Aid shampoen synes jeg gir utrolig fin lever-farge på Tulla, kanskje det er et tips til brune (lever?) kelpier?

Så det var noen som skrev at minkoljeshampoen fra KW kunne gi misfarging på lyse pelser; kan noen fortelle meg hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Før i verden" var sitronshampoen til KW shampoen over alle andre for hunder som skulle ha litt (eller mye) stri pels.

Beardisene ble hvite i det hvite og beholdt en viss strukur i pelsen.

Men jeg vet det var mange som sluttet med den da de fikk endel tørre pelser/hud (sikkert ikke blandet den opp nok med vann).

Så gikk vi alle over til Ring5's blåshampo.

Men nå går det i Groomers Edge Midnight white på mine - mest på ben/barter, men kan godt brukes på hele hvis man ikke har noen annen.

Som hverdagsshampo har jeg Bio Groom Lanolin-shampo - de blir fantastisk blanke og fine, men også litt myke, da..

Prøvde nylig Bio Groop Texture Plus (eller var det Ring5?) - de ble stive og nesten litt klissne i pelsen.. Hadde kanskje fungert på hår som ikke er 30 cm lange?

Jeg tror ikke på særlig mye av alt det der Plush Puppy hevder at man MÅÅÅ ha, jeg.. SÅ jeg har lite sånt "stæsj" selv om jeg absolutt har morsomme hunder å kjøpe sånt til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke svart på pollen, er ikke videre bevandret i pelspleie-verdenen... :lol:

Men nå trenger hundene ny shampo, alt er tomt så tips mottaes med takk.

Har tidligere hovedsakelig brukt KW sin Minkoljeshampo og ellers andre premiegreier, eneste navnet jeg husker er Heery.

Edit: Birken trenger en shapo som han ikke blir så myk i pelsen og beholder mest mulig struktur. Merethe, ja hun er vel ikke så kresen, Black is beautiful eller noe :blink:

Helst ikke shampoer med mye parfyme/sterk lukt, nesen min liker ikke det.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaringer med PP Ice on ice?

Forøvrig bruker jeg Easy groom sin Crystal white sjampo, og syns den er veldig fin på hvit pels. Skal prøve ut Groomers edge sin svarte sjampo på de blå partiene til Lunah for å kanskje få en mørkere farge? Veit ikke, men den sjampoen gjør hvertfall susen på svarte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekk tråd! Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare i pollen, for jeg har ikke prøvd alle produktene. Jeg vet vel bare at jeg ikke er 100% fornøyd med KW, men at de shampoene jeg har prøvd, har gjort jobben greit og luktet godt. Jeg føler ikke jeg har prøvd nok av de andre produktene til at jeg kan uttale meg.

I det siste har jeg blandet en del; litt Furst Aid, litt minkoljeshampo, litt vanlig menneskeshampo (det er faktisk noe av det beste jeg har prøvd!), litt ditt og litt datt - og resultatet blir mye bedre enn om jeg skulle brukt bare en av shampoene. :lol: Furst Aid shampoen synes jeg gir utrolig fin lever-farge på Tulla, kanskje det er et tips til brune (lever?) kelpier?

Så det var noen som skrev at minkoljeshampoen fra KW kunne gi misfarging på lyse pelser; kan noen fortelle meg hvorfor?

*skrive ned*

Men jeg må helt ærlig si at jeg har ikke så mye problemer med fargene på jentene. De har en pen tone på fargene sine begge to, men det bare irriterer meg når man kjøper shampoer som liksom skal gjøre noe med tonen, jeg betaler og jeg ser ikke noe. :blink:

*løpe på badet å sjekke*

Bio-groom Wiry coat texturizing shampoo

*skrive også ned*

Blaze er en dyr hund iblandt. Kjøper så mye tull til henne at jeg kan ikke "pensjonere" henne fram til hun blir veteran :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*skrive ned*

Men jeg må helt ærlig si at jeg har ikke så mye problemer med fargene på jentene. De har en pen tone på fargene sine begge to, men det bare irriterer meg når man kjøper shampoer som liksom skal gjøre noe med tonen, jeg betaler og jeg ser ikke noe. :blink:

Helt enig - når man kjøper noe man forventer at skal ha en viss virkning, ja - da SKAL det ha den virkningen! Jeg har kjøpt min andel av balsamer for å få pelsen til å bli mindre fluffy, men har fremdeles til gode å finne en som virker tilstrekkelig.. :lol: Var det sånn at OMG virket bra på morgen-sveis-pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til produkt for uregjerlig ryggpels (toller)? Funker den OMG-sprayen godt til det? Stod vel på produktomtalen at ved å bruke den + et håndkle så fikk man flat fin ryggpels på hunden. Men funker det greit? Har en toller her som går rundt med konstant morrasveis.

Blaze har også en pels som kan krølle seg på ryggen, men pelsen hennes er jo ikke fullt så lang som Tolleren sin.

Men jeg har nå funnet noe som funker på henne. Hun bades maks 3 uker førs utstilling, og dagen før "bader" jeg henne i tørrshampo og børster og føhner dette ut igjen. Dette får iallefall hennes pels til å ligge bedre, med mindre krøll enn ved bading.

Og sånn antistatisk må jeg skrive opp! Her knitres det i alle bauger og kanter, og jeg får ofte elektrisk støt av å ta borti hundene (eller når Vix setter nesen sin borti ansiktet mitt, herlig :blink: ).

Da er antistatisk spray eller Cream faktisk ganske kjekt. Jeg hater får støt, og hundene ser ikke ut til å like det så mye bedre.

Ser flere nevner Crufts, er de billigere der enn om de bestilles fra nettbutikken?

Generellt så er det ekstremt stort utvalg på Crufts, og intern konkurranse på prisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Så det var noen som skrev at minkoljeshampoen fra KW kunne gi misfarging på lyse pelser; kan noen fortelle meg hvorfor?

Det var meg, og jeg har hørt det av malteser og (hvit) puddel eiere, pelsen ble visst gulaktig. For kritthvit pels er White on white det beste jeg har sett og forsøkt, Sølves pels blir markant lysere og renere i fargen etter et bad med den shampoen.

Er det noen som har erfaringer med PP Ice on ice?

..

CC Ice on Ice bruker jeg til "alt" rett og slett, til å løsne floker, statisk pels forsvinner med en liten spray, som skyllemiddel når jeg ikke gidder å la balsamen virke, for å lette utkamming osv. Jeg vet at flere med sort og brun hund bruker Ice on Ice for å dempe bleking i solen siden den har solfaktor.

Forøvrig skal det siste "må ha" produktet være K9 Competition serien (hvertfall på puddel og springer). Den er visst super og gir glans og lettere utbørstning, og da må jeg jo prøve den ikke sant? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*løpe på badet å sjekke*

Bio-groom Wiry coat texturizing shampoo

kanskje noe å prøve på Birken?

Begynner å bli lei av å måtte bade dyret 3-4 uker før utstilling sånn at pelsen blir seg selv igjen til han skal i ringen. :whistle:

Er det sterk lukt av denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze har også en pels som kan krølle seg på ryggen, men pelsen hennes er jo ikke fullt så lang som Tolleren sin.

Men jeg har nå funnet noe som funker på henne. Hun bades maks 3 uker førs utstilling, og dagen før "bader" jeg henne i tørrshampo og børster og føhner dette ut igjen. Dette får iallefall hennes pels til å ligge bedre, med mindre krøll enn ved bading.

Flere ting jeg må prøve før jeg gir tapt for pelsen skjønner jeg! :aww:

Det var meg, og jeg har hørt det av malteser og (hvit) puddel eiere, pelsen ble visst gulaktig. For kritthvit pels er White on white det beste jeg har sett og forsøkt, Sølves pels blir markant lysere og renere i fargen etter et bad med den shampoen.

Hmm.. merkelig. Kan hende det stemmer altså. Jeg har brukt den mest på vinteren, og da synes jeg hvit pels ser gul ut mot snøen uansett. Men den er bra mot statisk elektrisitet, derfor vinter-brukt.

Forøvrig skal det siste "må ha" produktet være K9 Competition serien (hvertfall på puddel og springer). Den er visst super og gir glans og lettere utbørstning, og da må jeg jo prøve den ikke sant? :whistle:

Jasså du! Da må jeg vel prøve det også! Hjelper den på pels med "dagen-derpå"-utseende også? :ahappy:

Edit: "Lyster" betyr det volum? I så fall tror jeg kanskje jeg skal droppe den serien; her trenger vi litt mindre volum enn det vi har nemlig.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze har også en pels som kan krølle seg på ryggen, men pelsen hennes er jo ikke fullt så lang som Tolleren sin.

Men jeg har nå funnet noe som funker på henne. Hun bades maks 3 uker førs utstilling, og dagen før "bader" jeg henne i tørrshampo og børster og føhner dette ut igjen. Dette får iallefall hennes pels til å ligge bedre, med mindre krøll enn ved bading.

Det må testes ut. Det vi gjør nå er at vi fukter ryggpelsen, børster godt og trer så på et dekken/hånduk/lignende mens han tørker, samme dag som utstillingen. Da ligger pelsen rolig og fint den dagen, og hvis han ikke gnur seg for mye på fleecepledd så ligger den rolig dagen etter også. :whistle: Skjønner at føner kan være greit å ha, eier ikke slikt til meg selv en gang. :ahappy:

Da er antistatisk spray eller Cream faktisk ganske kjekt. Jeg hater får støt, og hundene ser ikke ut til å like det så mye bedre.

Notert på "må ha" listen :aww:

Generellt så er det ekstremt stort utvalg på Crufts, og intern konkurranse på prisene.

På en måte høres dette veldig bra ut, på en annen måte fryktelig skummelt *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Jasså du! Da må jeg vel prøve det også! Hjelper den på pels med "dagen-derpå"-utseende også? :aww:

Edit: "Lyster" betyr det volum? I så fall tror jeg kanskje jeg skal droppe den serien; her trenger vi litt mindre volum enn det vi har nemlig.. :ahappy:

Nå måtte jeg faktisk sjekke hva Lyster betyr for jeg er elendig i svensk og i følge den svenske synonymordboken betyr Lyster: lysande, klar, skimrande, glänsande. :whistle: Springeren til venninnen min får alltid blank og slett ryggpels uten å bruke dekken eller strømpe(!?) og hun (m.fler) sverger til denne serien. Og et annet pluss er at produktene lukter minimalt, positivt for meg og for hunden som har desto bedre luktesans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen anbefale meg en effileringssaks, børste, og gode volumprodukter til en gronnis? Hadde en saks, men den var helt elendig, så den gikk i bosset for noen dager siden. Børster har jeg i massevis, men er ikke 100% fornøyd med noen av de, ser for meg at CC har en god børste som brukes til å kamme "opp" langhårete hunder?

Ellers er jeg helt novice på pelspleieprodukter, så hva kan dere anbefale? Både av produkter til vask, og til siste børsting før utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sakser så er jeg svoren tilhenger av Solingen. Det er vel flere som har den rosa roselinesaksa her vil jeg tro, og jeg holder meg også til dette merket på effilering og potesaks.

Tusen takk for svar, også roooosa da :ahappy: Hehe. Da må jeg bare bestille, så jeg får fikset litt på pelsen til tøtten før 7. mars :whistle:

Edit: Men da er spørsmålet: Dobbelt eller enkel effilering? Hadde dobbel før, men den var så elendig at den ikke ga meg noe vurderingsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...