Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære hundene av ovnen er farlig?


PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg blir virkelig ikke klok på disse bikkjene jeg. Nå måtte jeg dytte Bridie unna ovnen her, mens det røyk av pelsen hennes. Og det er ikke første gang, for å si det sånn!

Gry så jo SÅNN ut her for noen uker siden, og kunne da ikke i det hele tatt skjønne hvor den rare lukta kom fra...

c905_003.jpg

Bridie har ikke fått svidd vekk pels enda, men det har ikke vært langt unna heller.

Sitri kom også med halvsvidd hale for kort tid siden.

Kjenner de ikke at det blir varmt?? Lukten? Er de virkelig SÅ dumme? Hva gjør man med sånn? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de er så dumme ja! Aynï lukter nesten brent barn fordi hun ligger så nært ovnen og varmer seg, og dumme Tulla har jeg sett at støtter seg (!!) inntil ovnen ved flere anledninger. :icon_redface: En dag jeg skulle bort en tur, og Tulla hadde på seg BOT-dekken, måtte jeg sette grinder foran ovnen, for å hindre at hun - og hele huset - brant opp. :lol: Har dessverre ingen gode triks, bare dumme hunder jeg også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj da! Det der så ikke bra ut, kan tenke meg det lukter ille :icon_redface: Putter selv en dunge katte dotter i ovnen etter å børstet kattene. Å FYYYY som det stinker! Men noen råd har jeg desverre ikke, kan jo ikke la det gå så langt at de får brent seg heller, selvom de kanskje hadde lært av det! Hundene her har jo glatt kort pels, men de er jo også så små at de får ikke til å ligge så nært at pelsen "smelter". Måtte le litt også da, det er ille når hundene ligger der å peser, skifter stilling, peser enda mer, men å ha vett nok til å flytte på seg, nei det går jo ikke kan man skjønne :lol::) Akkurat som på sommeren, hundene ligger langflat midt i solsteika, peser som gale, men å drikke? eller flytte seg i skyggen? Neeeei det skal vi ikke. (er en av dem som må lure hundene til å drikke om sommeren, lite gøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror de er litt teite ja :icon_redface: Jeg hadde et "hun lærer når hun kjenner det er vondt" syn på slike saker. Nå må hun kommanderes vekk fra ovnen(når vi er hjemme til foreldrene mine). Kaktus skjønner hun heller ikke noe av. Hadde en stor kaktus med svære, tykke pigger... Denne stakk hun nesen inn i... Igjen og igjen mens hun peip og ga fra seg noen hyl. Endte med at kaktusen ble kassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, å sette opp en barnegrind for dumme hunder tror jeg rett og slett ikke at jeg gidder. Det blir liksom LITT ekstremt. Da får de heller stå der å brenne liksom :icon_redface:

Men altså, *riste oppgitt på hodet*

Bridie er nå helt gul av svidd pels på den ene siden. Ugh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være du som har dumme dyr, mine gjør ikke sånt :icon_redface: De har prøvd å stikke hodet inn i stekeovnen når jeg åpner den, men etter et par ganger med krøllete værhår har de lært seg at varmt = ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være du som har dumme dyr, mine gjør ikke sånt :icon_redface: De har prøvd å stikke hodet inn i stekeovnen når jeg åpner den, men etter et par ganger med krøllete værhår har de lært seg at varmt = ekkelt.

Tror vel aldri jeg har påstått de er særlig smarte heller.. :lol: hehe.

Vi har sluttet med stearinlys her, fordi to av kattene har stått i fyr og flamme et par ganger. Men slutte å fyre med ved??? Hehe, nei nei...

Og de spiser jo kull fra ovnen også... Nesten så de ligger klare foran ovn for å vente på at kullet er kaldt nok til å spises, for å være først ute. Gry, bridie og Psycho driver med dette :) De har fillern meg spist det kun 5 min etter det er falt ut av ovn også, så fatter ikke at de ikke har svidd seg i halsen. Dumme dyrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har lært seg at varm mat er fy-fy, eller altså gjør vondt i munnen. Og ovner har jeg ikke, eller sånne med vann bare og en peis som jeg aldri får tent (kommer meg aldri av gårde for å kjøpe ved).

Du får heller få kjøpt vofsene (og kattene) litt IQ, hvis du søker litt på internett så finnes det sikkert med vannsmak, så blir det litt lettere å få i dem enn antibiotika pillene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Altså, å sette opp en barnegrind for dumme hunder tror jeg rett og slett ikke at jeg gidder. Det blir liksom LITT ekstremt. Da får de heller stå der å brenne liksom :)

Men altså, *riste oppgitt på hodet*

Bridie er nå helt gul av svidd pels på den ene siden. Ugh.

Det var du som spurte om forslag og det fikk du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dumme hunder... og katter! *sukke*

Mini (katt) har strøket den lange buskehalen sin inntil ovnen flere ganger, ene gangen ble halve haletuppen en brun, krøllete, illeluktende sak... Buffy står og tripper nærmest OPPÅ ovnen når jeg kommer hjem eller det kommer lykke-besøk... Dum dum dum dum dum! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får heller få kjøpt vofsene (og kattene) litt IQ, hvis du søker litt på internett så finnes det sikkert med vannsmak, så blir det litt lettere å få i dem enn antibiotika pillene! :)

:) Tror du man får med jordbærsmak også? Til meg??? :P

Det var du som spurte om forslag og det fikk du :P

Ja, beklager.. Var ikke helt sånn ment det svaret. Men syns bare det ble LITT ekstremt liksom. :P

I går stod Gry og dytta på en kullbit som hadde falt ut av ovnen. Den var bare så vidt blitt svart istedet for rødglødende. Hu dyttet, nappet til seg tunga, dyttet med nese, rygget vekk osv, til jeg ropte henne unna. Hu hadde sikkert holdt på til hu kunne spist den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

I går stod Gry og dytta på en kullbit som hadde falt ut av ovnen. Den var bare så vidt blitt svart istedet for rødglødende. Hu dyttet, nappet til seg tunga, dyttet med nese, rygget vekk osv, til jeg ropte henne unna. Hu hadde sikkert holdt på til hu kunne spist den...

Får gjøre som meg :) Voffsen her var på god vei inn i bålet vi hadde tent opp. Hun skulle ta en vedkubbe, men hadde ørene nesten helt oppi bålet. Jeg brølte hysteriskt, livredd for at hun skulle ta fyr :P Hun ble så redd av mitt hysteriske brøl at hun nå holder god avstand til bål nå :) Kanskje ikke helt etter boka, men det hjalp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får gjøre som meg :) Voffsen her var på god vei inn i bålet vi hadde tent opp. Hun skulle ta en vedkubbe, men hadde ørene nesten helt oppi bålet. Jeg brølte hysteriskt, livredd for at hun skulle ta fyr :P Hun ble så redd av mitt hysteriske brøl at hun nå holder god avstand til bål nå :) Kanskje ikke helt etter boka, men det hjalp :P

Joda, dette er helt etter boka! Klikkerboka faktisk! Og det kalles "brannslukking". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får gjøre som meg :) Voffsen her var på god vei inn i bålet vi hadde tent opp. Hun skulle ta en vedkubbe, men hadde ørene nesten helt oppi bålet. Jeg brølte hysteriskt, livredd for at hun skulle ta fyr :P Hun ble så redd av mitt hysteriske brøl at hun nå holder god avstand til bål nå :) Kanskje ikke helt etter boka, men det hjalp :P

Jo, det er en helt ok måte det. Men her bryr de seg ikke om sånn, drittbikkjene :P

Joda, dette er helt etter boka! Klikkerboka faktisk! Og det kalles "brannslukking". :P

Bokstavelig talt.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her

Toya er ikke redd flammer. Hun kan fint svimse halen borti bålet .... Enda hun har fulgt en vedkubbe inn i ovnen og svidd av alle værhår ...men lære ? Nei, det gjør vi ikke.

Ligger ute og soler seg om sommeren også. Ligger foran peisen og peser. Men hun flytter seg tilslutt, så da har hun kanskje litt IQ når alt kommer til alt. :)

I nærheten av bål må jeg alltid passe på henne, for der kan halen ta fyr om en ikke er obs

Nei, de er rare disse dyrene.

Ikke noen gode råd herfra med andre ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men vi lurte litt på Evens IQ i jula. Pappa skulle tenne to fakkelbokser for å gjøre det litt koselig til familiemiddagen. Han skulle lufte Even samtidig, og Even tasset rundt. Even elsker å lage snøengler, legger seg på rygg og ruller i snøen. Pappa tente den siste fakkelen, da han syntes det luktet så rart, snur seg, og ser Even rulle seg over fakkelboksen... Den sluknet heldigvis med en gang, men en får jo hjertet omplassert litt. Ingen synlige tegn på Even, bare lukta, så flammen ble sikkert hurtig kvalt, det hadde jo ikke brent så lenge.

Men han måtte bli over 11 år før han forsøkte seg som fakir, så ingen tips her i gården. Det måtte være å sette ut små skåler med eddik eller annet som lukter pjuk rundt peisen til de har lært seg å holde seg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Gry snuste på både fakkelboks og røyken til ei venninne her. Da sa "psssssft" i snuta hennes begge gangene, og hu dro labben over den et par ganger, men det var alt :)

Jeg var også skeptisk for å finne igjen bikkje med rød stearin over halve seg da bikkjene fikk løpe ute uten tilsyn på julaften :) Men vi fulgte med på at fakkelboksen fortsatt lyste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden her ligger med hodet oppå ovner som jeg ikke klarer å ta på engang. Han er glad i å ha det varmt. Men ingen svidde hår :P Foreløpig i hvertfall... Hadde en schäfer som tråkket rett oppi en sånn fakkelboks og brant seg veldig. Måtte til dyrlegevakt og alt mulig... Og hun LÆRTE for å si det sånn! Så de må vel bare brenne seg nok :) Men det er jo litt drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...