Gå til innhold
Hundesonen.no

EFIT 7/2-10 - en dag i Firenze


Ingvild

Recommended Posts

0745: Stått opp og er klar for frokost. Sola skinner!

4338057805_974f766222.jpg

0840: Bilde mangler fordi jeg satt fremdeles og spiste frokost. Jeg bor hos en vertsdame hvor det også bor en fra Hellas og en fra Libya, som begge er elever på språkskolen, og når vi har tid blir vi sittende og prate lenge ved måltidet.

0935: Oppdaterer meg på facebook.com, hundesonen.no, mailen min, lamebook.com, notalwaysright.com + et par blogger.

4338801250_aaa75b7bf1.jpg

1040: Jeg visste verken hvor jeg var eller hvor jeg skulle, men slik så det i alle fall ut!

4338059055_b35b1167e8.jpg

1135: Jeg fant til slutt fram til Giardino di Boboli, hvor jeg straks fant meg en plass i sola hvor jeg kunne sitte i fred og skrive i dagboken min. Helt til det kom en mann bort som smattet høyt og lagde lyder med en plastboks og en sleiv. Jeg ble lettere bekymret, men så la jeg plutselig merke til at ikke mindre enn fire katter skjulte seg i buskene og ventet på å få mat.

4338802460_0c0603b4fa.jpg

1244: Fremdeles i Boboli-hagen. En utrolig vakker - og stor! - park. Det ligger flere bilder derfra i dagens blogg.

4338060559_64469dcf43.jpg

1345: Endelig tid for lunsj. Jeg gikk på supermarkedet og kjøpte improvisorisk panini: baguett + salami fra Milano + cola. Deretter gikk jeg tilbake til Palazzo Pitti, hvor jeg satt og spiste mens et par duer (eller mersom tjue, kanskje) satt og overvåket meg.

4338061285_3d9f689f2a.jpg

1439: Når sola skinner i Italia, benytter man sjansen til å kjøpe litt gelato og sette seg ned på Piazza della Signoria mens man ser på alle de japanske turistene.

4338804684_8b81a94d41.jpg

1539: Tilbake i leiligheten igjen, og det er atter en gang tid for å oppdatere seg på det som har skjedd (dvs ikke skjedd) på nettet mens jeg var ute.

4338062469_ba7df915d2.jpg

1642: Neida så, sitter da i senga med Mac-en på fanget fremdeles.

4338063103_27885dce21.jpg

1744: Grekeren kom innom med noen blodappelsiner til meg, og jeg har skikkelig store problemer med å bestemme meg for hvilken bok jeg skal lese i .... .... .... .... det endte med at jeg satte meg på Mac-en igjen, og der satt jeg jammen meg den neste timen også, så det gadd jeg ikke å ta bilde av (dessuten sovnet jeg like etter at jeg egentlig skulle ha tatt 1840-ish-bildet).

4338063643_981c85c416.jpg

1940: Jeg har tatt en dusj, og sitter og føner håret. Hårføneren passer ikke inn i noen av stikkontaktene her på rommet, og adapteren jeg kjøpte passer bare i en kontakt... Så da må jeg sitte på gulvet og tørke håret.

4338064209_be11f4e7a3.jpg

2040 + 2140 (eller altså egentlig 2030-2200): Middag. Giovanna, som jeg bor hos, har vært/er på fotballkamp i kveld (mellom Roma og Fiorentina, jeg burde kanskje sjekke hva resultatet blir for å være forberedt på hvordan humøret hennes er i morgen tidlig), så hun forberedte restemiddag som hun satte fram til oss før hun dro. Pappa, som er veldig flittig til å bruke rester ("nei kainn itj gi derre det hoinnen nei, denne den e no kjæmpeflott mat ja"), hadde blitt imponert om han hadde sett hvor fantastisk flink Giovanna er til å bruke rester. Risotto, biffkjøtt og pommes frites i en pai? Ja, hvorfor ikke, det smakte aldeles nydelig.

Siden Giovanna ikke var hjemme, kunne vi snakke engelsk fritt uten å bekymre oss for at hun skulle komme og si "parlare italiano!", så il greco, han fra Libya og jeg ble sittende en god stund og prate om religion, kultur, tradisjoner og slikt.

4338807810_46daa118a4.jpg

2240: Ja, det har jo ikke vært enda. Men nå skal jeg gå og pusse tennene og så skal jeg finne senga. Og ærlig talt, hvor interessant er det å se bilder av meg som pusser tenner? Nei, det var det jeg tenkte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bo i Firenze en stund, eller er du bare på ferie? :lol: Fine bilder! :)

Jeg skal være i Firenze i tre uker til, jeg går på språkskole her. Deretter skal jeg være 2,5 mnd i Roma, hvor jeg skal ta exphil, exfac og idéhistorie (forberedende fag til universitetet).

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det så lite deilig ut da.

Av en eller annen grunn så forestiller jeg meg at det er akkurat perfekt temperatur, litt kjølig drag i vinden, men bare sånn perfekt.

Så kjempe fin ut den parken, mulig å gå spor der kanskje? (jepp enspore her i vinterland :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Jeg var i Firenze på språkskole en uke i høst, og gjetter du er på samme sted :lol: Om du går på Machiavelli ved Piazza Santo Spirito, eller noe i den duren. I så fall så er du nødt til å prøve paninien som selges av en kjempekoselig dame rett ved siden av skolen, den er gooood! Og japanesere kryr det av, i løpet av den uka jeg var det ble jeg kjent med flere japanere enn italienske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det så lite deilig ut da.

Av en eller annen grunn så forestiller jeg meg at det er akkurat perfekt temperatur, litt kjølig drag i vinden, men bare sånn perfekt.

Så kjempe fin ut den parken, mulig å gå spor der kanskje? (jepp enspore her i vinterland :) )

Ja, det er veldig behagelig temperatur her i grunnen! I alle fall når det er sol - og ja, litt kjølig drag i vinden. Det kunne riktignok vært litt mildere om kveldene, syns jeg. Men det kommer seg vel om en måned eller så.

Lite egnet spor-park det der altså. :) Ikke så veldig mye gress eller "fri skog", og der det var det var det ofte ikke lov til å gå... Dessuten veit jeg ikke om det i det hele tatt var lov til å ha med hunder inn der. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Jeg var i Firenze på språkskole en uke i høst, og gjetter du er på samme sted :lol: Om du går på Machiavelli ved Piazza Santo Spirito, eller noe i den duren. I så fall så er du nødt til å prøve paninien som selges av en kjempekoselig dame rett ved siden av skolen, den er gooood! Og japanesere kryr det av, i løpet av den uka jeg var det ble jeg kjent med flere japanere enn italienske :)

Hm, nei... Jeg går på Istituto Italiano, i Via Martelli (rett ved Duomo). Men det kryr jo av språkskoler her, da. Vi er f.eks. tre elever her i huset, men vi går på to forskjellige språkskoler.

Åh gad, jeg er så lei av japanesere! Som sagt ligger skolen rett ved Duomo, så jeg går forbi den på vei til skolen hver dag. Og allerede kvart på ni kryr det av japanesere der, selv om kirken ikke åpner før ti.

I grunnen er jeg mer lei av alle de amerikanske studentene - de er så utrolig blærete og hovmodige... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelitt misunnelig på vær og slikt, gitt.

Skal du ta fagene på italiensk, eller engelsk? Steintøff, jeg syns de var tunge nok på norsk. :lol:

I Roma? Nei gud, jeg tar dem på norsk. :) Tror jeg hadde fått problemer med å henge med på italiensk. Riktignok forstår jeg veldig mye mer enn jeg klarer å snakke selv, men allikevel. :)

Det er en norsk organisasjon, Kulturakademiet, som tilbyr exphil, exfac og idéhistorie på norsk i Roma. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Roma? Nei gud, jeg tar dem på norsk. :lol: Tror jeg hadde fått problemer med å henge med på italiensk. Riktignok forstår jeg veldig mye mer enn jeg klarer å snakke selv, men allikevel. :)

Det er en norsk organisasjon, Kulturakademiet, som tilbyr exphil, exfac og idéhistorie på norsk i Roma. :)

Ah, da så. :) Måtte spørre, regnet med det var enten eller siden jeg ikke visste om den organisasjonen. Men da er du en vanlig dødelig du også. :) Exfac tror jeg dog hadde vært grei på engelsk, men exphil på noe annet enn nors? *grøsser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nei... Jeg går på Istituto Italiano, i Via Martelli (rett ved Duomo). Men det kryr jo av språkskoler her, da. Vi er f.eks. tre elever her i huset, men vi går på to forskjellige språkskoler.

Åh gad, jeg er så lei av japanesere! Som sagt ligger skolen rett ved Duomo, så jeg går forbi den på vei til skolen hver dag. Og allerede kvart på ni kryr det av japanesere der, selv om kirken ikke åpner før ti.

I grunnen er jeg mer lei av alle de amerikanske studentene - de er så utrolig blærete og hovmodige... :lol:

Ah, I see. Du bor på den siden av elva altså :)

Utfordringene med japaneserne kommer virkelig når man skal prøve å snakke italiensk med dem. Det er noe for seg selv det! Spesielt for meg siden jeg ikke er verdens stødigste i italiensk, og disse japaneserne klarer ikke å uttale ordene sånn at de likner på italiensk en gang. Gjett om jeg ikke fikk mange grå hår.. Hadde også en amerikaner der, men han kunne en i hvert fall kommunisere med.. Han var vel en av tre ikke japanesere på hele skolen.

Nå begynner jeg å savne den flotte byen igjen gitt. Utrolig hvor mye jeg lærte på bare en uke, du kommer jo til å bli superflink om du skal være der så lenge! *misunnelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da så. :) Måtte spørre, regnet med det var enten eller siden jeg ikke visste om den organisasjonen. Men da er du en vanlig dødelig du også. :lol: Exfac tror jeg dog hadde vært grei på engelsk, men exphil på noe annet enn nors? *grøsser*

Nå er jeg både forholdsvis stødig i engelsk samt at jeg har vært gjennom mye av det i exphil fra før av, og dessuten har jeg utvekslingsplaner så jeg er plent nødt til å bli vant til å få undervisning på andre språk enn norsk... Men allikevel. Det er i grunnen helt ok at dette er på norsk - selv om jeg akkurat nå angrer litt på at jeg ble med på det i Roma framfor å bare gå på språkskole (noe jeg hadde hatt råd til selv om jeg ikke trodde at jeg skulle få det til...). Etter å ha møtt bare en eneste nordmann på over en uke, gruer jeg meg litt til å ikke bare være sammen med førti nordmenn igjen - men attpåtil nordmenn i Roma. Som nevnt i et innlegg lenger opp irriterer jeg meg veldig over alle de amerikanske studentene her (det er et amerikansk universitet her i Firenze), og om bare en måned er jeg helt likedan selv, bortsett fra at jeg er norsk og i Roma i stedet for amerikansk og i Firenze. Humhum... Jaja. Det ordner seg vel sikkert. Det gjør det jo alltid.

Ah, I see. Du bor på den siden av elva altså :)

Utfordringene med japaneserne kommer virkelig når man skal prøve å snakke italiensk med dem. Det er noe for seg selv det! Spesielt for meg siden jeg ikke er verdens stødigste i italiensk, og disse japaneserne klarer ikke å uttale ordene sånn at de likner på italiensk en gang. Gjett om jeg ikke fikk mange grå hår.. Hadde også en amerikaner der, men han kunne en i hvert fall kommunisere med.. Han var vel en av tre ikke japanesere på hele skolen.

Nå begynner jeg å savne den flotte byen igjen gitt. Utrolig hvor mye jeg lærte på bare en uke, du kommer jo til å bli superflink om du skal være der så lenge! *misunnelig*

Den siden av elva? Det er jo på denne siden av elva at nesten hele byen ligger? :)

Vi har faktisk bare en japaneser på skolen, så jeg slipper i grunnen å ha noe mer med dem å gjøre dem utover å trenge meg gjennom saueflokkene når jeg går på de store turiststedene. :) Derimot er det en del brasilianere på skolen min, og også ei dame fra Tyrkia, og de har ikke bare veldig mye aksent, men de snakker også så lavt og utydelig at når jeg ikke skjønner dem er det ikke fordi de snakker italiensk, men fordi de mumler og svelger ordene mer enn jeg gjør til og med (og jeg er trønder liksom!)... Det er litt slitsomt, kjenner jeg.

Superflink blir jeg nok ikke, men jeg får jo lært litt, da. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siden av elva? Det er jo på denne siden av elva at nesten hele byen ligger? :)

Vi har faktisk bare en japaneser på skolen, så jeg slipper i grunnen å ha noe mer med dem å gjøre dem utover å trenge meg gjennom saueflokkene når jeg går på de store turiststedene. :) Derimot er det en del brasilianere på skolen min, og også ei dame fra Tyrkia, og de har ikke bare veldig mye aksent, men de snakker også så lavt og utydelig at når jeg ikke skjønner dem er det ikke fordi de snakker italiensk, men fordi de mumler og svelger ordene mer enn jeg gjør til og med (og jeg er trønder liksom!)... Det er litt slitsomt, kjenner jeg.

Superflink blir jeg nok ikke, men jeg får jo lært litt, da. :)

Døh, nå har du missforstått litt her. Du er på turistsiden av byen, der alle japaneserne og brasilianerne og amerikanerne og normennene holder til. Du må over på den riktige siden av elva, som før i tiden var arbeiderstrøket. Der finner man lokalbefolkningen og saker :) Så det så! Også får man gå over de forskjellige broene hver eneste gang man skal inn og ut av byen, det er vakkert det :P Og det er der Michelangeloparken ligger, og den er det jo verdt å få med seg. Men ellers er det vel ganske tomt på den siden. Bortsett fra en haug med Piazza ditt og Piazza datter :(

Men på turistsiden har de absolutt best is da, det skal de ha :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være i Firenze i tre uker til, jeg går på språkskole her. Deretter skal jeg være 2,5 mnd i Roma, hvor jeg skal ta exphil, exfac og idéhistorie (forberedende fag til universitetet). Takk :lol:

Åh herlig! Sånne dager vil jeg og ha! Men, idéhistorienerden kaller - hvilket fag skal du ta? Innføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...