Gå til innhold
Hundesonen.no

Letohallen 13. og 14. Februar

Midas

Recommended Posts

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Bare 24 bernere,veldig rart :icon_redface: Vi har fått dommerendring,men det visste vel ingen når påmeldingsfristen gikk ut? :lol:

Jeg tror Astrid Indrebø er en kjempefin dommer :)

24 er ikke så mange, men det var få i Exporamahallen også - kanskje bernerfolket begynner å bli mettet av utstillinger?

Nei, dommerbyttet kom etter påmeldingsfristen. Hun dømte spesialen til Øvre Romerike i fjor, så du kan jo se hva hun gjorde da. I korte trekk Ola BIR og Lina BIM, om jeg ikke husker grasat feil. Hannhundcertet til Xerxes Xavier av Hiselfoss (broren til X'en), Even CK i veteran og BIM veteran (og vi var ikke alene i klassen!), tispecertet til Bernerdalen's Bijou. Hun liker størrelse og grove typer, og er veldig opptatt av sunnhet, anatomi og bevegelser. Altså, hun går ikke bare på type, de skal ha anatomien på plass også. Fryktelig synd jeg ikke meldte på, for hun likte X'en kjempe-kjempe godt selv om hun nesten bare passet den dagen. Men, jeg holdt av helga for å fly på visninger...

Skrevet

Jeg skal ikke skrive i de ringene som først var planlagt allikevel, fordi boxerklubben er noen h**er. NÅ er jeg sint, nå. Drittfolk! Håper dere leser dette!

Ikke? Hva skjer? :lol:

Er det ingen som har PM fra basenjiklubben? :) Som klarer å finne det på NKK sine sider eller no? Basenjiklubben har en ring på søndagen, ring 9. Lundii har oppmøtetid klokka 09.00 på søndag, med 14 hunder i ringen før henne, så det blir vel nærmere 10, tenker jeg. Per-Erik Wallin som dømmer. :icon_redface:

Skrevet

Jaja,grovt og stort...vi reiser da bort dit uansett :lol:

Jeg ville helt klart dratt med Gross'en - husk at ikke Ola er den som ruver høyest i bernerringen også, og type og anatomi er noe Gross også har. Han har da beinstamme, selv om stammen ikke er så lang :icon_redface:

Skrevet

Ikke? Hva skjer? :icon_redface:

Bah, kan ta det på msn? Anyways, jeg skal skrive for basenji og corgi, så det er vel ikke så halvgæærnt. Jeg blei bare så lei meg, for jeg hadde gleda meg sånn til å skrive for boxer og bullmastiff. Bella skal stille, jo. Jeg får ikke sett ho i ringen. :lol: (og ja, det gråter jeg faktisk litt av. *tørke tårer* )

Skrevet

Jeg ville helt klart dratt med Gross'en - husk at ikke Ola er den som ruver høyest i bernerringen også, og type og anatomi er noe Gross også har. Han har da beinstamme, selv om stammen ikke er så lang :icon_redface:

Nå er Ola i en egen klasse da :lol: Men Tjukkågo kommer med stutt-stamme beina sine han :)

Bah, kan ta det på msn? Anyways, jeg skal skrive for basenji og corgi, så det er vel ikke så halvgæærnt. Jeg blei bare så lei meg, for jeg hadde gleda meg sånn til å skrive for boxer og bullmastiff. Bella skal stille, jo. Jeg får ikke sett ho i ringen. :P (og ja, det gråter jeg faktisk litt av. *tørke tårer* )

:) Klemmer hardt på en Sopp

Skrevet

Sopp: Ta det på msn i morgen? (evt seinere i dag blir det vel) Så ikke svaret før nå, og nå skal jeg soveeh. :P Dumme teite boxerklubben, men, du må få noen til å ta bilder for deg så blir det kanskje litt bedre? Jeg håper på å være bøtteballett jeg da, selv om jeg mest sannsynlig blir parkeringsvakt. :)

Skrevet

Gruppe 1 går på søndagen..

Susanne

Tusen takk! Er det mulig å finne ut når de forskjellige rasene går? Ligger det en PM ute el?

Skrevet

jeg skal stille cavalier på søndagen og fikk PM i går :aww:

De som er interessert i PM'en kan prøve å se om denne virker :whistle:

Tusen takk! Er det mulig å finne ut når de forskjellige rasene går? Ligger det en PM ute el?

Bare å lese hele tråden det. :ahappy:

Skrevet

Skal Villa være med? :ahappy:

Nei, hun stiller jeg kun på internasjonale utstillinger og evt. spesialer ettersom hun har de to små certene hun trenger :whistle: Hun skal derimot stilles i Bø neste helg.

Skrevet

Nei, hun stiller jeg kun på internasjonale utstillinger og evt. spesialer ettersom hun har de to små certene hun trenger :ahappy: Hun skal derimot stilles i Bø neste helg.

Jeg trodde kanskje dette var Bø utstillingen :aww: Er ikke så oppdatert på dette med letohallen og hva de forskjellige utstillingene kalles :whistle:

Skrevet

Jeg trodde kanskje dette var Bø utstillingen :ahappy: Er ikke så oppdatert på dette med letohallen og hva de forskjellige utstillingene kalles :whistle:

Den har vel egen tråd tror jeg :aww: Kan hende Saeta blir med til Leto, men vi får se. Trenger å trene fellesdekk med skjult fører og litt forskjellig.

Skrevet

Gratulerer! :)

Når ca var utstillingen forresten over i dag? Prøver å få avtalt transport hjem i morgen, så greit å vite sånn ca om noen vet :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...