Gå til innhold
Hundesonen.no

Skiløper brakk nakken i møte med hund


xxx12345

Recommended Posts

Fryktelig uheldig! Nå vet ikke jeg hvordan dette skjedde, men jeg har vært 1 tur i bymarka i år, og du værden for en fart folk kommer i og hvor lite hensyn de tar til folk med og uten hund! Jeg vet ikke hvor mange ganger i løpet av den timen, jeg holdt på og bli påkjørt, og måtte to ganger gå ut av løypa for ikke og bli meid ned. Dette var ikke folk med hund, men treningsnarkomaner som oppfører seg som de eier løypa og tar 0 hensyn, uansett. Og en annen ting, den skadde sier: hvorfor kan ikke folk ta på seg hodelykt og gå andre steder om de vil ha med hund?! Hvorfor ikke ha på seg hodelykt og gå andre steder om man vil kjøre ukontrollert og uten å ta hensyn til andre? Enten får de lage en/flere treningsløyper hvor treningsnarkomane kan kjøre villmann uten hensyn til andre, og noen løyper for tur/hunde folk, ellers så får de jaggu meg finne seg i å møte begge deler i lysløypa også! Selvfølgelig skal man ta hensyn, og det er jeg veldig obs på, men hvorfor kan ikke de uten hund også ta litt hensyn? Man er da ikke nødt til og komme i 70 rundt svinger i nedoverbakke i løyper for allmennheten.

Dette trenger ikke ha sammenheng med det som skjedde her, men jeg synes det er synd at ting alltid skal gå utover hund/hundeeiere. Det er minst like stor sjanse for å bli meid ned av frekke skiløpere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at har man hund så bør man ta hensyn til alle andre som også benytter seg av løypa. Ja så klart skal ivrige skigåere også gjøre dette. Men synes ikke man ska ha mindre kontroll på hunden bare fordi treningsnarkomane gjør som de vil.

Det går an å ha kortere bånd på hunden så den ikke får mulighet til å krysse løypa? Ser ikke problemet. Og de som har 110% kontroll på bikkja kan ha den løs.

Jeg var der med Tila i jula og det var mange folk der. Nå gikk jeg ikke i skiløypa fordi jeg ikke hadde ski. Men de kommer i god fart ja. Men jeg tok da hensyn til andre når jeg krysset løypa med henne. Holdt henne inntil meg for hu er ei lita vims.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal ta hensyn selvfølgelig, men hundeeiere kan passe litt ekstra på, og bør kanskje ikke gå i de mest folkefylte løypene med en hund de ikke kan "styre" og ha 100% kontroll på. Det finnes personer som også trener seg opp til noe, og hvor ellers skal de få trent henn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnrk... Om noen skal unnskylde seg med at "JEG må få lov til å la være å vise hensyn" - så gidder ikke jeg vise noe mer hensyn selv. Det kan like gjerne være hund som er i veien for skiløper - som et barn i veien for skiløper. Hvor skal 3-4 åringer lære seg å gå på ski, hvis de står i fare for å bli meid ned av mannen i kondomdress?

Det være sagt - å gå i lysløype med hund krever jo en viss form for "alertness", du lar ikke bikkja blokkere hele veien.... Akkurat som skiløpermannen tar hensyn og ikke kjører 100km/t i svingen :wub: Det er en grunn til at jeg aldri gidder å gå på ski i lysløypene, og det er fordi jeg selv uten hund føler meg i fare for å bli kjørt ned bakfra eller spiddet av et eller annet fartsfantom. En gang jeg og ei veninne gikk til fots heeeeelt ytterst i kanten - på rekke (ikke i bredda) og uten hund - kom det en gjeng gutter med skiklubb-dress på seg som omtrent dytta oss ut av løypa og ba oss hute oss til ******* ut av løypa med mindre vi hadde ski på bena. Akk så gledelig det er med medmennesklig respekt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal ta hensyn selvfølgelig, men hundeeiere kan passe litt ekstra på, og bør kanskje ikke gå i de mest folkefylte løypene med en hund de ikke kan "styre" og ha 100% kontroll på. Det finnes personer som også trener seg opp til noe, og hvor ellers skal de få trent henn?

Tja mange av disse som trener mot noe er nok enige i at de med hund kan finne seg andre plasser, men hvorfor skal vi det? Så lenge vi tar hensyn så har vi like mye i lysløypa og gjøre som de som trener aktivt, det er lange strekkninger uten lys som de henviser oss til, men hvorfor kan ikke de ha på seg hodelykt og gå der selv? de kan trene like godt der! Man kan ikke kjøre opp skiløyper over alt i marka også skal ikke 'normale' folk få bruke de, enten de går til fots eller har med hund, eller bare vil ha en rolig ski tur.

Er det rettferdig at jeg(og helt sikkert mange andre) ikke tørr og bruke skiløypa fordi vi er redde for og bli nedkjørt? Er det rettferdig at man ikke kan ha med ungene på søndagstur fordi noen forventer at det er klar bane uansett og bare kjører?

Selvfølgelig skal man ta hensyn, og det gjør jeg etter beste evne, men kan ikke også de uten hund ta litt hensyn innimellom? Man kan trene uten å kjøre det det går i nedoverbakker, eller man kan finne plasser uten folk og gjøre slike stunt på så lenge det ikke finnes rene treningsløyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke så mange barn som går i bånd i skiløpyene, for det er vel der den største faren ligger ang hundeeiere vil jeg tro. Det er ikke alltid så lett å se båndet mellom hund og eier, og alt for mange har såpass dårlig kontroll på dyra sine, at de ikke klarer å bestemme hvor de skal løpe (de løper litt over alt, i stede for rett foran). Og skal man ferdes i såpass befolkede løyper som enkelte lysløyper er, skal man søren meg ha knallkontroll på bikkja. Men om hundefolk skal ha "jeg går rett fram" mentalitet som enkelte har, eller bare unskylde seg med "det kunne ha vært et barn", så kommer det til å ende med at vi blir nekta fler og fler steder å ferdes med hundene. Og hvordan skispor tidvis ser ut i tillegg, så skjønner jeg godt at både den ene og den andre har lyst at hundeeiere skal dra dit pepperen gror. Det er visst festlig at bikkja driter midt i sporet for mange, for de gidder ikke å vippe dritten vekk med staven en gang.

Har man ikke skikkelig kontroll på hunden, så drar man på seg hodelykt og går de stedene man ikke treffer folk. Og kanskje starte å trene litt før man skal drasse med seg dyra ut. Det går tidvis fort med hund, og ting skjer plutselig. Da skal man både ha lydige hunder, være klar over hvordan utstyr virker med tanke på å løse ut hundene og faktisk ha litt kontroll på armer og bein selv. Flere jeg har truffet på kjører faktisk med kroker/festemetoder som er harde og vanskelige å løse ut, eller ikke mulighet overhode.

Det er tragisk at slike ting må skje, uten at folk tar noe lærdom av det. Alt for mange kommer nok til å labbe ut i løypene med minen om at "det skjer ikke meg", "jeg gir litt blaffen", "hva om det hadde vært et barn" (få barn jeg har sett, skifter forøvrig spor like fort som hunder, og har aldri vært problem å unngå, selv i høy fart). Og enden på visa er vel at vi kanskje får forbud mot hund i løyper?

Edit: Så mye jeg kjørte med hundene mine i fjor i godt befolket område, så var det aldri en sur mine, farlige situasjoner eller folk som ikke tok hensyn. Selv om jeg tidvis kjørte "sammen med" skilaget som trente. Kan det være mon tro at jeg tar veldig mye hensyn selv, og har lydige hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke så mange barn som går i bånd i skiløpyene, for det er vel der den største faren ligger ang hundeeiere vil jeg tro. Det er ikke alltid så lett å se båndet mellom hund og eier, og alt for mange har såpass dårlig kontroll på dyra sine, at de ikke klarer å bestemme hvor de skal løpe (de løper litt over alt, i stede for rett foran). Og skal man ferdes i såpass befolkede løyper som enkelte lysløyper er, skal man søren meg ha knallkontroll på bikkja. Men om hundefolk skal ha "jeg går rett fram" mentalitet som enkelte har, eller bare unskylde seg med "det kunne ha vært et barn", så kommer det til å ende med at vi blir nekta fler og fler steder å ferdes med hundene. Og hvordan skispor tidvis ser ut i tillegg, så skjønner jeg godt at både den ene og den andre har lyst at hundeeiere skal dra dit pepperen gror. Det er visst festlig at bikkja driter midt i sporet for mange, for de gidder ikke å vippe dritten vekk med staven en gang.

Har man ikke skikkelig kontroll på hunden, så drar man på seg hodelykt og går de stedene man ikke treffer folk. Og kanskje starte å trene litt før man skal drasse med seg dyra ut. Det går tidvis fort med hund, og ting skjer plutselig. Da skal man både ha lydige hunder, være klar over hvordan utstyr virker med tanke på å løse ut hundene og faktisk ha litt kontroll på armer og bein selv. Flere jeg har truffet på kjører faktisk med kroker/festemetoder som er harde og vanskelige å løse ut, eller ikke mulighet overhode.

Det er tragisk at slike ting må skje, uten at folk tar noe lærdom av det. Alt for mange kommer nok til å labbe ut i løypene med minen om at "det skjer ikke meg", "jeg gir litt blaffen", "hva om det hadde vært et barn" (få barn jeg har sett, skifter forøvrig spor like fort som hunder, og har aldri vært problem å unngå, selv i høy fart). Og enden på visa er vel at vi kanskje får forbud mot hund i løyper?

Edit: Så mye jeg kjørte med hundene mine i fjor i godt befolket område, så var det aldri en sur mine, farlige situasjoner eller folk som ikke tok hensyn. Selv om jeg tidvis kjørte "sammen med" skilaget som trente. Kan det være mon tro at jeg tar veldig mye hensyn selv, og har lydige hunder?

Jeg har aldrig fått klage på mine hunder, og de er ikke et problem for de går rett foran meg og ikke over alt i løypa. Kommer det folk så stopper jeg uansett, fordi da er jeg sikker på at hundene ikke løper bort til de. Alikevell så føler jeg meg som en blink når jeg går i løypene i bymarka, selv om jeg holder siden min. Hvorfor skal det være slik? Dette gjelder så klart om jeg ikke hadde hatt hund også, jeg har ikke hatt hund så mange år, men jeg har gått mye på ski, og dette har vært et problem lenge!

Og ja, jeg sier, hva om det hadde vært et barn, det har ikke noe med hunden min og gjøre. Mulig det er litt annet tempo der du går men slik det er her så hadde jeg aldrig tatt med meg ungene i bymarka. Jeg har selv måttet kaste meg ut av løypa fordi det kommer noen idioter i full fart mitt i løypa gjerne rundt svinger hvor de ikke aner hva som befinner seg på andre siden, og jeg har holdt siden min og dette er ikke bare sent på kvelden. jeg har enda til gode og møte den 'treningsløperen'(og de finnes det mange av her i allefall) som tar hensyn på noen måte. Men så klart, med en gang noen kræsjer med en hund, da kan hundeeiere til h******e bare ha på seg hodelykta og gå i mørket, for det kan jo umulig være at skiløperen også spilte en rolle i dette uhellet. Og at skiløypa var enveiskjørt og at han kom i feil retning får vi ikke vite noe om.. Hvorfor det?

Nei, jeg sier det igjen, før de ordner separate trenings og turløyper så får ALLE parter tilpasse seg og ta hensyn. Det innebærer, synes jeg, blant annet og kunne stoppe for hindringer, være seg hund, barn, turgåer, eller noe annet! De skal ikke være der, men nå har det seg faktisk slik at folk kan være uheldige, også de uten hund, og befinne seg plasser de ikke skulle vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja mange av disse som trener mot noe er nok enige i at de med hund kan finne seg andre plasser, men hvorfor skal vi det? Så lenge vi tar hensyn så har vi like mye i lysløypa og gjøre som de som trener aktivt, det er lange strekkninger uten lys som de henviser oss til, men hvorfor kan ikke de ha på seg hodelykt og gå der selv? de kan trene like godt der! Man kan ikke kjøre opp skiløyper over alt i marka også skal ikke 'normale' folk få bruke de, enten de går til fots eller har med hund, eller bare vil ha en rolig ski tur.

Er det rettferdig at jeg(og helt sikkert mange andre) ikke tørr og bruke skiløypa fordi vi er redde for og bli nedkjørt? Er det rettferdig at man ikke kan ha med ungene på søndagstur fordi noen forventer at det er klar bane uansett og bare kjører?

Selvfølgelig skal man ta hensyn, og det gjør jeg etter beste evne, men kan ikke også de uten hund ta litt hensyn innimellom? Man kan trene uten å kjøre det det går i nedoverbakker, eller man kan finne plasser uten folk og gjøre slike stunt på så lenge det ikke finnes rene treningsløyper.

Nå skriver jeg at alle må ta hensyn, men som hundeeier så har man et større ansvar, og mer å tenke på. Selvom disse skiløperne suser avgåre, så tror jeg de fint passer seg for folk de også.

Nå er det vel ikke så mange barn som går i bånd i skiløpyene, for det er vel der den største faren ligger ang hundeeiere vil jeg tro. Det er ikke alltid så lett å se båndet mellom hund og eier, og alt for mange har såpass dårlig kontroll på dyra sine, at de ikke klarer å bestemme hvor de skal løpe (de løper litt over alt, i stede for rett foran). Og skal man ferdes i såpass befolkede løyper som enkelte lysløyper er, skal man søren meg ha knallkontroll på bikkja. Men om hundefolk skal ha "jeg går rett fram" mentalitet som enkelte har, eller bare unskylde seg med "det kunne ha vært et barn", så kommer det til å ende med at vi blir nekta fler og fler steder å ferdes med hundene. Og hvordan skispor tidvis ser ut i tillegg, så skjønner jeg godt at både den ene og den andre har lyst at hundeeiere skal dra dit pepperen gror. Det er visst festlig at bikkja driter midt i sporet for mange, for de gidder ikke å vippe dritten vekk med staven en gang.

Har man ikke skikkelig kontroll på hunden, så drar man på seg hodelykt og går de stedene man ikke treffer folk. Og kanskje starte å trene litt før man skal drasse med seg dyra ut. Det går tidvis fort med hund, og ting skjer plutselig. Da skal man både ha lydige hunder, være klar over hvordan utstyr virker med tanke på å løse ut hundene og faktisk ha litt kontroll på armer og bein selv. Flere jeg har truffet på kjører faktisk med kroker/festemetoder som er harde og vanskelige å løse ut, eller ikke mulighet overhode.

Det er tragisk at slike ting må skje, uten at folk tar noe lærdom av det. Alt for mange kommer nok til å labbe ut i løypene med minen om at "det skjer ikke meg", "jeg gir litt blaffen", "hva om det hadde vært et barn" (få barn jeg har sett, skifter forøvrig spor like fort som hunder, og har aldri vært problem å unngå, selv i høy fart). Og enden på visa er vel at vi kanskje får forbud mot hund i løyper?

Edit: Så mye jeg kjørte med hundene mine i fjor i godt befolket område, så var det aldri en sur mine, farlige situasjoner eller folk som ikke tok hensyn. Selv om jeg tidvis kjørte "sammen med" skilaget som trente. Kan det være mon tro at jeg tar veldig mye hensyn selv, og har lydige hunder?

:):P Fornuftig alt det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver jeg at alle må ta hensyn, men som hundeeier så har man et større ansvar, og mer å tenke på. Selvom disse skiløperne suser avgåre, så tror jeg de fint passer seg for folk de også.

Jeg har da til gode og se det enda. Som sagt så har jeg opptil flere ganger på en og samme tur vært nødt til og kaste meg ut av løypa fordi det kommer en eller flere idioter i full fart over hele sporet, uten mulighet til og stoppe og for ukontrollert til og rekke og svinge unna når jeg(eller andre) kommer brått på rundt en sving..

Og akkurat hvorfor har man et større ansvar som hundeeier, er det mindre alvorlig for meg og bli påkjørt av en skiløper i 50km/t enn det er for meg og bli hekta i ei line? Når jeg(og endel andre) med eller uten hund ikke vil gå tur i bymarka, fordi det rett og slett er en risikosport, er det da et hundeproblem?

At det er en del uforsiktige(om man kan kalle det det) hundeeiere, ja det er det helt sikkert, men jeg har som sagt til gode og møte EN mann i kondomdress som tar hensyn med å gi andre litt plass i løypa. Hvis det skulle skje et uhell, som som regel skjer pga høy fart, så er det jo aldrig deres feil for de har førsterett på å være der fordi de trener, så de bare hiver utav seg en utrivelig regle med bannord og ønsker deg til et fint sted før de kjører vidre og bryr seg ikke et sekund om hvordan det går med andre parten, får de skulle jo ikke vært der i utgangspunktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke skikkelig kontroll på hunden, så drar man på seg hodelykt og går de stedene man ikke treffer folk. Og kanskje starte å trene litt før man skal drasse med seg dyra ut. Det går tidvis fort med hund, og ting skjer plutselig. Da skal man både ha lydige hunder, være klar over hvordan utstyr virker med tanke på å løse ut hundene og faktisk ha litt kontroll på armer og bein selv. Flere jeg har truffet på kjører faktisk med kroker/festemetoder som er harde og vanskelige å løse ut, eller ikke mulighet overhode.

Enig! Hilsen skidamen med hodelykt i nattens mulm.

Det skal nevnes da, at lysløypen vedkommende gikk i er enveiskjørt - mot hans retning.

Det er jo faktisk et viktig poeng da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det heldigvis i papirutgaven av avisa at det ikke er aktuelt å forby hunder i løypa i marka her, da friluftsområdene er for alle. Og så lenge en del av mine skattepenger går til å lage, bygge ut og prepare løyper året rundt, har jeg full rett til å ta med meg hundene og kose meg på tur. Så var det det med utfartstid, vi med hunder bør holde oss unna da. Når er denne utfartstia da? Det er liksom normalt med 8-16 jobb, man skal hjem til hund/barn, spise litt og så skal man på tur. Betyr det at hundeiere ikke kan lufte hundene sine, la oss si; mellom 17-20? Som jeg har nevnt i akkurat nå flere ganger, jeg er sjeleglad for den lange barfrosten vi hadde i høst, det var en fryd å gå i marka uten skiløpere. Det var mange joggere og mange syklister,fotgjengere i plenty, men det gikk så fint så fint, og ingen sure miner. Valpis er forresten løs i skiløypa hun, men jeg har ennå til gode å se henne løpe i skisporet, som regel løper hun i løssnøen ved siden av, eller i skøytefeltet. (der jeg/Gubben går)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...