Gå til innhold
Hundesonen.no

Potesokker i fleece vs potesokker med såle

Wilma

15 stemmer

1. 1.

• Potesokker i fleece
      13
    • Potesokker med såle
      2

Recommended Posts

Skrevet

Nå er jeg litt uenig med mamma. :icon_redface: Jeg tenkte jeg skulle kjøpe potesokkene til Com her på sonen, og de er røde i fleece. Mens mamma nå mener at hundene kommer jo til og skli når vi er ute på tur! Hun vil gå for potesokker med såler. Så nå må jeg vite hva dere mener, hva er best? Hvilke erfaringer har dere? :devilbanana:

Skrevet

Min erfaring er at potesokker med såle er håpløst. Bikkjene får ikke tak og viser tydelig at de syns det er ubehagelig.

Skrevet

Jeg kjøpte fleece sokker til senior, nettopp fordi han skled med bakbena på isen - det hjalp :icon_redface: Det er mulig det finnes såler som har godt feste, men det fant jeg iallefall ikke der vi var...

Skrevet

Bikkja mi sklir som bare det med fleecesokkene, hun gikk på ræv 4-5 gang da vi gikk langs ei elv som har runnet over sine bredder. Poenget med fleecesokker er ikke i mine øyne å tusle langs glatte veier/stier - men å beskytte hunden fra skarete og/eller hard snø med skarpe iskanter :icon_redface: Så da er det jo bare å tenke gjennom hvorfor du vil ha potesokker - hvor du vil bruke de?

Skrevet

Jeg har fleece og de fungerer bra. Han kan skli på hard snø/skare i bakker, men på flat mark og i snø går det bra. Litt ekkelt når de tråkker i vann og sånn, for de blir helt gjennomvåte og det ser litt ekkelt ut for hundens del.

Skrevet

Jeg har de fleecesokkene du mener (Eller C har da). Han sklir ikke i dem. Har ikke prøvd dem til snørekjøring da, men regner med at det ikke er så aktuelt for deg uansett. Har også kun prøvd dem på knusk-kald snø, og jeg er iallefall veldig fornøyd. Altså, hvis han rykker plutselig til i båndet, så får han ikke så lett tak som uten potesokker, og mister ballansen litt, men når han oppfører seg bra så er de supre :icon_redface:

Jeg har kjøpt dem for å beskytte ham mot kulden når det er veldig kaldt ute, ikke for å ha på ved null grader og sørpeis liksom. :devilbanana:

Skrevet

Hundene mine sklir mer med potesokker (uansett type sokk) i forhold til når de ikke har sokker på. Men fleece er bedre enn de med såle (med mindre du kjøper Ruffwear, de tror jeg har rimelig bra grep altså). De med glatt såle som liksom skal være "vanntett" er bare rent tullball spør du meg, og det er ikke måte på hvor de sklir med slike. :lol: De siste parene jeg har kjøpt, har vært fleece, og nå tror jeg ikke jeg kommer til å bruke noe annet! De er varme, de sklir minimalt, og de klabber ikke. :)

Skal du bruke sokkene på snø, blir såle-sokker glatt. Skal du bruke det på asfalt vil de slites fort. Jeg har brukt mine kun på snø/glatt gulv, og de er slitt allerede.. :lol:

Skrevet

Tenkte og bruke dem når det er snø, spessielt kramsnø. Det kladder sinnsykt i Wilma sin pels, og i tillegg får hun det mellom tærne, så det blir ekkelt og gå. :lol: Litt kjipt og stoppe hele tiden for og pelle det bort... Hun bruker dress for at det ikke skal kladde over hele henne, men nederst/under labbene blir det jo..

Men jeg har tenkt litt, og er det ikke to forskjellige typer "såle"? Jeg må bare høre, for tenkte litt på at det finnes med tykke såler (som i nesten som en sko), og noen med kun et annet type stoff under? Det blir vel kanskje glatt i snø, som Huldra sa da... Vet ikke jeg. :)

Tusen takk for alle svar uansett, høres ut som fleece er bra. :lol:

Skrevet

Det er vel antageligvis forskjellige såler ut i fra hvilken produsent som har laget, og hvilken modell sokken er. Kan hende noen er mindre glatte enn andre, og noen er lagd for å være mindre glatte enn andre (slik som Ruffwear).

Skrevet

Jeg har begge deler. Fleecesokker er det beste til vinterbruk har jeg erfart, men skal man ut og gå i fjellet sommerstid, så er det elgskinnforsterkede sokker som gjelder her (hund med dårlige labber...). Et par jeg kjøpte for en rimelig penge på XXL sport (slike grønne) har holdt i hvert fall tre vintersesonger for Nirm.

• 1 month later...
Skrevet

Jeg har fleecesokker med såle til Tinka de sitter godt på foten hennes og hun får perfekt feste på parketten inne. Ute har jeg ikke merket så mye mer forskjell enn med vanlige fleecesokker og vanlige poter :icon_cry:

Men vil ikke tro at det er så stor forskjell egentlig.. sokkene er jo ikke for feste, men mot kulde og slitasje føler jeg :whistle:

Guest Jonna
Skrevet

Har folket noen formening om cordurasokker, da?

Jeg er mest fornøyd med Cordurasokker. Syns det funker bra sommer så vinter.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...