Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det greit å denge elg?


Carma

Recommended Posts

Jeg har ett stort problem her på Borgen da, villmarken her består ikke av busker den. Det er bare jorder her. Hva skal jeg bli da? "Bli en busk" konseptet funker liksom ikke da busken blir noe som syns alt for godt.

Bli usynlig/strutse konseptet har vist ikke funket, for det er vist slik at selv om jeg lukker øynene så ser alle andre meg.

Funker bli ett jorde? Bli piggtrå eller gjerdestolpe funker liksom ikke, så slank er jeg bare ikke liksom :) Noen ideer?

Fugleskremsel så klart! :lol:

En snodig hatt med litt strå innunder, en gulrot midt i fjeset og noen altfor store klær.

Husk også å ta armene rett ut, veldig viktig i fugleskremselverden :lol::)

Fantastisk underholdning på en torsdagsmorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Artikkel om "Survive a Mosse Attack"

Først skal man vist prøve å løpe:

Should a moose attack, you can usually make a run for it and be OK

Funker ikke det så er det Gråtass varianten "Bli ett tre":

try to get behind a large tree

Men det vi ikke viste :)

Once the moose seems to have left the area, be very careful. Moose have been known to return in a short time in an attempt to get you again!

Og går det virkelig ille, bli død (som om man ikke alt er på god vei til å bli det når ting har gått så langt :lol: )

If a moose succeeds in attacking you, curl up into a fetal position and play dead. Do not attempt to fight back

Og helt sist:

Respect Moose and Survive Another Day

:):lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doh.. bli en wunderbaum! :)

Aaaah, selvfølgelig! *føle seg dum*

Fra spøk til revolver: på vei hit fra Oppdal har de en prøvestrekning på veien hvor det er hengt opp små speil i trærne langs veikanten. Det er masse elg der, og når biler kommer kjørende vil lysene blinke i speilene. Dette skal visstnok skremme elg. Mitt råd er derfor: blink! Blink med mobilen (legg gjerne på lyd, hva med å spille av alle ringetonene du har?) eller blink med hodelykten. Har ikke fått prøvd trikset selv enda, men det er min slagplan dersom jeg møter på en Skogens Kongle. :)

Jo, har jo ofte hodelykt med... men om jeg er litt smågretten en dag og møter på noen jeg synes burde legge seg ned og dø og de da lyser meg i øya... DA blir jeg gretten dah! Litt redd for at det kan ha samme effekt på en brått påkommen elg...? :lol:

Carma; det er lov å denge en elg, om busktrikset ikke fungerer.

Er det? Hmmm... for tenkt litt på det skjønner du! Om jeg nå hadde møtt på skogens prinsesse mens jeg var ute og gikk tur med snøskuffa mi og jeg fikk inn et skikkelig slag over snuten (har elger snute...?) på den. Blod og au og sånn (evt enda verre at jeg traff den i øyet eller noe! :lol: ), er det greit? Burde jeg ha null dårlig samvittighet for å ha plaget en premenstruell elgedame?

Men hvis de ikke skulle bli skremt av min vakre stemme

Dette er jo mitt triks også, jeg går og snakker og synger. Bikkjene må synes jeg er mer enn normalt unormal innimellom siden jeg må fortelle dem hva de driver med hele tida... "Neimen, snuser du på det gresset der du da? Finner du noe der da? Der går Falco vettu, går du etter dit du da? Åh, skal du opp på den steinen der, ja der er det sikkert fint." osv.... Godt man sjelden møter noen! :)

Overskrifti i VG: Lekte gress, ble spist av elg!

Dette er jo en større fare med å bli en busk mener jeg da! Elger gnager bark av trær og spiser knopper av busker og sånn.... Kanskje "bli en busk" ender opp med "mist alle fingra til en knoppspisende elg"....?

Artikkel om "Survive a Mosse Attack"

Først skal man vist prøve å løpe:

Should a moose attack, you can usually make a run for it and be OK

Funker ikke det så er det Gråtass varianten "Bli ett tre":

try to get behind a large tree

Men det vi ikke viste :)

Once the moose seems to have left the area, be very careful. Moose have been known to return in a short time in an attempt to get you again!

Og går det virkelig ille, bli død (som om man ikke alt er på god vei til å bli det når ting har gått så langt :P )

If a moose succeeds in attacking you, curl up into a fetal position and play dead. Do not attempt to fight back

Og helt sist:

Respect Moose and Survive Another Day

:) Var det jeg visste! Elger er onde dyr!!

Så mao så er det dumt av meg å ha med snøskuffa på tur da...? Bedre å legge seg ned og spille død om man ikke rekker å bli en busk..?

Tror jeg må slutte å gå ute jeg asså, dette er jo skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg hadde satt stoppknappen på flexibåndet og brukt håndtak-enden som slegge tror jeg, mens jeg hadde kommet med noen usannsynlig lite mennesklige lyder. :)

Ellers finnes det vel noe slags båt-horn-lyd på boks tror jeg? (kommer ikke på hva det heter i farta)

Er vel en slik en du tenker på?

25-841_m.jpg

Vi bor midt i elgens rike, har elgtråkk over alt rundt oss. Det som jeg bruker å gjøre når jeg går turer og vet at elgen er i nærheten; Synger, høyt og falskt (jeg kan jo ikke synge rent engang :) ). Elgen titter som regel på meg og går heller en annen vei :lol: Om det er sangen som virkelig er fæl eller om det er at den da er "varslet" om at jeg kommer aner jeg ikke :lol: Men det fungerer iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trandum elgen er jo bare snill :lol: Faktisk har de ikke jaget eller tenkt på å jage meg en eneste gang.

Men jeg tror Trandum elgen er litt rar med tanke på fly som bråker, skudd i leiren o.l. De kan jo ikke være helt normale akkurat :)

Jeg har ikke tenkt å satse på at Trandum-elgen bare er snill jeg, ei premenstruell elgku med to masete kalver som gnåler om at de vil ha is, kan sikkert være litt lumsk. At de tolererer skudd og fly og sånne ting er ikke akkurat noe pluss det heller, jeg syns at elger burde være så dårlig mentalt at de forsvinner ved det minste lille pinneknekk, jeg :)

Dette er jo mitt triks også, jeg går og snakker og synger. Bikkjene må synes jeg er mer enn normalt unormal innimellom siden jeg må fortelle dem hva de driver med hele tida... "Neimen, snuser du på det gresset der du da? Finner du noe der da? Der går Falco vettu, går du etter dit du da? Åh, skal du opp på den steinen der, ja der er det sikkert fint." osv.... Godt man sjelden møter noen! :)

Jah, og om du føler deg litt teit når du har med hund, så kan du jo prøve det stuntet der når du går alene, med vesten full av pinner og hundeleker og små fargerike bånd som du knyter fast i busker her og der - da er det pinlig å snuble over bær- eller sopp-plukkere, skal jeg si deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fugleskremsel så klart! :)

En snodig hatt med litt strå innunder, en gulrot midt i fjeset og noen altfor store klær.

Husk også å ta armene rett ut, veldig viktig i fugleskremselverden :):lol:

Fantastisk underholdning på en torsdagsmorgen :lol:

Noen som er litt trøtte!? Eller har jeg sovet i litt for mange døgn? :) Det er vel tirsdag.. ikke sant?

Haha, den artikkelen stemmer jo ganske overens med det vi mener..

Men for de som hadde tenkt å bli et lokomotiv.. think again! "bull moose have been known to take on passing locomotives!"

Send heller bikkja inn, mens du løper: "Moose also have a natural hatred of all canines"

Uff da.. Carma, jeg tror du skal slutte å gå tur.. Du får heller kjøre ned til siviliserte områder.. evt. starte "inneturer". Leie en hall, legge litt sagflis og sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns at elger burde være så dårlig mentalt at de forsvinner ved det minste lille pinneknekk, jeg :lol:

Enig! Ja til mental forstyrret elg! Hmmm...

Jah, og om du føler deg litt teit når du har med hund, så kan du jo prøve det stuntet der når du går alene, med vesten full av pinner og hundeleker og små fargerike bånd som du knyter fast i busker her og der - da er det pinlig å snuble over bær- eller sopp-plukkere, skal jeg si deg :)

*fniiise*

Uff da.. Carma, jeg tror du skal slutte å gå tur.. Du får heller kjøre ned til siviliserte områder.. evt. starte "inneturer". Leie en hall, legge litt sagflis og sånn..

Ja, jeg har en plan om å bli skikkelig griserik en dag (mangler bare planen om hvordan jeg skal bli det da...) og da skal jeg ha en stor "skog" i kjelleren! Med et lite vann og juksestjernehimmel (evt strålende solskinn om jeg ønsker det! :lol: ) og trær og... og absolutt INGEN elg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Ja til mental forstyrret elg! Hmmm...

Ja for det hørtes jo mye bedre ut :) Istedet for å hate deg og ville drepe så blir den forelsket faktisk. Tenk den en elsklovsyk elg på nakken da :lol: *mooooooo* liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for det hørtes jo mye bedre ut :) Istedet for å hate deg og ville drepe så blir den forelsket faktisk. Tenk den en elsklovsyk elg på nakken da :) *mooooooo* liksom :lol:

:lol::) :) Ser det helt klart for meg! Brått, mens du leker busk, så får du elgboa. Så tenker vi sier ja til pinneknekkredd elg (en anelse fobisk faktisk), men den bør være en relativt mentalt god elg ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) :) :lol: Ser det helt klart for meg! Brått, mens du leker busk, så får du elgboa. Så tenker vi sier ja til pinneknekkredd elg (en anelse fobisk faktisk), men den bør være en relativt mentalt god elg ellers...

:lol::) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elskovssyk elg som prøver å parre den stråfylte ryggen til Jeanette? Eller en sinna elgokse som bare vil ha deg vekk.. hmm vanskelig valg

Men tror nesten jeg selv hadde gått for sinna elgokse.. da blir du ihvertfall kvitt den! Tror liksom ikke det ideelle er en elg hengende utenfor på trappa.. som bare venter på at du skal komme ut! Mens den hyler ut kjærlighetssanger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er; Bli en busk. Alstå klistre deg inntil ett tre, imiter en palme, tuja, furu eller liten bjørk for den dels skyld. Om Fru elg kommer så er det bare å klistre seg inntil stammen på det nærmeste treet du finner. Har du ikke hunden i bånd, fikser den det sjæl, har du hunden i bånd, sveiver du inn snella fort som fy, tar ett grepa tak rundt gapet på pelsen, så den holder kjeft og hvis du er redd for at kamuflasjen avsløres, så slenger du hunden i brannmannsgrep rundt nakken og ber den for f..n være en Boa en gang i løpet av livet.. lykke til!

:lol:

Det er aldri greit å slå :lol: Har ikke mamman din lært deg det? :):)

Jeg har faktisk gått en elg, med et dunk. Den stod på tvers over en sti, og bikkja må faktisk ha løpt under elgen :) Vi ble like forfjamset både jeg og elgen, stirret på hverandre noen sekunder før vi løp hver til vårt :) Mamma trodde ikke på meg før hun så elghår på genseren :)

Jeg gikk på en rev en gang. Den ble også veldig forfjamsa og ble stående å se opp på meg en liten stund. Den hadde sikkert like mange tanker i hodet akkurat da som meg. Jeg (les:jeg var IKKE så veldig gammel) tenkte at -**** var det ulv eller rev som var farlige igjen??? Og så løp vi hver vår vei vi også :P Tipper reven tenkte -det derre er jo obviously en kid, løpe eller ete?

Men nå var det elg vi snakka om ja. Deng løs sier nå jeg. Nei da, stakkars elgen kan jo få vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: :lol: Her var det mange gode tips å ta med seg for ei som bor midt i elgland. Heldigvis bare sett elgen på avstand enn så lenge. Skrekken er å snuble over elg når jeg går i min egen verden på tur med øra fulle av musikk eller lydbok sånn i 3tiden om natta. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: :lol: Her var det mange gode tips å ta med seg for ei som bor midt i elgland. Heldigvis bare sett elgen på avstand enn så lenge. Skrekken er å snuble over elg når jeg går i min egen verden på tur med øra fulle av musikk eller lydbok sånn i 3tiden om natta. :)

... og da er vi tilbake til "bli en busk" metoden til Gråtass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og da er vi tilbake til "bli en busk" metoden til Gråtass

Ja, OM jeg ser den før jeg krasjer i den... Satse på at Kahlo ser den og løper motsatt vei så jeg kan bli busk i fred. Riesenboa funker dårlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekken er å snuble over elg når jeg går i min egen verden på tur med øra fulle av musikk eller lydbok sånn i 3tiden om natta. :)

Åh du er gæærn! :lol: Jeg går aldri ut (særlig ikke med hund!) med lyd i øra! Greit å høre at man blir angrepet i det minste synes jeg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh du er gæærn! :lol: Jeg går aldri ut (særlig ikke med hund!) med lyd i øra! Greit å høre at man blir angrepet i det minste synes jeg! :lol:

Jeg vet. :) Kommer på etterpå at jeg muligens burde være bittelitt mer mørkeredd enn det jeg er innimellom. Men dog, meeeget sjelden jeg vandrer i skogen på nattestid uten hund da - måtte i såfall være for å lete etter hund, men det skjer jo ikke lydløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette gikk faktisk galt da.. :)

Hun hadde ikke hørt om busk trikset tydeligvis.. Nå sto det lite om denne saken her, jeg har lest den tidligere i langt mer utfyllende referat, der ble det antydet at kona hadde fått ett illebefinnende og blitt angrepet av elgen, det var også gjort observasjoner av elg med dårlig nervekonstruksjon og ikke bestått mentaltest i området tidligere, som politi og viltnemd ikke hadde fulgt opp. Trist, men da ser man viktigheten av buskkamuflasjekunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forsøkte meg på "bli en utvekst på en hest", noe som funket perfekt!

Møtte på en elg mens jeg var alene på tur med hesten! jeg som aldri hadde sett en elg før :lol: Plutselig, rett rundt en sving, står det et MONSTER av en elg! større enn hesten jo! (det er kanskje en selvfølge for noen, men ikke for meg:p). Hadde aldri i verden trodd at elger var SÅ innmari store!

Jeg stivnet helt og bare stirret på syktstoreogskumle dyret, mens hesten stoppet opp, tittet på elgen, hadde stirre konkurranse med elgen, og tuslet videre:)

Tror jeg automatisk hadde blitt maratonløper eller skulptur dersom jeg hadde møtt den til fots med hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke hørt om busk trikset tydeligvis.. Nå sto det lite om denne saken her, jeg har lest den tidligere i langt mer utfyllende referat, der ble det antydet at kona hadde fått ett illebefinnende og blitt angrepet av elgen, det var også gjort observasjoner av elg med dårlig nervekonstruksjon og ikke bestått mentaltest i området tidligere, som politi og viltnemd ikke hadde fulgt opp. Trist, men da ser man viktigheten av buskkamuflasjekunnskap.

Uffda, var det en sånn elg ja.. :lol: Forstår ikke at viltnemda ikke passer bedre på elger med dårlig nervekonstitusjon; de burde jo vært avlivet hele gjengen, og i alle fall ikke avla videre på! Og det står jo skikkelig ille til dersom et illebefinnende skulle gjøre at elgen fikk lyst å angripe! Hva om den misforstår bli-en-busk-trikset som at man har fått et illebefinnende?? Det tyder jo på dårlig mentalitet, og da er det jo dumt om det ikke tas mer hensyn til dette i avl.. :lol:

jeg forsøkte meg på "bli en utvekst på en hest", noe som funket perfekt!

Møtte på en elg mens jeg var alene på tur med hesten! jeg som aldri hadde sett en elg før :) Plutselig, rett rundt en sving, står det et MONSTER av en elg! større enn hesten jo! (det er kanskje en selvfølge for noen, men ikke for meg:p). Hadde aldri i verden trodd at elger var SÅ innmari store!

Jeg stivnet helt og bare stirret på syktstoreogskumle dyret, mens hesten stoppet opp, tittet på elgen, hadde stirre konkurranse med elgen, og tuslet videre:)

Tror jeg automatisk hadde blitt maratonløper eller skulptur dersom jeg hadde møtt den til fots med hund! :)

Er jo nada problemo å møte elg til hest; i verste fall tror elgen at du er en elg, og blir forelsket. Og hester har jo omtrent samme forutsetninger for å bevege seg fort i snø som det en elg har, så til hest har jeg aldri vært redd for å møte elg (men så har jeg ridd stort sett bare travere da, og de er jo rimelig flinke å ta seg frem fort). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...