Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan tolke hannhundaggresjon?


julnil

Recommended Posts

Bare et par spørsmål til siden du nevner det. Hvorfor har du skaffet deg dalmatiner når du vil drive med agility og LP? (Skal ikke sitere deg, men du har sagt det) Tror ikke jeg har sett rasen i de sammenhengene før, men det kan jo hende at de duger likevel. Det er jo derfor jeg lurer. Så vidt jeg husker er dalmatineren avlet til å trave over lange strekninger med hest og kjerre, ikke sant?

Vi driver stort sett med barfot og utegangshester, siden du nevner det også. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Dalmatineren egner seg bra til både LP og agility den, men er nok ikke rasen som hevder seg i noe av dette, iallefall ikke her i Norge, og kanskje ikke den rasen man kjøper om man har store ambisjoner. Selvsagt kan de nå langt hvis man er villig til å jobbe for det, men for moro skyld er de supre. Raske i kroppen, og lettlærte, bare ikke "terpehunder".

var bare noe jeg fant i farta, hadde noen bedre linker et sted...

Men var ikke meg spørsmålet var til da, julnil kan få svare selv om hun vil :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man driver med noe på hobbynivå, er en dalmatiner helt perfekt, selv om det finnes andre raser som oftere hevder seg i toppen. Har ingen ambisjoner om å bli best, så derfor letet jeg ikke etter en konkurranse-rase.

Min forrige dalmatiner ble trent mye i lydighetsøvelser, og til å være unghund var han veldig flink. Så ingen problem å trene denne rasen til dette, da de er veldig veldig matorientert, og har lyst å jobbe.

Man må se på individet og ikke rasen når man velger hundens område. Må se om det er noe hunden liker og føler er givende.

Om Mario passer til noe av dette, vil bare tiden vise, og som jeg skrev så ligger mye av interessen innenfor dette området, men kommer ikke Mario til å like det, må man gå nye veier.

Spor er også morsomt for hunder, og er en fint område for dalmis.

Vi har tilogmed hatt en dalamtiner som har vært kvalifisert og brukt som redningshund/ettersøkshund her oppe :blink:

Mario ville også egnet seg veldig bra som besøkshund på sykehus pga persolighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv kastrat jeg, og jeg skal love deg at det var mye mer og hardere jobb etter kastreringa enn før.. Nå var det ikke mitt valg å kastrere, det måtte gjøres (ballene var nesten revet av i en meget urettferdig slosskamp) og jeg har på noen måter en bedre hund, og på andre en verre hund. Forskjell på kastrering i Norge og i UK/USA er at "over there" kastreres det mens de er valper/unghunder, dvs de har lite lærte uvaner og lite hormonstyrt oppførsel. Ergo, ikke hunde/fryktaggresjon som resultat. I Norge kastreres det i mer voksen alder, der både tillært og hormonstyrt atferd har befestet seg, ergo mer hunde/fryktaggresjon. Så det er umulig å sammenligne deres forhold og våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du morsom? "Der kastreres det fordi det ikke er så stor grunn til å holde på ballene"? Vet ikke om du noengang har vært i statene eller andre land som er plaget med mye løshunder, men du burde kanskje ta deg en tur for å sette ting i perspektiv. Åpner du en avis, er det gjerne 50 annonser om valper/hunder som gies vekk (og blir avlivet om ingen vil ha dem). Hunder går løs i gatene, i veien, på stranden, and so on... Så det har (som flere andre har påpekt) plutselig en litt mer fornuftig forklaring enn at de ikke skal brukes i avl.

Men det er jo akkuart det jeg sier, det er ingen grunn til å la de være produktive. Det holder at hunder i avl er det.

USA har hundeproblemer slik vi har katteproblemer, men også hunder som holdes som kjæledyr kastrerers "over en lav sko" som enkelte kaller det.

Hvis kastreringen hjelper på problemene deres med Mario, er det jo ingenting som er bedre enn det! Jeg bare synes det er litt spesielt at du skriver at "dette var det rette" omtrent rett etter operasjonen... Det tar tid før forandringen virkelig viser seg, og på en hund dere såvidt kjenner fra før av, så skjønner jeg ikke hvordan du kan klappe i hendene enda? :)

Om du hadde sett endringen som er kommet iløpet av to uker, så ville du også skjønt hvor påvirket han var av hormonet. Jeg har ikke sagt vi er i mål, jeg har påpekt at det enda går noen uker før alt er ute.

Da 2 etter kasteringen sluttet Mario å markere...men det er vel kanskje ikke mulig fordi det gå mange uker før effekten kommer? Nei, det er ikke alltid slik, og jo større del av adferden som er direkte tilknyttet, og jo sterke adferden er, jo raskere vil man se en endring.

Synes du skrev litt før i tråden at det ikke var så mange muligheter for kurs og adferdshjelp i nærheten jeg? Hvis vedkommende faktisk er hundetrener eller lignende, høres det ut som du kanskje skal finne deg en annen for å få hjelp i fremtiden.

Nei, det var ingen slike i Lofoten, trodde jeg. Så snakket jeg med en på jobb som ga meg et nummer til en person han kjente. Denne personen visste seg å ha mange mange år på baken, og etter 1 time hadde jeg ikke fått noen annet en bekreftet hva jeg allerede hadde sett.

En hundetrener som seriøst sier man skal kastrere før man begynner å trene, bør kanskje vurdere å få litt hjelp selv.... :blink:

Det er akkurat slik holdning som er helt håpløs! Hvordan kan du påstå noe slikt??

Du har ingen viten om denne personens kunnskap og utdanning.

Når man har fått en del erfaring med hund, ser man raskt hva som egner seg til kastrering og ikke. Men kanskje dette også er feil, og at brukere av et forum vet langt bedre enn denne personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo akkuart det jeg sier, det er ingen grunn til å la de være produktive. Det holder at hunder i avl er det.

USA har hundeproblemer slik vi har katteproblemer, men også hunder som holdes som kjæledyr kastrerers "over en lav sko" som enkelte kaller det.

Det er ingen grunn til å la de være produktive? Nei, med tanke på de millionene av løshunder jeg nevnte, så er det hverken humant eller praktisk. Skulle USA kjørt samme lovverket som vi har her, ville gatene vært sprengt med løshunder. Vet ikke om du har vært der borte, eller i andre land med ekstreme mengder løshunder, men det er ikke et pent syn overhodet. Hundeholdet er også veldig annerledes i noen av disse landene. Hundene går gjerne løs rundt hus og hjem, tar seg en tur i ny og ne, og da er det et pluss at de er sterilisert/kastrert... De som ikke skal bruke hundene sine til noe, kastrerer. Hunden vil da omgås mer eller mindre bare andre kastrater, slippe å bli mobbet, og i de fleste tilfeller bli kastrert før de noengang har kjent hva testosteron er for noe...

Nå har jeg aldri vært i Lofoten, men i min del av landet ser jeg sjeldent løshunder. Her er nemlig hundekulturen annerledes igjen... Jeg har oversikt og kontroll over min hund all the time = ingen problemer med hans produktivitet... Han leker og er med tisper og hanner uten at det er noe som helst problem,- med ballene på! Vi har ikke Hollywood i Norge selv om de har det i statene liksom...

Det er akkurat slik holdning som er helt håpløs! Hvordan kan du påstå noe slikt??

Du har ingen viten om denne personens kunnskap og utdanning.

Når man har fått en del erfaring med hund, ser man raskt hva som egner seg til kastrering og ikke. Men kanskje dette også er feil, og at brukere av et forum vet langt bedre enn denne personen?

Håpløs? Jeg vet ingenting annet om denne hundetreneren enn at det der hørtes sprøtt ut. En flink, kyndig hundetrener vil jeg tro ville sagt noe mer fornuftig enn "kastrer, så tren"... De aller fleste adferdsproblemer kan nemlig trenes vekk med tid og innsats, og dette er jo så absolutt noe en hundetrener bør vite mye bedre enn meg... Man går ikke til en kjørelærer som ikke kan gire altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det dreier seg om lederskap eller ikke, vil jeg ikke påstå. Jeg tror ikke hunder ser oss som flokkmedlemmer de trenger å være "over" eller "under", dog er jeg enig i at hunder (på lik linje med barn) trenger rolige og bestemte personer som setter rammer på hverdagen.

Enig. Synes du virker som en oppegående person, og jeg tipper at dere får orden på sakene med trening.

Hadde ikke så mye mer å si egentlig. Håper alt ordner seg for dere og at dere kan kose dere med Mario :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo akkuart det jeg sier, det er ingen grunn til å la de være produktive. Det holder at hunder i avl er det.

USA har hundeproblemer slik vi har katteproblemer, men også hunder som holdes som kjæledyr kastrerers "over en lav sko" som enkelte kaller det.

Jeg skal ikke krangle med deg om at Mario viser gode resultater. Det er kjempebra! Men jeg syns den generelle holdningen til kastrering er umoralsk. Det er nødvendig her i storbritannia av grunner som allerede har blitt tatt opp. Det er IKKE nødvendig i Norge! Forklar meg din påstand som jeg reagerer så sterkt på: "Det er ingen grunn til å la de være produktive"?? Hvorfor ikke snu på det og si "hvorfor amputere noe som helst på et friskt dyr hvis det ikke er nødvendig?" Jeg syns DET er mye mer aktuelt!

Don't fix it if it ain't broken ville jeg si... jeg blir sjokkert av holdningen din, som åpner opp for så mye annet også. La oss operere på alt som er det minste irriterende, bare i tilfelle!

Edit: Det å passe på hunden sin og ikke la dem parre seg med hvemsomhelst, er også en definisjon av "ikke la de være produktive", så operasjon er vel hardly needed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nødvendig her i storbritannia av grunner som allerede har blitt tatt opp. Det er IKKE nødvendig i Norge! Forklar meg din påstand som jeg reagerer så sterkt på: "Det er ingen grunn til å la de være produktive"?? Hvorfor ikke snu på det og si "hvorfor amputere noe som helst på et friskt dyr hvis det ikke er nødvendig?" Jeg syns DET er mye mer aktuelt!

Den frustasjonen hannhunder (og generelt dyr) kjenner når de ikke får utført sine reproduktive handlinger, særlig for individer som "vet hvordan de fungerer" fører til mye innebygd frustrasjon.

Dette kan være både synlig og mindre synlig. Mange ganger så kan problemstillinger vedrørende hunden være knyttet til denne frustrasjonen, uten at vi som eiere ikke identifiserer dette korrekt, og ser hvor det kommer fra.

Den seksuelle driften hos dyr er langt sterkere enn hos mennesket (selv om man i mange tilfeller også finner menn som man skulle tro bare tenkte med lillehjernen). Det kan være vanskelig for oss mennesker (og kanskje særlig for oss jenter) å forstå den store seksuelle trekkraften som eksisterer hos hunder, katter, hester etc etc.

Den kan være så utrolig frustrerende (bare se på hannhunder som piper i ukesvis og ikke spiser), og er på et helt annet plan en vi kan forestille oss.

Dyr som har det slik, men som pga mennesket blir nektet å utføre handlingen, synes jeg har det langt bedre med å slippe denne påkjenningen.

Dyr lever for å formere seg. Det gjør også vi mennesker i utgangspunktet, men vi har mange andre distraksjoner som fører til at vi ikke har samme drivet som dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr lever for å formere seg. Det gjør også vi mennesker i utgangspunktet, men vi har mange andre distraksjoner som fører til at vi ikke har samme drivet som dyrene.

Så det du sier her er at du gladelig tar vekk dyrets "mening med livet?" (Hunden min har mange distraksjoner han virker ganske så fornøyd med, og jeg tror ikke han dør av å gå rundt og håpe på et ligg)

Jeg tror prinsippene våre er så langt fra hverandre at det er liten grunn til å fortsette denne diskusjonen :icon_redface: Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier her er at du gladelig tar vekk dyrets "mening med livet?" (Hunden min har mange distraksjoner han virker ganske så fornøyd med, og jeg tror ikke han dør av å gå rundt og håpe på et ligg)

Jeg tror prinsippene våre er så langt fra hverandre at det er liten grunn til å fortsette denne diskusjonen :icon_redface: Lykke til videre.

Det å kastrere fjerner ikke dyrets mening med livet.

Du som hundeeier tar bort dyrets hovedmeningen med livet, ved å forhindre den i å forplante seg, skjønner?

Det å tro at hunder "går rundt å håpe på et ligg" viser bare hvor menneskeliggjøring som gjøres av hunder. Vi mennesker "går rundt å håpe på et ligg", men om det ikke skjer, så ligger ikke mennene våre å gråter i tre uker og nekter å spiser.

Det gjør dermed hunder.

Kan du forestille deg den frustrasjonen en slik hund da er utsatt for?

Det finnes hunder som ikke reagerer på dette, og for de er det ingen problem.

Værre er det for dem som ikke går uberørt.

Det er en ufattelig stor forskjell mellom mennesker og hunder (dyr), og det er viktig å skille mellom disse to artene i dyreriket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor denne tråden ble til en heksejakt? Folk her har jo kommet med tips/råd og dokumenterte påstander, som jo var det du spurte om. Som nevnt så var det jo heller ikke selve kastreringen som var 'feil', men heller tidspunktet. Det er ikke dermed sagt at kastrering nå ikke hjelper, kun at det ville vært lettere for hunden vis du hadde ventet litt lengre.

Bare sånn siden du spurte hvorfor så mange er imot kastrering. Jeg er ikke imot kastrering, men synes det skal være medisinsk grunnlag for det siden det faktisk kan føre med seg en del andre plager, både fysisk og psykisk.

On the positive side, neutering male dogs

eliminates the small risk (probably <1%) of dying from testicular cancer

reduces the risk of non-cancerous prostate disorders

reduces the risk of perianal fistulas

may possibly reduce the risk of diabetes (data inconclusive)

On the negative side, neutering male dogs

if done before 1 year of age, significantly increases the risk of osteosarcoma (bone cancer); this is a common cancer in medium/large and larger breeds with a poor prognosis.

increases the risk of cardiac hemangiosarcoma by a factor of 1.6

triples the risk of hypothyroidism

increases the risk of progressive geriatric cognitive impairment

triples the risk of obesity, a common health problem in dogs with many associated health problems

quadruples the small risk (<0.6%) of prostate cancer

doubles the small risk (<1%) of urinary tract cancers

increases the risk of orthopedic disorders

increases the risk of adverse reactions to vaccinations

On the positive side, spaying female dogs

if done before 2.5 years of age, greatly reduces the risk of mammary tumors, the most common

malignant tumors in female dogs

nearly eliminates the risk of pyometra, which otherwise would affect about 23% of intact female

dogs; pyometra kills about 1% of intact female dogs

reduces the risk of perianal fistulas

removes the very small risk (0.5%) from uterine, cervical, and ovarian tumors

On the negative side, spaying female dogs

if done before 1 year of age, significantly increases the risk of osteosarcoma (bone cancer); this is a

common cancer in larger breeds with a poor prognosis

increases the risk of splenic hemangiosarcoma by a factor of 2.2 and cardiac hemangiosarcoma by

a factor of >5; this is a common cancer and major cause of death in some breeds

triples the risk of hypothyroidism

increases the risk of obesity by a factor of 1.6-2, a common health problem in dogs with many

associated health problems

causes urinary “spay incontinence” in 4-20% of female dogs

increases the risk of persistent or recurring urinary tract infections by a factor of 3-4

increases the risk of recessed vulva, vaginal dermatitis, and vaginitis, especially for female dogs

spayed before puberty

doubles the small risk (<1%) of urinary tract tumors

increases the risk of orthopedic disorders

increases the risk of adverse reactions to vaccinations

Kilde: http://www.naiaonlin...euterInDogs.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle oss som har intakte hanner, vi er da egentlig slem med hundene våre vi da, siden de må leve med drømmen om å "få seg et ligg" som du så fint skriver det? :icon_redface:

Det var da voldsomt til å lese med vanskelig-brillene på da?

For hannhunder som er så oppslukt av hormoner at de knapt klarer å spise fordi det er løpetispe (eller bare tispe) innen tre mils radius, de har det bedre uten baller - har du en sånn hund er du slem som ikke kastrerer ja. Og det var vel det som ble påstått, at noen hannhunder lider under sin kjønnsdrift når de ikke får utløp for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle oss som har intakte hanner, vi er da egentlig slem med hundene våre vi da, siden de må leve med drømmen om å "få seg et ligg" som du så fint skriver det? :icon_redface:

Se denne fra innlegget mitt:

(...)

Det finnes hunder som ikke reagerer på dette, og for de er det ingen problem.

Værre er det for dem som ikke går uberørt.

(...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor denne tråden ble til en heksejakt?

Det er innlegg som dette som gir en heksejakt-følelse.

Uansett hva jeg sier i denne tråden, så blir det angrepet, ingenting kan jo være rett siden jeg så åpenbart tar feil...

Så alle oss som har intakte hanner, vi er da egentlig slem med hundene våre vi da, siden de må leve med drømmen om å "få seg et ligg" som du så fint skriver det? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kastrere fjerner ikke dyrets mening med livet.

Du som hundeeier tar bort dyrets hovedmeningen med livet, ved å forhindre den i å forplante seg, skjønner?

Det å tro at hunder "går rundt å håpe på et ligg" viser bare hvor menneskeliggjøring som gjøres av hunder. Vi mennesker "går rundt å håpe på et ligg", men om det ikke skjer, så ligger ikke mennene våre å gråter i tre uker og nekter å spiser.

Det gjør dermed hunder.

Kan du forestille deg den frustrasjonen en slik hund da er utsatt for?

Det finnes hunder som ikke reagerer på dette, og for de er det ingen problem.

Værre er det for dem som ikke går uberørt.

Det er en ufattelig stor forskjell mellom mennesker og hunder (dyr), og det er viktig å skille mellom disse to artene i dyreriket.

Det er nettopp det jeg gjør, å skille mellom dem. Ser du mistolket det jeg skrev om at jeg ikke tror hunden min lider, det jeg mente er at jeg ikke tror han går rundt og håper på et ligg i det hele tatt. Det er instinkt. Jeg tillegger ikke hundene evnen til å reflektere over at de aldri får forplantet seg. Og det at ikke alle hunder reagerer på det, er nettopp et argument for IKKE å massekastrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) det jeg mente er at jeg ikke tror han går rundt og håper på et ligg i det hele tatt. Det er instinkt.

Jeg tillegger ikke hundene evnen til å reflektere over at de aldri får forplantet seg.

Det at de agerer på instinkt, gjør det hele så sterkt.

Instinkt er det sterkeste drivet. Det er det som gir overlevelse.

Det at mennesker kan reflektere, fører til at vi kan overvinne instinktet.

Og det at ikke alle hunder reagerer på det, er nettopp et argument for IKKE å massekastrere.

Massekastrering vil det aldri bli i Norge, men en mer liberal holdning til dette burde komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de agerer på instinkt, gjør det hele så sterkt.

Instinkt er det sterkeste drivet. Det er det som gir overlevelse.

Det at mennesker kan reflektere, fører til at vi kan overvinne instinktet.

Massekastrering vil det aldri bli i Norge, men en mer liberal holdning til dette burde komme.

Dette innlegget bekrefter for meg at vi er enige om hundens "opplevelse" av dette, og at den er ulik fra hund til hund. Det eneste jeg er uenig med deg i, er at vi trenger en mer libral holdning. For det at du fikk kastrere din hund med så lite "forarbeid", bekrefter for meg at det allerede er liberalt nok.

Og ikke misforstå, du har sikkert gjort et riktig valg i forhold til hunden din, om enn beslutningen (eller rettere sagt operasjonen), ble tatt i tidligste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innlegg som dette som gir en heksejakt-følelse.

Uansett hva jeg sier i denne tråden, så blir det angrepet, ingenting kan jo være rett siden jeg så åpenbart tar feil...

Det er vel det som er greia på et diskusjonsforum, man kommer med fakta, egen erfaringer osv, men det betyr ikke at du tar feil og alle som er i mot deg har rett. De kommer med en påstand, basert på fakta eller erfaring også har jo du akkurat samme rett til og støtte opp om din påstand, enten med fakta eller erfaring. Kommer du med forskningsbasert fakta og en kildehenvisning så er det ingen som kan påstå at du tar feil. Og på samme måte som du ikke trenger være enig i de som er 'i mot' deg så trenger ikke de være enig med deg. Det betyr ikke at det er en heskejakt eller at du har feil.

Irritasjonsmometet ble vel like mye mangel på fakta som selve kastraksjonen/omstendighetene rundt, og derfor ble det noen gnissninger pga missforståelser, og det går begge veier, ikke bare imot deg. Slike ting kan hende og det er neppe noe personlig ute og går. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det at du fikk kastrere din hund med så lite "forarbeid", bekrefter for meg at det allerede er liberalt nok.

Og ikke misforstå, du har sikkert gjort et riktig valg i forhold til hunden din, om enn beslutningen (eller rettere sagt operasjonen), ble tatt i tidligste laget.

Jeg må bare svare å denne igjen, men vet jeg har skrevet det også tidligere.

Denne avgjørelsen ble anbefalt av hundens eier og selger, som driver med oppdrett.

Mario skulle ikke lengre gå i avl, og som tidligere eier sa, så hadde h*n valgt kastrering om h*n skulle beholdt han selv. Nå har hun imidlertid nok hunder (som oppdretter), og valgte å selge Mario.

Forarbeidet var da allerede gjort av eier/selger, og det er et veldig viktig punkt i hele prosessen.

Eiers/selgers erfaring og viten om hunden, var veiledende.

I tillegg var Mario innom veterinær, og jeg hadde konsultasjon der (faktisk med to forskjellige veterinærer).

Jeg snakket med andre godt voksne hundeeiere.

Dagen før han han ble kastrert, var jeg i kontakt med personen jeg fant lokalt som er en god hundetrener.

Utover alt dette, var vi 90% bestemt på å kastrere Mario allerede før vi hadde hentet han.

Ellers så brukte jeg mye tid på nettet i forkant angående kastrering (begynte før vi fikk Mario).

Til syvende og sist legger jeg til grunn egenerfaring fra tidligere dyrehold.

Selv om avgjørelsen ble tatt raskt, så ligger det en god del bak. Er ikke alltid man trenger dvele så lenge med noe.

Ja, jeg kan være enig i at vi kunne ventet noen måneder, men nå ble ikke det gjort, og jeg har ingen dårlig følelse selv om det ble gjort raskt.

Jeg har før kjøpt nykastrert hest, som ikke var fri for testosteron at all, og det gikk fint.

Samme senario ble det for Mario nå.

Men er enig i at man aldri kan få noen fasit på forhånd om man gjør noe for tidlig eller for sent, slik er det bare.

Det er en sjanse å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som er greia på et diskusjonsforum, man kommer med fakta, egen erfaringer osv, men det betyr ikke at du tar feil og alle som er i mot deg har rett. De kommer med en påstand, basert på fakta eller erfaring også har jo du akkurat samme rett til og støtte opp om din påstand, enten med fakta eller erfaring. Kommer du med forskningsbasert fakta og en kildehenvisning så er det ingen som kan påstå at du tar feil. Og på samme måte som du ikke trenger være enig i de som er 'i mot' deg så trenger ikke de være enig med deg. Det betyr ikke at det er en heskejakt eller at du har feil.

Irritasjonsmometet ble vel like mye mangel på fakta som selve kastraksjonen/omstendighetene rundt, og derfor ble det noen gnissninger pga missforståelser, og det går begge veier, ikke bare imot deg. Slike ting kan hende og det er neppe noe personlig ute og går. :icon_redface:

Ja, det har du nok rett i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om avgjørelsen ble tatt raskt, så ligger det en god del bak. Er ikke alltid man trenger dvele så lenge med noe.

Ja, jeg kan være enig i at vi kunne ventet noen måneder, men nå ble ikke det gjort, og jeg har ingen dårlig følelse selv om det ble gjort raskt.

Jeg har før kjøpt nykastrert hest, som ikke var fri for testosteron at all, og det gikk fint.

Samme senario ble det for Mario nå.

Men er enig i at man aldri kan få noen fasit på forhånd om man gjør noe for tidlig eller for sent, slik er det bare.

Det er en sjanse å ta.

Er ikke ute etter å ta deg på noe som helst angående din egen hund, poenget var vel bare at hunden burde fått lov til å finne seg ordentlig til rette i nytt hus med ny eier først. Sier ikke at du ikke har tenkt gjennom ting, eller rettere sagt at oppdretter ikke har... Men det er en forskjell mellom det å få en ny hund og nesten umiddelbart kastrere den, og det å få et nykastrert dyr... enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ute etter å ta deg på noe som helst angående din egen hund, poenget var vel bare at hunden burde fått lov til å finne seg ordentlig til rette i nytt hus med ny eier først. Sier ikke at du ikke har tenkt gjennom ting, eller rettere sagt at oppdretter ikke har... Men det er en forskjell mellom det å få en ny hund og nesten umiddelbart kastrere den, og det å få et nykastrert dyr... enig?

Det er jeg ikke er 100% enig i.

Men er ikke noe som jeg tror ikke er vits å diskutere, for svaret på dette vil være synsing og egne personlige meninger.

Tror vi bare skal være enige om at vi ikke er enige på dette punktet :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at mammas samboer kastererte sin golden da den var rundt året...

Han var stressa og gikk konstant med busta i været på dressurkurs og var hissig/sur på mamma :icon_redface: Mamma kunne ikke røre han når han spiste osv :wub: Han er usikker når det kommer til tordenvær/uvær, ja rett og slett lydvar.

Han er blitt mye bedre :icon_cry: Han er ikke matagressiv ovenfor mamma og går løst med andre hunder :) Fortsatt litt redd torden (roet seg litt når Kita kom, og ho ikke bryr seg).

Men golden er vist kjent for å ha mye hormoner ettersom jeg har skjønt??

Dyrlegen her mente dette var nok grunn. Sikkert ikke lett å være dyrelege heller, skille mellom medisinsk årsak og psyksik medisinsk årsak om dere skjønner...

Som med tisper å når er det lov å sterilisere?? folk har sikkert forskjellige grenser til hva de kaller et problem (som inbilt).

Noe sier den er sååååå ille, mens en annen har en med samme oppførsel og sier det går bra :)

Men skjønner det er tidsrommet til Mario dere stusser mest på? sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...