Gå til innhold
Hundesonen.no

Har funnet de jeg liker av de små


Djervekvinnen

Hvem av disse små er "best" for meg mon tro?  

25 stemmer

  1. 1.

    • Pincer
      12
    • Kelpie
      2
    • Lancashire Heeler
      4
    • Korthåret dachs
      5
    • Østerisk Pincher
      2


Recommended Posts

Jeg har sett litt på mindre hunderaser jeg kunne ha vurdert en gang i fremtiden. Har alltid likt store hunder og kan godt tenke med GD blant annet. men så er det jo litt lettere på mange måte med mindre hunderaser, så jeg har utvidet min horisont og tenkt smått. :) Her er de rasene jeg har falt for. Har lest litt om de, og forhør meg litt, og de er nok ikke de letteste rasene av de små man kan skaffe seg, så det blir jo i første omgang bare med tanken. Alltids greit å skaffe seg informasjon til en senere gang jeg evnt. skulle tenke på en til hund.

Hva syns dere? Hvem ville dere ha satset på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt veldig masse flott om Pincheren jeg da :) At det er en ikke minst herlig familiehund, men også at den er veldig hengiven og lærevillig. Det er et nydelig eksemplar på valpekurset :(

Åh, det hadde vært steintøfft med deg, Hera og en Dverdpincher/Pincher :(

Gjett om folk ville spurt om Hera er mamma'en.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpien har jeg hørt er et arbeidsjern til tusen så den ville jeg ikke gått for. Hadde nok valgt en pincher av de ovenfor.. selvom jeg har hørt at det er mye dårlig gemytt ute og går der.

Tenkte det samme om Kelpien...

Hvis du ville ha en hund som er litt lettere enn en Dobermann, ville nok heller ikke jeg valgt en kalpie. De er ikke noe lettere enn en BC... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja kelpie er på grensen på hva jeg mener er "for mye" hund. Vil ikke ha en hund som er værre enn en dobermann. Men de er i en god størrelse og kjempenydelige.

Av de jeg skrev er Pincher favoritten, men er usikker på gemyttet. Har hørt at de er mer krevende enn en dobermann. Uff, vet ikke om jeg vil det akkurat.. Selv om det hadde vært tøft med en liten og en stor dobbis. :)

Lancashire Heeler (takk Elisabeth :wink: ) er på grensen på for liten. Søte er de ja, men vil ikke at de skal være for små.

Dachs er også søte, men er redd for bjeffing og at de skal være for tverre/vanskelige de og.

Vanskelig dette. hehe. er nok noe negativt med alle uansett. Men når man er så kresen så. :( Av alle raser finnes det jo unntak. Men man må bare tenke på det som er mest typisk/vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev pinscher, men egentlig bare fordi det er den jeg kjenner best til. Jeg tror absolutt ikke de er enklere å ha med å gjøre enn en dobermann, bortsett fra at de kanskje ikke er fullt så sterke. Men de er kjent for å være ganske skarpe hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene der så ville jeg personlig valgt Kelpie..de er utrolig vakre og livlige..men jeg må ha en hund jeg kan jobbe litt med for å trives.

Men hvis du vil ha en trivelig liten krabat så er vel Dachsen tingen?Pinchere er ikke "my cup of tea"på de jeg har møtt har ikke skarpheten stått i forhold til bruksegenskapene.Men det kan være at jeg har møtt noen uheldige eksemplarer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig godt pincheren eg da..

Passet en dvergpincher i sommer, og den var bare heerlig (vurderer selv denne rasen om noen år).. :wink:

Han var tøffere enn toget mot andre han-hunder da, men ellers super hund.. :oops:

Har hørt at en må passe veldig på når en skal kjøpe valp, fordi det er mye ustabil gemytt ute å går.. (Men det må man vel egentlig uansett hvilken rase en skal anskaffe seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...