Gå til innhold
Hundesonen.no

Vitne i rettsak


Blondiemamma

Recommended Posts

Nei. Jeg har vært kalt inn som vitne i to rettsaker (barnefordeling). Slapp første gangen fordi dommer ga en to-tre av oss "fri" fra å vitne. Andre gangen var det ingen vei utenom. Spurte advokaten til parten jeg var vitne for og han sa det ikke var mulig å nekte hvis du er kalt inn og dermed står på vitnelista. Men kjenner du de det gjelder godt kan du sikkert på forhånd be om å slippe å vitne.

Eller.... En KAN jo alltid nekt, men det får gjerne konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du kan nekte da, nei... :lol:

Det er vel en grunn til at du har blitt dratt inn som vitne da, sannsynligvis den ene parten som ønsker det? Eneste måten å slippe unna på må vel isåfall være å overbevise advokaten til denne parten om at du ikke vil være et godt vitne så de velger å trekke deg som vitne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan visstnok søke om å slippe å vitne etter du er kalt inn, men da skal du ha en veldig god grunn. Hvis ikke den som ønsker du skal vitne hører på deg, ta kontakt med advokaten hans. Da kan advokaten avgjøre om det du vet er av verdi for saken. De fleste dommere (i barnefordelingssaker hvertfall) misliker en lang vitneliste med flere vitner som bare har svada å komme med, så hvis advokaten ikke føler at du kan tilføre noe viktig informasjon til saken er det ikke umulig at du slipper å bli kalt inn.

Men jeg anbefaler å prøve dette FØR du settes på vitnelista og den blir sendt inn til rettsvesenet. Er du ført opp der er det liten sjans for å slippe å vitne.

Lykke til! :lol:

Men man kan jo nekte å gi forklaring i et avhør? Slik var det ihvertfall da jeg var vitne for et par år siden..

Det er litt forskjell på avhør og rettssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...